Teinityttö ei halua isälleen
Kyseessä 14v tyttö, isän luona on 2v pikkuvelipuoli ja minun eli äidin luona on kaksi alakouluikäistä siskopuolta. Tytöllä on harrastus, jossa on treenejä usein ja muuten vapaa-ajallaan on paljon kavereiden kanssa. Ei häntä kotona juurikaan näy muuta kuin syömässä ja nukkumassa. Ei siis enää haluaisi käydä isänsä luona oikein ollenkaan.
Isänsä on hiljainen ihminen eikä ole koskaan sanonut, mitä on mieltä siitä että tyttö välttelee sinne menoa. Vaimonsa on kuitenkin toista mieltä ja kokee, että tytön tarvii tavata veljeään ja on nyt loukkaantunut sekä tytölle että mulle, koska olen sitä mieltä ettei teiniä voi tässä asiassa pakottaa. Kunhan nyt edes muutaman kerran vuodessa tapaavat niin se on ok. Isänsä asuu siis n.100 km:n päässä.
Mitä mieltä? Pitäisikö teini laittaa sinne joka toinen viikonloppu? Vaikka viikonloppuisin ei ole melkein koskaan harrastustaan ja ehtii kavereita tapaamaan?
Kommentit (44)
Isän ei ole pakko tavata lastansa!
Ei saa pakottaa tapaamaan, luultavasti vaan ikään kuuluva vaihe ja muutoman vuoden kuluttua haluaa jo tutustua isäänsä paremmin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, kyllä tuon ikäinen saa jo itse päättää missä viettää viikonloput.
No ei kyllä 14-vuotias päätä mitään itse. Mielipidettä voidaan kysyä, mutta vanhemmat päättää. Piste!
14 v VOI päättää itse. Vanhemmat voi keskustella ja suositella, mutta ei päättää (onneksi)
Mä olin tälläimen reissulapsi ja voi luoja, minun mielipidettäni ei kuunneltu yhtään. En olisi halunnut isän luo mennämutta vanhemmat pakottivat. Äiti hoki miten isälle tulee hyvä mieli ja isä sitä isä tätä. Ei kiinnostanut henkinen väkivalta mitä siellä koin, koska isähän on aina oikeassa.
Enkä sano että apn exässä olisi mitään vikaa. Mutta varmaan pikkuveljen syntyminen oli kova paikka teinille. Ja jos äitipuolen suhtautuminen on tuollaista, ei kai kukaan tunne oloaan mukavaksi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullinen on tuo teinisi kohtalo. Sekä sinä äitinä että isänsä ovat uusissa liitoissa ja olette molemmat saaneet lisää lapsia. Varmaan hän kokee olevansa molemmissa kodeissa ulkopuolinen. Luullut varmaan, ettei isänsä tee lapsia ja nyt sitten sai uuden lapsen. Noin niitä mielisairaita aikuisia tehdään.
Ai, että lapsilla on jokin oikeus olla ainoita lapsia ja sisarukset tarkoittavat mielisairautta? :D Paksua jo vauvapalstalle.
Itseasiassa ei ole paksua. Suurin osa psyk diagnoosin omaavilla on just repaleinen lapsuus/nuoruus. Vanhempien ero, uudet puolisot vanhemmilla ja sisarpuolia pahimmassa tapauksessa molempien vanhempien puolelta. On kuitenkin iiiiiso ero oikeilla sisaruksilla ja näillä mahdollisesti väkisin nuoren elämään tulleilla sisaruksilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin tälläimen reissulapsi ja voi luoja, minun mielipidettäni ei kuunneltu yhtään. En olisi halunnut isän luo mennämutta vanhemmat pakottivat. Äiti hoki miten isälle tulee hyvä mieli ja isä sitä isä tätä. Ei kiinnostanut henkinen väkivalta mitä siellä koin, koska isähän on aina oikeassa.
Enkä sano että apn exässä olisi mitään vikaa. Mutta varmaan pikkuveljen syntyminen oli kova paikka teinille. Ja jos äitipuolen suhtautuminen on tuollaista, ei kai kukaan tunne oloaan mukavaksi tulla.
Ei saa kirjoittaa näin kun palstan huvikseen eronneille yhäreille tulee paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Tapaamisoikeuteen ei sisälly velvollisuutta yöpyä etävanhemman kodissa. Eikä tapaamisten ole pakko tapahtua etävanhemman kotona.
Jos asutte samalla paikkakunnalla tai viereisillä paikkakunnilla, voisiko sellainen toimia, että isä kävisi teininsä kanssa vaikka syömässä kerran viikossa? Tässä olisi se hyvä puoli, että teini saisi tavata isäänsä, mutta ei olisi riskiä, että etävanhemman puoliso hyväksikäyttäisi häntä ilmaisena lapsenvahtina.
Minulla on tuttavapiirissäni tapaus, jossa teini kyllä halusi tavata etävanhempaansa, mutta kieltäytyi jäämästä hänen kotiinsa yöksi.
Niinpä. Minkä takia lapsen on aina joustettava ja kulutettava iso osa viikonlopustaan matkustamiseen, jotta isälle olisi kätevämpää? Isä hankkikoon kakkosasunnon.
Voihan se olla niinkin, että 2v aidosti pitää siskostaan. Ja äitipuoli haluaa, että sisarukset näkisivät toisiaan. Kyllä ne isot sisarukset ovat tärkeitä pienille.
Toisaalta itse mietin myös, että kuinka paljon teinin on hyvä viettää aikaa omin päin kavereiden kanssa. Kuulostaa oudolta, ettei 14-vuotiasta juuri kotona näkyisi. Sen ikäisen pitäisi pääsääntöisesti olla koulun ja harrastusten jälkeen vanhemman valvovan silmän alla, ei luuhata kylillä.
Ja jos teinin isä nyt on kohtuullisen normaali, niin kannustaisin kyllä ennemmin sinne, kuin kavereille. Teini varmaan viettäisi aikansa mieluummin kotibileissä tai lähikaupan tuulikaapissa, mutta aikuiset sitten miettivät mikä on oikeasti lapsen edun ja terveellisen kasvun mukaista. Toki nuoren oma mielipide on hyvä huomioida.
Jos tyttö ei halua, niin silloin ei mene.
Se voi olla ohimenevä vaihe ja myöhemmin tyttö haluaa lähentyä isänsä kanssa tai sitten ei.
Isän uudella naisella ei ole asiaan mitään sananvaltaa.
Ei meitä isiä ahdista tuollainen etääntyminen, varsinkin kun tytöllä vaikuttaa olevan äitinsä luona ihan hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla ohimenevä vaihe ja myöhemmin tyttö haluaa lähentyä isänsä kanssa tai sitten ei.
Ei meitä isiä ahdista tuollainen etääntyminen, varsinkin kun tytöllä vaikuttaa olevan äitinsä luona ihan hyvä olla.
Kuvaa hyvin isien asennetta. Teitä ei ahdista että oma rakas lapsenne ei välitä viettää aikaa kanssanne enää lainkaan. Itse en saata ymmärtää miten ihmeessä noin voi elää. Jos omalla teinilläni olisi luonani paha olla eikä huvita tulla, tekisin kaikkeni että tilanne selvitetään ja järjestäisin tapaamisemme siten että näemme ainakin kerran viikossa vaikka sitten syömässä käyden tai tehden muuta teinin toivomaa puuhaa. Uskomaton asenne että mitä sen väliä jos kasvuiässä oleva lapsi menettää yhteyden omaan vanhempaan, mitäs tuosta, heippa.
Ilman muuta teinin tahto pitää huomioida. Isä on aikuinen keksimään ratkaisun, että teini ja isä tapaavat silloin tällöin. Äitipuolen mielipiteellä ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa hyvin isien asennetta. Teitä ei ahdista että oma rakas lapsenne ei välitä viettää aikaa kanssanne enää lainkaan. Itse en saata ymmärtää miten ihmeessä noin voi elää. Jos omalla teinilläni olisi luonani paha olla eikä huvita tulla, tekisin kaikkeni että tilanne selvitetään ja järjestäisin tapaamisemme siten että näemme ainakin kerran viikossa vaikka sitten syömässä käyden tai tehden muuta teinin toivomaa puuhaa. Uskomaton asenne että mitä sen väliä jos kasvuiässä oleva lapsi menettää yhteyden omaan vanhempaan, mitäs tuosta, heippa.
Kyllä tätä tekee molemmat vanhemmat, ei pidä yleistää.
Moni tässä ketjussa mollaa äitipuolta.
Mikäli mies on tosiaan hiljainen, saattaa olla että äitipuoli on se ainoa henkilö tällä hetkellä, joka tietää miehensä aivoitukset. Usein se puoliso on miehen paras (ja ainoa) ystävä. Kyseessä voi siis puhtaasti olla isän tuska siitä, että teini etääntyy ja äitipuoli yrittää parhaansa saada teiniä isänsä luo.
Ja joo, toki miehen pitäisi silloin ryhdistäytyä ja toimia itse, mutta kuinka monen teidän palstalaisten miehistä niin toimisi?
Olen seurannut lähipiirissä erolasten osaa ja kasvua.
Näyttää siltä, että erossa lapset menettävät kotinsa. - On isäviikko ja äitiviikko. Ollaan äidin luona tai isän luona.
Itselläni oli samankaltainen tilanne, tosin ei avioeron vaan kuoleman vuoksi. Juurten menetys, joka on seurannut aikuisuuteen. Ketään ei voi siitä syyttää, mutta vaikutuksensa sillä on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä isällä pitää olla oikeus tavata tytärtään.
Isähän voi tulla itse tapaamaan tytärtään 100 kilometrin päähän. Tuo on niiiiin väärin että lapsia pompotellaan vanhempien välillä! Et todellakaan saa pakottaa lastasi menemään jos ei halua! Tiedän kokemuksesta millaista se on....
Itse en halunnut mennä isälleni, hänellä pieni kämppä ja kaljoitteli. Se oli ihan syystäkin, mutta siinä meni isäsuhde kun ei koskaan nähty. Nyt vanhana hän suree kun en ole häneen kauhean kiintynyt. Jäi niin vieraaksi. Isän pitäisi tavata lasta jossain muodossa, käydä moikkaamassa. Eikä tytön käyntejäkään ihan nolliin kannata päästää jos isä tosiaan normaali. Menetys kummallekin jos suhdetta ei yhtään ylläpidetä. Tytölle voi jäädä tunne että isä ei välitä, vaikka hän ei nyt niin osaa ajatellakaan.
Isä matkustaa, teini ei.
Jos tämä ei käy isän uudelle perheelle ja tuntuu rasittavalle - voivat miettiä tulivatkaan vastineeksi lapselta!!
Isin uusi rva taitaa haluta teinin lapsen vahdiksi, siksi "tytön tarvii tavata veljeään"
Kuka haluaisi palautumaan koulu/harrastusviikosta muualle kuin omaan kotiin? Viikonloput on teineille aika, jolloin nukutaan, nähdään kavereita, käydään leffassa ym. Kovin moni teini ei halua hiekkalaatikolle 2 v kanssa. En yritå edes omaa 17 v ja 14 v olemaan 9 vuotiaan kanssa.