Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon on suomalaisen keskimääärinen nettopalkka? Eli palkka verojen ja maksujen jälkeen

Vierailija
13.08.2022 |

Toki riippuu asuinkunnasta ja kuuluuko kirkkoon. Mutta noin keskimäärin?

Mitä arvelet tai tiedätkö?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on aika epäselvä.  Mitä avaaja tarkoittaa "verojen ja maksujen jälkeen"? Mitä noihin maksuihin sisältynee? Asumis-, ruoka-, auto-, ulosotto-, kuntosali- yms. kulutko?

Samaa mietin, koska oudon moni katsoo, että nettopalkka on palkka miinus verot, sivukulut, vuokra, vakuutukset, netti, sähkö jne.

Vierailija
22/28 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun katsoo tilastokeskuksen sivuilta verotaulukkoja, niin selviää, että suomalaisista verovelvollisista:

-50% ansaitsee alle 20 000 euroa vuodessa (=1670 eur/kk). Eli suomalaisten verovelvollisten mediaaniansio on n. 1670 eur/kk

-30% ansaitsee alle 10 000 euroa vuodessa (=835 eur/kk)

-vähintään mediaanipalkkaan (36 000 euroa vuodessa/2968 eur kk) ylsi vain n. 25% verovelvollisista. Eli 75% suomalaisista verovelvollisista jää alle tuon mediaanipalkan

Miten ne voi jäädä alle mediaanipalkan, kun mediaani on se summa, jota enemmän ja vähemmän saa 50% suomalaisista? Vai ajatteletko, että meillä on sossun tuella eläviä niin paljon, että se tuki pitää rinnastaa palkkaan, koska väki on verovelvollisia, vaikka ei käytännössä veroja maksa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2021 suomalaisten mediaanipalkka oli 2875 euroa ennen veroja.

Siitä voi vähentää verot ja maksut niin mitä jää käteen?

Olen yllättynyt, jos on noinkin hyvä. - Mutta kai tajuat, että kesikimäärin saatava palkka- ja mediaanipalkka eivät ole yksi ja sama asia.

Sinkkumies

No se keskipalkka on huomattavasti enemmän, koska jotkut tienaa.

Mikähän on se keskimääräinen nettopalkka, kun katsotaan vain mediaanin alapuolella oleva 50% kansasta?

1300€/kk?

Tuossa on osa-aikatyötä tekevät mukana.

Niin, mitä sitten? Töitä nekin tekee ja palkallaan kustantaa elämisen. Itse olen tehnyt vuosia osa-aika työtä kaupassa, sopimus 25 h/ vko, mutta toteuva 35-38 h/ vko. Ihan aikuinen perheellinen ihminen ja meitähän on paljon palvelualoilla! Miksi vääristää tilastoja ja pudottaa osa-aika työläiset pois? Ihan kuin ei oikeasti tehtäisi töitä.

Tietysti se vääristää tilastoa jos otetaan osa-aikaiset mukaan samaan. Joku voi tienata vaikka 500 € tunnissa palkkaa, mutta tekee pelkästään muutaman tunnin töitä kuukaudessa. Ei sellaista ihmistä ole järkeä tilastoida matalapalkkaisena.

ps. Tilastokeskuksen nettisivuilta löytää paljon tietoa palkoista. Sellaista ihan oikeaa ja luotettavaa tietoa.

Vierailija
24/28 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun katsoo tilastokeskuksen sivuilta verotaulukkoja, niin selviää, että suomalaisista verovelvollisista:

-50% ansaitsee alle 20 000 euroa vuodessa (=1670 eur/kk). Eli suomalaisten verovelvollisten mediaaniansio on n. 1670 eur/kk

-30% ansaitsee alle 10 000 euroa vuodessa (=835 eur/kk)

-vähintään mediaanipalkkaan (36 000 euroa vuodessa/2968 eur kk) ylsi vain n. 25% verovelvollisista. Eli 75% suomalaisista verovelvollisista jää alle tuon mediaanipalkan

Verovelvollisiin lasketaan mukaan eläkeläiset, opiskelijat ja muut työelämän ulkopuolella olevat ihmiset. Aika epäreilua vertailla jotain 19 vuotiasta opiskelijaa ja 45 vuotiasta työssä käyvää. Tottakai se opiskelija tienaa vähemmän! Hän on ihan eri elämäntilanteessa.

Vierailija
25/28 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt, jos on noinkin hyvä. - Mutta kai tajuat, että kesikimäärin saatava palkka- ja mediaanipalkka eivät ole yksi ja sama asia.

Sinkkumies

Mikähän on se keskimääräinen nettopalkka, kun katsotaan vain mediaanin alapuolella oleva 50% kansasta?

1300€/kk?

Niin, mitä sitten? Töitä nekin tekee ja palkallaan kustantaa elämisen. Itse olen tehnyt vuosia osa-aika työtä kaupassa, sopimus 25 h/ vko, mutta toteuva 35-38 h/ vko. Ihan aikuinen perheellinen ihminen ja meitähän on paljon palvelualoilla! Miksi vääristää tilastoja ja pudottaa osa-aika työläiset pois? Ihan kuin ei oikeasti tehtäisi töitä.

Tietysti se vääristää tilastoa jos otetaan osa-aikaiset mukaan samaan. Joku voi tienata vaikka 500 € tunnissa palkkaa, mutta tekee pelkästään muutaman tunnin töitä kuukaudessa. Ei sellaista ihmistä ole järkeä tilastoida matalapalkkaisena.

ps. Tilastokeskuksen nettisivuilta löytää paljon tietoa palkoista. Sellaista ihan oikeaa ja luotettavaa tietoa.

ja toinen PS: tuolta löytyy myös tilastoja, joissa on mukana kaikki palkansaajat tai vain kokoaikatyötä tekevät jne.

Vierailija
26/28 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

1300€/kk?

No näinpä. Itse teen kahta osa-aikaista. Näistä saan raavittua kokoon 35-40h per viikko. Ennen tein kolmea osa-aikaista kun piti velat maksaa äkkiä pois. Se oli hullua aikaa, 56-60 tuntia viikossa töitä. Mutta eihän osa-aikaiset ole mitään työntekijöitä...

Vierailija
27/28 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on aika epäselvä.  Mitä avaaja tarkoittaa "verojen ja maksujen jälkeen"? Mitä noihin maksuihin sisältynee? Asumis-, ruoka-, auto-, ulosotto-, kuntosali- yms. kulutko?

Samaa mietin, koska oudon moni katsoo, että nettopalkka on palkka miinus verot, sivukulut, vuokra, vakuutukset, netti, sähkö jne.

No ei se mene niin, että jos oudon moni jotain katsoo, niin niin se sitten on. Vaan, nettopalkalle on ihan oikea määritelmä. Nettopalkka on se osa palkkaa, jonka työnantaja antaa työntekijälle pidätettyään siitä ensin verot ja sivukulut. Eihän kukaan työnantaja verojen ja sivukulujen lisäksi maksa työntekijän puolesta vuokria, vakuutuksia, nettiä, sähköä, kuntosalimaksua tai muitakaan työntekijän laskuja ja sitten maksa tilille sen jälkeen sitä nettopalkkaa.

Nettopalkka on se näppiin tuleva raha, josta se palkan saaja sitten itse maksaa ne elinkustannuksensa.

Ei siinä ole sen kummempaa miettimistä.

Vierailija
28/28 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi suuria summia ole. Noihin lasketaan kaikki ikälisät ja lomarahat ja muut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi