Onko 120/85 50-vuotiaan verenpaineeksi ok vai huono?
Eikös alapaine ole vähän turhan korkea?
Ja miksi ylipäänsä alapaine on koholla, eikös yleensä nouse se yläpaine?
En löytänyt netistä tietoa näihin, siis kertokaahan palstatohtorit :)
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 90/60 aika usein, ahdistaa.
Miksi ahdistaa? Mustuuko silmissä, pyörryttääkö, huono olo?
Paino, liikunta?Tasainen suolan ja nesteen saanti? Kahvi?
Minun täytyy etenkin hellepäivinä syödä lisäsuolaa, ja kahvi on välttämättömyys, muuten laskee paineet liikaa. Lakritsi ja Effortil eivät toimineet hyvin, paineet heittelehti liikaa.
Noustessa joskus pyörrytti. Enää ei juurikaan.
Suolaa lisään ruokaan. Pitäisi kai kokeilla tuota kahvia. 🤷
Liikkuminen on välillä aika raskasta kuumalla, joten köpöttelen hiljaksiin ja jumppailen. Silloin kun olin vielä sairaampi en jaksanut paljoa kävellä. Kuluin.Ja siis ahdistus ja huono olo on hieman helpottanut. Elimistö kai joutui turhan kovaan rääkkiin suolisto-tulehduksen oireineen takia.
Verenpaineet nousee mulla hieman, kun olo on hieman helpottanut. Silti ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Alapaine lähtee kohoamaan n. 55-vuotiaaksi asti"
Onko tämä siis normaali fysiologinen ilmiö ja tapahtuu kaikilla, vai merkkiä verisuonten huonosta kunnosta ja verenpaineen ei-toivotusta kohoamisesta?
Kuulosti ihan puhtaalta potaskalta. Yleensähän paineet nousevat vasta tuossa 50 tienoilla. Ei niin, että tasaisesti kohoavat 55 ikään saakka ja sitten kohoaminen loppuisi. Yksilöllisiähän nämä jutut toki aina ovat. Osalla on synnynnäisesti korkea verenpaine, osalla matala, osalla elintapojen takia koholla jne. jne.
Googlettamalla selviää, että nuoruudessa kohoaa alapaine.
Puhdasta lääketiedettä muuten.
Itselläni ei vielä suonet jäykkiksinä, yli 60 ja ongelmia alapaineen kanssa.Monimutkainen asia nää Paineet kuten tuolla aikaisemmin mainitsin.
Syitä voi olla paljon, vakaviakin.
Sulkekaa pois munuais-ym ongelmat ja käykää verkokeissa.Google ei kerro mitään yksilöllisistä eroavaisuuksista, jotka ovat tässäkin asiassa hyvin suuria. Et voi jonkun yksittäisen sivuston perusteella sanoa, että kaikilla aina kohoaa verenpaine vuorena. Varsinkin, kun verenpainelääkitystilastot kumoavat aika helposti tuon väitteen. Verenpainelääkitys aloitetaan tyypillisimmin noin 50-60v iässä. Nuoremmilla se on harvinaisempaa. Yleensä nuoremmilla taustalla geneettinen taipumus korkeaan paineeseen.
Opettele vaikka lukemaan!
Google kertoo lisää teille, jotka ette usko.
Minä en väitä mtn, tämä on lääketieteessä vanha juttu.Kukaan ei väittänyt, että normaali verenpaine on sama kuin kohonnut vp.
Vp Koholla on h u o n o asia.
Opettelehan itse lukemaan. Kukaan ei ole puhunut mitään siitä, että normaali olisi sama kuin kohonnut. Kerrottiin vain se tosiasia, että google ei kerro totuutta, koska kyseessä on yksilöllinen asia. Myös se on totuus, että suurin osa verenpainelääkkeen käyttäjistä on yli 50-vuotiaita, mikä kumoaa sinun "lääketieteellisen" tietosi siitä, että verenpaine kohoaisi koko nuoruusajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät paineet on. Alapaine voisi olöa vähän matalampi, mutta 85 ei kuitenkaan ole 'hoidettavalla' tasolla. Vähennä suolaa ja lisää liikuntaa.
Usein alapaine on se joka alkaa ekana nousta.
Pitääkö mun syödä enemmän suolaa kun kummatkin matalat?
Jos ihan liian matalat ovat, lääkäri voi määrätä suolatabletteja kuuriksi. Ruokasuolaa ei kannata liikaa nauttia.
Okei en tiennytkään. Ruokasuolaa olen juurikin käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun täytyy etenkin hellepäivinä syödä lisäsuolaa, ja kahvi on välttämättömyys, muuten laskee paineet liikaa. Lakritsi ja Effortil eivät toimineet hyvin, paineet heittelehti liikaa.
Liikkuminen on välillä aika raskasta kuumalla, joten köpöttelen hiljaksiin ja jumppailen. Silloin kun olin vielä sairaampi en jaksanut paljoa kävellä. Kuluin.Ja siis ahdistus ja huono olo on hieman helpottanut. Elimistö kai joutui turhan kovaan rääkkiin suolisto-tulehduksen oireineen takia.
Verenpaineet nousee mulla hieman, kun olo on hieman helpottanut. Silti ahdistaa.
Suolisto on ihmisen toiset aivot, eli suoliston tila vaikuttaa aivojen välittäjäaineisiin. Minullakin ahdistus, olen keliaakikko ja söin vahingossa gluteenia... Tätä ahdistusta jatkuu seuraavat pari kuukautta kunnes suolisto paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideaalina pidetään alle 120 ja alle 80.
Eli siinä mielessä ei ole hyvä.
Finriski-laskurilla voit verrata mitä merkitystä sinun tapauksessasi tuolla erolla olisi.
https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00013Jos on riskitekijöitä ja huonot muut arvot, niin voi tuota optimoida paremmaksi.
Itselläni tyypillisesti 115/75, ikää 62, mies. Paineet lähes ideaalit (ei lääkitystä), kolesteroleja olen parhaillaan ruokavaliolla säätämässä lähemmäksi ideaaliarvoja, vaikka ne hyvät olivatkin. Samalla häipynee myös ihonalaista rasvaa, vaikka ei sitä (enää) paljoa ole.
Alle 120 on jo liian matala.
t. koko ikänsä matalasta verenpaineesta kärsinyt
Tyttärellä myös matalat ja helteellä on ollut välillä pyörtymisen rajamailla, jos on unohtanut juoda riittävästi nestettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä siis normaali fysiologinen ilmiö ja tapahtuu kaikilla, vai merkkiä verisuonten huonosta kunnosta ja verenpaineen ei-toivotusta kohoamisesta?
Kuulosti ihan puhtaalta potaskalta. Yleensähän paineet nousevat vasta tuossa 50 tienoilla. Ei niin, että tasaisesti kohoavat 55 ikään saakka ja sitten kohoaminen loppuisi. Yksilöllisiähän nämä jutut toki aina ovat. Osalla on synnynnäisesti korkea verenpaine, osalla matala, osalla elintapojen takia koholla jne. jne.
Itselläni ei vielä suonet jäykkiksinä, yli 60 ja ongelmia alapaineen kanssa.Monimutkainen asia nää Paineet kuten tuolla aikaisemmin mainitsin.
Sulkekaa pois munuais-ym ongelmat ja käykää verkokeissa.Google ei kerro mitään yksilöllisistä eroavaisuuksista, jotka ovat tässäkin asiassa hyvin suuria. Et voi jonkun yksittäisen sivuston perusteella sanoa, että kaikilla aina kohoaa verenpaine vuorena. Varsinkin, kun verenpainelääkitystilastot kumoavat aika helposti tuon väitteen. Verenpainelääkitys aloitetaan tyypillisimmin noin 50-60v iässä. Nuoremmilla se on harvinaisempaa. Yleensä nuoremmilla taustalla geneettinen taipumus korkeaan paineeseen.
Minä en väitä mtn, tämä on lääketieteessä vanha juttu.Kukaan ei väittänyt, että normaali verenpaine on sama kuin kohonnut vp.
Vp Koholla on h u o n o asia.Pitäisiköhän sinun opiskella vähän googlauksen tuottamaa vääristymää ihan vakavamielisessäkin tiedonhaussa sekä lähdekritiikkiä?
Onko lähteet ihan vääriä nyt?
Laitapa tähän omat lähteesi ja lopeta trollaus tähän.
Sinäkään et ole mitään lähteitä jaellut. Kehotit vain googlaamaan. Jokaisen pitäisi nykymaailmassa sen verran tajuta, että google antaa hyvin monenlaisia lähteitä eikä niistä suurin osa ole ollenkaan luotettavia. Ei sen toteaminen ole trollaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideaalina pidetään alle 120 ja alle 80.
Eli siinä mielessä ei ole hyvä.
Finriski-laskurilla voit verrata mitä merkitystä sinun tapauksessasi tuolla erolla olisi.
https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00013Jos on riskitekijöitä ja huonot muut arvot, niin voi tuota optimoida paremmaksi.
Itselläni tyypillisesti 115/75, ikää 62, mies. Paineet lähes ideaalit (ei lääkitystä), kolesteroleja olen parhaillaan ruokavaliolla säätämässä lähemmäksi ideaaliarvoja, vaikka ne hyvät olivatkin. Samalla häipynee myös ihonalaista rasvaa, vaikka ei sitä (enää) paljoa ole.
Alle 120 on jo liian matala.
t. koko ikänsä matalasta verenpaineesta kärsinyt
Tyttärellä myös matalat ja helteellä on ollut välillä pyörtymisen rajamailla, jos on unohtanut juoda riittävästi nestettä
Minä olen pyörtynyt useasti, yleensä rappusia noustessa tai kun olen juuri päässyt rappusten yläpäähän ja hengähdän. Montakohan aivotärähdystä jo plakkarissa.. Kypärä olisi varmaan hyvä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät paineet on. Alapaine voisi olöa vähän matalampi, mutta 85 ei kuitenkaan ole 'hoidettavalla' tasolla. Vähennä suolaa ja lisää liikuntaa.
Jos ihan liian matalat ovat, lääkäri voi määrätä suolatabletteja kuuriksi. Ruokasuolaa ei kannata liikaa nauttia.
Tavallisen suolan liikakäytöstä on haittaa mm. munuaisille. Sillä ei matalaa verenpainetta kantta "hoitaa". Muutenkin verenpaineen kannalta olennaisempaa on riittävä nesteytys, ei niinkään suolan kanssa läträäminen. Apteekista saa nesteytystabletteja, jos nestetasapaino on mennyt niin heikoksi, ettei juomalla korjaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen on välillä aika raskasta kuumalla, joten köpöttelen hiljaksiin ja jumppailen. Silloin kun olin vielä sairaampi en jaksanut paljoa kävellä. Kuluin.
Kuumalla ilmalla jätän suosiosta liikkumisen pois, se on pitkä siesta pitkällään, muu ei toimi. Illalla ja yöllä viileämmässä teen mitä teen, ja yritän tehdä raskaampaa arkiliikuntaa lihasmassan ylläpitämiseksi, eli tavoitteena lihaksiin treenisärky.
Jos verenpaineet heittelee (esim yläpaine 90 - 120 ) niin siitä tulee minulle huono olo koko päiväksi, joten yritän pitää paineet tasaisina. Ylösnousu tosi hitaasti, yli tunnin projekti aamulla. Tulee katsottua tabletista uutiset.
Menetitkö pahasti lihasmassaa?
No kuivuminenhan->Paineet laskee tehokkaasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vp Koholla on h u o n o asia.
Google kertoo monta muutakin asiaa, mikä ei pidä paikkansa. Lähdekritiikki on tärkeä huomioida googlaillessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisen suolan liikakäytöstä on haittaa mm. munuaisille. Sillä ei matalaa verenpainetta kantta "hoitaa". Muutenkin verenpaineen kannalta olennaisempaa on riittävä nesteytys, ei niinkään suolan kanssa läträäminen. Apteekista saa nesteytystabletteja, jos nestetasapaino on mennyt niin heikoksi, ettei juomalla korjaannu.
Kiitos! Kotoa löytyy jotain elektrolyyttijauhetta, mutta en ole muistanut käyttää sitä kuin harvoin. Täytyy lopettaa suolalla läträäminen ja ottaa se ennemmin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolisto on ihmisen toiset aivot, eli suoliston tila vaikuttaa aivojen välittäjäaineisiin. Minullakin ahdistus, olen keliaakikko ja söin vahingossa gluteenia... Tätä ahdistusta jatkuu seuraavat pari kuukautta kunnes suolisto paranee.
Totta. Ja olen huomannut, että nää stimuloi toisiaan, ahdistus ja suoli. Ja sit kun on luonnostaan mt-haasteita ja ahdistusta jo valmiiksi.
Minulla oli suolisto tulehtunut yli puoli vuotta. Ja vieläkin ehkä hieman aivan peräsuoli (korventaa) tulehtunut, mutta se ei ole enää haittaavaa.
Vierailija kirjoitti:
No kuivuminenhan->Paineet laskee tehokkaasti
Osaako kukaan sanoa mistä johtuu munuaisten yliaktiivisuus? Tuntuu että nesteet katoavat, vaikka kuinka joisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen on välillä aika raskasta kuumalla, joten köpöttelen hiljaksiin ja jumppailen. Silloin kun olin vielä sairaampi en jaksanut paljoa kävellä. Kuluin.Kuumalla ilmalla jätän suosiosta liikkumisen pois, se on pitkä siesta pitkällään, muu ei toimi. Illalla ja yöllä viileämmässä teen mitä teen, ja yritän tehdä raskaampaa arkiliikuntaa lihasmassan ylläpitämiseksi, eli tavoitteena lihaksiin treenisärky.
Jos verenpaineet heittelee (esim yläpaine 90 - 120 ) niin siitä tulee minulle huono olo koko päiväksi, joten yritän pitää paineet tasaisina. Ylösnousu tosi hitaasti, yli tunnin projekti aamulla. Tulee katsottua tabletista uutiset.
Menetitkö pahasti lihasmassaa?
Joo menetin. Menin tosi huonoon kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ja olen huomannut, että nää stimuloi toisiaan, ahdistus ja suoli. Ja sit kun on luonnostaan mt-haasteita ja ahdistusta jo valmiiksi.
Minulla oli suolisto tulehtunut yli puoli vuotta. Ja vieläkin ehkä hieman aivan peräsuoli (korventaa) tulehtunut, mutta se ei ole enää haittaavaa.
Kyllä se siitä hiljalleen helpottaa. Kannattaa myös hakeutua lääkäriin ja kokeilla lääkkeitä, jos et ole sitä vielä tehnyt. En tiedä niistä niin paljon, mutta ilmeisesti niillä voi saavuttaa remission suolistotulehdusten suhteen.
Hyvät on paineet, mulla korkeemmat luvut enkä kumminkaan saanu verenpaine lääkettä
Mitä on munuaisten yliaktiivisuus? Miten se näkyy? Millaiset munuaisarvosi ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natriumkloridia eli ruokasuolaa se on niissä apteekin nesteytystableteissakin. Hellepäivinä otan niitä muutaman päivässä. Järjen kanssa suolaa pitää ottaa. Kannattaa ostaa niitä nesteytystabletteja kumminkin, ja katsoa mitä pitävät sisällään. Virtsan väriä ja määrää pitää myös seurata. Etenkin jos ei hellepäivänä tule syötyä, niin voi jäädä suolan saanti vähäiseksi. Nesteytysjuoman reseptejä löytyy netistä, jos saituus iskee. Tapaavat vaan olla ällön makuisia niin nesteytystabletit voi olla helpommat. Oli sitten suolaa vähemmän tai runsaammin niin minun mielipiteeni on, että pidän huolta että se on suhteellisen tasainen saanti. Lakritsia söin aiemmin, mutta paineet heitteli liikaa sen kanssa, samoin Effortilin.