mikä se streptokokki tai vastaava on mitä tutkittiin synnärillä et löytyykö
en muista enää tutkittiinko asiaa verestä vai pumpulipuikolla näyte ottamalla.
muistan vaan kun hoitaja sanoi myöhemmin kun lapsi oli jo syntynyt että mulla löytyi ko. bakteeri +++, mutta vauvalla ei sitä ollut. ei käskenyt mitenkään hoitaa asiaa, joten ei liene vakavaa jos ei tartte mitään lääkkeitä?
Kommentit (3)
sanottiin viime kerralla, että se on ihan tavallista, että sitä saattaa löytyä eikä sille tarvitse tehdä mitään. vauvalle se voi huonossa tapauksessa aiheuttaa jonkun pahan yleistulehduksen, jos tarttuu mutta yleensä siitä ei seuraa mitään eikä se ilm. kovin helposti tartu synnytyksen aikana kuitenkaan. vauvan vointia kuitenkin seurataan tarkemmin aluksi, ettei nouse kuume tms.
emättimessä streptococcus agalactie ja mulle sanottiin, että se ei ole varsinaisesti tartuntatauti. Voi aiheuttaa ennneaikaisen synnytyksen ja kai olla haitaksi lapselle, joten mulle annettiin synnyttäessä joku antibioottipiikki. Ei kuulemma tartu mieheeni. Sitä kai ei voi menestyksellisesti hoitaa pois.
aiheuttaako se normaalisti jotain oireita? miksihän sitä ei hoideta? ihmettelen kun ne ei synnärillä puhuneet tai selittäneet sitä sen enempää, enkä siinä tilanteessa sit itsekään hoksannut tarpeeksi kysellä.