Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 120/85 50-vuotiaan verenpaineeksi ok vai huono?

Vierailija
13.08.2022 |

Eikös alapaine ole vähän turhan korkea?
Ja miksi ylipäänsä alapaine on koholla, eikös yleensä nouse se yläpaine?

En löytänyt netistä tietoa näihin, siis kertokaahan palstatohtorit :)

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät on paineet, mulla korkeemmat luvut enkä kumminkaan saanu verenpaine lääkettä

Lääkkeitä määrätään sitten kun on sairaalloisen korkeat paineet. Ideaalipaineet on ihan jotain muuta. Mikä sitten onkaan kenenkin mielestä "hyvä".

Tietty "hyvä", jollei ole sairaalloisen korkeat.

Vierailija
82/93 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 90/60 aika usein, ahdistaa.

Miksi ahdistaa? Mustuuko silmissä, pyörryttääkö, huono olo?

Paino, liikunta?

Tasainen suolan ja nesteen saanti? Kahvi?

Minun täytyy etenkin hellepäivinä syödä lisäsuolaa, ja kahvi on välttämättömyys, muuten laskee paineet liikaa. Lakritsi ja Effortil eivät toimineet hyvin, paineet heittelehti liikaa.

Kahvi ei voi olla välttämättömyys. 

Minulle se on siinä mielessä, että en muuten saa verenpainetta riittävän korkeaksi. Toisaalta eihän sitä ole muuta välttämättömyyksiä kuin köyhän kuolema...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideaalina pidetään alle 120 ja alle 80.

Eli siinä mielessä ei ole hyvä.

Finriski-laskurilla voit verrata mitä merkitystä sinun tapauksessasi tuolla erolla olisi.

https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00013

Jos on riskitekijöitä ja huonot muut arvot, niin voi tuota optimoida paremmaksi.

Itselläni tyypillisesti 115/75, ikää 62, mies. Paineet lähes ideaalit (ei lääkitystä), kolesteroleja olen parhaillaan ruokavaliolla säätämässä lähemmäksi ideaaliarvoja, vaikka ne hyvät olivatkin. Samalla häipynee myös ihonalaista rasvaa, vaikka ei sitä (enää) paljoa ole.

Alle 120 on jo liian matala.

t. koko ikänsä matalasta verenpaineesta kärsinyt

Tyttärellä myös matalat ja helteellä on ollut välillä pyörtymisen rajamailla, jos on unohtanut juoda riittävästi nestettä

Eikös se niin mene terveillä verenpaineilla?

Vierailija
84/93 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino, liikunta?

Minun täytyy etenkin hellepäivinä syödä lisäsuolaa, ja kahvi on välttämättömyys, muuten laskee paineet liikaa. Lakritsi ja Effortil eivät toimineet hyvin, paineet heittelehti liikaa.

Noustessa joskus pyörrytti. Enää ei juurikaan.

Suolaa lisään ruokaan. Pitäisi kai kokeilla tuota kahvia. 🤷

Liikkuminen on välillä aika raskasta kuumalla, joten köpöttelen hiljaksiin ja jumppailen. Silloin kun olin vielä sairaampi en jaksanut paljoa kävellä. Kuluin.

Ja siis ahdistus ja huono olo on hieman helpottanut. Elimistö kai joutui turhan kovaan rääkkiin suolisto-tulehduksen oireineen takia.

Verenpaineet nousee mulla hieman, kun olo on hieman helpottanut. Silti ahdistaa.

Jos et ole vielä ihan terve niin onhan se luonnollista ettei tunnu hyvältä vielä. Toipilaana olo on työlästä, onko toivoa täydestä parantumisesta tai pääsystä vähäoireiseen tilaan?

Vierailija
85/93 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

85 alapaineena on vähän siinä ja siinä. Toisaalta ihan hyvä, mutta parempikin se voisi olla.

Vierailija
86/93 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino, liikunta?

Noustessa joskus pyörrytti. Enää ei juurikaan.

Suolaa lisään ruokaan. Pitäisi kai kokeilla tuota kahvia. 🤷

Liikkuminen on välillä aika raskasta kuumalla, joten köpöttelen hiljaksiin ja jumppailen. Silloin kun olin vielä sairaampi en jaksanut paljoa kävellä. Kuluin.

Ja siis ahdistus ja huono olo on hieman helpottanut. Elimistö kai joutui turhan kovaan rääkkiin suolisto-tulehduksen oireineen takia.

Verenpaineet nousee mulla hieman, kun olo on hieman helpottanut. Silti ahdistaa.

Jos et ole vielä ihan terve niin onhan se luonnollista ettei tunnu hyvältä vielä. Toipilaana olo on työlästä, onko toivoa täydestä parantumisesta tai pääsystä vähäoireiseen tilaan?

Olen vähäoireisessa tilassa mitä välillä hieman uloste korventaa peräaukkoa peräsuolta, varmaan joku tasku peräsuolessa sillä kun uloste ärsyttää niin suihkuttelulla se loppuu. Koitan aina pyyhkiä huolellisesti. Vähitellen verenpaine kohoaa kohti 70/100, jännittyneenä, liikunnan rasituksessa ylipaine nousee 120. Aika näyttää mitä mulle käy. 🤞

Henkisestikin aika rauniona. Mutta verenpainemittarin patteri kului loppuun. Ehkä parempi niin.

Isällä oli sydämen vajaatoimintaa ja äidillä on korkea verenpaine.

Vierailija
87/93 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuivuminenhan->Paineet laskee tehokkaasti

Samaa mieltä. Ja kuivuessa painokin laskee helposti 8-10 kiloakin, kun kuivuu.

Vierailija
88/93 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuollaiset lukemat verenpainelääkityksellä.

N41.

Vierailija
89/93 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali120-12980-84

Käy lääkärissä lääkäri tietää paremmin.

Vierailija
90/93 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mkn terve tilanne siis äärikuivuminen, oli tarkoitus sanoa.

Kyllä sairaaloissa tää tiedetään.

Vierailija
91/93 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan soittaa astrologille milloin mahtais olla kaikki avaruuden planeetat optimaalisessa asennossa jotta verenpaine voidaan luotettavasti mitata. Tällainen tilanne osuu kohdalle hyvin harvoin ja sitten pitää heittää kuperkeikka ennen ja jälkeen, olla syömättä ja juomatta pari päivää, ehkä saattaa tulla luotettava tulos, ehkä ei. Ei voi ikinä tietää.

Vierailija
92/93 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Vierailija
93/93 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan ole saanut minkäänlaisia ohjeita verenpaineen mittaamiseen, pelkän kehotuksen mitata verenpaineet viikon ajan.

Eikä sinne lääkärille tänä päivänä niin vaan "mennä". Tuollaisen sanojalla ei taida olla paljoa kokemusta siitä millainen tilanne on terveyskeskuksissa nykyään. Ajanvaraus takaisinsoitolla muutaman päivän kuluessa, jolloin hoitaja toimii tiukkana portinvartijana ketä päästää lääkärille. Lääkärien ajat menevät nopeimmillaankin vähintään kuukauden eteenpäin, soittoajatkin lähelle kuukautta.