Onko 120/85 50-vuotiaan verenpaineeksi ok vai huono?
Eikös alapaine ole vähän turhan korkea?
Ja miksi ylipäänsä alapaine on koholla, eikös yleensä nouse se yläpaine?
En löytänyt netistä tietoa näihin, siis kertokaahan palstatohtorit :)
Kommentit (93)
Olen 70+ v, minulla on lääkitys verenpainetautiin. Lääkäri on antanut tavoitearvoiksi 120/80. Pääsen siihen lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ammoin mittasin asiakkaalta paineet 200/45. Hän tosin kuoli melko pian sen jälkeen.
Erikoista, että toinen paine oli ihan tapissa ja toinen reippaasti alakanttiin. Onkohan tuollainen yleistäkin. Minullakin on alapaine joskus 55 tienoilla, mutta yläpaine sentään vain 120 paikkeilla.
Ei ole normaalia tietenkään, silloin voi olla esim. kasvain tai tulppa joka estää normaalin verenkierron. Veri menee silloin valtavalla paineella sydämeen, mutta sydän ei jaksa kierrättää verta eteenpäin. Silloin veri jää seisomaan ja tulee juurikin näitä hyytymiä ja tulppa lähtee eteenpäin tukkien suonen. Kuolevilla paineet voi olla vaikka luokkaa 60/30 koska elmistön toiminta on jo lähes seisahtunut, ja lopulta sydän pysähtyy kokonaan.
"Alapaine lähtee kohoamaan n. 55-vuotiaaksi asti"
Onko tämä siis normaali fysiologinen ilmiö ja tapahtuu kaikilla, vai merkkiä verisuonten huonosta kunnosta ja verenpaineen ei-toivotusta kohoamisesta?
Älä ap ota paineita (heh, heh) niistä mittaamisista. Jo se, että hermoilet, onko arvot ok, nostaa paineita.
Yläpaineenhan pitäisi mielummin nousta kuin laskea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideaalina pidetään alle 120 ja alle 80.
Eli siinä mielessä ei ole hyvä.
Finriski-laskurilla voit verrata mitä merkitystä sinun tapauksessasi tuolla erolla olisi.
https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00013Jos on riskitekijöitä ja huonot muut arvot, niin voi tuota optimoida paremmaksi.
Itselläni tyypillisesti 115/75, ikää 62, mies. Paineet lähes ideaalit (ei lääkitystä), kolesteroleja olen parhaillaan ruokavaliolla säätämässä lähemmäksi ideaaliarvoja, vaikka ne hyvät olivatkin. Samalla häipynee myös ihonalaista rasvaa, vaikka ei sitä (enää) paljoa ole.
Alle 120 on jo liian matala.
t. koko ikänsä matalasta verenpaineesta kärsinyt
Iäkkäällä verenpaine voi olla hieman matalampi, monilla vanhuksilla voi olla luokkaa 110/70 eikä se aiheuta vielä vaaraa, johtuu elimistön toiminnan hidastumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä siis normaali fysiologinen ilmiö ja tapahtuu kaikilla, vai merkkiä verisuonten huonosta kunnosta ja verenpaineen ei-toivotusta kohoamisesta?
Kuulosti ihan puhtaalta potaskalta. Yleensähän paineet nousevat vasta tuossa 50 tienoilla. Ei niin, että tasaisesti kohoavat 55 ikään saakka ja sitten kohoaminen loppuisi. Yksilöllisiähän nämä jutut toki aina ovat. Osalla on synnynnäisesti korkea verenpaine, osalla matala, osalla elintapojen takia koholla jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Korjaan, alapaineen
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tohtorit!! Mutta en hoksannut sanoa että tämä oli siis kotona mitattu arvo. Mietin kun jostain luin että kotimittaustuloksiin pitäisi lisätä viisi pykälää ja vasta sitten katsoa taulukkoa. Miten se oikein on?
Liikuntaa minun pitäisi kyllä lisätä.... Pitää nyt syksyn alkaessa tehdä ryhtiliike.
Ap
Yksi lukema ei kerro juuri hevon kukkua sinun keskimääräisestä vp-tasostasi.
Nuoruudenaikainen alapaineen kohoaminen kyseessä. Niillä, joilla kohoaa eikä ole siis ideaali.
Sama iäkkäillä: alapaine lähteekin alaspäin kun suonet jäykistyvät...
Jäykistyminen iän myötä on kai lähes kaikilla jkn verran, lekuri siihen suuntaan totesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finriski-laskurilla voit verrata mitä merkitystä sinun tapauksessasi tuolla erolla olisi.
https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00013Jos on riskitekijöitä ja huonot muut arvot, niin voi tuota optimoida paremmaksi.
Itselläni tyypillisesti 115/75, ikää 62, mies. Paineet lähes ideaalit (ei lääkitystä), kolesteroleja olen parhaillaan ruokavaliolla säätämässä lähemmäksi ideaaliarvoja, vaikka ne hyvät olivatkin. Samalla häipynee myös ihonalaista rasvaa, vaikka ei sitä (enää) paljoa ole.
Mulle on sanottu, että ei ole liian matala, mutta ei kannata nousta nopeasti ylös, koska se saattaa aiheuttaa pyörryttämistä. Juu, kiiitos tiedosta, huomattu on. Mulla se on ollut sellaista 100-110 vuosikaudet, vaikka ikääkin jo on. Sairaalssa ollessa laski yläpaine jo 97, eikä pitäneet sitäkään sellaisena, että mitään toimenpiteitä tarvitaan, mutta tarkistivat vain useamman kerran. Yleensä matala kuulemma tarkoittaa hyvää perusterveyttä. Totta, olen ollut perusterve tuota yhtä outoa kohtausta lukuunottamtta, jonka takia olin vuorokauden sairaalassa. Se on ollut ainoa vuorokausi että olen ollut hoidettavana ja ikää on jo 60, kun syntymässä ja synnyttämässä käyntejä ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan, alapaineen
Ei todellakaan tarvitse nousta jos alapaine on 85. Se on normaalin rajoissa hyvinkin, mutta siellä yläpäässä. Jos kovin paljon nousee, menee jo kohonneen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, ihannelukema
Minulla oli muut arvot hyvät kun niitä hiljattain tt:ssä mittailtiin, sokerit ja rasva-arvot ja sensellaiset. Jotenkin vaan unohtui se verenpaineen mittaus ja aloin sitä sitten kotona mittaamaan.
Liikunta on ollut pitkään harmillisen vähäistä sairastelujen takia. Nyt kuitenkin alan olla paremmassa kunnossa ja pystyn taas pikku hiljaa lisäillä varovasti liikuntaakin. Ja ryhtiliikkeen tarvin kyllä lihasvoimatreenien aloittamiseen, phuh huh, niistä en tykkää luonnostaan samalla tavalla kuin kävelystä ja pyöräilystä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tohtorit!! Mutta en hoksannut sanoa että tämä oli siis kotona mitattu arvo. Mietin kun jostain luin että kotimittaustuloksiin pitäisi lisätä viisi pykälää ja vasta sitten katsoa taulukkoa. Miten se oikein on?
Liikuntaa minun pitäisi kyllä lisätä.... Pitää nyt syksyn alkaessa tehdä ryhtiliike.
Ap
Minulle sanoi lääkäri, että olkavarresta otettava mittaus on kotioloissakin ihan riittävän tarkka. Sillä onko paine 85 vai 90 ei ole merkittävää eroa. Tuollainen ero voi tulla jo ihan siitä, että on nukkunut huonosti tms. Taulukot ovat suuntaa-antavia eikä niitä tarvitse pilkun päälle lukea.
Kotimittareita on erilaisia. Olen kalibroinut omani sairaanhoitajan kanssa, ja vertailtiin mittaustapaa ja mittareita. Mittarini näyttää 5 yksikköä liikaa. Usein kun mittaa niin pitäisi saada johdonmukainen tulos, vaihtelee se tietysti olosuhteista riippuen. 90 jos on tyypillinen alempi paine niin pitäisi jo tehdä jotain. Hoitokynnystä se ei kumminkaan taida ylittää. Omaksi tavoitteeksi voi kumminkin ottaa sen 115/75, jollei se muista syistä ole epärealistinen. Silloinkin saattaa etenkin pidemmällä miehellä joskus mustua silmissä jos nousee äkisti ylös.
Verenpaineessa olennaisinta on viikottainen keskiarvo, ei yksittäinen mittaustulos. Jos lääkäri pyytää tarkkailemaan verenpainetta, hän ei kiinnitä huomiota yksittäisiin lukuihin, vaan nimenomaan keskiarvoon. Paitsi toki jos yhtäkkiä pompsahtaa kymmenillä pykälillä ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulosti ihan puhtaalta potaskalta. Yleensähän paineet nousevat vasta tuossa 50 tienoilla. Ei niin, että tasaisesti kohoavat 55 ikään saakka ja sitten kohoaminen loppuisi. Yksilöllisiähän nämä jutut toki aina ovat. Osalla on synnynnäisesti korkea verenpaine, osalla matala, osalla elintapojen takia koholla jne. jne.
Googlettamalla selviää, että nuoruudessa kohoaa alapaine.
Puhdasta lääketiedettä muuten.
Itselläni ei vielä suonet jäykkiksinä, yli 60 ja ongelmia alapaineen kanssa.
Monimutkainen asia nää Paineet kuten tuolla aikaisemmin mainitsin.
Syitä voi olla paljon, vakaviakin.
Sulkekaa pois munuais-ym ongelmat ja käykää verkokeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minulle sanoi lääkäri, että olkavarresta otettava mittaus on kotioloissakin ihan riittävän tarkka. Sillä onko paine 85 vai 90 ei ole merkittävää eroa. Tuollainen ero voi tulla jo ihan siitä, että on nukkunut huonosti tms. Taulukot ovat suuntaa-antavia eikä niitä tarvitse pilkun päälle lukea.
Kotimittareita on erilaisia. Olen kalibroinut omani sairaanhoitajan kanssa, ja vertailtiin mittaustapaa ja mittareita. Mittarini näyttää 5 yksikköä liikaa. Usein kun mittaa niin pitäisi saada johdonmukainen tulos, vaihtelee se tietysti olosuhteista riippuen. 90 jos on tyypillinen alempi paine niin pitäisi jo tehdä jotain. Hoitokynnystä se ei kumminkaan taida ylittää. Omaksi tavoitteeksi voi kumminkin ottaa sen 115/75, jollei se muista syistä ole epärealistinen. Silloinkin saattaa etenkin pidemmällä miehellä joskus mustua silmissä jos nousee äkisti ylös.
Miksi pitäisi ottaa tavoitteeksi niin alhainen paine, että silmissä mustuu ylösnoustessa? Ei kuulosta minusta ollenkaan järkevältä. Ja se, heittääkö tulos 5 yksilöllä vai ei, on täysin merkityksetön asia. Ei paineiden kanssa niin tarkalla mennä, että sillä olisi kokonaiskuvaan mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlettamalla selviää, että nuoruudessa kohoaa alapaine.
Puhdasta lääketiedettä muuten.
Itselläni ei vielä suonet jäykkiksinä, yli 60 ja ongelmia alapaineen kanssa.Monimutkainen asia nää Paineet kuten tuolla aikaisemmin mainitsin.
Syitä voi olla paljon, vakaviakin.
Sulkekaa pois munuais-ym ongelmat ja käykää verkokeissa.
Missä vaiheessa nuoruutta se kohoaminen alkaa?
t. N38, jolla alapaine ollut aina välillä 55-70