Kokemuksia XU-palvelusta?
Olisimme mieheni kanssa kiinnostuneita etsimään seksiseuraa netistä ja kuulin, että XU on tähän paras vaihtoehto. Tiedustelen kokeneilta, miten tuolla tuo anonymiteettipuoli hoituu? Asumme kohtuullisen pienessä kaupungissa ja olemme sellaisissa työpaikoissa, että tieto jäsenyydestämme ei missään nimessä saisi levitä minnekään. Näin ollen siis ihan sellainen kiinnostaa, että täytyykö tuonne laittaa kuvia, joista on tunnistettavissa? Ja voiko siellä hakea käyttäjiä paikkakunnan mukaan?
Kiitos asiallisista kommenteista!
Kommentit (3273)
Vierailija kirjoitti:
Onko jollakulla kokemuksia seurustelusta XU:ssa jäsenenä olevan kanssa? Olen jokusen viikon tapaillut yhtä naista joka kuuluu XU:hun. Olemme asiasta jo keskustelleet ja hän ei ole valmis jäsennyyttä lopettamaan vaikka etenisimme ns. parisuhteeseen saakka ja tulee käymään tapahtumissa jatkossakin koska haluaa "tavata ystäviä joita tuolta on löytynyt". Itselleni tämä on kyllä aika mahdoton asia hyväksyä ja pahasti tuntuu että tämä on se asia joka estää tästä mitään isompaa tulevan.
Jos haluat rakkaudellisen, perinteisen, kunnollisen, sitoutuneen ja suljetun parisuhteen, sinä et tule sitä XU:sta löytämään. Itse en enää halua edes kavereita, jotka noissa kuvioissa pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollakulla kokemuksia seurustelusta XU:ssa jäsenenä olevan kanssa? Olen jokusen viikon tapaillut yhtä naista joka kuuluu XU:hun. Olemme asiasta jo keskustelleet ja hän ei ole valmis jäsennyyttä lopettamaan vaikka etenisimme ns. parisuhteeseen saakka ja tulee käymään tapahtumissa jatkossakin koska haluaa "tavata ystäviä joita tuolta on löytynyt". Itselleni tämä on kyllä aika mahdoton asia hyväksyä ja pahasti tuntuu että tämä on se asia joka estää tästä mitään isompaa tulevan.
Ok, asia on sitten näin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo kerro jo, että omaatte erilaiset arvomaailmat, jos hän ei halua Xu:n maailmasta luopua, ei hän taida haluta perinteistä parisuhdettakaan silloin. Toki jos itse olet valmis joustamaan ja tarvittaessa leikkimään aisuria, niin silloinhan ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Nämä "XU:sta löytyneet ystävät" ovat kaikki panokavereita.
Aisurin paikkaa sinulle pedataan ja se paikka on aina kallein..
Syksyn tullen huomaat olleesikin vain yksi ns. kesäkolleista..
Siis tämä mun kirjoitus on varmaan unwanted opinion, mutta mun elämä on ollut paljon rikkaampaa ja nautinnollisempaa Xu:sta lähtemisen jälkeen, se toisten naisten alaspäin painaminen ja "nainen on naiselle susi" mentaliteetti on siellä niin suurta, että itselle kävi hirveän raskaaksi asetelma missä pitää olla "jotain" ja "erikoinen" saadakseen seuraa. Xu:sta lähtemisen jälkeen olen tavannut monia ihania ihmisiä, jotka ovat tuoneet elämääni uusia värejä ja suoraan sanottuna, en voi suositella kenellekään, joka haluaa itsevarmuutensa säilyttää Xu:ta. Terveisin upea 32v nainen, joka ei anna kenenkään työntää minua enään alaspäin.
Jotenkin aattelen että asia on juurikin noin. Paljon puhutaan kehopositiivisuudesta ja avoimuudesta yms. mutta oikeasti tuon täytyy olla naisille todella ahdistava ympäristö, kuten on varmasti useille miehillekkin. Mitä olen lukenut, kuullut ja nähnyt, niin paljon on kiusaamista, vähättelyä ja muuta vastaavaa, henkiseksi väkivallaksi rinnastettavaa toimintaa. Jotenkin vaan monet kuitenkin jäävät yhteisöön tästä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin aattelen että asia on juurikin noin. Paljon puhutaan kehopositiivisuudesta ja avoimuudesta yms. mutta oikeasti tuon täytyy olla naisille todella ahdistava ympäristö, kuten on varmasti useille miehillekkin. Mitä olen lukenut, kuullut ja nähnyt, niin paljon on kiusaamista, vähättelyä ja muuta vastaavaa, henkiseksi väkivallaksi rinnastettavaa toimintaa. Jotenkin vaan monet kuitenkin jäävät yhteisöön tästä huolimatta.
On mahdollista, että tuonne syntyy kuppikuntia, joissa juorutaan yms. kuten kaikkiin ihmisyhteisöihin. Enkä oikein tiedä kannattaako tuosta tehdä henkistä kotia itselleen tms. Itse etsimme panoseuraa, ei mitkään keskustelukerhot kiinnosta. Jos meitä kiinnostava ei ole meistä kiinnostunut, niin uutta matoa koukkuun. Tuolla on osattava vastaanottaa pakkeja ja antaa pakkeja. Muuten menee kyllä elämä oudolle kierteelle. Ei sovi kaikille. Meille sopii, koska ei asiallisella, 'normaalien' ihmisten porukoissa oikein ole mahdollista löytää ryhmäseksiseuraa ravintolassa yms. Mihkään poly- tai hc-fetissi tai naturistipiireihin sovimme yhtä hyvin kuin varvas otsaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista, että tuonne syntyy kuppikuntia, joissa juorutaan yms. kuten kaikkiin ihmisyhteisöihin. Enkä oikein tiedä kannattaako tuosta tehdä henkistä kotia itselleen tms. Itse etsimme panoseuraa, ei mitkään keskustelukerhot kiinnosta. Jos meitä kiinnostava ei ole meistä kiinnostunut, niin uutta matoa koukkuun. Tuolla on osattava vastaanottaa pakkeja ja antaa pakkeja. Muuten menee kyllä elämä oudolle kierteelle. Ei sovi kaikille. Meille sopii, koska
Kuppikuntia syntyy toki kaikissa yhteisöissä, mutta tuolla menee välillä absurdin puolelle. Moni kokee olevansa "parempaa" porukkaa, kun on päässyt mukaan piireihin.
Vuosia sitten oli yleinen chatti, jouduttiin ensin sulkemaan viikonlopuiksi ja lopulta suljettiin kokonaan siinä muodossa kun oli silloin. Syy tähän oli pitkälti kiusaaminen ja turhanpäiväiset riidat . Aikuiset ihmiset käyttäytyivät kun 5 vuotiaat hiekkalaatikolla. Draamaa, mustamaalaamista ym.
Yksi syy taitaa olla korkeat odotukset tuota palvelua kohtaan, ja kun todellisuus ei vastaa odotuksia ruvetaan kiukuttelemaan.
Tuo on toimiva palvelu, jos pitää riittävästi etäisyyttä siihen, ja nimenomaan hakee satunnaista seuraa. Siinä vaiheessa kun tuosta tulee elämäntapa, menee mielenterveyskin pikkuhiljaa.
Itse olin myös "piireissä" aikoja sitten, mutta siinä vaiheessa kun ilmaisin huoleni palvelua ja kyseistä elämäntapaa kohtaan, suljettiin pitkälti ulos piireistä. Kohtelusta tuli mieleen skientologit. Myös ne ihmiset jotka olisin sanonut olevan ystäviäni katosi, ei tullut juurikaan viestejä enää, ei kutsuja tapahtumiin. Ei siinä, olen samaa mieltä kommentti 1846 kanssa, elämä on helpompaa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse käynyt tapahtumissa tai liittynyt? Jos et, niin kannattaa liittyä ja testata. Mitä hävittävää sulla on? Jos viihdyt tapahtumissa ja huomaat, että mustasukkaisuuteen ei ole tarvetta, niin elämä XU-mausteilla voi olla kivaa. Itse olen ollut siellä sinkkuna ja seurustelevana. Riippuu täysin itsestä ja parista, että onko sun juttu ja voiko toimia. Asioita, jotka on pakko testata, että tietää, sitä ei vain voi etukäteen mitenkään tietää miltä tuntuu nähdä, kun partneria pannaan. Voi olla kiihottavaa ja mahtavaa tai sitten kamalaa. Juhlat XU:ssa ovat todella kivoja minusta, mutta tosiasia on että jos mustasukkaisuutta on jommallakummalla, niin ei siitä tule mitään. Jos toiselle tärkeä, kokeile saatko siitä itse jotain irti. Jos et, niin parempi pysyä kaukana. Sellaista suhdetta en ikinä ottaisi, jossa toinen olisi tuolla, mutta itse ei olisi mukana niissä tapahtumissa. Mulle on tärkeää avoimuus, pidetään tuo aikuisten hauskanpitona ja rakkaussuhde erilleen. Toisille käy sekin, että vain toinen on tuolla ja toinen ei. Testaa itse.
Itseämme ei piirit kiinnosta eikä ihan aukene mitä iloa niistä on. Seksia ollaan etsimässä uusilta tyypeiltä eikä miltään piireiltä. Jos tyypit kiinnostaa niin ihan sama onko piireissä vai ei. Eikä piireissä olo lisää kenenkään kiinnostavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista, että tuonne syntyy kuppikuntia, joissa juorutaan yms. kuten kaikkiin ihmisyhteisöihin. Enkä oikein tiedä kannattaako tuosta tehdä henkistä kotia itselleen tms. Itse etsimme panoseuraa, ei mitkään keskustelukerhot kiinnosta. Jos meitä kiinnostava ei ole meistä kiinnostunut, niin uutta matoa koukkuun. Tuolla on osattava vastaanottaa pakkeja ja antaa pakkeja. Muuten menee kyllä elämä oudol
Nämä oman biletilan Rotkon myötä syntyneet kuppikunnat ovat tarkoitushakuista dissaamista,syrjimistä sekä ihmisten luokittelua jota amplifioidaan XU-chat huoneiden kautta. Valta mikä on luovutettu muutaman pitkälti alkoholisoituneen vastuunkantokyvyttömyyden toimesta pois näkyy ja kuuluu kauas. Tämä koskee niin biletystä kuin jmyös chat huoneiden ylläpitoa. Naistenhuoneessa julkaistaan avoimesti miesten tunnistetietoja kerätään sympatiaa ja syyllistetään miehiä olemattomista teoista. Onkin vain ajan kysymys milloin entinen yläpito löytää itsensä kunnianloukkaus syytteen edestä. Tässä ei siis syytetä XU:ta vaan sen suojissa toimivia henkilöitä joiden oma ego paisui härkäsammakkomaisiin mittoihin ja tämä tässä palstalla kerrottu chat juoruilu levisi salattuihin wa-ryhmiin.
Paremmin ei kyllä mene myöskään tällä kohutulla Laiva-alustalla. Sen ylläpito joutui todella kovan ukaasin eteen.
Joko yksilöivät sheimaavat kirjoitukset poistetaan tahi Poliisikuullustelut ovat edessä.
Tietovuotaja toki tiedetään ja hänen toimestaan myrkytetty ilmapiiri on nostattanut avoimen sodan kinkyt vs swinkyt.
Että asia menisi vielä pahemmin umpisolmuun ja sekaisin tähän liittyy kiinteä kytkös myös Eestiin. Heidän näkemyksensä kas Suomiporoa voi avoimesti pilkata seuraamuksitta on toki huomioitu.
Asioista paremmin tietävän mukaan myös miitteihin on alettu luoda tätä jäsenpanttijärjestelmää tarkoituksena karsia ihmisiä ja estää osallistuminen mikäli ei ole seksuaalisesti sopivasti suuntautunut.
Käytännössähän on niin että näiden kinkyjen läsnäolo ei ole hyväksi ja sen suuntauksen edustajia karsitaan raskaalla kädellä kun bileiden järjestäjä itse halveksuu heitä " naistenpieksijöitä" yli kaiken.
No mikäli tämä asenne on se tuottoisin ja tästä syystä bileiden tapahtumat ovat Poliisitutkinnassa niin missä on näiden "valvojien " oma vastuu???
Nyt on jo aikaa mennyt pride-bileistäkin ja syksylle ei ole odotettavissa kovinkaan kiinnostavaa tarjontaa kun " Kaikkien XU:laisten yhteinen olohuone"
onkin käytännössä jotain aivan muuta...
Ojalan opeilla " Kas lisää pilkattavia" voi kaivaa perstaskuaan todella syvältä kun tappiot on liki 1000/ päivä...
Eihän sillä taskunkaivajalla ole hädänpäivää niin kauan kun porukka tyhmänä maksaa tuosta XU palvelusta. Taskut on yhtä syvät kun Uunolla Tuura yhtymän toimarina. Lisää euroja vaan XUn kassasta kun edelliset on tippunu rotkoon😉
Vähän yhteenvetoa XU-vastustajan tekemän pohjatyön perusteella:
XU:hun ei kannata liittyä, jos
- kuvittelet, että saat seksiä jonkin "seksipositiivisuus" taikasanan perusteella ihmisiltä, jotka eivät muussa kontektissa pitäisi sinua jolloin tasolla puoleensavetävänä. Kaikki ei halua panna kaikkia tuollakaan. (Pois lukien ehkä jotkin hc ryhmäseksifetisistit, jotka hyppäävät kasaan kuin kasaan, näitäkin edelleen on)
- kuvittelet, että löydät utopisen yhteisön, jossa eivät missään olosuhteissa koskaan ihmisten välisen ryhmädynamiikan epämukavatkin ilmiöt saattaisi osua kohdalle missään muodossa. (Itse ei olla tätä paljon puhuttua sisäpiiriä vielä päästy kyllä näkemään kymmenienkään tapahtumien aikana.)
- kuvittelet, ettei tähän kuten mihin tahansa muuhunkin ihmisjoukkoon saata osua mukaan myös epämiellyttäviä persoonia. (Eikä näihinkään olla tuolla törmätty)
- kuvittelet, ettei ihmisten välisen vetovoiman peruslait vaikuta tuolla ihan samalla tavalla kuin muussakin kumppanin haussa. ( Jonkin kerran kyllä ehkä "tasoamme paremmat" hottikset ovat seurastamme kiinnostuneet)
- kuvittelet, että löydät täältä ihanan seksipedon ja sen jälkeen rakkaudellasi parannat hänet ja palautat monogamian oikealle polulle.
Jos mikään edellisistä ei päde sinuun ja haluat tutustua ihmisiin, joiden seksuaalisuus on avoimempaa ja laajempaa ja vähemmän perinteisten parisuhdenormien säätelemää ja rajoittavaa, niin kannattaa harkita asiaan tutustumista omakohtaisesti eikä pelkästään nettihuutelijoiden kertoman perusteella.
Kovasti täällä yritetään lakaista maton alle kaikkia epäkohtia ja puolustellaan maksullisen palvelun epäkohtia ja toimimattomuutta.
Olimme eilen alkuillasta Mustikoita poimimassa 2N+1M.
Naisilla asusteena oli vain hellehatut sekä tietysti hyttysmyrkky (laventeliöljy ja se punakorkkinen OFF).
Mukana vesipullot,pikkupyyhkeet,poimurit ämpärit ja radio.
Läheisen lammen vesi + 27.4 astetta,,,
Radiosta kuulin joltain kanavalta Alma Hätösen juontamana ohjelmaa missä haastateltiin henkilöä joka käy työkseen läpi työttömyyspetoksista epäillyn sometilejä.
No monella ns. kalustoon kuuluvalla on kosolti seliteltävää mikäli on jo erehtynyt toimimaan jossakin tehtävässä nostaen samalla Kela tms.etuisuuksia.
Tämän epäkohdan toi julki toinen naisista kun oli lähempänä radiota.
Näin kovien helteiden jatkuessa myös se henkilökohtaisen hygienian ylläpitäminen on monille liki ylivoimaisen vaikeaa.
On kaikenlaisia hiivoja ja muita veneerisiä tauteja joita kutupuuhissa levitellä.
Täällä ne pillut ja peput pestään aamuin näin iltapäivällä ja illalla että ovat ja pysyvät takuuvarmasti kunnossa.
Kohta alkaakin iltapäiväpesut ja leikit , näin täällä Jari-Pekkojen muodostamassa "kolmiossa"...
Hyvää ja naatinnollista kesää kaikille puhtauden ja puhtaiden vesien ystäville...
Vierailija kirjoitti:
Vähän yhteenvetoa XU-vastustajan tekemän pohjatyön perusteella:
XU:hun ei kannata liittyä, jos
- kuvittelet, että saat seksiä jonkin "seksipositiivisuus" taikasanan perusteella ihmisiltä, jotka eivät muussa kontektissa pitäisi sinua jolloin tasolla puoleensavetävänä. Kaikki ei halua panna kaikkia tuollakaan. (Pois lukien ehkä jotkin hc ryhmäseksifetisistit, jotka hyppäävät kasaan kuin kasaan, näitäkin edelleen on)
- kuvittelet, että löydät utopisen yhteisön, jossa eivät missään olosuhteissa koskaan ihmisten välisen ryhmädynamiikan epämukavatkin ilmiöt saattaisi osua kohdalle missään muodossa. (Itse ei olla tätä paljon puhuttua sisäpiiriä vielä päästy kyllä näkemään kymmenienkään tapahtumien aikana.)
- kuvittelet, ettei tähän kuten mihin tahansa muuhunkin ihmisjoukkoon saata osua mukaan myös epämiellyttäviä persoonia. (Eikä näihinkään olla tuolla törmätty)
- ku
On totta, että mikään yhteisö ei ole täydellinen, ja monet kohdat kirjoituksessasi ovat sinänsä realistisia. Mutta samalla kirjoituksesi tapaa vähätellä mahdollisia ongelmakohtia kuten sisäpiiridynamiikkaa, epätervettä vallankäyttöä tai ahdistavia kokemuksia voisi pitää huolestuttavana.
Se, ettet itse ole "nähnyt sisäpiiriä" tai "törmännyt epämiellyttäviin persooniin", ei tarkoita, ettei niitä olisi olemassa. Kokemukset voivat vaihdella suuresti riippuen sukupuolesta, ulkonäöstä, iästä, mielipiteistä tai jopa yksittäisistä ihmissuhteista. Moni on kohdannut juuri näitä ilmiöitä ja kokee, ettei niistä ole helppoa puhua ilman että kokee tulevansa vähätellyksi tai kyseenalaistetuksi.
Yhteisöllisyys ei synny siitä, että sivuutetaan ongelmat tai korostetaan vain "oikein ajattelevien" onnistumisia. Se syntyy siitä, että kyetään tunnistamaan myös kipupisteet ja annetaan tilaa niille, joilla on toisenlaisia kokemuksia.
Joten: jos XU todella haluaa olla avoin, turvallinen ja kasvuun kannustava tila, sen on oltava valmis myös kuuntelemaan kritiikkiä ei pelkästään kutsumaan ihmisiä sisään, jotka "eivät oleta liikoja", vaan myös kohtaamaan ne, jotka ovat kokeneet pettymyksiä tai jopa vahinkoa.
"
Näin kovien helteiden jatkuessa myös se henkilökohtaisen hygienian ylläpitäminen on monille liki ylivoimaisen vaikeaa.
On kaikenlaisia hiivoja ja muita veneerisiä tauteja joita kutupuuhissa levitellä.
Täällä ne pillut ja peput pestään aamuin näin iltapäivällä ja illalla että ovat ja pysyvät takuuvarmasti kunnossa.
Kohta alkaakin iltapäiväpesut ja leikit , näin täällä Jari-Pekkojen muodostamassa "kolmiossa"...
Hyvää ja naatinnollista kesää kaikille puhtauden ja puhtaiden vesien ystäville..."
Käytkö sä ihan kaikilla pytyillä? Meinaatko, etteivät XU-laiset huolehdi hygieniastaan tai seksuaaliterveydestään siinä kuin teidän kolmikkonne?
Vierailija kirjoitti:
"
Hyvää ja naatinnollista kesää kaikille puhtauden ja puhtaiden vesien ystäville..."
Käytkö sä ihan kaikilla pytyillä? Meinaatko, etteivät XU-laiset huolehdi hygieniastaan tai seksuaaliterveydestään siinä kuin teidän kolmikkonne?
En ole tuon aiemman tekstin kirjoittaja, mutta kyllä itse olen naisena todistanut, kuinka rotkon suihku tiloissa on läträtty näillä ph:ta tasapainottavilla saippuoilla, koska kuulemma on hiiva taas päällä ja sen takia poreissakin voi käydä vain pikaisesti ja ei ole yksi tai kaksi kertaa kun tämä tapahtui, useamman eri ihmisen tahoilta, joten jätin jossain vaiheessa poreet käymättä, koska arvostan omaa seksuaaliterveyttäni enemmän kuin hetken huvia. Ei voi kun sanoa, että jotkut ihmiset ovat todella 🤢, kun eivät ajattele muita, vaan vain omia halujaan.
Mediatietojen mukaan XU ei ole vastuussa bileiden tapahtumista!
Vastuun täytyy siis olla yksistään bilejärjestäjillä heidän julkisuudessa antamiensa lausuntojen mukaan??
Tämä epäsiisteys ja eritteissä pyöriskeleminen puhkinussituilla ikukuluilla futoneilla tahi käsmäisillä gb-patjoilla joita alunalkaen säilytettiin kellarin kaljavarastossa kaiken lian ja saastan päällä ei siis ole XU:n vaan bilejärjestäjien vastuulla.
Jopa huoltoasemien wc-tiloissa on taulukot siitä milloin siivottu ja näin helteellä ne siivotaan kolme kertaa päivässä.
Onnistuuko tämä sama muka tuolla XU:n ryhmäsekstauspaikassa?
Karua kertomaa toiminnasta naisilta joiden haussa on nyt se vakituinen pariskunta ilman ongelmia..
Sitä elämäntyyliähän sitä aina kritisoidaan, joista ei mitään tiedetä, mutta jollain tavalla ollaan kuitenkin kiinnostuneita. XU on hyvinkin tasa-arvoinen yhteisö, joissa varsinkin naisten seksuaalisuus ja aloitteellisuus ei ole perinteinen luterilainen synti. Pihtaamisestakaan XUssa ei ole juuri mitään hyötyä, sillä joku sitä seksiä kuitenkin harrastaa juuri sen itseä kiinnostavan henkilön kanssa. Se voi kieltämättä syödä itsetuntoa, koska passiivisena ei välttämättä saa sitä mitä haluaa, kuten esimerkiksi Tinderistä saisi.
Vapaasanan chatin sulkeminen pari vuotta sitten on jäsenten itse aiheuttamaa, siitä tuli jostain syystä sellaneinen foorumi, joissa ruvettiin itkemään omia epäonnistumisia turhautuneina. Mitä hyötyä sellaisesta on kenellekään? Miksi se olisi suljettu jos se olisi palvellut seuranhaun tarkoitusta?
Kuten yllä todettiin, kyseessä on vain alusta, se ei tee ihmeitä sen suhteen kiinnostuvatko ihmiset sinusta vai eivät. Ne kortit jaetaan ihan jossain muualla.
Alustalta poistuneet ovat kertoneet, että heidän itsetuntonsa on parantunut sivustolta poistumisen jälkeen. On mahdollista että kyse on siitä, että on yritetty pelata kissa-hiirileikkejä, johon muut harrastajat tai juuri ne kiinnostavat henkilöt eivät ole jaksaneet lähteä mukaan.
BDSMkin mainittiin aikaisemmin. Joka kuvittelee että se on alustalla läsnä joka paikassa, on väärässä. Joka kuvittelee, että se on väkivaltaa tai "naisten hakkaamista" on myös väärässä. Kyseessä on kahden tai useamman aikuisen suostumukseen perustuvaa toimintaa, jossa turvallisuus tulee varmistaa joka käänteessä.
Todellakin toivon, että nettiyhteisöjä syntyisi enemmänkin. Se pakottaa kaikki yhteisöt uudistumaan ja on lopulta kaikkien etu.
Kuitenkin syy yhteisön perustamiselle pitää tulla jostain muualta kuin siitä, että ei edellisessä seksipositiivisessa yhteisössä osannut käyttäytyä tai saanut onnistumisen kokemuksia muuten. Ja jos perustajat itse harrastavat elämäntapaa esimerkillisesti ja vastuullisesti - ja ovat edistämässä asiaa muutenkin kuin pelkän rahan takia, siitäkään ei haittaa olisi.