Eläkkeet nousemassa 5-6 prosenttia Eli satasia
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään merkitystä jos ennen nostoa sai 1200€ kuukaudessa niin nyt saa sitten 50€ enemmän. Täysin merkityksetön summa. Tuolla käy kaksi kertaa kaupassa. Korkeintaan.
On se vuodessa 600, ei se nyt ihan mitätöntä ole pienituloiselle. Kyllä siitä apua on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun eläke nousee bruttona n 116e. Huima korotus 40v työpanoksen jälkeen, eipä sitten tarvitsekaan nostaa enää mun elinaikanani!
40v työpanos? Miksi olet tehnyt niin lyhyen uran? 50 vuotta olisi tavoite.
Eläkeikä on Suomessa toistaseksi alle 70v.
19v aloitin työt mutta eläkettä alkoi kertymään vasta vuosia myöhemmin. Vähensin myös 4 äitiyslomaa työvuosista.
Montako vuotta itse olet työskennellyt?
Aloittajan täytyy olla todella suurituloinen ja hänen eläkkeensä luokkaa 6000-8000 kuukaudessa jotta saa useita satasia korotusta tuolla prosenttiluvulla... tavallinen pulliainen saa alle satasen korotuksen maksimissaan...
Satasia? Keskimääräinen eläke on 1800 e/kk ja siihen 6% korotus on kauhistuttavat 108 e eli satasen verran. Verottaja vie tuosta noin 28%.
Kiva. Sossuloisille 3,5 %, eläkeläisille 5-6 % ja palkansaajalle 1 %.
Eipä tee mieli laittaa rahaa kiertämään tässä maassa. Taitaapi matka suuntautua hiihtolomalle etelän maille, eikä laskettelukeskukseen Suomessa.
Prosenttikorotukset eläkkeissä ja palkoissa pitäisi lopettaa. Suosivat suurituloisia suhteettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousee siis 30 - 40 euroa. Ehkä kansaneläkkeeseenkin tulee vielä joku korotus. Pienet eläkkeet nousee vähän, isot paljon.
Kansaneläkkeeseen tuli indeksikorotus elokuun alusta lähtien. Mulla 20€.
Niin tuli, mulla kympin. Mutta tuleekohan myös ensi vuoden alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkevarat on sijoituksissa ja 6-7 prosentin korotus on inflaatiosta ja rahan arvon alenemisesta johtuva kompensaatio. Jos inflaatio on 3 prosenttia eläkkeet nousevat suunnilleen sen verran. Kyse ei ole tasokorotuksesta. Tämä koskee työeläkkeitä, jotka maksetaan työeläkekassoista. Ei valtion budjetista.
Systeemi on täysin rikki ja aivoton. Se samainen inflaatio syö myös eläkerahastojen arvoa.
Taitetulla indeksillä on leikattu eläkkeistä 30% sen jälkeen kun siitä päätettiin, koska eihän tätä tilannetta ikinä kuviteltu enää tapahtuvan. Ajateltiin vain että eläkeläiset köyhtyy ja köyhtyy pikkuhiljaa kunnes sitten teille jotka olette työelämässä ei jää enää kuin hilut 30 vuoden päästä. Mutta karma tuli ja käänsi pöydän toisinpäin. Älkää valittako. Saa nostaa nyt 40% niin päästään sille tasolle mikä pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun eläke nousee bruttona n 116e. Huima korotus 40v työpanoksen jälkeen, eipä sitten tarvitsekaan nostaa enää mun elinaikanani!
19v aloitin työt mutta eläkettä alkoi kertymään vasta vuosia myöhemmin. Vähensin myös 4 äitiyslomaa työvuosista.
Ei ole alle 70 v muille kuin ikäluokille, jotka ovat saaneet päättää, että eläkepotti tyhjennetään heidän eläkkeisiinsä, jotta he voivat viriileinä kuuskymppisinä toteuttaa itseään. Muille on jätetty vain sairaana eläkkeellä olo, jolloin hoitolaitos ulosmittaa koko eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Prosenttikorotukset eläkkeissä ja palkoissa pitäisi lopettaa. Suosivat suurituloisia suhteettomasti.
Siihen voisi tehdä rajan että vain esim. alle 2000 euron eläkkeille korotuksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousee siis 30 - 40 euroa. Ehkä kansaneläkkeeseenkin tulee vielä joku korotus. Pienet eläkkeet nousee vähän, isot paljon.
Tietysti tulee. 1.1.2023 tulee uudet indeksikorotukset. Kansaneläkeläiset ja takuueläkeläiset sai sen nyt vain ajoissa. Tuosta 6- 7% voi vähentää sen 3.5 mikä tuli jo. Se on pienten eläkkeiden korotus. Oliko tämäkin nyt jollekin epäselvää? Miten te ette tiedä mitään asioistanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tulee. 1.1.2023 tulee uudet indeksikorotukset. Kansaneläkeläiset ja takuueläkeläiset sai sen nyt vain ajoissa. Tuosta 6- 7% voi vähentää sen 3.5 mikä tuli jo. Se on pienten eläkkeiden korotus. Oliko tämäkin nyt jollekin epäselvää? Miten te ette tiedä mitään asioistanne?
Kiitos tiedosta. Jäin eläkkeelle 11 päivää sitten, niin asiat ei ole vielä ihan hallussa.
Palkat ovat vuosikausia nousseet noin pari prosenttia/v. Työeläkkeiden lakisääteiset indeksikorotukset ovat olleet tyypillisesti vain 0,X %/v. Näin eläkkeen saajat verrattuna työssä käyviin ovat jääneet jälkeen yleisestä nousukehityksestä. Kovan inflaation aiheuttama korotus paikkaa ensi vuonna kuilua. Toisaalta, sekin raha uppoaa nouseviin elinkustannuksiin ja hintoihin.
Se on sellainen juttu, että lopetan työt ja rupean sossuloiseksi. Se kannattaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedosta. Jäin eläkkeelle 11 päivää sitten, niin asiat ei ole vielä ihan hallussa.
Sitten ok. Olet noviisi vielä. Opit vielä ahneeksi eläkeläiseksi ajan kuluessa. Tapoihin kuuluu huutaa aina lisää vaikka syytä ei olisikaan. Se on kirjoittamaton sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole alle 70 v muille kuin ikäluokille, jotka ovat saaneet päättää, että eläkepotti tyhjennetään heidän eläkkeisiinsä, jotta he voivat viriileinä kuuskymppisinä toteuttaa itseään. Muille on jätetty vain sairaana eläkkeellä olo, jolloin hoitolaitos ulosmittaa koko eläkkeen.
Hmm. Laskurin mukaan nyt 20v tyttäreni pääsisi eläkkeelle 68v:nä.
Mielestäni 68 on alle 70?
Ja 48 tulevan vuoden aikana ihan muut kuin nykyiset eläkeläiset päättävät eläkkeiden alkamisajankohdasta ja suuruudesta😁 Itse en ole enää elossakaan!
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta?? Olen itse käynyt palkkatöissä jo 40 vuotta ja vielä pitäisi 27 vuotta jaksaa.