Lapseni täyttää 17, lapsilisä loppuu. Voiko saada opintotukea kun opiskelee ammattikoulussa ?
Eli teini opiskelee ammattikoulussa, niin onko hän oikeutettu opintotukeen. Hän kuuluu ns. laajennetun opiskeluvelvollisuuden piiriin, koska on syntynyt vuonna 2005.
Kommentit (27)
Tukea voi saada jonkun verran, jos vanhempien tulot jäävät tietyn rajan alle, en muista oliko 40000/v tai jotain. Toisaalta vanhemmilla on joka tapauksessa elatusvelvollisuus. Aika harvalla kahden aikuisen perheellä varmaan on se tilanne, että tulot jää tuon rajan alle.
hmmm.. tuossa joku sanoi, että opintotukikuukaudet kuluvat sitten. Toisaalta joku sanoi että amiksessa rajoittamattomat.
Eli voiko tulkita, että ensimmäisen teorian mukaan kun opintotukikuukaudet kuluvat, kannattaisi säästää ne mahdollisiin tuleviin opintotukitarvekuukausiin ? Varsinkin, jos tuki tulisi olemaan nyt muutaman kympin luokkaa. Aika useinhan nuori vielä amiksessa opiskellessaan hakee itseään. Ja haluaa myöhemmin kenties opiskella jotakin muuta tai esim. ammattikorkeassa tai vaikka iltalukiossa.
Joo, ja kyselen täällä siksi, että täältä usein saa tosielämän tietoa ja apua itseä askarruttaviin kysymyksiin. Osaan kyllä mennä kelan sivuille, ja käydä kelassa :).
Itsekin autan ja vastaan vauva- palstalla, jos vaan tiedän jostakin asiasta. Toki viime kädessä jokainen varmistaa asiat sitten toimiessaan asiassa. Näistäkin vastauksista minulle on tullut suuri hyöty, ilo ja mielenrauha.
Joku veikkasi, ettei minulla puhelinlinja auki :D, no kyl se on, sekä mulla että lapsella. Ja netti ihan muuta kautta kuin vuokratalon.
Tällaiset pienimuotoiset aggressiot vastauksissa kertoo enemmän kirjoittajasta itsestään kuin minusta.
Hyvää ja aurinkoista päivänjatkoa kaikille :) .
Terveisin aloittaja kirjoitti:
hmmm.. tuossa joku sanoi, että opintotukikuukaudet kuluvat sitten. Toisaalta joku sanoi että amiksessa rajoittamattomat.
Eli voiko tulkita, että ensimmäisen teorian mukaan kun opintotukikuukaudet kuluvat, kannattaisi säästää ne mahdollisiin tuleviin opintotukitarvekuukausiin ? Varsinkin, jos tuki tulisi olemaan nyt muutaman kympin luokkaa. Aika useinhan nuori vielä amiksessa opiskellessaan hakee itseään. Ja haluaa myöhemmin kenties opiskella jotakin muuta tai esim. ammattikorkeassa tai vaikka iltalukiossa.
Joo, ja kyselen täällä siksi, että täältä usein saa tosielämän tietoa ja apua itseä askarruttaviin kysymyksiin. Osaan kyllä mennä kelan sivuille, ja käydä kelassa :).
Itsekin autan ja vastaan vauva- palstalla, jos vaan tiedän jostakin asiasta. Toki viime kädessä jokainen varmistaa asiat sitten toimiessaan asiassa. Näistäkin vastauksista minulle on tullut suuri hyöty, ilo ja mielenrauha.
Joku veikkasi, ettei minulla puhelinlinja auki :D, no kyl se on, sekä mulla että lapsella. Ja netti ihan muuta kautta kuin vuokratalon.
Tällaiset pienimuotoiset aggressiot vastauksissa kertoo enemmän kirjoittajasta itsestään kuin minusta.
Kaikkiin miettiisi asioihin löytyisi vastaukset Kelan sivuilta. Tässä vaikka siitä opintotukiajasta:
https://www.kela.fi/opintotuki-opintotukiaika
https://www.kela.fi/opintotukiaika-enimmaistukiaika-toisen-asteen-opinn…
Terveisin aloittaja kirjoitti:
Kelan sivuilta löytyykin tosiaan vastaus tuossa viestisi alussa askarruttaneeseen asiaan opintotukikuukausien kulumisesta.
"Enimmäistukiaika toisen asteen opinnoissa
Voit saada opintotukea kaikkiin toisen asteen opintoihisi niiden laajuutta vastaavaksi ajaksi, kunhan opinnot ovat päätoimisia. Jos olet saanut aiemmin opintotukea muihin toisen asteen opintoihin, se ei vaikuta nyt suorittamiesi opintojen enimmäistukiaikaan.
Toisen asteen opintoihin saamasi opintotuki ei kuluta mahdollisten korkeakouluopintojesi enimmäistukiaikaa. Myöskään korkeakouluopintoihin saamasi tuki ei vaikuta toisen asteen opintojen opintotukeen."
Siinähän se tuli harvinaisen selvästi. Kiitos avusta !!!
veckoslutan höst 22 kirjoitti:
Siinähän se tuli harvinaisen selvästi. Kiitos avusta !!!
Niin, se oli tosiaan siellä Kelan sivuilla, minne et kyennyt itse menemään.
Amiksessa on rajoittamattomat.