Vinkkejä/keinoja parveketupakoinnin sietämiseen
Asun kerrostalossa ja suoraan alapuolellani asuva henkilö tupakoi. Tupakan haju leijuu huoneistooni etenkin nyt kesällä kun ikkunoita ja parvekkeen ovea tulee pidettyä enemmän auki. Kysymys ei ole edes valmistupakasta vaan itse käärityistä sätkistä joiden tuottama savu haisee erityisen kitkerältä ja epämiellyttävältä. Lisäksi tämä tupakoiva naapuri avaa oman parvekkeen lasitetun ikkunan ja polttaa tupakkaa parvekkeen kaiteen yli nojaten. Tupakan savu nousee ylöspäin suoraan parvekkeelleni. Kiva parvekehetki saattaa päättyä tähän kitkerään hajuun eli pakko vain mennä sisälle ja sulkea parvekkeen ovi ja ikkuna. Usein nukkumaan mennessä tai herätessä sama toistuu. Alan olla aika ärsyyntynyt mutta mitäpä teet kun taloyhtiössä ei ole kielletty parveketupakointia.
Mitä keinoja te muut naapurin tupakoinnista kärsivät olette keksineet helpottamaan tilannetta? Välillä kyllä miettii miten on mahdollista että vaikka passiivisen tupakoinnin riskit tiedetään sille ei tehdä mitään kerrostaloissa. Joku saattaa nukuttaa vauvaa parvekkeella ja vauva joutuu jo imeväisikäisenä passiivisen tupakoinnin uhriksi.
Kommentit (71)
Käyn partsilla röökillä 40 min-tunnin välein, kaiket päivät, vuodesta toiseen. Yläkerran naapuri harrastaa yhtä usein mielenosoituksellista parvekkeenoven paiskomista. Ei oo helppoo hulluilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten typeryys ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Millainen ääliö muuttaa taloon, jossa saa polttaa parvekkeella ja sitten alkaa vielä inisemään siitä?
Aika harvassa taitaa vielä olla talot joiden parvekkeilla tupakointi kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Nostin kaasuttajan hissin seinälle. Siihen loppui ;-)
T: Marja-Leena 61 wee ja ummehtuneet voimafantasiat
Vierailija kirjoitti:
Laitoin herkistetyn palovaroittimen omalle parvekkeelleni ;-)
Ja kuka olikaan tarinan pahin naapurihäirikkö? :D
Melkein tekisi mieli ilmiantaa tämäkin ketju: vihapuhetta ja massapostitus eli spämmäily.
Vierailija kirjoitti:
Melkein tekisi mieli ilmiantaa tämäkin ketju: vihapuhetta ja massapostitus eli spämmäily.
Kas, ilmíantava ihmishirviö saapui keskusteluun.
Kun ostin nykyisen asunnon, niin kysyin että saako taloyhtiön parvekkeella polttaa. Vastaus oli että saa. Tässä rapussa metä on 4 polttajaa.muista rapusta en ole laskenut. Joten polttelen ihan luvan kanssa.
Rupeat n.ssimman keskellä yötä. Niin, että ääni varmasti kantautuu alakertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita muovipussi päähän ja teippaa se tiiviisti kaulan ympärille. Ongelma poistuu n. 5-10 min kuluttua.
Siis tupakoijan päähän?
Ulisija laittaa sen omaan päähän niin helpommalla pääsee ja ongelma on hoidettu.
Tupakointi on typerän white trashin puuhia. Sen nyt huomaa kommenteistakin. Kukaan normaali ei kehtaa tupakoida. Teille pitäisi tatuoida idioootti_otsaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten typeryys ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Millainen ääliö muuttaa taloon, jossa saa polttaa parvekkeella ja sitten alkaa vielä inisemään siitä?
Tämä!!
Ja toinen asia mikä ihmetyttää on ihmisten jatkuva tuuletus. Minä en pidä ikkunoita auki, etenkään kesällä, kuin harvoin pienen hetken.
Ulkoilmassa leijuva tupakanhaju ei kyllä aiheuta mitään terveyshaittaa monen metrin päähän. Ihmisiä vaan ärsyttää se tuoksu. On nykyisin sosiaalisesti hyväksyttävää vainota naapureita heidän elintapojensa perusteella. Ennen oltiin suvaitsevaisempia.
Anna naapurille joululahjaksi nuuskapaketti. Jospa koukuttuisi nuuskasta tupakan sijaan. Pilaisi oman terveytensä mutta ei sinun.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan siksi koska parveketupakoinnista ajatteli olevan haittaa vain sillä parvekkeella jolla tupakoidaan. Mutta valitettavasti savu- ja tuoksuhaitat ovatkin enemmän yläpuolella olevan naapurin ongelma kuin tupakoijan. En ajatellut että minä humallun kun naapuri ryyppää.
Kukkapurkkeihin kanankakkaa tai toinen vaihtoehto pullollinen hajuvettä vanhoihin vaatteisiin ja parvekkeelle ne.
Vierailija kirjoitti:
Kukkapurkkeihin kanankakkaa tai toinen vaihtoehto pullollinen hajuvettä vanhoihin vaatteisiin ja parvekkeelle ne.
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole niin yksioikoinen. Tupakkalain mukaan parveketupakoinnista ei saa olla haittaa naapurille eli tupakoijan on estettävä tupakan hajun/savun leviäminen naapuriin. Eli ensin tupakoivan naapurin juttusille ja jos hän ei ryhdy toimenpiteisiin niin että naapurin ei tarvitse kärsiä hänen tupakoinnistaan niin sitten yhteys isännöitsijään. Jos isännöitsijä ei tee mitään niin sitten yhteys terveystarkastajaan. Näin sanoo laki ja terveysviranomaiset, esim. Valvira.
Vierailija kirjoitti:
Aloita itse tupakointi.
Hyvä kikka. Tosin en varsinaisesti aloittanut tupakointia vaan kärytin tupakkaa parvekkeella koska tiesin että yläpuolellani asui todellinen tupakan vihaaja. Hän sai sitten vauhtia aloitteeseen parveketupakoinnin kieltämiseksi, onneksi enemmistö oli samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita muovipussi päähän ja teippaa se tiiviisti kaulan ympärille. Ongelma poistuu n. 5-10 min kuluttua.
Siis tupakoijan päähän?
Ulisija laittaa sen omaan päähän niin helpommalla pääsee ja ongelma on hoidettu.
Ulisijan kohdalta kyllä mutta parveketupakoija jatkaisi sitten toisten terrorisoimista.
Voit lohduttautua sillä että tupakoiva kuolee ennenaikaisesti keuhkosyöpään tai johonkin muuhun sairauteen jossa tupakointi on riskitekijä. Joten kärsivällisyyttä.