Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akupunktio ja vyöhyketerapia, kristityt?

Vierailija
11.08.2022 |

Olen käynyt akupunktiossa sekä vyöhyketerapiassa saamassa helpotusta vaivaani. Apua olen saanut vaihtelevasti. Lähinnä syvän rentoutumisen kautta.

Nyt olen kuitenkin alkanut pohtia asiaa uskonnon kannalta. Aiemmin en tule edes tullut ajatelleeksi. Itselleni on selkeää että esim energiahoidot ja reikihoidot eivät olisi oma juttuni, mutta sitä en ole tullut miettineeksi mihin akupunktio ja vyöhykehoito pohjautuvat.

Mutta mitä mieltä olette noista kahdesta?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on annettu PENS- hoitoa faskioihin/ lihakseen julkisen terv. huollon fysioterapeutilla. Siitä oli lyhytaikaista apua lihaksen toimintakykyyn.

Olen (ns. synnintunnossa oleva uudestisyntynyt) uskossa, kristitty. En koe tehneeni syntiä, vaikka PENS-hoitoa voisi kutsua myös sähköakupunktioksi.

Vyöhyketerapiaan en menisi.

Vierailija
42/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akupunktio on kiinalaisiin uskomuksiin perustuvaa uskomushoitoa. Sen ajateltiin pitkään olevan todellista hoitoa, mutta kun testattiin neuloilla, jotka näyttivät ja tuntuivat akupunktioneuloilta (placebo) niin eroa oikeiden akupunktioneulojen käyttäen ei löytynytkään.

Vyöhyketerapia on puhdasta hömppää, kuten kristinuskokin.

Tota akupunktiota antaa suomessa ihan jotkut lääkäritkin. Eli uskoisin et joku todistettu apu siitä on.

Aivan. Se on vielä monilla tieteellisesti todistettuna hoitomuotona. Itsekin olin siinä käsityksessä, kunnes luin näistä aidoista kaksoissokkotutkimuksista, jossa akupunktio ei eronnut placebosta. Tehokasta placeboa se kyllä on.

Lääkärit ei tee akupunktiota, vaan sitä muistuttavaa hoitoa, jossa pii työnnetään suoraan kipeään kohtaan. En nyt muista sen nimeä. Akupunktiossa tehdään niin, että jos varpaaseen sattuu niin tökätään piikki vaikka ohimolle.

Löytyy kyllä lääkäreitä jotka antavat akupunktiota, lähinnä harrastuksesta. Löytyy myös homeopatiaan uskovia lääkäreitä, jotka eivät kuitenkaan toimi kovin avoimesti siinä puuhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin tulee autuaaksi omalla uskollaan. Jos jokin asia tuntuu auttavan niin mikäs siinä.

Kunhan ei vaan usko rokotuksiin?

Mites pikkulasten antroposofiset syöpähoidot?

Jehovan todistajien verensiirtokiellot?

Ei kai kukaan hoida syöpää tai verenmyrkytystä akupunktiolla.

Kaverini saa migreeniinsä apua akupunktiosta. Ei kai se ole keneltäkään pois, jos hän saa apua.

Vierailija
44/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akupunktio on kiinalaisiin uskomuksiin perustuvaa uskomushoitoa. Sen ajateltiin pitkään olevan todellista hoitoa, mutta kun testattiin neuloilla, jotka näyttivät ja tuntuivat akupunktioneuloilta (placebo) niin eroa oikeiden akupunktioneulojen käyttäen ei löytynytkään.

Vyöhyketerapia on puhdasta hömppää, kuten kristinuskokin.

Tota akupunktiota antaa suomessa ihan jotkut lääkäritkin. Eli uskoisin et joku todistettu apu siitä on.

Aivan. Se on vielä monilla tieteellisesti todistettuna hoitomuotona. Itsekin olin siinä käsityksessä, kunnes luin näistä aidoista kaksoissokkotutkimuksista, jossa akupunktio ei eronnut placebosta. Tehokasta placeboa se kyllä on.

Mä olen kristitty ja kokeilin akupunktiota. Annoin sille oikean mahdollisuuden, mutta en ollut vakuuttunut, että se toimii. Sain vain 5 min rauhallisen tunteen, mutta en mitään oikeaa apua. Kävin akupunktiossa aika pitkään. Rahantuhlausta.

Vierailija
45/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle annettiin akupunktiota synnytyssairaalassa. Ensin supistuksia käynnistämään (vedet oli menny) ja myöhemmin kivunlievitykseen. Molemmilla kerroilla toimi, oli syy sitten mikä tahansa.

Vierailija
46/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku henki (hyvätai paha) minuun tarttuu, niin eikö minun itseni pidä hyväksyä se henki sisälleni? Kukaan ei minuun pääse, ellen itse anna sen tulla.

Ja henki on energiaa. Energia kulkee. Miksi se paha henki ei sitten tartu ohikulkiessa?

Jos pahan hengen tarttuminen vaatii kosketuksen, miksi se vaatisi tietyn kohdan kosketuksen, miksi se ei tarttuisi ohimennen hipaisemalla?

Ei se vaadi kosketusta, vaan syntiä.

Mikä on syntiä? Mistä tiedät, attä akupunktio on syntiä? Eihän siitä ole mainintaa Raamatussa.

Sanoinko, että akupunktio on syntiä? En.

Oletin, koska puhut synnistä samassa ketjussa, missä puhutaan akupunktiosta.

No, mikä on syntiä?

Sanoin vaan, että hengelliset asiat eivät vaadi mitään kosketuksia. Raamatusta löytyy asiaa synnistä. Paremman käsityksen saa kun tulee uskoon ja pyytää Jumalaa näyttämään, mitä pitäisi muuttaa omassa elämässään. Voivat olla eri asioita eri ihmisillä.

Vierailija
47/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku henki (hyvätai paha) minuun tarttuu, niin eikö minun itseni pidä hyväksyä se henki sisälleni? Kukaan ei minuun pääse, ellen itse anna sen tulla.

Ja henki on energiaa. Energia kulkee. Miksi se paha henki ei sitten tartu ohikulkiessa?

Jos pahan hengen tarttuminen vaatii kosketuksen, miksi se vaatisi tietyn kohdan kosketuksen, miksi se ei tarttuisi ohimennen hipaisemalla?

Mikä on syntiä? Mistä tiedät, attä akupunktio on syntiä? Eihän siitä ole mainintaa Raamatussa.

No, mikä on syntiä?

Sanoin vaan, että hengelliset asiat eivät vaadi mitään kosketuksia. Raamatusta löytyy asiaa synnistä. Paremman käsityksen saa kun tulee uskoon ja pyytää Jumalaa näyttämään, mitä pitäisi muuttaa omassa elämässään. Voivat olla eri asioita eri ihmisillä.

En silti ymmärrä, miten tämä asia liittyy akupunktioon tai vyöhyketerapiaan.

Vierailija
48/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on annettu PENS- hoitoa faskioihin/ lihakseen julkisen terv. huollon fysioterapeutilla. Siitä oli lyhytaikaista apua lihaksen toimintakykyyn.

Olen (ns. synnintunnossa oleva uudestisyntynyt) uskossa, kristitty. En koe tehneeni syntiä, vaikka PENS-hoitoa voisi kutsua myös sähköakupunktioksi.

Vyöhyketerapiaan en menisi.

Mitä tarkoittaa " synnintunnossa oleva uudestisyntynyt"?

Vierailija
49/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin tulee autuaaksi omalla uskollaan. Jos jokin asia tuntuu auttavan niin mikäs siinä.

Kaverini saa migreeniinsä apua akupunktiosta. Ei kai se ole keneltäkään pois, jos hän saa apua.

Migreeni on yksi niistä harvoista asioista, joihin akupunktio toimii. Siihen käy myös akupainanta, jota voi tehdä itse. Olen saanut ainakin viivästettyä kohtauksen puhkeamista. Valitettavasti ei ole kokonaan estänyt niitä tulemasta. Lääkkeet on parempia.

Vierailija
50/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä on syntiä?

Taikausko on kai raamatullisesti syntiä.

Vierailija
51/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä on syntiä?

En tiedä, koska en sanonut että ne ovat syntiä. Oikaisin vaan väärän käsityksen kristinuskosta.

Vierailija
52/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeni on yksi niistä harvoista asioista, joihin akupunktio toimii. Siihen käy myös akupainanta, jota voi tehdä itse. Olen saanut ainakin viivästettyä kohtauksen puhkeamista. Valitettavasti ei ole kokonaan estänyt niitä tulemasta. Lääkkeet on parempia.

Akupainanta eli tiettyjen kohtien hieronta. Olisi omituista, jollei helpottaisi, kun keho lisää endorfiinien tuotantoa, jos joku muu tekee niin lisääntyy myös oksitosiini.

Terävä kivi kengässä on myös tehokas, se lisää endorfiinien tuotantoa ja kun kiven ottaa pois niin on runsaasti endorfiineja ja tuntuu hyvältä.

Vierailija
53/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon siihen että ihminen on muutakin kuin fyysinen ruumis, on myös olemassa henkinen anatomia joka käsittää vyöhykepisteet ja kiinalaisen lääketieteen jutut esimerkiksi, ja paranemista voidaan jouduttaa näilläkin tavoilla luonnollisesti. Hyvä että on hoitoja missä käytetään hyväksi tälläistä tietoa ja ymmärrystä, vaikka se ei olisi tieteellistä nykymittapuun mukaan. Uskis sivustoja en lue, heillä ei ole vastauksia mihinkään ja tarjoavat alkukantaisia pelkoon pohjaavia käsityksiä.

Vierailija
54/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vyöhyketerapiassa. Koin nimenomaan rentouttavana. Terapeutti harrasti jotain hörhöjuttuja (henkinen kasvu ym) mutten niistä piitannut.

Mä myös pääsen tässä jotenkin aivan epätodellisen rentoon ja syvään tilaan. Mutta onko nää juuri jotain pahoja energioita?

Se on itämaista lääketiedettä, mutta siihen liittyy filosofiaakin siitä, että kehon energiat saadaan tasapainoon.

Entäs itämainen ruoka? Kiinassa ja Japanissa ruoka on heille lääke ja lääkäri saattaa usein määrätä paitsi akupunktiota niin myös ruokavalion.

Esim. ruuan avulla myös haetaan taolaista tasapainoa. Perinteiset kiinalaiset ateriat on yhtä paljon muinaista taolaista filosofiaa kuin makunautintoa. Heillä on eri ateriat esim. talvikausille ja kesäkausille, eri sairauksien ja vaivojen hoitoon ja eri luonne- ja kehotyypeille.

Lue huvikseksi perinteistä kiinalaista keittokirjaa niin huomaat, kuinka joka ruokalaji on koostettu sen mukaan, että ne tasapainottavat joitain tiettyjä, länsimaisessa lääketieteessä tuntemattomia "energiavirtoja", ne hillitsevät joitain energioita ja lisäävät joitain energioita.

Siksi kiinalaisessa lääketieteessä ja filosofiassa ei ole ollenkaan samantekevää mitä syöt.

Eli jos et voi käydä akupunktiossa, et voi myös syödä itämaista ruokaakaan, koska sekin vaikuttaa energiavirtoihin.

Vierailija
55/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uskovaisten pelko ihan kaikkea kohtaan on käsittämätöntä. Puolet asioista on muka sielunvihollisesta. Huuhaahoitoja täytyy toki tarkastella kriittisesti muista syistä - osa vaihtoehtohoidoista on näitä, mutta muuten en tajua.

Vierailija
56/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti osa hoidoista on ihan rehellistä huuhaata ja muutenkin kannattaa muistaa että luontaishoito ei korvaa virallista hoitoja. Moni hoito voi auttaa kehoa parantamaan itse itsensä mutta se ei riitä kun tarvitaan nopeasti vaikuttavia toimenpiteitä.

Paholaisella ym pelottelut on täysin uskon varaisia juttuja.

Vierailija
57/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valitettavasti ei ole kokonaan estänyt niitä tulemasta. Lääkkeet on parempia."

Näin se pitää ajatellakin. Lääketieteellä hoidetaan sairauksia ja vaihtoehtopuolen jutut ovat enemmän oireiden hallintaa ja hyvinvoinnin lisäämistä että sairauksien kanssa pärjää.

Vierailija
58/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Olen reiki-master eli opettaja sekä quantum touch hoitaja, harrastan joogaa.

Ja olen KRISTITTY uskovainen.

Vierailija
59/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä uskovaisten pelko ihan kaikkea kohtaan on käsittämätöntä. Puolet asioista on muka sielunvihollisesta. Huuhaahoitoja täytyy toki tarkastella kriittisesti muista syistä - osa vaihtoehtohoidoista on näitä, mutta muuten en tajua.

En nyt tiedä onko se aina välttämättä pelkoa. Voi olla myös halua tehdä oikein.

Vierailija
60/64 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä onko se aina välttämättä pelkoa. Voi olla myös halua tehdä oikein.

Hmmm. Fundamentalistiuskovaisessa perheessä kasvaneeni olen ylläolevan kanssa samaa mieltä. Pelkoa se minun mielestäni on.