Etunimen käyttö ouhuttelussa
Sopiiko suomenkieleen? Mielestäni on eri jos täytyy porukasta kohdistaa jokin juttu tietylle henkilölle ja käyttää silloin nimeä, kuin "mitäs Maijalle kuuluu?". Jälkimmäisestä tulee oli kuin iso aikuinen puhuisi pikkulapselle.
Kommentit (3)
No ei tuolla tavalla sovi. Mitä sulle kuuluu, Maija? on oikea muoto. Eikä
mikään kolmannessa persoonassa puhuttelu. Käsitän vielä miesten kielen kolmannen persoonan puhuttelun, esimerkiksi sellaisen kuin No mitä mies/jätkä? Mutta eipä niissä sanotakaan nimeä.
Kauan kauan sitten oli kesätyöpaikkani keittiössä ruuanjakelijana nainen ( jostain maalta) joka kysyi: Tulisikos hänelle vielä viides lihapulla? Onkos tämä hänelle sopiva määrä kalaa? Hänhän voi tulla hakemaan lisää . . . mutta kyseessä oli ehkä joku murre. Olin alussa hämmästynyt ennenkuin tajusin hänen tarkoittavan minua.
Vierailija kirjoitti:
Kauan kauan sitten oli kesätyöpaikkani keittiössä ruuanjakelijana nainen ( jostain maalta) joka kysyi: Tulisikos hänelle vielä viides lihapulla? Onkos tämä hänelle sopiva määrä kalaa? Hänhän voi tulla hakemaan lisää . . . mutta kyseessä oli ehkä joku murre. Olin alussa hämmästynyt ennenkuin tajusin hänen tarkoittavan minua.
.
Vähän niinkuin jotain kuningasta puhuttelussa: Ottaako teidän majesteettinne vierailijan vastaan?
Sopii