Tutkimus: Koronan sairastaminen ei annakaan suojaa vakavaa tautia vastaan. Kolmas tartunta voi viedä tehohoitoon, vaikka kaksi edellistä oli...
"Tutkimuksen mukaan niillä potilailla, jotka olivat sairastaneet koronan vähintään kaksi kertaa oli kaksi kertaa suurempi kuolemanriski ja kolme kertaa suurempi riski joutua sairaalahoitoon seuraavan kuuden kuukauden sisällä kuin koronan välttäneillä."
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/927fa44b-fcc7-4658-b57f-b8f53…
Toivottavasti saadaan ravintolat, koulut ja päiväkodit yms. kiinni jo ensi viikolla. En halua sairastua!
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvastihan näitä oli, että rokote otetaan muita ihmisiä varten plaa plaa plaa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007670344.html
"Ei koronarokotetta oteta varsinaisesti itseään varten vaan muita ihmisiä varten. Koronan iso haaste on siinä, että moni levittää tautia tietämättään oireettomana. Kun riittävän moni ja myös työikäiset ottavat rokotteen, saamme suojattua riskiryhmäläisiä ja parhaimmillaan hävitettyä koko viruksen tai ainakin pysäytettyä epidemian."
Pyysin linkin virallisille sivuille missä sanottaisiin että rokote suojaa koronalta, ja laitoit linkin iltapäivälehteen, missä julkkikset kertoivat mielipiteitään.
En enää ihmettele mitään, jos nämä on teille virallista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä voi palata hälläväliä-tyyliinkään, jos noin on.
Käsien pesu, maskit, ja etätyöt on ainoat jotka nyt toimisi.Mutta ollaan palaamassa normaaliin, ihan ilman syytä, luultavasti talouden ehdoilla.
Sä voit edelleenkin pestä käsiäsi ja käyttää maskia. Jos luit tuon linkin takana olevan artikkelin, niin siellä HUS:in Eeva Ruotsalainen kehottaakin riskiryhmiin kuuluvia sekä vanhuksia käyttämään ffp2-hengityssuojainta silloin, kun on muiden ihmisten kanssa tekemisissä. Ei siis kirurginmaskia. Mä käytän ffp3:sta, koska niistä olen löytänyt omille kasvoilleni oikean kokoisen ja oikean mallisen hengityssuojaimen. Eli sellaista, mitä hoitohenkilökunta käyttää sairaaloissa hoitaessaan koronapotilaita.
Tosiasia on, että jos mulla olisi korona ja mä olisin sun vieressäsi ilman mitään maskia, käyttämällä hengityssuojainta sä olisit paremmassa suojassa tartunnalta kuin jos meillä molemmilla olisi kirurginmaski. Mä en - vaikka yli 60v riskiryhmäläinen olenkin - koe mitenkään tarpeellisena, että kaikki muut kulkisivat maski naamalla. Ja kun on tässä jo pidemmän aikaa näki, miten ihmiset maskejaan käyttivät, niin paljon järkevämpää suojata itse itsensä, jos ei halua tartuntaa.
Kiitos, miksei maskikommentit voi olla aina näin järkeviä ja asiallisia.
Kiitos :) Varmaan siksi, että monilla ei ole riittävästi tietoa. Jokainen lääkäri ja jokainen sairaanhoitaja tietää, mitä eroa on bakteerilla ja viruksella sekä mitä eroa on kirurginmaskilla ja hengityssuojaimella. Kirurginmaski toki pysäyttää sylkipisaroita, mutta koska se on tarkoitettu estämään leikkaussalihenkilökunnan suusta pääsemästä bakteereita potilaan avoimeen leikkaushaavaan , sitä ei ole edes tarkoitettu estämään aerosolina leviäviä viruksia. Virukset kun eivät aiheuta haavainfektioita, bakteerit aiheuttavat. Molemmat ovat hyödyllisiä oikein käytettyinä, mutta molemmilla on ihan eri käyttötarkoitus.
Ei voi kun ihmetellä tätä keskustelua taas. Maskiuskovaiset, rokotetut vs. Ne jotka ottaa asioista selvää eikä usko jokaiseen valtamedian sanaan.
Hyppäisköhän kansa kaivoonkin, jos pm sanoisi että se estää koronatartunnalta.
Osa voi siitä selvitä ja osa ei, mutta suojelee muita.
Ainiin eihän se rokote suojaakkaan ketään, kun rokotetut voi myös tartuttaa, eikä se rokote estä saamasta vakavaa koronaa tai sitä että kuolee koronaan. Ja kaikki joukolla rokotettavaksi, teletappien sanoin uudestaan, uudestaan.
Mun lähipiirissä moni rokotettu on alkanut kääntää kelkkaansa ja ovat jopa harmissaan siitä että ovat rokotteen ottaneet. Eivätkä enää yhtään koronapiikkiä anna itseensä tai lapsiinsa laittaa. Nähneet haittavaikutuksia ja sen ettei se rokote estänytkään vakavaa koronatautia. Koskahan näistä saisi julkista palstatilaa näistä haittavaikutuksista tai siitä ettei se rokote nyt ollutkaan niin hyvä kun annettiin uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lähipiirissä moni rokotettu on alkanut kääntää kelkkaansa ja ovat jopa harmissaan siitä että ovat rokotteen ottaneet. Eivätkä enää yhtään koronapiikkiä anna itseensä tai lapsiinsa laittaa. Nähneet haittavaikutuksia ja sen ettei se rokote estänytkään vakavaa koronatautia. Koskahan näistä saisi julkista palstatilaa näistä haittavaikutuksista tai siitä ettei se rokote nyt ollutkaan niin hyvä kun annettiin uskoa.
Niin ja minä myös itse en enää yhtään rokotetta ota. On alkanut kahvipöytä keskustelut töissäkin kääntyä kantaan ei enää rokotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei sen missään vaiheessa pitänytkään estää vaan ainoastaan pienentää riskiä vakavaan tautimuotoon. Pienentää riskiä on eri asia kuin estää. Olen seurannut tutkimuksia ja asiantuntijoiden kannanottoja enkä muista niistä mistään lukeneeni tai kuulleeni, että rokote estäisi vakavaa koronatautia. Viestintä kansalaisille on kuitenkin ollut pandemian alusta lähtien harhaanjohtavaa. On nk annettu ymmärtää sitä sun tätä. Ja kun siihen väliin sitten tulee joku toimittaja, joka kirjoittaa sen, mitä asiantuntijan sanomisesta ymmärsi, soppa on valmis.
Kirjoitustyylistä tunnistaa, että moni rokotevastainen kirjoittaa putkeen usean tekstin. Aina joko kuvitelluista oireista, tai miten yleinen mielipide on muka muuttunut rokotteita vastaan.
Kummasti jonot on satoja metrejä aina kun tulee uusi rokotuslupa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitustyylistä tunnistaa, että moni rokotevastainen kirjoittaa putkeen usean tekstin. Aina joko kuvitelluista oireista, tai miten yleinen mielipide on muka muuttunut rokotteita vastaan.
Kummasti jonot on satoja metrejä aina kun tulee uusi rokotuslupa.
Mä oon rokotteen ottanut tai kaksikin, enkä mielestäni ole rokotusvastainen. Mutta enää en yhtään rokotetta ota.
No sellaista se on lasten kanssa. Ikävää että ehdit sellaisen tekemään kun pöpökammossa sitä ei nyt oikein pysty palauttamaan mihinkään. Olethan muistuttanut lastasi, että hänen takiaan sulla oli korona? Muistaa sitten jatkossa olla olematta lapsi. Vain siten pysäytämme koronan, suojellaanhan toisiamme?