Onko 120/85 50-vuotiaan verenpaineeksi ok vai huono?
Eikös alapaine ole vähän turhan korkea?
Ja miksi ylipäänsä alapaine on koholla, eikös yleensä nouse se yläpaine?
En löytänyt netistä tietoa näihin, siis kertokaahan palstatohtorit :)
Kommentit (93)
Hyvät paineet on. Alapaine voisi olöa vähän matalampi, mutta 85 ei kuitenkaan ole 'hoidettavalla' tasolla. Vähennä suolaa ja lisää liikuntaa.
Usein alapaine on se joka alkaa ekana nousta.
Ok ikäisellesi.
Verenpaine myös vaihtelee tilanteen ja mittaus ajankohdan mukaan.
Itselläni on tuo paine, verenpaine lääkityksellä.
Ilman lääkitystäni olisi paljon korkeampi.
Minulla on verenpainetauti, lääkärin mukaan paine on oukki doukki, minulle.
Olen 54 v.
Oikein hyvä. Netistä löytyy suuntaa-antavat taulukot eri ikäisten suositusarvoille.
Missä vaiheessa päivää mittaat paineen? Suositushan olisi mitata aamulla suhteellisen pian heräämisen jälkeen. Ja ei missään nimessä kahvia ennen mittaamista. Ennen mittaamista pitäisi istua noin 5min rauhassa paikoillaan, jotta tulos on luotettavampi. Alle 90 alapaine on vielä normaalin rajoissa.
Kiitos tohtorit!! Mutta en hoksannut sanoa että tämä oli siis kotona mitattu arvo. Mietin kun jostain luin että kotimittaustuloksiin pitäisi lisätä viisi pykälää ja vasta sitten katsoa taulukkoa. Miten se oikein on?
Liikuntaa minun pitäisi kyllä lisätä.... Pitää nyt syksyn alkaessa tehdä ryhtiliike.
Ap
Just äsken mittasin :D Istuin rauhassa 5 min enkä ollut syönyt tai juonut ennen mittausta. Pitää mitata aamulla uudestaan.
Pitääkö muuten mansetti laittaa oikein tiukalle käden ympärille vai jättää niin löysälle että sormi mahtuisi väliin? Tästä näytti olevan kahtalaisia neuvoja.
Aivan ideaali, kuin koulukirjasta. Jos paineet on 85/120 pumppu räjähtää.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tohtorit!! Mutta en hoksannut sanoa että tämä oli siis kotona mitattu arvo. Mietin kun jostain luin että kotimittaustuloksiin pitäisi lisätä viisi pykälää ja vasta sitten katsoa taulukkoa. Miten se oikein on?
Liikuntaa minun pitäisi kyllä lisätä.... Pitää nyt syksyn alkaessa tehdä ryhtiliike.
Ap
Minulle sanoi lääkäri, että olkavarresta otettava mittaus on kotioloissakin ihan riittävän tarkka. Sillä onko paine 85 vai 90 ei ole merkittävää eroa. Tuollainen ero voi tulla jo ihan siitä, että on nukkunut huonosti tms. Taulukot ovat suuntaa-antavia eikä niitä tarvitse pilkun päälle lukea.
Vierailija kirjoitti:
Just äsken mittasin :D Istuin rauhassa 5 min enkä ollut syönyt tai juonut ennen mittausta. Pitää mitata aamulla uudestaan.
Pitääkö muuten mansetti laittaa oikein tiukalle käden ympärille vai jättää niin löysälle että sormi mahtuisi väliin? Tästä näytti olevan kahtalaisia neuvoja.
Vähän väljäksi voi jättää, koska paine puristaa sen kuitenkin tiukaksi. Minulla ainakin sattuu käteen, jos laitan mansetin alkuun liian tiukalle.
Joskus ammoin mittasin asiakkaalta paineet 200/45. Hän tosin kuoli melko pian sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Joskus ammoin mittasin asiakkaalta paineet 200/45. Hän tosin kuoli melko pian sen jälkeen.
Erikoista, että toinen paine oli ihan tapissa ja toinen reippaasti alakanttiin. Onkohan tuollainen yleistäkin. Minullakin on alapaine joskus 55 tienoilla, mutta yläpaine sentään vain 120 paikkeilla.
Ideaalina pidetään alle 120 ja alle 80.
Eli siinä mielessä ei ole hyvä.
Finriski-laskurilla voit verrata mitä merkitystä sinun tapauksessasi tuolla erolla olisi.
https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00013
Jos on riskitekijöitä ja huonot muut arvot, niin voi tuota optimoida paremmaksi.
Itselläni tyypillisesti 115/75, ikää 62, mies. Paineet lähes ideaalit (ei lääkitystä), kolesteroleja olen parhaillaan ruokavaliolla säätämässä lähemmäksi ideaaliarvoja, vaikka ne hyvät olivatkin. Samalla häipynee myös ihonalaista rasvaa, vaikka ei sitä (enää) paljoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ideaalina pidetään alle 120 ja alle 80.
Eli siinä mielessä ei ole hyvä.
Finriski-laskurilla voit verrata mitä merkitystä sinun tapauksessasi tuolla erolla olisi.
https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00013Jos on riskitekijöitä ja huonot muut arvot, niin voi tuota optimoida paremmaksi.
Itselläni tyypillisesti 115/75, ikää 62, mies. Paineet lähes ideaalit (ei lääkitystä), kolesteroleja olen parhaillaan ruokavaliolla säätämässä lähemmäksi ideaaliarvoja, vaikka ne hyvät olivatkin. Samalla häipynee myös ihonalaista rasvaa, vaikka ei sitä (enää) paljoa ole.
Lievästi kohollaan on vasta kun alapaine on yli 90 eli 85 on vallan hyvä paine.
Se pitäisi mitata kolme kertaa ja levossa, ajatuksetkin pitäisi olla rauhoittuneet. Ainakin 10 minuuttia käsketään olla terkkarillakin paikoillaan ennen mittausta.
Ei tiukalle, vaan napakasti ja sormi jätetään väliin tosiaan.
Aika, iso ja monimutkainen kysymys ap. Lla.
Alapaine lähtee kohoamaan n. 55 vuotiaaksi asti.
Sitten myöhemmin ylä-ja alapaine saattavat erota enemmän : yläpaine nousee ja alapaine alkaa laskea. Tästä ei pidä ilahtua, kyse on verisuonten jäykistymisestä iän myötä.
Usein alapaineen koholla olemisen syyksi lekuri kyllä sanovat juuri huonoa kuntoa, liikunnan puutetta yms.
Lääkitys auttaa paremmin jos itse pystyy elämäntapojaan parantamaan ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Se pitäisi mitata kolme kertaa ja levossa, ajatuksetkin pitäisi olla rauhoittuneet. Ainakin 10 minuuttia käsketään olla terkkarillakin paikoillaan ennen mittausta.
Paitsi tk:ssa täällä mittasivat samalla kun puhuin lääkärin kanssa. Sitten ihmettelivät, kun oli paineet koholla, vaikka yleensä eivät ole.
Voi kiitos kaikille, olette ihania kun selvitätte näitä!
Ja tuntuupa huojentavalta jos tuo tulos on ihan ok, kun kerkesin jo säikähtää että alapaine on liian korkea ja yläpaine kummallisen matala.
Mutta mittailenpa nyt vielä suositusten mukaisesti muutamana aamuna uudelleen. Suurkiitos kaikille teille!
On hyvä.
Erittäin hyvä.