Miten jaksaa lähisukulaisen jäähyväisviestejä, jotka kuormittavat henkisesti?
Eräs lähisukulaiseni on vakavasti sairas. Ei ole halunnut tarkemmin kertoa sairaudesta, vaan haluaa pitää asian itsellään. Lähettää kuitenkin säännöllisesti "jäähyväisviestejä", joissa jättää hyvästit, kertoo hautajaistoiveisiinsa liittyvistä asioista ja muistuttaa minun olleen hänelle rakas. Koen nämä jäähyväisviestit todella raskaina, kun aina viestin jälkeen joudun pelkäämään, onko sukulaiseni nyt kuolemassa. Koska hän ei kerro tarkemmin sairaudestaan, en voi tietää, kuinka "todellinen" mahdollisesti äkillisesti koittava kuolema on. En halua olla reagoimatta viesteihin, koska tuntuisi todella pahalta, jos sukulaiseni kuolisikin ja en olisi vastannut hänen viimeiseen viestiinsä mitään. Miten näiden viestien ja jatkuvan "jäähyväisuhan" kanssa jaksaa?
P.S. Ethän tule ilkkumaan tilannettani tai epäilemään provoksi, tämä tilanne on minulle oikeasti todella vaikea.
Kommentit (28)
Mulla samanlainen sukulainen, luvannut kuolla jo monta kertaa. Mulla ei vaan riitä empatiaa enää. Ihmettelen, miksi edes puolustelet sukulaistasi.
Mun mummu on tehnyt kuolemaa viimeiset 12 vuotta. Sanoo aina puhelimessa, että kaikkea hyvää nyt teidän elämään, tässä tiedä milloin lähtö tulee, ehkä me ei nähdä enää jne. Vastaan aina, että kyllä me nähdään, hyvää elämää sullekin yms. Alkuun tuo oli raskasta, varsinkin kun alkoi pappan kuolemasta ja menetyksen pelko oli suuri. Mutta helpotti ajan kanssa, kun mitään ei tapahdu. Nyt osaan ottaa jo niin, että se nyt höpöttää ja haluaa vaan jo pois maailmasta. Mitään pahempaa sairautta ei ole, ottaa nitron ja jatkaa taas puuhiaan😅
Onko oikeasti kyseessä "sukulainen"? Vai äitisi tai isäsi?
Mitä olet tähän mennessä vastannut viesteihin? Ehkä sukulaisesti odottaa sinulta jonkinlaista "kuittausta" jossa varmistat, että hautajaiset ja muut muodollisuudet tosiaan hoidetaan hänen toiveidensa mukaan. Vai jankkaako hän viesteissään samoja asioita, jotka tavallaan on sovittu ja käsitelty jo aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Onpa hankala tilanne. Entäs jo sanot hänelle rehellisesti, niinkuin tänne, että nämä viestisi kuormittavat minua, enkä kaipaa semmoista nyt elämääni. Minusta tuosta ei pitäisi loukkaantua, asia on kuitenkin se mitä sinä itse tunnet.
Kun olet sairaalassa kuolinvuoteella, niin noinko haluat sinulle sanottavan? Kuole vain pois häiritsemättä minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hankala tilanne. Entäs jo sanot hänelle rehellisesti, niinkuin tänne, että nämä viestisi kuormittavat minua, enkä kaipaa semmoista nyt elämääni. Minusta tuosta ei pitäisi loukkaantua, asia on kuitenkin se mitä sinä itse tunnet.
Kun olet sairaalassa kuolinvuoteella, niin noinko haluat sinulle sanottavan? Kuole vain pois häiritsemättä minua.
Semmoset vääristelyt. Aloittaja on kertonut täysin erilaisesta tilanteesta.
Ap vaikuttaa olevan tuon sairaan ihmisen "luotettu", tärkein ihminen?
En laittaisi estoja enkä utelisi liikoja, hän kertoo mitä kertoo.
Nyt on erinomainen hetki sinun opetella rajojen vetämistä. Vastaa seuraavaan viestiin, että nyt hänen pitää kertoa mikä sairaus on kyseessä ja millainen on ennuste, tai et enää vastaa viesteihin.