Akupunktio ja vyöhyketerapia, kristityt?
Olen käynyt akupunktiossa sekä vyöhyketerapiassa saamassa helpotusta vaivaani. Apua olen saanut vaihtelevasti. Lähinnä syvän rentoutumisen kautta.
Nyt olen kuitenkin alkanut pohtia asiaa uskonnon kannalta. Aiemmin en tule edes tullut ajatelleeksi. Itselleni on selkeää että esim energiahoidot ja reikihoidot eivät olisi oma juttuni, mutta sitä en ole tullut miettineeksi mihin akupunktio ja vyöhykehoito pohjautuvat.
Mutta mitä mieltä olette noista kahdesta?
Kommentit (64)
Olen ollut vyöhyketerapiassa. Koin nimenomaan rentouttavana. Terapeutti harrasti jotain hörhöjuttuja (henkinen kasvu ym) mutten niistä piitannut.
Akupunktio on kiinalaisiin uskomuksiin perustuvaa uskomushoitoa. Sen ajateltiin pitkään olevan todellista hoitoa, mutta kun testattiin neuloilla, jotka näyttivät ja tuntuivat akupunktioneuloilta (placebo) niin eroa oikeiden akupunktioneulojen käyttäen ei löytynytkään.
Vyöhyketerapia on puhdasta hömppää, kuten kristinuskokin.
Kukin tulee autuaaksi omalla uskollaan. Jos jokin asia tuntuu auttavan niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Akupunktio on kiinalaisiin uskomuksiin perustuvaa uskomushoitoa. Sen ajateltiin pitkään olevan todellista hoitoa, mutta kun testattiin neuloilla, jotka näyttivät ja tuntuivat akupunktioneuloilta (placebo) niin eroa oikeiden akupunktioneulojen käyttäen ei löytynytkään.
Vyöhyketerapia on puhdasta hömppää, kuten kristinuskokin.
Tota akupunktiota antaa suomessa ihan jotkut lääkäritkin. Eli uskoisin et joku todistettu apu siitä on.
Vierailija kirjoitti:
Kukin tulee autuaaksi omalla uskollaan. Jos jokin asia tuntuu auttavan niin mikäs siinä.
Juu näin on, mutta lähinnä pohdin nyt et onko siinä ristiriitaa et uskoo Jeesukseen ja käy näissä mainitsemissani hoidoissa. Olen varmaan liikaa seurannut lähiaikoina ex-new age -tyyppejä kun herännyt tällasia kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vyöhyketerapia on puhdasta hömppää, kuten kristinuskokin.Tota akupunktiota antaa suomessa ihan jotkut lääkäritkin. Eli uskoisin et joku todistettu apu siitä on.
Todistetusti auttaa, mutta myös silloin, kun neulat pistetään "vääriin" (eli ei-oikeaoppisiin) paikkoihin. Teho perustuu lumevaikutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vyöhyketerapiassa. Koin nimenomaan rentouttavana. Terapeutti harrasti jotain hörhöjuttuja (henkinen kasvu ym) mutten niistä piitannut.
Mä myös pääsen tässä jotenkin aivan epätodellisen rentoon ja syvään tilaan. Mutta onko nää juuri jotain pahoja energioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vyöhyketerapia on puhdasta hömppää, kuten kristinuskokin.Tota akupunktiota antaa suomessa ihan jotkut lääkäritkin. Eli uskoisin et joku todistettu apu siitä on.
Todistetusti auttaa, mutta myös silloin, kun neulat pistetään "vääriin" (eli ei-oikeaoppisiin) paikkoihin. Teho perustuu lumevaikutukseen.
Entä kun neulat ovat "oikeissa" paikoissa onko mahdollinen apu silloinkin vain kuviteltua? Ja mistä ne "oikeat" paikat on keksitty?
Minulle käytettiin Tyksissä akupunktiota kivunlievitykseen ja siinä ei ollut kyllä mitään uskonnollista. Lähinnä nauratti olla kuin piikkisika perse paljaana heilumassa kivuissani.
Vierailija kirjoitti:
Minulle käytettiin Tyksissä akupunktiota kivunlievitykseen ja siinä ei ollut kyllä mitään uskonnollista. Lähinnä nauratti olla kuin piikkisika perse paljaana heilumassa kivuissani.
Saako kysyy millaseen vaivaan akupunktiota annetaan sairaalassa? Saitko siitä apua?
Vierailija kirjoitti:
Hei, kiitos. Täältä löytyi just siitä tietoa mitä etsin.
Liittyykö chakrat ja nämä vyöhykkeet jotenkin yhteen?
Vierailija kirjoitti:
. . . pohdin nyt et onko siinä ristiriitaa et uskoo Jeesukseen ja käy näissä mainitsemissani hoidoissa.
Miten AIKUISELLA ihmisellä voi olla uskonto, jossa epäillään onko joku hoito, joka auttaa tai saattaisi ehkä auttaa - mikä hyvänsä hoito, vaikka päällä seisominen tai yhdellä jalalla hyppely tai jalat tyynyllä nukkuminen - jotenkin pahasta? Onko Jeesuksen sanoman ydin mielestäsi se, mikä kaikki on kiellettyä? Hyvä luoja, oletpa sinä todella kieroon kasvanut!
Vyöhyketerapia tulee intiaaneilta. Akupunktiossa ja vyöhyketrapiassa on paljon yhteistä, eli muinainen viisaus eri mantereilla on löytänyt samat jutut. Molemmat ovat ihan teknisiä toimenpiteitä, eikä sisällä mitään hörhöä.
Olen itse kristitty ja tiedän kyllä fundamentalistiuskovaisten mielipiteet vaihtoehtohoidoista. Se pohjautuu pelkoon.
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö chakrat ja nämä vyöhykkeet jotenkin yhteen?
Ei liity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä myös pääsen tässä jotenkin aivan epätodellisen rentoon ja syvään tilaan. Mutta onko nää juuri jotain pahoja energioita?
Jos itse hierot samoja kohtia, ja rentoudut, niin pääseekö paha energia sinuun? No ei.
Vilkaisin tuota nettisivustoa, johon täältä löytyy linkki, enkä suosittelisi sitä kenellekään. Olen luterilainen teologi.
Itse suosittelen lukemaan palstalta, laita hakuun:
Energiahoidot kädessäni ketjun.
Jossa kristittynä vastaillaan jooga ym juttuihin jonkinverran.
Hoidoissa riippuu paljon sen harjoittajan mukanaan tuoma "henki". Jos esim tavallinen lääkäri kokeilee onko akupunktiosta apua, niin todennäköisesti et sekaannu mihinkään yliluonnolliseen jne. Joogat mantroineen jne on aika eri juttu.
Vyöhyketerapiasta en oikein taida tietää mitään.
T, kristitty
Mikä niissä viittaisi uskontoon?