Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ketään täysin raitista, päihteetöntä ihmistä?

Vierailija
12.08.2022 |

Itse tiedän kaksi, toinen entinen pitkän linjan alkoholisti, toinen pitkän linjan kristitty.
Ja itsekin aloitan taas päihteettömän elämän. Koko sisäinen maailma keikahtaa uuteen asentoon kun jätän lipittelyn pois.
Kauhistuttavaa on se, miten helppoa raittius on, kun vain valitsee. Toisaalta jos käytän vähänkin, alan käyttää päivittäin. Ja olo huononee salakavalasti. Ei vähiten itsepetoksen takia.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani. En tiedä onko kokeillut mutta opiskelijana asuu kotona eikä ole ikinä ollut humalassa. Eikä kaveritkaan. Normi juttu tuossa ikäpolvessa.

Vierailija
42/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta tunnen paljon ihmisiä jotka valehtelevat aiheesta, järjestäen jokainen on joko lääkärin tai diilerin asiakas puhtaasti pään sekotus syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Ei kiinnosta alkoholi ja haluan suojella aivo- ja muita solujani. Ei mitään ns. aatteellista pohjaa asialle, vain tieteelliset faktat.

Vierailija
44/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen satoja. Vanhat kristityt luterilaiset naiset. Nuoret terveiden elintapojen miehet.

Vierailija
45/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lähes absolutisti. Ja lähipiirissäni on useita muitakin. Alkoholi ei ole koskaan kiinnostanut, ei edes viinin yms. muodossa. Hyvä niin, koska alkoholi on aina haitaksi aivoterveydelle.

Vierailija
46/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni. En voi ottaa mitään sillä muuten jää ryyppyputki päälle.

Vierailija
47/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Isäni ei ole koskaan käyttänyt alkoholia eikä tupakkaa. Mieheni lopetti molempien käyttämisen vuosikymmeniä sitten. Onhan näitä paljonkin. Kumpikaan ei ole myöskään "entinen juoppo" eikä kiihkouskovainen.

Mielestäni raittius on nykyisin enemmän in ja erityisesti nuoremman sukupolven parissa. On aika vanhanaikaista pitää sitä erikoisena.

Itse asiassa ei ole. Tilalle ovat tulleet huumausaineet.

Vierailija
48/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tutut jotka ei juo on entisiä alkoholisteja tai ihmisiä jotka ymmärtäneet mistä kyse. Kaikki muut juo silloin tällöin tai useammin.

Vierailija
49/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki tuntemani alkoholittomat ovat ketjupolttajia tai sitten polttelevat jotain muuta. Eli eivät ole täysin päihteettömiä. Tunnen vain yhden päihteettömän ihmisen, tosin hänelläkin on riippuvuus karkkiin ja muihin herkkuihin.

Vierailija
50/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tutut jotka ei juo on entisiä alkoholisteja tai ihmisiä jotka ymmärtäneet mistä kyse. Kaikki muut juo silloin tällöin tai useammin.

Ei ole entisiä alkoholisteja. On raitistuneita alkoholisteja.

Vierailija
51/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen tuosta sanasta päihteet se kuinka pari Tinderissä tuttua naista laskee kahvin päihteeksi. Itse en laske sitä edes huonoksi tavaksi.

Vierailija
52/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useitakin, mutta en huomaa muuten heissä systemaattisesti mitään "paremmuutta" käyttäviinkään nähden. Kaikenlaisia ihmisiä on niin tuntemissani raittiissa kuin juovissakin. 

Vierailija
53/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Itseni.

En ole ikinä käyttänyt mitään päihteitä. Ja olen ateisti. Käytän rahani mielummin johonkin sivistävään kuten vaikka kirjoihin, lähinnä mangaan.

Vierailija
54/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, lähes kaikki ovat uskovaisia

Vierailija
55/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole entisiä alkoholisteja. On raitistuneita alkoholisteja.

Jep. Sikäli eri mieltä että jos aivojen hermoradat muokkaantuneet alkon käytön myötä, niin paluuta ei ole.

yhtään ei voi ottaa. Hautaan asti ollaan alkoholisteja, ainoastaan toipujia löytyy. Raitistuneita normaalihmisiä en tiedä yhtään.

Vierailija
56/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen.

Toinen, nyt 60v mies joi raskaasti n. 25- vuotiaaksi, jolloin 1. lapsen syntymän jälkeen lopetti juomisen ihan kokonaan.

40- vuotiaana lopetti tupakoinnin keuhko-onhelmien vuoksi.

Toinen, n. 60v pariskunta lopetti alkoholin käytön kokonaan, koska sillä oli liikaa negatiivisia vaikutuksia heidän hyvinvointiinsa.

Pienikin hiprakka turmeli seuraavan päivän kokonaan, parempi silloin pysyä selvänä.

Vierailija
57/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseni, mieheni ja siskoni. Varmaan tunnen muitakin, mutta ei yleensä tule päihteiden käyttö puheeksi oikein kenenkään kanssa. Miehellä on ryypiskelyhistoriaa enemmänkin, itse käytin alkoholia nuorempana lähinnä kausittain. Siskoni ei ole monta kertaa tainnut humalassa ollakaan edes nuorena.

Tuo on muuten totta, että päihteettömän ajan jälkeen saattaa pari ensimmäistä humalailtaa ja seuraavaa päivää tuntua oikein mukavilta. Silloin ajattelee, että tällä kertaahan tämä sopiikin minulle ja ehkä olen nyt paremmassa fyysisessä kunnossa kuin aiemmin, niin alkoholi ei vaikutakaan lainkaan ikävästi. Mutta huomaamatta alkaa pian hiipiä se alakulo, väsymys ja harmaus, jotka herkästi sitten ruokkivat taas halua piristää itseään alkoholilla. 

Suosittelen päihteettömyyttä kelle tahansa. Saattaa aiheuttaa henkilövaihdoksia lähipiirissä, mutta se on sen arvoista. Oman mielen ja ruumiin sekoittaminen ei johda mihinkään hyvään, onnettomuuteen vain.

Entäs kun se mieli on sekaisin ilman alkoholia, ja alkoholin avulla sen saa edes hieman paremmaksi.

Elämä oli kauheaa lapsena, kunnes teininä sai aloittaa alkoholin käytön, ja pystyin ensimmäisen kerran tuntemaan iloa ja onnellisuutta.

nim. bipolaari

Vierailija
58/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Isäni ei ole koskaan käyttänyt alkoholia eikä tupakkaa. Mieheni lopetti molempien käyttämisen vuosikymmeniä sitten. Onhan näitä paljonkin. Kumpikaan ei ole myöskään "entinen juoppo" eikä kiihkouskovainen.

Mielestäni raittius on nykyisin enemmän in ja erityisesti nuoremman sukupolven parissa. On aika vanhanaikaista pitää sitä erikoisena.

Itse asiassa ei ole. Tilalle ovat tulleet huumausaineet.

Joillekin. Nykyisin on paljon täysin päihteettömiä nuoria.

Vierailija
59/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen absolutisti, ollut koko elämäni. Samoin osa perheestäni. Olen ollut uskossa 12 v. lähtien, eikä koulukavereiden ryyppyjutut voineet vähempää kiinnostaa.

Yksi työkaverini on ollut raitis 9kk, nostan hänelle hattua 🎩

Vierailija
60/61 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tunnen, itseni.