Voiko 14v hoitaa 2h ajan 7-vuotiasta?
Voiko mielestänne 14v 8.lk hoitaa pari tuntia illassa satunnaisesti 7v lasta?
Kommentit (63)
Hoidin 14-vuotiaana kesälomalla kokopäiväisesti kahta lasta. 9 kk ja 2 v vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitamista 7-vuotiaassa on kahden tunnin aikana? Lähinnä kai se seuranpitoa on, ettei sen 7-vuotiaan tarvitse olla yksin.
7v voi keksiä vaikka alkaa leikata leipää tao hedelmää, ideoita ja omatoimisuutta löytyy. Saattaa sattua jotain.
Voi myös olla kiukkupuuskia ja kiukustuessa ei tottele ja voi olla hankala tahallisesti isommalle, kun tämä yrittää huolehtia.
Normaali lapsi, temperamenttia halutessaan kuitenkin on.
Ap
7-vuotias eli kouluikäinen ei osaa leikata leipää tai hedelmää? No ei ole normaali lapsi tai ainakaan ei ole normaalisti kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 14-vuotiaana kesälomalla hoitamassa kolmea alle kouluikäistä, nuorin oli 1-v. 8 h/päivä.
Se oli ennen se. Kasvatussuositukset ovat sittemmin muuttuneet aika paljon.
Aika iso osa 7-vuotiasta on enemmänkin kuin kaksi tuntia yksinään koulupäivän jälkeen. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 14-vuotiaana kesälomalla hoitamassa kolmea alle kouluikäistä, nuorin oli 1-v. 8 h/päivä.
Ihan 2020-luvullakin teinit tekevät kesätöitä lapsenvahtina. Ei se lasten kasvattaminen sen kummempaa ole nykyisinkään. Vaihdetaan vaippaa jos vielä sellaista käyttää, annetaan ruokaa ja leikitään. Siinäpä ne olennaisimmat. Lisäksi tietysti katsotaan, ettei satuta itseään ja muita. Vanhemmat sitten huolehtivat laajemmat kasvatuslinjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitamista 7-vuotiaassa on kahden tunnin aikana? Lähinnä kai se seuranpitoa on, ettei sen 7-vuotiaan tarvitse olla yksin.
7v voi keksiä vaikka alkaa leikata leipää tao hedelmää, ideoita ja omatoimisuutta löytyy. Saattaa sattua jotain.
Voi myös olla kiukkupuuskia ja kiukustuessa ei tottele ja voi olla hankala tahallisesti isommalle, kun tämä yrittää huolehtia.
ApNo toivottavasti leikkaa hedelmää. Kyllä meillä jo 4v harjoittelee veitsen kanssa ja tuossa iässä leikkaa jo ihan valvomatta mangonsa.
Ei teräaseita alaikäiselle ilman aikuisen valvontaa!
Voi. Mä aloitin 12 vuotiaana siskon lasten hoitamisen, lapset oli silloin 1 ja 3 vuotiaat ja hoidin heitä iltaisin 18.30-21. 30
Hengissä ollaan kaikki. 
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joskus 90-luvulla tuo olisi ollut ok. Nykyisin siitä tulee lasu.
Höpö höpö. 7v voi olla ihan yksinkin kotona muutaman tunnin ilman minkäänlaista lasua. Pakko ollakin, kun ei kaikkialla ole mitään iltapäiväkerhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on oikeesti sääli, jos muka näin on ettei normaali 14v voi muka vahtia 7v sisarustaan PARIN TUNNIN (!) Ajan ilman , että joku kukkahattuhyysääjä-naapuri tekee lasun?!
14v teinin on hyvä harjoitella myös vastuunottoa , ja mikäs sen parempi kuin oma pikkusisarus. Jos tuo 2h on satunnaista, eikä ajoit yöaikaan, en ihan oikeesti näe ongelnaa tässä. Enemmän näen ongelmana sen, kuinka nykyään kasvatetaan tosi uusavuttomuus nuoria, jos kerta edes tuon ikäisiä ei voi jättää ilman aikuisten valvontaa edes pariks tunniksi???
Ja kyllä, itse tuon ikäisenä hoidin välillä naapurin 3-8v lapsia muutaman tunnin viikossa, sain lisätienestiä näin ja naapurit sai kahdenkeskistä parisuhdeaikaa Poissa kotoa
 . En näe ongelmaa tuossa.
Nykyään on enemmän ookoo viedä 1v päiväkotiin jopa 10h per päivä viitenä päivänä viikossa, päiväkitiin jossa henkilökunnan vaihtuvuus on suurta ja lapsiryhmät isoja, mutta 14v on hellanlettas niin pieni ettei se pärjää yksin seitsenvuotiaan kanssa paria tuntia, kotona????? Eikö kukaan muu näe, että jokin tässä nykymenossa on aika hassusti...?
N33
Meillä taisi tytär käydä hoitamassa yhtä naapuruston 3-vuotiasta tuon ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No, tässä tapauksessa en jättäisin. Itse ole pikkusisaruksiani "vahtinut"tai ollut vastuussa jo 12-vuotiaasta juurikin muutaman tunnin ajan. Se on sanottava, että silloin 6 ja 8-vuotiaat sisarukset eivät kiukutelleet, eivät kiukustuneet, eivät olleet hankalia. Eivät tehneet mitään, mitä vanhemmat olivat kieltäneet tekemästä ilman vanhempia.
En jättäisi kiukkupuuskia saavaa, tottelematonta ja "temperamentista" lasta 14-vuotiaalle. Se ei ole oikein varsinkaan 14-vuotiasta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi! Miksi ei voisi? Pari tuntia on passeli aika. Hoidin tuon ikäisenä naapurin 5v-tyttöä. Oli kivaa saada luvan kanssa taantua, leikkiä barbeilla ja piirrellä prinsessoita :D
Olin 11-12 vuotias,kun monena iltana hoidin kahta pieni lasta, toinen oli ihan vielä vauva. Heidän äitinsä oli sairaanhoitaja, isänsä merellä...
Miksei 14 vuotias voisi pitää seuraa 7 vuotiaalle!!??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Normaali 7-vuotias osaa taatusti leikata leipää. Taidat olla vähän hysteerinen ja ylisuojeleva.
Tuttujen perheessä 14v isoveli ja 6v pikkusisko olivat päivät keskenään kotona kun oli keväällä niitä lakkoja. Joten miksi ei pari tuntia menisi. Johan moni 7v on yksinkin sellaisia aikoja koulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on oikeesti sääli, jos muka näin on ettei normaali 14v voi muka vahtia 7v sisarustaan PARIN TUNNIN (!) Ajan ilman , että joku kukkahattuhyysääjä-naapuri tekee lasun?!
14v teinin on hyvä harjoitella myös vastuunottoa , ja mikäs sen parempi kuin oma pikkusisarus. Jos tuo 2h on satunnaista, eikä ajoit yöaikaan, en ihan oikeesti näe ongelnaa tässä. Enemmän näen ongelmana sen, kuinka nykyään kasvatetaan tosi uusavuttomuus nuoria, jos kerta edes tuon ikäisiä ei voi jättää ilman aikuisten valvontaa edes pariks tunniksi???
Ja kyllä, itse tuon ikäisenä hoidin välillä naapurin 3-8v lapsia muutaman tunnin viikossa, sain lisätienestiä näin ja naapurit sai kahdenkeskistä parisuhdeaikaa Poissa kotoa
. En näe ongelmaa tuossa.Nykyään on enemmän ookoo viedä 1v päiväkotiin jopa 10h per päivä viitenä päivänä viikossa, päiväkitiin jossa henkilökunnan vaihtuvuus on suurta ja lapsiryhmät isoja, mutta 14v on hellanlettas niin pieni ettei se pärjää yksin seitsenvuotiaan kanssa paria tuntia, kotona????? Eikö kukaan muu näe, että jokin tässä nykymenossa on aika hassusti...?
N33
Päiväkodissa 18-vuotias vasta valmistunut lähihoitaja voi taas olla vastuussa lapsiryhmästä, mutta 14v ei paria tuntia yhdestä 7-vuotiaasta? Joo neljässä vuodessa tapahtuu paljon kehitystä tuon ikäisillä, mutta silti.
7 vuotias pärjää yksinkin pari tuntia. Syö ensin tai valmis välipala odottamaan, niin ei tarvitse leikellä yhtään mitään.
Leivätkin ostaa aika moni muuten siiivutettuna ja banaania ei tarvitse leikata... Huonot syyt pistää 14 vuotias vahtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi oikein hyvin. Mutta ei viikolla klo 22.00 jälkeen, koska hänellä on aamulla koulupäivä.
Mitä se mihinkään liittyy.
Hyvin voi vahtia 22 jälkeenkin pari tuntia.
Eiköhän se 7v ole klo 22 jälkeen nukkumassa, ei siinä enää paljon vahtimista ole. Ja toivon mukaan myös 14v jos seuraavana päivänä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatussuositukset tulevat ja menevät ; usein pärjää Ihan hyvin käyttämällä pelkästään maalaisjärkeä.