Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeet nousemassa 5-6 prosenttia Eli satasia

Vierailija
11.08.2022 |

Nonii ny tuli se vappusatanen

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun eläke nousee bruttona n 116e. Huima korotus 40v työpanoksen jälkeen, eipä sitten tarvitsekaan nostaa enää mun elinaikanani!

40v työpanos? Miksi olet tehnyt niin lyhyen uran? 50 vuotta olisi tavoite.

Eläkeikä on Suomessa toistaseksi alle 70v.

19v aloitin työt mutta eläkettä alkoi kertymään vasta vuosia myöhemmin. Vähensin myös 4 äitiyslomaa työvuosista.

Montako vuotta itse olet työskennellyt?

Ei ole alle 70 v muille kuin ikäluokille, jotka ovat saaneet päättää, että eläkepotti tyhjennetään heidän eläkkeisiinsä, jotta he voivat viriileinä kuuskymppisinä toteuttaa itseään. Muille on jätetty vain sairaana eläkkeellä olo, jolloin hoitolaitos ulosmittaa koko eläkkeen.

Hmm. Laskurin mukaan nyt 20v tyttäreni pääsisi eläkkeelle 68v:nä.

Mielestäni 68 on alle 70?

Ja 48 tulevan vuoden aikana ihan muut kuin nykyiset eläkeläiset päättävät eläkkeiden alkamisajankohdasta ja suuruudesta😁 Itse en ole enää elossakaan!

Ensinnäkään 20-vuotiaalle ei ole vielä määritelty eläkeikää. Ei ole kenties kehdattu. Olisi liian hirveää näyttää konkreettisesti, että he ovat nykykaavailujen mukaa eläkkeellä vasta 75-80 -vuotiaina. Ikä tulee nousemaan melkoiseksi.

Toisekseen vähän vanhemmille sitten aikaisin mahdollisin eläkeikä on ehkä alle 70 vuotta, mutta tavoiteltu eläkeikä on se 70 vuotta.

Vierailija
42/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun eläke nousee bruttona n 116e. Huima korotus 40v työpanoksen jälkeen, eipä sitten tarvitsekaan nostaa enää mun elinaikanani!

19v aloitin työt mutta eläkettä alkoi kertymään vasta vuosia myöhemmin. Vähensin myös 4 äitiyslomaa työvuosista.

Ei ole alle 70 v muille kuin ikäluokille, jotka ovat saaneet päättää, että eläkepotti tyhjennetään heidän eläkkeisiinsä, jotta he voivat viriileinä kuuskymppisinä toteuttaa itseään. Muille on jätetty vain sairaana eläkkeellä olo, jolloin hoitolaitos ulosmittaa koko eläkkeen.

Ja 48 tulevan vuoden aikana ihan muut kuin nykyiset eläkeläiset päättävät eläkkeiden alkamisajankohdasta ja suuruudesta😁 Itse en ole enää elossakaan!

Ensinnäkään 20-vuotiaalle ei ole vielä määritelty eläkeikää. Ei ole kenties kehdattu. Olisi liian hirveää näyttää konkreettisesti, että he ovat nykykaavailujen mukaa eläkkeellä vasta 75-80 -vuotiaina. Ikä tulee nousemaan melkoiseksi.

Toisekseen vähän vanhemmille sitten aikaisin mahdollisin eläkeikä on ehkä alle 70 vuotta, mutta tavoiteltu eläkeikä on se 70 vuotta.

Eikös eläkemaksutkin ala mennä vasta 23 ikävuoden kohdalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat tonnin eläkettä niin korotus on 60 euroa miinus verot.

Vierailija
44/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat tonnin eläkettä niin korotus on 60 euroa miinus verot.

Ja veroprosentti nousee samalla niin eipä hirveästi ole sitten iloa lopulta siitäkään. Ja jos saa asumistukea niin se leikkaa lisää hyötyä niin että on ihan +/- 0

Vierailija
45/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, millä matematiikalla ovat kaikilla satasia? On tainnut ap:llä jäädä matikan opinnot alkutekijöihin.

Vierailija
46/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prosenttikorotukset eläkkeissä ja palkoissa pitäisi lopettaa. Suosivat suurituloisia suhteettomasti.

Inflaatio syö isompia palkkoja ja eläkkeitä enemmän, siksi ostovoiman säilyttämiseksi niitä täytyy myös nostaa enemmän. Progressiivisen verotuksen ansiosta ei itseasiassa riitä edes samalla prosentilla korotus vaan pitäisi korottaa isommalla prosentilla.

Vierailija
47/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te tyypit pääsette/olette päässeet eläkkeelle? T: kukaan alle 30v

Ja sinä olet vieläpä jossain välissä ehtinyt synnyttämäänkin ja pitämään useamman äitiyslomankin. Sano vielä, että olet saanut tehdä työurasi yhdessä paikassa. Toi on luksusta, jota ei meille nuorille tarjolla. Meille ei ole tarjolla kuin kirjaimellista töihin kuolemista, koska en esimerkiksi näe itseäni tekemässä palomiehen, roskakuskin, asflattityöntekijän tai poliisin työtä 68-vuotiaana. 

Vierailija
48/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä olet vieläpä jossain välissä ehtinyt synnyttämäänkin ja pitämään useamman äitiyslomankin. Sano vielä, että olet saanut tehdä työurasi yhdessä paikassa. Toi on luksusta, jota ei meille nuorille tarjolla. Meille ei ole tarjolla kuin kirjaimellista töihin kuolemista, koska en esimerkiksi näe itseäni tekemässä palomiehen, roskakuskin, asflattityöntekijän tai poliisin työtä 68-vuotiaana. 

Äitiyslomat olivat tosi lyhyitä. Isäni pääsi palomiehen työstä eläkkeelle 60 vuotiaana. Tuskin siinä hommassa olisi vanhempana pärjännytkään.

Vierailija
49/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prosenttikorotukset eläkkeissä ja palkoissa pitäisi lopettaa. Suosivat suurituloisia suhteettomasti.

Siihen voisi tehdä rajan että vain esim. alle 2000 euron eläkkeille korotuksia...

Hyväkin raja? Saan vähän reilu 2000e ja mielestäni sen ansainnut. 13v aloitin kesätyöt, 52 vuotiaana paikat paskana ja tk eläkkeelle. Välillä 3 viikkoa lomautettuna. Tienattuja joka sentti.

Vierailija
50/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskuriin voit laittaa ihan minkä syntymävuoden haluat!

https://www.tyoelake.fi/laskurit/

Vierailija
51/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta?? Olen itse käynyt palkkatöissä jo 40 vuotta ja vielä pitäisi 27 vuotta jaksaa.

Eli 80v saakka? Jos olet 13v aloittanut vakityöt?? No toi on jo paska kohtalo🥺

Aloitin kesätyöt 15v:nä mutta niitä en tietenkään laskenut mukaan. Vain täydet työvuodet

Vierailija
52/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppalehdessä oli juttu, että työeläkkeet voi nousta jopa 6- 7%. Edellinen suuri korotus ollut n 30 vuotta sitten. Oli laskelmia eri eläketuloille, että jos nousee 6,5% niin mitä se tarkoittaa.

Tosiasiassa työeläkkeet ovat taitetun indeksin vuoksi jääneet paljon jälkeen.

Ja kaikki korotukset lasketaan aina prosenteissa, oli se sitten palkankorotus, muu hintojen korotus tuotteissa jne.

Vierailija
53/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan, kamala ajatuskin. Vuosien mittaan 7 työpaikkaa, yhdessä kahdesti plus muutama vuosi yrittäjänä. Eihän uralla ja palkkakehityksessä muuten pääse eteenpäin!!

Monissa mainitsemissasi töissä siirrytään hallinnon puolelle tai kouluttajaksi kun kunto pettää (ei asfalttimies kuitenkaan)

Vierailija
54/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppalehdessä oli juttu, että työeläkkeet voi nousta jopa 6- 7%. Edellinen suuri korotus ollut n 30 vuotta sitten. Oli laskelmia eri eläketuloille, että jos nousee 6,5% niin mitä se tarkoittaa.

Tosiasiassa työeläkkeet ovat taitetun indeksin vuoksi jääneet paljon jälkeen.

Ja kaikki korotukset lasketaan aina prosenteissa, oli se sitten palkankorotus, muu hintojen korotus tuotteissa jne.

Korjaus edelliseen. Juttu löytyy Taloussanomista.

Vierailija
55/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiyslomat olivat tosi lyhyitä. Isäni pääsi palomiehen työstä eläkkeelle 60 vuotiaana. Tuskin siinä hommassa olisi vanhempana pärjännytkään.

Äitiysloma 10kk plus vuosilomat 5 vkoa yhteensä.

Vierailija
56/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi poistaa koko eläkkeet näiltä ahneilta sioilta.

Vierailija
57/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta?? Olen itse käynyt palkkatöissä jo 40 vuotta ja vielä pitäisi 27 vuotta jaksaa.

Eli 80v saakka? Jos olet 13v aloittanut vakityöt?? No toi on jo paska kohtalo🥺

Aloitin kesätyöt 15v:nä mutta niitä en tietenkään laskenut mukaan. Vain täydet työvuodet

Miinuspeukuttajalle: 40 + 27 + 13 on 80

Voi se tavoite olla 100 vuottakin jos on aloittanut työt vasta 33 vuotiaana;)

Vierailija
58/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappausatasesta oli jo ennen tätä tullut lähes kaikki.

Oikeiston koulutuslupausvalehtelu sen sijaan oli pelkkää valetta.

Vierailija
59/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa tarkastaa veroprosentti ettei ens vuonna tule mätkyjä!!

Vierailija
60/64 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satasia? Keskimääräinen eläke on 1800 e/kk ja siihen 6% korotus on kauhistuttavat 108 e eli satasen verran. Verottaja vie tuosta noin 28%.

Tuo satanen on pois niiden pöydästä, jotka sinut elättää. Ne saivat kympin.