Ihmetteleekö joku sitä, että lääketiede väittää jotain minkä tiedät valheeksi?
Minä kärsin nuorena aknesta ja luin tästä tietoa eri lähteistä. Viralliset lähteet väittivät että ruokavaliolla ei ole vaikutusta akneen. Tästä on mennyt 20 vuotta ja samaa väitetään edelleen.
Minä hoidin iho-ongelmat kuntoon kirjastosta lainaamani kirjan ohjeilla. Kirjan nimi on Kauniin ihon salaisuus, tekijän nimeä en enää muista. Ruokavaliolla oli keskeinen rooli. Muistan sen että kirjan ohjeessa jätettiin maidot, viljat ja sokerit pois ja ruokaan lisättiin runsaasti hapatettuja kasviksia. Ruoan piti olla muutenkin puhdasta ja mahdollisimman käsittelemätöntä.
Olen nyt 39-vuotias ja olen noudattanut noita ohjeita lähes 20-vuotta, satunnaisia herkutteluja lukuunottamatta. Olen huomannut että jos syö vaikkapa viikon putkeen mitä huvittaa, kuten jouluna, ihossa alkaa näkymään epäpuhtauksia.
Ihmetyttää, että vielä tänäkään päivänä ei myönnetä ruokavalion ja ihotautien välistä yhteyttä.
Kommentit (29)
En ihmettele.Lääketeollisuus ei voi hyödyntää halpoja ja ei-patentoitavia hoitoja.Huikein esimerkki on Melanoma jota suomalainen immunologi Thomas Tallberg hoiti vuosikymmeniä hienoin tuloksin.Nyt sama antioksidanttiklinikoilla.
Ei ihmetytä, olen karpannut 20 vuotta, ja suomalaisen ravitsemuseliitin mukaan minun olisin pitänyt kuolla jo 15 vuotta sitten. Iho oli myös täynnä mustapäitä ja finnejä, karppauksen (ei viljaa, maitoa eikä sokeria) aloitettuani se on pysynyt hyvin kurissa.
Mulla parani iho ja limaneritys väheni hengitysteissä, kun lopetin maidon juonnin.
Nuorena koin usein, että finnejä tupsahteli erityisesti silloin, kun olin syönyt suklaata. Jälkikäteen ole ajatellut, että se suklaanhimo on saattanut myös liittyä hormonitasoihin. Tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa tuli mässytettyä.
Mutta joo. Näkee sen itsekin, miten iho voi paremmin, kun omassa tapauksessani syön paljon kalaa ja kasviksia ynnä ulkoilen.
Lääketeollisuus on rikollisverkosto, jossa ei kukaan joudu koskaan vastuuseen mistään. Ihmisen on itse oltava aktiivinen, jos mielii löytää itselleen sopivaa hoitoa. Lääkäreistä sitä ei nykyisin enää yleensä saa tai hoito on pahempi kuin itse vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Mulla parani iho ja limaneritys väheni hengitysteissä, kun lopetin maidon juonnin.
Nuorena koin usein, että finnejä tupsahteli erityisesti silloin, kun olin syönyt suklaata. Jälkikäteen ole ajatellut, että se suklaanhimo on saattanut myös liittyä hormonitasoihin. Tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa tuli mässytettyä.
Mutta joo. Näkee sen itsekin, miten iho voi paremmin, kun omassa tapauksessani syön paljon kalaa ja kasviksia ynnä ulkoilen.
Unohdinkin mainita kaloista, rasvaiset kalat ja macadamiapähkinät ovat lähes päivittäistä ruokaa.
Ap
Häh
Onhan se todettu vaikuttavan
Esim. Tässä tutkimuksessa vuodelta 2009
https://piel-l.org/blog/wp-content/uploads/2011/03/Diet-and-acneInterna…
Mitä höpisette
Vierailija kirjoitti:
Häh
Esim. Tässä tutkimuksessa vuodelta 2009https://piel-l.org/blog/wp-content/uploads/2011/03/Diet-and-acneInterna…
Mitä höpisette
Lopussa yhteenveto
Siis kyllähän aknesta ja ruokavaliosta on lääketieteessä ollut tietoa ties vaikka kuinka kauan.
Isolla osalla ei kyllä parane akne mihinkään ruokaa vaihtamalla.
Minulla oli ihottuma josta sanottiin että siihen ei ole parannuskeinoa vaan että voidaan hoitaa vain oireita.
Muutin ruokavalioni ja kas, ihottuma hävisi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ihottuma josta sanottiin että siihen ei ole parannuskeinoa vaan että voidaan hoitaa vain oireita.
Muutin ruokavalioni ja kas, ihottuma hävisi.
Niin se on eri asia tietääkö lääkäri mistä puhuu, tutkimuksien mukaan ruokavalio vaikuttaa
Vierailija kirjoitti:
Häh
Esim. Tässä tutkimuksessa vuodelta 2009https://piel-l.org/blog/wp-content/uploads/2011/03/Diet-and-acneInterna…
Mitä höpisette
Kiitos linkistä, pitää tutustua tuohon. Luen yleensä suomenkielisiä sivuja ja ei niissä korosteta ruokavalion ja ihon yhteyttä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Höpsööt
Voisitko mitenkään olla ilmoittamatta tötä asiattomaksi?
Se ei ole sinulta pois että ihmiset keskustelee aiheesta. Mene etsimään venäläisiä jostain muualta.
Suuri osa ihmisiä on vihaisia, jos he saavat ohjeeksi elämäntapaohjeita eikä niin sanottua oikeaa hoitoa.
Monelle ihmiselle oikea hoito on joko lääke tai leikkaus. Jos sanotaan että riittävä uni, liikunta tai ruokavalio vaikuttaa niin moni on sitä mieltä että ei ole oikeaa hoitoa.
No eihän ne nyt lääkärissä yleensä ala neuvomaan ruuasta, vaan tarjoaa lääkkeellisiä ratkaisuja, jos niitä on. Kai se on aika itsestään selvää.
Viralliset ravintosuositukset on mitä on ja lääkäri on periaatteessa koulutettu suosittelemaan niitä, uskoi itse mihin uskoi. Jos joku yksittäinen lääkäri suosittelee esim karppausta ja se ei potilaalle sovikaan tai potilas tekee sen ihan väärin, niin potilashan voi jopa syyttää tätä lääkäriä siitä (ei sillä, yleensä potilaat ei voita mitään oikeusjuttuja tai valituksia, mut silti).
Vierailija kirjoitti:
Tulipa kirjoitettua epäselvä aloitus, ilmeisesti joku ajatuskatkos.
Ap
Ihan selvä aloitus oli, tajusin kyllä ja tuo asiahan on päivänselvä, tosin kaikille se ei tee tuota, mutta osalle ihmisistä kyllä.
Koska lääketeollisuus on bisnestä, usein myös likaista bisnestä.
Aika moneen muuhunkin asiaan voisi olla apua ruokavaliohoidosta ja monesta muusta, mitkä tituleerataan huuhaaksi.
Esim. ADHD:n taustalla voi olla suolioireeton keliakia jne. Voi tietysti olla muitakin syitä, mutta ei näitä tarpeeksi tutkita eikä niistä puhuta aina. Eikä tietysti kaikkea voi 100% välttämättä ruokavaliolla ym. parantaa, mutta apua saattaisi saada.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29357214/
Skin and Diet: An Update on the Role of Dietary Change as a Treatment Strategy for Skin Disease
An increasing body of research indicates that dietary change may serve as a component of therapy for certain skin conditions. This includes conditions such as acne, atopic dermatitis, aging skin, psoriasis, and rosacea. Certain nutrients, foods, or dietary patterns may act as disease "triggers", while others may prove beneficial. Avoidance or elimination diets may be helpful in some conditions, although testing may be recommended first. In terms of beneficial effects, an eating pattern that emphasizes the consumption of whole foods over highly processed foods may help in the treatment of certain skin conditions, and will certainly help in the prevention of associated co-morbidities.
Tulipa kirjoitettua epäselvä aloitus, ilmeisesti joku ajatuskatkos.
Ap