Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetteleekö joku sitä, että lääketiede väittää jotain minkä tiedät valheeksi?

Vierailija
12.08.2022 |

Minä kärsin nuorena aknesta ja luin tästä tietoa eri lähteistä. Viralliset lähteet väittivät että ruokavaliolla ei ole vaikutusta akneen. Tästä on mennyt 20 vuotta ja samaa väitetään edelleen.
Minä hoidin iho-ongelmat kuntoon kirjastosta lainaamani kirjan ohjeilla. Kirjan nimi on Kauniin ihon salaisuus, tekijän nimeä en enää muista. Ruokavaliolla oli keskeinen rooli. Muistan sen että kirjan ohjeessa jätettiin maidot, viljat ja sokerit pois ja ruokaan lisättiin runsaasti hapatettuja kasviksia. Ruoan piti olla muutenkin puhdasta ja mahdollisimman käsittelemätöntä.

Olen nyt 39-vuotias ja olen noudattanut noita ohjeita lähes 20-vuotta, satunnaisia herkutteluja lukuunottamatta. Olen huomannut että jos syö vaikkapa viikon putkeen mitä huvittaa, kuten jouluna, ihossa alkaa näkymään epäpuhtauksia.

Ihmetyttää, että vielä tänäkään päivänä ei myönnetä ruokavalion ja ihotautien välistä yhteyttä.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin nuoruusvuosina selkeän yhteyden myös suht rankan liikunnan ja ihon rasvaisuuden välillä, kunnon hikiliikunta, siis sellainen joka saa kasvotkin hiestä märäksi jotenkin puskee kaiken kuonan ulos, tietysti kasvot pitää muistaa pitää puhtaana mutta mikään aine tai ruokavalio ei vetänyt vertoja tuolle.

Vierailija
22/29 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ihminen ei voi hyvin yksipuolisella ruokavaliolla. Söin vuosia kahta ruokalajia, enkä mitään muuta ja voin loistavasti. Nykyisellä sekaruokavaliolla vointi on huonontunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akne on tauti, toisin kuin normaalit finnit, joita tulee mm. rasvaisesta ruokavaliosta.

Eräs kaverini oli täysin vakuuttunut, että jotain sieni jauhetta syömällä hänen syylänsä paranivat lapsena. Syylät paranevat itsestään muutenkin, joten asiayhteyden todistaminen omalla kokemuksilla on aika heikkoa. Jos ruokavalio vaikuttaisi akneen, niin aika harva varmasti kärsisi aknesta.

Vierailija
24/29 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lääketeollisuus on bisnestä, usein myös likaista bisnestä.

Aika moneen muuhunkin asiaan voisi olla apua ruokavaliohoidosta ja monesta muusta, mitkä tituleerataan huuhaaksi.

Esim. ADHD:n taustalla voi olla suolioireeton keliakia jne. Voi tietysti olla muitakin syitä, mutta ei näitä tarpeeksi tutkita eikä niistä puhuta aina. Eikä tietysti kaikkea voi 100% välttämättä ruokavaliolla ym. parantaa, mutta apua saattaisi saada.

Siis oikeasti (suolioireeton)keliakia voi aiheuttaa keskittymisen häiriöitä itsessään, vai aiheuttaako se muutoksia aivojen toimintaan? En tarkoita keljuilla vaan olen aidosti kiinnostunut, sitähän sanotaan että suolisto olisi kehon toiset aivot, eikä kehon toimintaa vieläkään täysin tunneta vaikka ainakin oletamme olevamme hyvinkin perillä

Vierailija
25/29 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akne on tauti, toisin kuin normaalit finnit, joita tulee mm. rasvaisesta ruokavaliosta.

Eräs kaverini oli täysin vakuuttunut, että jotain sieni jauhetta syömällä hänen syylänsä paranivat lapsena. Syylät paranevat itsestään muutenkin, joten asiayhteyden todistaminen omalla kokemuksilla on aika heikkoa. Jos ruokavalio vaikuttaisi akneen, niin aika harva varmasti kärsisi aknesta.

Finnit tulevat nopeista hiilareista, eivät rasvasta. Hiilihydraatit aiheuttavat kehossa tulehdusta, joillakin se ilmenee tulehtuneina mustapäitä, finneinä.

Vierailija
26/29 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla autistiset oireet helpottivat selvästi, kun jouduin jättämään gluteenin ja laktoosin pois ruokavaliosta keliakian ja laktoosi-intoreranssin vuoksi. Monien lääkärien mukaan autismilla ja ruokavaliollani ei pitäisi olla mitään yhteyttä keskenään.

Vierailija
27/29 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moneen muuhunkin asiaan voisi olla apua ruokavaliohoidosta ja monesta muusta, mitkä tituleerataan huuhaaksi.

Esim. ADHD:n taustalla voi olla suolioireeton keliakia jne. Voi tietysti olla muitakin syitä, mutta ei näitä tarpeeksi tutkita eikä niistä puhuta aina. Eikä tietysti kaikkea voi 100% välttämättä ruokavaliolla ym. parantaa, mutta apua saattaisi saada.

Siis oikeasti (suolioireeton)keliakia voi aiheuttaa keskittymisen häiriöitä itsessään, vai aiheuttaako se muutoksia aivojen toimintaan? En tarkoita keljuilla vaan olen aidosti kiinnostunut, sitähän sanotaan että suolisto olisi kehon toiset aivot, eikä kehon toimintaa vieläkään täysin tunneta vaikka ainakin oletamme olevamme hyvinkin perillä

No en minäkään tarkalleen tiedä, miten se menee, mutta veikkaisin, että keliakian ja muidenkin autoimmuunisairauksien hoidossa on olennaista se suoliston hoito ja hyvinvointi (plus toki moni muu asia myös), vaikkei niitä suolioireita niin olisi (paitsi se mikä tahansa itse autoimmuunisairaus voi olla se "oire" kaikkine sen sairauden oireineen). Kun suolisto voi hyvin ja esim. vuotava suoli "korjattu" eikä se enää vuoda, niin verenkiertoon ei enää niin pääse juttuja, minkä ei sinne kuuluisi päästä. Nuo voi olla niitä tekijöitä, mitkä on päässeet aiheuttamaan ja laukaisemaan autoimmuunisairauksia.

Tietty se epämukavuuskin ja huono olo osaltaan vaikuttaa periaatteella kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Mulla ja miehelläni kaksi eri autoimmuunisairautta ja lapsella todettiin just keliakia. En itsekään vielä ihan tuttu aiheen kanssa. Mutta autoimmuunisairauksista paljon olen lukenut, vaikka en ole varma olenko osannut kaikkea selittää kunnolla ja en ole varma, olenko itsekään sisäistänyt kaikkea ihan oikein. Uskon kuitenkin, että niillä paljon sellaisia yhteisiä juttuja, vaikka sairaukset on tavallaan kaikki ihan eri.

Lääkäri Päivi Mäkeläisen nettisivustolla oli joskus hyvä kaavio autoimmuunisairauksista ja siitä, miten kaikki eri jutut vaikuttaa niihin: perimä, ruokavalio, ympäristötekijät, vitamiinit ja hivenaineet/niiden puutokset, epätasapainot jne., uni, stressi yms.

Vierailija
28/29 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään tarkalleen tiedä, miten se menee, mutta veikkaisin, että keliakian ja muidenkin autoimmuunisairauksien hoidossa on olennaista se suoliston hoito ja hyvinvointi (plus toki moni muu asia myös), vaikkei niitä suolioireita niin olisi (paitsi se mikä tahansa itse autoimmuunisairaus voi olla se "oire" kaikkine sen sairauden oireineen). Kun suolisto voi hyvin ja esim. vuotava suoli "korjattu" eikä se enää vuoda, niin verenkiertoon ei enää niin pääse juttuja, minkä ei sinne kuuluisi päästä. Nuo voi olla niitä tekijöitä, mitkä on päässeet aiheuttamaan ja laukaisemaan autoimmuunisairauksia.

Tietty se epämukavuuskin ja huono olo osaltaan vaikuttaa periaatteella kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Mulla ja miehelläni kaksi eri autoimmuunisairautta ja lapsella todettiin just keliakia. En itsekään vielä ihan tuttu aiheen kanssa. Mutta autoimmuunisairauksista paljon olen lukenut, vaikka en ole varma olenko osannut kaikkea selittää kunnolla ja en ole varma, olenko itsekään sisäistänyt kaikkea ihan oikein. Uskon kuitenkin, että niillä paljon sellaisia yhteisiä juttuja, vaikka sairaukset on tavallaan kaikki ihan eri.

Lääkäri Päivi Mäkeläisen nettisivustolla oli joskus hyvä kaavio autoimmuunisairauksista ja siitä, miten kaikki eri jutut vaikuttaa niihin: perimä, ruokavalio, ympäristötekijät, vitamiinit ja hivenaineet/niiden puutokset, epätasapainot jne., uni, stressi yms.

Itsekin kiinnitän huomiota suoliston hoitoon, käytän lähes päivittäin hapatettuja kasviksia, hapankaalia ja fermentoimalla valmistettuja suolakurkkuja ( Myrttisen valkosipulisuolakurkut).

Ap

Vierailija
29/29 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllähän aknesta ja ruokavaliosta on lääketieteessä ollut tietoa ties vaikka kuinka kauan.

Isolla osalla ei kyllä parane akne mihinkään ruokaa vaihtamalla.

Ei kaikkia dieettejä ole luotettavasti tutkittu. Yksilöllisiä erojakin on.  Siksi ei voi muuta kuin mitä nyt epävirallisesti suosittelee sillä täydellinen, onnistunut ruokaremontti ei ole oletus jokaisen kohdalla.  Lääkkeiden vaikutus  on helpompi tutkia ja potilaalle nopeampi ja helpompi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän