Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaisen välittämisen malli, esimies haluaa keskustella ja stressitaso on katossa.

Vierailija
12.08.2022 |

Sain esimieheltä viestiä että hän haluaa pitää kanssani juttutuokion "varhaisen välittämisen mallin" mukaan. En ole aiemmilla työpaikoilla koskaan kuullut tällaisesta, tosin en ole ollut kauheasti ikinä sairauslomallakaan.
Nyt kuitenkin UUTENA työntekijänä olen ollut infektiokierteessä joka on johtanut poissaoloihin. Olen ollut välillä kipeänäkin töissä koska en vain kehtaa pyytää sairaslomaa enempää, ja sitä paitsi kierre ei ole kotona lojumalla mennyt miksikään joten sama olla toimistolla. Aina olen soittanut töihin, ja viime poissaololla otin yhteyttä työterveyteen ja saanut todistukset yms.

Ymmärrän NIIN hyvin esimiehen kannalta miksi puututaan, sillä meillä tarvitaan jokainen resurssi ja jokaisen työntekijän tulee ansaita palkkansa työajalla.

Kärsin hirveästä "hyvä tyttö" -syndroomasta ja ajattelen että minut nähdään lusmuna ja saikuttajana, ja pelkään että annan juttutuokion aikana itsestäni todella omituisen kuvan kun stressaan niin paljon. Jopa syyllisen kuvan juuri tuon stressin takia.

Onko muilla mennyt uudessa, tai vanhassakin hommassa asiat näin? Juttutuokio on vasta viikon päästä joten ehdin maalata monen monta pirua seinälle tässä ajassa.

Esimiehestä asia ei johdu, hän on jämpti mutta reilu. Omassa päässä vaan vikaa.

Kokemuksia, neuvon sanoja? En halua enää työttömäksi, pelkkä ajatuskin masentaa.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo keskustelut tulevat HR-politiikan sanelemina. Itsekin olen esimiehenä käynyt niitä lukuisia, ja vain yhtä kertaa lukuunottamatta (kyseessä oli aito työpaikkauupumus joka alkoi oireilla jo masennuksena) ollaan aina vaan todettu tyyliin jaahas, ollut flunssakausi ja muutama normaali siihen liittyvä poissaolo, asia kunnossa tämän osalta, olisiko jotain muuta mistä haluaisit vielä jutella vai tunnetko jaksavasi ihan normaalisti?

Et taida olla ihan nappivalinta esimieheksi.

No viimeisessä 360-arviossa alaisten arvio minusta oli 4,8/5,0 joten uskon ennemmin kyllä heitä kuin random mammapalstan mussuttajaa.

Luulen että mussuttajan mielestä olet nimenomaan epäkelpo jos alaiset pitävät sinusta. Tässä maassa on pahoinvoinnin maksimointi.

Aika harvassa paikassa Suomessa tosiaan ymmärretään että esihenkilön tärkein tehtävä on varmistaa alaisten hyvinvointi ja viihtyvyys ja mahdollistaa heille kaikki onnistumisen edellytykset. Tyytyväinen, iloinen ja hyvinvoiva työntekijä on tehokas, tunnollinen ja luotettava työntekijä. Ja se on ainoa tapa johdolle onnistua omissa tehtävissään.

Vierailija
42/60 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo keskustelut tulevat HR-politiikan sanelemina. Itsekin olen esimiehenä käynyt niitä lukuisia, ja vain yhtä kertaa lukuunottamatta (kyseessä oli aito työpaikkauupumus joka alkoi oireilla jo masennuksena) ollaan aina vaan todettu tyyliin jaahas, ollut flunssakausi ja muutama normaali siihen liittyvä poissaolo, asia kunnossa tämän osalta, olisiko jotain muuta mistä haluaisit vielä jutella vai tunnetko jaksavasi ihan normaalisti?

Et taida olla ihan nappivalinta esimieheksi.

No viimeisessä 360-arviossa alaisten arvio minusta oli 4,8/5,0 joten uskon ennemmin kyllä heitä kuin random mammapalstan mussuttajaa.

Luulen että mussuttajan mielestä olet nimenomaan epäkelpo jos alaiset pitävät sinusta. Tässä maassa on pahoinvoinnin maksimointi.

Aika harvassa paikassa Suomessa tosiaan ymmärretään että esihenkilön tärkein tehtävä on varmistaa alaisten hyvinvointi ja viihtyvyys ja mahdollistaa heille kaikki onnistumisen edellytykset. Tyytyväinen, iloinen ja hyvinvoiva työntekijä on tehokas, tunnollinen ja luotettava työntekijä. Ja se on ainoa tapa johdolle onnistua omissa tehtävissään.

Ja ainoa järkevä tapa pitää kannattavuus yllä. Minusta oikea malli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkana kannattaa näissä neuvotteluissa kuitenkin olla. Minulla oli kokematon ja virkaintoinen esimies, joka keksi että olin burnoutannut, ja että sairauteni johtuivat siitä. Tästä alkoi muutaman kuukauden synkkä jakso työpaikalla, joka loppui siihen, että esimies sai kenkää.

Vierailija
44/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä työpaikalla hometta.

Minulle kävi yhdesti noin uudessa työpaikassa. Tuli aivan hirveä infektiokierre. Olin jatkuvasti kipeänä.

Infektiokierre päättyi kun työpaikkaa muutti uudempiin tiloihin.

Uudet ja remontoidut tilat meillä on, tosin pölyä julmetusti mutta sille ei vain mahda mitään.

Onko tosiaan niin että esi(henkilöt) joutuu käyttämään aikaansa silloinkin kun kyseessä on tietty määrä poissaoloja? Ensimmäinen reaktio on pyytää tuollaista anteeksi vaikka en itse sille ole mahtanut mitään... Tuossa paikassa meinaa riittää muutakin tekemistä kuin työntekijöiden kyttääminen, meiltä odotetaan itsenäisyyttä.

-ap

Miksi pölylle ei voi mitään?

Olisiko siivoaminen ja pölynpoistojärjestelmän asentaminen mitään? Kustannuksia niistä tietenkin tulee, mutta työntekijöiden terveys tärkeämpää.

Työterveyden pitäisi käydä tarkistamassa tuo työpaikka. Se kuuluu heidän velvollisuuksiinsa.

Vierailija
45/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi yhdesti noin uudessa työpaikassa. Tuli aivan hirveä infektiokierre. Olin jatkuvasti kipeänä.

Uudet ja remontoidut tilat meillä on, tosin pölyä julmetusti mutta sille ei vain mahda mitään.

Onko tosiaan niin että esi(henkilöt) joutuu käyttämään aikaansa silloinkin kun kyseessä on tietty määrä poissaoloja? Ensimmäinen reaktio on pyytää tuollaista anteeksi vaikka en itse sille ole mahtanut mitään... Tuossa paikassa meinaa riittää muutakin tekemistä kuin työntekijöiden kyttääminen, meiltä odotetaan itsenäisyyttä.

-ap

Olisiko siivoaminen ja pölynpoistojärjestelmän asentaminen mitään? Kustannuksia niistä tietenkin tulee, mutta työntekijöiden terveys tärkeämpää.

Työterveyden pitäisi käydä tarkistamassa tuo työpaikka. Se kuuluu heidän velvollisuuksiinsa.

Vierailija
46/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei saa Kelalta korvausta työntekijöiden sairauspoissaoloista, jos varhaisen puuttumisen mallia ei noudateta. Olin itse johtoryhmässä, kun tämä systeemi tuli voimaan. Eli ei kannata stressata, kun tietty määrä poissaoloja tulee täyteen, asia täytyy ottaa esiin.

Vierailija
47/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin oon "joutunut" tuollaiseen keskusteluun, mutta koska mulla on kaikista poissaoloistani lääkärintodistus ei esimiehellä ollut mitään pahaa sanottavaa eikä epäillyt turhaa saikuttamista, sanoi itsekin että keskustelu on vaan muodollisuus joka on hoidettava pois alta. Pari minuuttia juteltiin ja siinä se. 

Vierailija
48/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana systeemi. Oikeasti. Siinä voi samalla puhua jos on jotakin muuta puhuttavaa, mitä ei normaalisti kokisi luontevaksi mennä norsunluutorniin sanomaan.

Työpaikassa, jossa olin ja voin pahoin, ei tuota järjestelmää ilmeisesti ollut, kun sama työntekijä sai olla joka toinen viikko puoli viikkoa saikulla. Ja hän oli ainut, joka osasi työnsä, ja työnantaja oli sitä mieltä, että tuohon työhön ei saa resursoida lisää. Ja se olin minä, jonka piti selitellä asiakkaalle, miksi tuo työ seisoo taas.

Vierailija
49/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan aina, kun mitenkään järkevää, niin hakea lääkärintodistus, vaikka voisi olla omalla ilmoituksella poissa. Tällä välttyy näiltä keskusteluilta, koska hr:llä on tiedossa poissaolojen syy. Jos harva se ma tai pe jää omalle lomalle, niin huoli herää nopeasti. Sinänsä keskustelussa ei ole mitään ihmeellistä ja sitä on turha stressata. Sanot miten asiat on.

Vierailija
50/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pölyä on paljon niin kyllä sille voi jotain. Luultavasti työpaikkasi on ostanut siivousta liian harvoin. Kuinka usein pölyt tasoilta pyyhitään ja lattiat mopataan? Katonrajasta tippuvat "yläpölyt" on pahinta ja ne usein poistetaan vaan esim. kerran kuussa.

Itse olen tehnyt siivoustyötä ja joskus sain valitusta pölyisyydestä, mutta jos työpaikka on ostanut pölyjen pyyhinnän kerran viikossa, en minä sitä useammin tee vaikka syytä olisi, siitä kun ei minulle makseta eikä aikaa ole. Esimiehen kanssa voisi puhua tuosta pölyongelmasta. 

Vierailija
51/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Samalla tavalla kuin kodeissa ei voi pölylle mitään. Siivouspalvelu siellä käsittääkseni on, mutta niin ihmisistä kuin tekstiileistäkin irtoaa pölyä. Meillä on (itseni lisäksi) pari astmaatikkoa jotka loppupäivästä yskivät kuivaa pöly-yskää.

-ap

Vierailija
52/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Samalla tavalla kuin kodeissa ei voi pölylle mitään. Siivouspalvelu siellä käsittääkseni on, mutta niin ihmisistä kuin tekstiileistäkin irtoaa pölyä. Meillä on (itseni lisäksi) pari astmaatikkoa jotka loppupäivästä yskivät kuivaa pöly-yskää.

-ap

Tämän asian suhteen olet väärässä, pölylle voi tehdä paljonkin. Siivouksen lisäksi vaikuttaa paljon esim. se miten rakennuksen ilmanvaihto on säädetty, mun työpaikalla oli pielessä ja pölyt kertyi tiettyihin paikkoihin ilmavirran mukana. Asia korjattiin. 

Vierailija
53/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan aina, kun mitenkään järkevää, niin hakea lääkärintodistus, vaikka voisi olla omalla ilmoituksella poissa. Tällä välttyy näiltä keskusteluilta, koska hr:llä on tiedossa poissaolojen syy. Jos harva se ma tai pe jää omalle lomalle, niin huoli herää nopeasti. Sinänsä keskustelussa ei ole mitään ihmeellistä ja sitä on turha stressata. Sanot miten asiat on.

Joutuu keskusteluun vaikka olis todistukset saikuista, meillä siis pitää olla saikkulaput ekasta päivästä lähtien.

Vierailija
54/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ihan naurettavalta selitellä flunssia, joille ei voi mitään. Etenkin näin korona-aikana kun matalalla kynnyksellä pitää olla pois aspana. Todistukset ekasta päivästä lähtien.

Vierailija
55/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten on moneen kertaan ennenkin kommentoitu, varhaisen puuttumisen palaveri on pakollinen kuvio, kun sairaspoissaolojen määrä ylittää tietyn rajan. Sinulla on ollut onnea saada hyvä esimies. Minulle edellisen työpaikan palaverit eivät edistäneet millään lailla työkunnon kohenemista, sillä esimies käytti niitä oman pahan olonsa purkamiseen alaisiin (= haukkui tekaistuilla perusteilla maanrakoon).

Vierailija
56/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies joutui tuommoiseen keskusteluun myös kerran. Esimiehen siis HR-prosessin mukaan pakko pitää keskustelu. Firmassa oli jotkut tosi tarkat määrittelyt eli jos oli sairauslomalla vaikkapa kaksi peräkkäistä perjantaita niin keskustelu täytyi pitää , vaikka lääkärintodistus kaikilta päiviltä.

Hyvähän se on, että huolehditaan . Ei kai siinä muuta kun kerrot miten asia on 

Vierailija
57/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten on moneen kertaan ennenkin kommentoitu, varhaisen puuttumisen palaveri on pakollinen kuvio, kun sairaspoissaolojen määrä ylittää tietyn rajan. Sinulla on ollut onnea saada hyvä esimies. Minulle edellisen työpaikan palaverit eivät edistäneet millään lailla työkunnon kohenemista, sillä esimies käytti niitä oman pahan olonsa purkamiseen alaisiin (= haukkui tekaistuilla perusteilla maanrakoon).

Saako kysyä, onko tämä jossakin laissa ja mistä asti? Ei ole itselle tullut vastaan missään työssä, vaikka tuon termin olen kyllä kuullut. Ajattelin, että on yrityskohtaista? "Meillä" ei tuollaista ollut, olisin kyllä tiennyt jos henkilö olisi sellaiseen puhutteluun laitettu (asemastani johtuen), mutta ainut mitä kuulin oli oman pomoni päivittely, "kun sillä on kaikki todistuksetkin ok". Eli aivan kädetöntä meininkiä, kun kissaa ei voitu nostaa pöydälle. Siksi aivan hemmetin mahtavaa jos on tällainen systeemi, että samat tasapuoliset säännöt kaikille. Ja jos mitään oikeata ongelmaa ei ole, niin puhutaan vaikka säästä.

Vierailija
58/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa ole mitään hätää.

Sairastelin itse alkuvuoden ja vielä sen lisäksi tuli korona. Esihenkilö halusi sitten keskustella, juurikin siksi että ylemmät tahot sanelleet, missä vaiheessa keskustelua tulee pitää. Totesi, että infektioille ei voi mitään ja koronan takia tilanne sellainen, että töihin ei todellakaan tulla edes pienissä oireissa. Asia oli sillä selvä. Kysyi kylläkin, että haluanko jutella vielä jostain muusta, eli onko ylipäätään mitään huolenaiheita joka vaikuttaisi työhön.

Minusta hyvää välittämistä työntekijää kohtaan ja hyvä mieli keskustelusta jäi.

Ihana kuulla! Ja minusta meillä on varsin hyvä johto, tiimi ja työilmapiiri yleensäkin. Esimies oli ihan asiallinen tiedottaessaan keskustelusta eikä mitään uhkaa maininnut, olen vain hillittömän hyvä stressaamaan. Taas oli AV:sta apua, vaikka täällä joskus joku yrittääkin mielen pahoittaa... Oikeasti helpotti hieman. Toivottavasti muitakin stressaajia jos sattuivat lukemaan. Mulle oli ainakin itselle aivan uusi tämä että yleensä pidän näin paljon sairaslomia, saati sitten "varhaisen välittämisen malli". Sai kuulostamaan siltä että nyt pitävät esim. deekuna jolla kävi hyvä mäihä saada työpaikka.

-ap

Juuri oikea paikka jatkossakin hakea vertaistukea runsaaseen saikuttamiseen.

Teetkö näitä matalan tason koukkukommentteja jokaiseen ketjuun vai onko sulla joku systeemi? Esim. ensisijalla on jotkut poliittiset, yhteiskunnalliset tai huuhaa-piiriin kuuluvat jutut. Vai oletko yleisankeuttaja joka heittää kaggaa vähän sinne tänne?

Itseäni kiinnostaisi tehdä haastattelu tämän tason kommentoijasta. Millainenkohan hän on ihmisenä ja millaisessa kämpässä asuu. Laita s-postiosoitetta jos kiinnostaa. Minusta sinä olet kiinnostava.

Tais kalikka kalahtaa? Saikkumäärät rohkeasti vaan esiin. Puuttumis-keskustelut peruskauraa?

-Eri

Vierailija
59/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Tämän asian suhteen olet väärässä, pölylle voi tehdä paljonkin. Siivouksen lisäksi vaikuttaa paljon esim. se miten rakennuksen ilmanvaihto on säädetty, mun työpaikalla oli pielessä ja pölyt kertyi tiettyihin paikkoihin ilmavirran mukana. Asia korjattiin. 

Tää olisi hyvä kai ottaa esille. Meillä on tietoturvasyistä jätetty kunkin työntekijän omalle vastuulle työpisteensä siivoaminen, eli käytännössä siivoaja ei koske mihinkään toimiston tasoista. Kokolattiamatto taas takaa sen että siellä kaikki nöhtä ja pöly tarraa kiinni ja kiertää. Rakennus on tuoreeltaan remontoitu täysin, mutta eihän se tietty takaa että kaikki asiat olisi kunnossa.

-ap

Vierailija
60/60 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkana kannattaa näissä neuvotteluissa kuitenkin olla. Minulla oli kokematon ja virkaintoinen esimies, joka keksi että olin burnoutannut, ja että sairauteni johtuivat siitä. Tästä alkoi muutaman kuukauden synkkä jakso työpaikalla, joka loppui siihen, että esimies sai kenkää.

Minulla myös oli asianmukaiset sairaslomatodistukset poskiontelontulehduksesta, joka kesti kaksi viikkoa. Eli aina nekään eivät auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan