Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ketään täysin raitista, päihteetöntä ihmistä?

Vierailija
12.08.2022 |

Itse tiedän kaksi, toinen entinen pitkän linjan alkoholisti, toinen pitkän linjan kristitty.
Ja itsekin aloitan taas päihteettömän elämän. Koko sisäinen maailma keikahtaa uuteen asentoon kun jätän lipittelyn pois.
Kauhistuttavaa on se, miten helppoa raittius on, kun vain valitsee. Toisaalta jos käytän vähänkin, alan käyttää päivittäin. Ja olo huononee salakavalasti. Ei vähiten itsepetoksen takia.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ole käyttänyt mitään päihteitä n. 30 vuoteen.

Vierailija
2/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, itseni. Olen maistanut alkoholia muutaman kerran, viimeisimmästä kerrasta aikaa parikymmentä vuotta. En ole koskaan ollut kännissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni, mieheni ja siskoni. Varmaan tunnen muitakin, mutta ei yleensä tule päihteiden käyttö puheeksi oikein kenenkään kanssa. Miehellä on ryypiskelyhistoriaa enemmänkin, itse käytin alkoholia nuorempana lähinnä kausittain. Siskoni ei ole monta kertaa tainnut humalassa ollakaan edes nuorena.

Tuo on muuten totta, että päihteettömän ajan jälkeen saattaa pari ensimmäistä humalailtaa ja seuraavaa päivää tuntua oikein mukavilta. Silloin ajattelee, että tällä kertaahan tämä sopiikin minulle ja ehkä olen nyt paremmassa fyysisessä kunnossa kuin aiemmin, niin alkoholi ei vaikutakaan lainkaan ikävästi. Mutta huomaamatta alkaa pian hiipiä se alakulo, väsymys ja harmaus, jotka herkästi sitten ruokkivat taas halua piristää itseään alkoholilla. 

Suosittelen päihteettömyyttä kelle tahansa. Saattaa aiheuttaa henkilövaihdoksia lähipiirissä, mutta se on sen arvoista. Oman mielen ja ruumiin sekoittaminen ei johda mihinkään hyvään, onnettomuuteen vain.

Vierailija
4/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka monta. Siis itseni lisäksi.

Vierailija
5/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni.on nuorena maistettu muttei maistunut,Sen jälkeen raitis elämä.

Vierailija
6/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia absolutisteja ja de facto raittiita. Sekä päinvastaista katsomusta edustavia.

Vierailija
7/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monia. Suurin osa elinpiirini ihmisistä taitaa olla päihteettömiä.

T: vl-tausta

Vierailija
8/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kolme ihmistä jotka ei ole koskaan käyttäny mitään. Muuten ihan normaaleita. Itse olen oluen ystävä ja tupakoitsia.

Vierailija
9/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamat kännit vedin teininä. Krapulapäivänä mietin, onko tässä mitään järkeä ja sitten juominen vain loppui. Olisiko jotain 20 vuotta jo mennyt.

Vierailija
10/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, mieheni, siskoni, isäni, isoäitini ja tyttäreni.

Vierailija
11/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli ehdoton asia kun puolisoa etsin, ettei käytä päihteitä.

Vierailija
12/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni. En ole ex-alkoholisti enkä tule alkoholistiperheestä tai -suvusta enkä myöskään ole uskovainen. En vain ole koskaan kokenut kiinnostusta tai tarvetta käyttää alkoholia tai muita päihteitä.

Vierailija
13/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni.

Vierailija
14/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Alkoholi ei ole koskaan ollut minun juttuni. Maistan, jos juhlissa tarjotaan, mitä ei tapahdu edes joka vuosi. Minulla ei ole ollenkaan alkoholismigeenejä.  En kaipaa alkoholia koskaan ja en oikeastaan edes pidä sen vaikutuksesta. Syy miksi maistaa on maku, joka voi olla ok yhdistettynä johonkin syötävään.

Vierailija
15/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useita, joista yksi, lähemmäs 70v. ei ole koskaan juonut alkoholia tai polttanut tupakkaa.

Vierailija
16/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Minäkin olen koukussa kahviin vaikka muita päihteitä ei kulukkaan :(

Vierailija
17/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakin. Eikä kukaan ole ex-alkkis, alkoholistiperheestä tai uskovainen. Ovat vain huomanneet, että päihteet ovat turha asia ja rahalle on parempaakin käyttöä.

Vierailija
18/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, miten päihteettömyys määritellään. Esim. suurin osa uskovista kristityistä nauttii alkoholia ainakin ehtoollisella käydessään. Tosin määrät ovat niin pieniä, ettei ne päihdytä.

Vierailija
19/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse. Lopetin päihteet kun huomasin miten paljon ne haitta onnellisuutta ja henkistä kehitystä. Lähipiiri on mennyt melkein kokonaan uusiksi, mutta eipä se mitään haittaa. Oma valintani.

Vierailija
20/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useita satoja päihteettömiä ihmisiä. Päihteettömyys on ihmisen normaali olotila. Näitä on kaikkialla, eivät vain pidää meteliä itsestään.