Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummo "pojittelee" koko ajan lasta

Vierailija
13.08.2022 |

Puhuessaan ei käytä lapsen nimeä vaan aina vaan poika sitä, poika tätä. Ärsyttävä tapa.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo vaarallista. Paitsi jos poika ei tunne itseään pojaksi, sit voi tietty tulla paha mieli ja ties mitä.

Vierailija
2/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo hankeen! Eiköhän ala oppia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään asiasta voi tehdä ilmiannon ja Totuuden ministeriön virkahenkilöt tulevat ja vievät mummon pois. En näe häntä enää koskaan.

Vierailija
4/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muita poikia? Jos ei niin mitä haittaa tuosta on kun tiedätte ketä tarkoittaa?

Vierailija
5/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei enää muista nimiä niin tuolla tavalla voi kiertää nimien muistamisen.

Vierailija
6/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muita poikia? Jos ei niin mitä haittaa tuosta on kun tiedätte ketä tarkoittaa?

On toinenkin poika, mutta ei hänen lapsenlapsensa. Tätä poikaa hän osaa kutsua nimellä en tiedä miksi toisen pojan nimen käyttäminen on hänelle niin vaikeaa.

Ap

Vierailija
7/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen ihmisten tapa ainakin joillakin murrealueilla. En tiedä, juontaako ehkä juurensa ajasta, jolloin puolet vauvoista ei selviytynyt taaperoiksi. Vähemmän huolta nimien opettelusta.

Vierailija
8/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D :D :D 

"Kuules poika, hakisitkos mummolle lasin vettä".

Erkki-Pekka Mäkelä hakee vettä ja kaikki tyytyväisiä, PAITSI Erkki-Pekan äiti :( Äidille on tullut paha mieli, kun mummo käyttää sanaa poika, eikä hänen keksimää hienoa Erkki-Pekka nimeä. Äidille on hankittava terapiaa ja NOPEASTI. 

... äiti vielä muistuttaa mummoa, että hänenkin olisi hyvä pahoittaa mieli, kun hänestä käytetään nimitystä mummo, eikä Hilja Mäkelä. Hilja aloittaa rehvakkaan naurun :D :D :D

Vierailija
9/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko se lapsi poika? Jos on niin hellitä vähän! Ei lapsi siitä huonone, jos mummo pojaksi nimittelee. Jos alkaa jotain sellaista selittää, että pojat eivät itke tai eivät leiki nukeilla tai eivät pidä pinkkejä vaatteita - tai muuta huuhaata - voit pistää siihen stopin.

Vierailija
10/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsut mummoa mummoksi? Kyllä se pitäisi nimellä kutsua!

Vierailija
11/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toinenkin poika, mutta ei hänen lapsenlapsensa. Tätä poikaa hän osaa kutsua nimellä en tiedä miksi toisen pojan nimen käyttäminen on hänelle niin vaikeaa.

Ap

Maalla kasvaneena ajattelisin ensimmäisenä, että tuo pojiteltu on mummolle rakkaampi ja läheisempi kuin ne, joita kutsutaan nimellä. Vähän sama ero kuin siinä, kutsuuko lapsi äitiä etunimeltä vai äidiksi.

Minua ja veljeäni isäni kutsui aina tytöksi ja pojaksi. Aina kun meistä puhui perheen ulkopuolisillekin, kertoi että tyttö sitä ja poika tätä. Jos meitä olisi ollut enemmän, niin sitten olisi varmasti ollut isompi tyttö, keskimmäinen tyttö, nuorempi tyttö. Näin ainakin muissa perheissä. Mutta tietenkään jos isä pihalta huutaisi lapsilaumasta jotakin tiettyä lasta, niin ei hän silloin huutaisi että "tule keskimmäinen tyttö puhelimeen!" vaan käyttäisi nimeä.

Vierailija
12/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kutsun häntä nimellä, koska hän ei ole minun mummoni.

Ap

Vierailija
13/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että tämä on murrekysymys. Minun mieheni pojittelee meidän lasta. En ole koskaan kuullut hänen pojittelevan ketään muuta, joten uskoisin että hän pojittelee koska rakastaa meidän lasta enemmän kuin muita. Sama merkitys siis kun sanalla äiti, isä, mummu tai pappa. Antaisin siis olla.

Vierailija
14/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Elämäsi on hienosti,  jos murheesi on mummon joka ei ole mummosi tapa kutsua lastasi pojaksi. Tahtoisitko, että poikasi olisi tyttö, tahtooko poikasi olla tyttö ja pojittelu loukkaa.

Vierailija
15/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika voi sitten vastavuoroisesti käyttää mummosta termiä "boomeri".

Vierailija
16/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta tässä sanot mummoksi. Miksi?

Vierailija
17/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidänkö perheessä kaikkia kutsutaan etunimeltä?

Meillä ainakin lapset kutsuvat minua äidiksi ja miestäni isäksi, äitiäni mummoksi jne.

"Lapset, tulkaa syömään!"

"Ei saa ottaa lelua siskon kädestä!"

"Onko poika vielä treeneissä?"

"Jos tyttö leikkaa nurmikon, niin poika voisi imuroida ja pyyhkiä lattiat"

"Poika, anna koiralle vettä"

Vierailija
18/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidänkö perheessä kaikkia kutsutaan etunimeltä?

Meillä ainakin lapset kutsuvat minua äidiksi ja miestäni isäksi, äitiäni mummoksi jne.

"Lapset, tulkaa syömään!"

"Ei saa ottaa lelua siskon kädestä!"

"Onko poika vielä treeneissä?"

"Jos tyttö leikkaa nurmikon, niin poika voisi imuroida ja pyyhkiä lattiat"

"Poika, anna koiralle vettä"

Itse asiassa kyllä, kaksi lasta on sen verran vähän, ettei ole liian vaativaa käyttää heidän nimiään. Minusta on kivempaa ja henkilökohtaisempaa kutsua heitä nimillä. Ja miten toteutat nuo lauseet perheessä, joissa on useampi poika tai tyttö?

"Jos tyttö1 leikkaa nurmikon, niin tyttö2 voisi imuroida ja pyyhkiä lattiat"

"Poika3, anna koiralle vettä"

Vierailija
19/36 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä jaksetaan loukkaantua. Meillä mummolla ja hänen sisaruksillaan oli tapana puhutella läheisiä ja rakkaita pojiksi ja piioiksi. Tyttö oli siis piika. Ei tarkoittanut kotiorjaa vaan ketä tahansa tyttöä/nuorempaa naista ja terminä kuului murrealueeseen, varsinkin vanhemmalla ikäpolvella.

Vierailija
20/36 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa omatkin ongelmat tätä luokkaa...