Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko kirjepaperi halvimmillaan maksaa kaupassa ja paljonko yhteensä tulisi maksamaan kirjeen lähettäminen?

Vierailija
14.08.2022 |

Tällä hetkellä oon sähköpostikirjeenvaihdossa yhden ulkomaalaisen kanssa, mutta mietin siirtymistä perinteisiin postitse lähetettäviin kirjeisiin. Paljonkohan menisi yhteensä kirjepaperiin, kuoreen ja postimerkkiin? Katoin, että noin kaksi euroa maksaa postimerkki, jos kirje painaa enintään 20 gramma. Eikö luulisi yleensä menevän tuossa painossa, vaikka monta sivua olisikin? Ja kelpaako tavallinen ruutupaperi? Olisi kevyempi ja mielestäni helppo siitä, kun pysyisi ainakin teksti suorassa paremmin eikä tarvitsisi viivoja vetää. Vanhoja vihkoja kyllä löytyy.

Veikkaisin että 5-10 euroa silloin voisi olla yhden kirjeen hinta? Kirjekuoripakkauksia en ole katsonut minkä hintaisia, mutta, jos esim. 10 kuorta, riittää aika hyvin vuoden tarpeiksi, jos 1-2 kuukauden välein kirjoittaa ja yksi kirjekuoren hinta aika edullinen varmaan?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjenuorenkin voi tehdä itse, kunhan se menee minimi- ja maksimikoon rajoihin. Kirjepaperina voit käyttää ihan mitä haluat. Kannattaa huomata, että ulkomaan halvimman kirjeen painoraja on 20 g, kun kotimaan kirjeessä se on 50 g. Nykyään ei taida juurikaan olla kaupan entisiä ohuita lentopostikuoria ja -papereita. Kannattaa käyttää mahdollisimman ohuesta paperista tehtyjä kuori, ne halvimmat valkeat perus A6 kuoret on varmaan paras vaihtoehto.

Vierailija
22/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin harrastan kirjeenvaihtoa. Mulla menee aina kirjepapereita hukkaan, kun kirjoitan väärin niin helposti ja sitten vaihdan paperia. Tulee kalliiksi nuo kirjepaperit tämän takia.

Jos lyijykynällä kirjoittaa, voi pyyhkiä ja korjata virheet. Tietysti pitää olla semmoinen kumi, joka ei tee mustaa.

Tai ristikontäyttäjän kynä, minkä voi myös pyyhkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen kirje Eurooppaan 2,05 €. Snail mailailu on kivaa, konkreettista kirjeenvaihtoa. Itse harrastan sitä myös.

Voi miten ihanaa! Pystyykö edelleen löytämään kirjekaverin, ja jos niin miten ja mistä? Mulla oli 80-luvulla muutamia kirjekavereita, vieläkin on suurin osa kirjeistä tallessa.

IPF. Maksaa 27 €. Kiva, kun postissa tulee ihan oikeita kirjeitä. Kielitaitokin kehittyy. Pieniä kivoja juttuja voi lähettää kavereille.

Vierailija
24/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IPF= International pen friends.

Vierailija
25/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjenuorenkin voi tehdä itse, kunhan se menee minimi- ja maksimikoon rajoihin. Kirjepaperina voit käyttää ihan mitä haluat. Kannattaa huomata, että ulkomaan halvimman kirjeen painoraja on 20 g, kun kotimaan kirjeessä se on 50 g. Nykyään ei taida juurikaan olla kaupan entisiä ohuita lentopostikuoria ja -papereita. Kannattaa käyttää mahdollisimman ohuesta paperista tehtyjä kuori, ne halvimmat valkeat perus A6 kuoret on varmaan paras vaihtoehto.

Joskus 90-luvun lopussa raja muistaakseni oli kotimaassakin 20 grammaa? Muistan, kun kirjoitin yhdelle kaverille käyttäen kirjepaperia, joka oli oikeasti tietokoneen tulostuspaperia ja kirjoitin täyteen 3 tai 4 arkkia hieman isompaan kuoreen, kun ajattelin, että olisi siistimpi, ettei tarvitsee neljään osaan taittaa kirjettä. Kuitenkin, kun punnitsin postissa niin ylittyi 20 grammaa eli olisi mennyt enemmän maksua. Vaihdoin kuoren A6:een ja heti mahtui halvimpaan maksuun. Pienestä siis välillä kiinni.

Vierailija
26/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus 90-luvun lopussa raja muistaakseni oli kotimaassakin 20 grammaa? Muistan, kun kirjoitin yhdelle kaverille käyttäen kirjepaperia, joka oli oikeasti tietokoneen tulostuspaperia ja kirjoitin täyteen 3 tai 4 arkkia hieman isompaan kuoreen, kun ajattelin, että olisi siistimpi, ettei tarvitsee neljään osaan taittaa kirjettä. Kuitenkin, kun punnitsin postissa niin ylittyi 20 grammaa eli olisi mennyt enemmän maksua. Vaihdoin kuoren A6:een ja heti mahtui halvimpaan maksuun. Pienestä siis välillä kiinni.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003222421.html

Tämän vanhan jutun mukaan kolme arkkia mahtuisi 20 grammaan eli aika pitkän kirjeen voi kirjoittaa, kun 9 sivua, jos molemmin puolin arkit täyttää :)

Vierailija
27/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö missään myydä A4-kokoista kirjepaperipakkausta, jossa ainakin 20 kappaletta? Oon yrittänyt etsiä netistä, mutta yleisin A5.

Vierailija
28/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytääkö kaveri laittamaan 100 euroa kirjeeseen?

Vierailija
29/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin harrastan kirjeenvaihtoa. Mulla menee aina kirjepapereita hukkaan, kun kirjoitan väärin niin helposti ja sitten vaihdan paperia. Tulee kalliiksi nuo kirjepaperit tämän takia.

Jos lyijykynällä kirjoittaa, voi pyyhkiä ja korjata virheet. Tietysti pitää olla semmoinen kumi, joka ei tee mustaa.

Rasisti

Vierailija
30/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vanhan jutun mukaan kolme arkkia mahtuisi 20 grammaan eli aika pitkän kirjeen voi kirjoittaa, kun 9 sivua, jos molemmin puolin arkit täyttää :)

Täytät kolmannenkin puolen  ;D

Vierailija
31/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjepaperia kannattaa etsiä kirjakaupoista ja esim. Putingilta. Valikoima on aika heikkoa mutta yleensä kyllä jotain on tarjolla, myös sitä A4-kokoa. Itse pidän enemmän A5-koosta, jotenkin mukavampi koko kirjoittaa.

Ja ehdottomadti suosittelen kokeilemaan perinteisiä kirjeitä, niistä tulee ihan eri fiilis kuin sähköposteista ja pikaviesteistä. Mulla, keski-ikäisellä tädillä, ihanat kirjepaperit, söpöt tarrat, värikkäät kynät, washiteipit ja kauniit postimerkit on osa viehätystä.

Vierailija
32/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hinnaksi 2,35 euroa yhtä kirjettä kohden, kun 100 arkin kuviopaperi 4 euroa (4:100x3 arkkia)+kirjekuori 0,26 euroa+postimaksu 1,95 euroa). Toki löytyisi pikkuisen halvempi avolehtiö, mutta lopullinen hinta olisi vain 5 senttiä halvempi ja värillinen paperi voisi olla kivempi. Ei kovin kallis siis varsinkin, jos kirjeitä kirjoittaa maksimissaan 1-2 kuukauden välein eli vuodessa 14,10-28,20 euroa :)

Vierailija
33/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjepaperia kannattaa etsiä kirjakaupoista ja esim. Putingilta. Valikoima on aika heikkoa mutta yleensä kyllä jotain on tarjolla, myös sitä A4-kokoa. Itse pidän enemmän A5-koosta, jotenkin mukavampi koko kirjoittaa.

Ja ehdottomadti suosittelen kokeilemaan perinteisiä kirjeitä, niistä tulee ihan eri fiilis kuin sähköposteista ja pikaviesteistä. Mulla, keski-ikäisellä tädillä, ihanat kirjepaperit, söpöt tarrat, värikkäät kynät, washiteipit ja kauniit postimerkit on osa viehätystä.

Sitten voi lisäksi lähettää jonkun pienen lahjan jouluksi, jos haluaa :) Onko sulla kokemusta s-postista siirtymisestä perinteisiin kirjeisiin jonkun kanssa?

Vierailija
34/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mitään hienompaa kuin saada postin mukana oikea kirje kirjekuoressa!

Vierailija
35/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytät kolmannenkin puolen  ;D

Hyvä huomio, laskuvirhe, 6 sivua siis 🤣 Silti kuudessa sivussakin hyvin riittää kerrottavaa :)

Vierailija
36/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voi lisäksi lähettää jonkun pienen lahjan jouluksi, jos haluaa :) Onko sulla kokemusta s-postista siirtymisestä perinteisiin kirjeisiin jonkun kanssa?

Jos niitä lahjoja lähettelee EU:n ulkopuollelle, kuten vaikka britteihin, niin pitää muistaa selvitys sisällöstä.

EU:n ulkopuolelle lähetettävän tavarakirjeen sisältö täytyy ilmoittaa sekä kirjeen päällä CN22-tullilipukkeella että sähköisesti lähettäjä- ja vastaanottajatietojen kanssa tällä sivulla. Palveluun tallennetut tiedot välitetään kohdemaan ja mahdollisen kauttakulkumaan postioperaattorille sekä edelleen mm. tulliviranomaisille.

Vierailija
37/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mitään hienompaa kuin saada postin mukana oikea kirje kirjekuoressa!

Suomen posti hukkaa sen kumminkin. Tai jos ei hukkaa, niin tulee lajittelukoneen jäljiltä rähjäisenä.

Viime vuosituhannella minulla oli paljonkin kirjeenvaihtokavereita maailmalla ja posti tuli nopeasti ja luotettavasti perille.

Vierailija
38/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saapahan joulukortteja!

Vierailija
39/48 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset fiinimmät kirjepaperit maksavat aika paljon, 7-10€ paketti, johon tosin kuuluu yleensä myös samaa sarjaa olevat kirjekuoret. Huomattavasti halvemmalla pääsee kirjoittamalla vaikka siihen ruutuvihkoon. Kirjakaupoista saa tosin myös kirjelehtiöitä, joissa on siis vain viivat eikä muita krumeluureja, ne on aika edullisia ja voisi olla hyvä vaihtoehto jos et kaipaa koristeellista paperia.

Vierailija
40/48 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos niitä lahjoja lähettelee EU:n ulkopuollelle, kuten vaikka britteihin, niin pitää muistaa selvitys sisällöstä.

EU:n ulkopuolelle lähetettävän tavarakirjeen sisältö täytyy ilmoittaa sekä kirjeen päällä CN22-tullilipukkeella että sähköisesti lähettäjä- ja vastaanottajatietojen kanssa tällä sivulla. Palveluun tallennetut tiedot välitetään kohdemaan ja mahdollisen kauttakulkumaan postioperaattorille sekä edelleen mm. tulliviranomaisille.

Kiitos tiedosta! Niin muistan siskonikin täytyneen kertoa sisältö lähettäessään tyynyn USA:han 15 vuotta sitten. Mutta silloin ei tarvinut vielä sähköisesti sitä tehdä.