Kaltoin kohtelua kokeneet hankkivat muita useammin tatuoinnin
Elämmänkoulu näkyy.
"Mitä enemmän oli huonoja lapsuuden kokemuksia, sitä enemmän vastaajalla oli kehossaan tatuointeja ja lävistyksiä"
Tatuoinnit ja lävistykset ovat aina merkinneet kantajalleen jotain henkilökohtaista. Halukkuus tatuointiin on yhdistetty siihen, että kantajalla olisi heikko itsetunto. Hänellä voi olla myös muita suurempi halu erottautua.
Traumoista selvinneet ehkä kokevat, että kehon muokkaus on yksi keino unohtaa menneitä kokemuksia. Kehon muokkauksen yhteyttä henkilön kokemuksiin ei ole kuitenkaan juuri tutkittu.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suurin osa suomalaisista on joutunut kaltoinkohdelluksi?
Suurimmalla osalla Ei ole tatuointia.
Mistäs tiedät? Kaikki tatuoinnit ei ole näkyvällä paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen lastensuojelutaustainen, ei taruointeja. Mieheni tulee normaalista perheestä, turvallinen hyvä lapsuus. Hänellä ja hänen veljellään on useita tatuointeja. Myöskään kaltoinkohdelluilla sisaruksillani ei kellään ole tatuointeja.
Poikkeus vahvistaa säännön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suurin osa suomalaisista on joutunut kaltoinkohdelluksi?
Suurimmalla osalla Ei ole tatuointia.
Väitän että alle viisikymppisistä on.
Ei todellakaan ole. Mene nyt vaikka uimahalliin katsomaan.
Itse otin tatuoinnin, kauniin pienen kukan, päästyäni irti huonosta parisuhteesta. Se on toiminut muistutuksena oman elämän tärkeydestä ja kauneudesta.
En haluaisi uskoa että yksi huono parisuhde tekee ihmisestä wt:n.
Minulla on yksi tatuointi,edesmenneen hevoseni muistoksi. Todella rankkaa,olen hirveä kovis🤣
Jotain rajaa nyt siihen yleistämiseen ja vihapuheeseen.
Tutkimuksessa sanottiin, että "kaltoin kohtelua kokeneet ihmiset hankkivat muita todennäköisemmin tatuointeja ja lävistyksiä".
Muita todennäköisemmin oli käytetty termi. Ei sanottu että vain kaltoinkohtelua kokeneet ottavat tatuointeja ja lävistyksiä. Ei sanottu myöskään että muut eivät ottaisi tatuointeja ja lävistyksiä.
Kyseessä oli Saksassa tehty tutkimus.
Jutussakin luki, että tästä ei pidä vetää liian suoria johtopäätöksiä, mutta tyhmä (av)kansa vetää siitä kuitenkin ihan suorat johtopäätökset.
Artikkelin kommenttikentässä puhutaan asiaa:
"Tällaisten tutkimusten ongelma onkin, että vaikka ne kertoisivatkin jotain todellisuudesta, niiden soveltaminen on taas sitten kokonaan toinen. Tämänkin uutisen kommentteja lukiessa näkyy kuinka tutkimuksen tuloksia käytetään lähinnä pönkittämään omia ennakkoasenteita ja käsityksiä estetiikasta. Luulin, että olemme jo 2020-luvulla mutta näitä kommentteja lukiessa aloin jo epäillä sitäkin.
Ihmisten luonteenpiirteiden, lapsuuden, itsetunto-ongelmien ynnä muiden ominaisuuksien arviointi pelkkien tatuointien perusteella kertoo jotain hyvin synkkää arvioitsijasta itsestään. Jos ihminen ei ymmärrä miksi, en tiedä voiko asiaa mitenkään auttaa. Sanonpa kuitenkin, että ihminen on kokonaisuus ja se joka yksittäisen asian perusteella tekee pitkälle meneviä johtopäätöksiä saati suhtautuu toiseen ihmiseen nuivasti, on itse osoittanut oman pienuutensa."
Itse olen kuullut,että osa itsensä vahingoittavia ottaa tatskoja..
Joillakin syynä arpien peitto.. jotkut kai pitävät osittain siitä kivustakin.
En tiedä,ehkä jotain pohjaa voi joillekin olla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi tatuointi,edesmenneen hevoseni muistoksi. Todella rankkaa,olen hirveä kovis🤣
Ei kai missään ole puhuttu että olisi "kovis"? Luulin että koko kovis-sana oli jäänyt jonnekin 90-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Tatuointeja on nykyään kuninkaallisillakin.
On ollut jo tosi kauan.
Vierailija kirjoitti:
Jutussakin luki, että tästä ei pidä vetää liian suoria johtopäätöksiä, mutta tyhmä (av)kansa vetää siitä kuitenkin ihan suorat johtopäätökset.
Näinhän se on. Yksinkertaiset ihmiset vetävät yksinkertaisia päätöksiä. Suoraan vikaan.
Tatuoinnit korreloi varmaan enemmän koulutustason sekä tulotason kanssa kuin kaltoin kohtelun. Olisko enemmänkin niin, että köyhistä kodeista tulevilla lapsilla on suurempi riski joutua myös kaltoinkohdelluksi.
Oma havainto, että akateemisilla ei yleensä ole tatuointeja. Lisäksi vaikka koulutus olisi matala, niin jos ihminen tienaa hyvin (esim yrittäjänä) hänellä on harvemmin tatuointeja kuin esim. raksamiehellä. Ja yleensäkin tatuoinnit nyt vaan korreloi fiksuuden tai siis lähinnä sen puutteen kanssa.
Olen koulutukseltani TkT ja tehnyt aikoinani tutkijan hommia yliopistolla, jossa olin myös toiminut opettajana. Täytyy sanoa, että ei proffilla, tutkijoilla, eikä juuri opiskelijoilla tatuointeja näkynyt. Paljon ihmisillä on kyllä siellä silmälaseja, huomattavasti keskimääräistä enemmän.
Luulisin, että tatuoinnit liittyvät nimenomaisesti heikompaan koulutasoon enemmän kuin mihinkään muuhun.
Kaltoinkohdeltu ei vaikuta oikealta jakoperusteelta. Kilttimiehet jos ketkä ovat kaltoinkohdeltuja, mutta heillä tatuoinnit ovat erittäin harvinaisia.