Alkoholin lopettanut, kuinka kauan sinulla kesti tottua alkottomuuteen
Ja tavallaan unohtaa alkoholi? Ettet mene juhliin ILMAN ALKOHOLIA, vietä viikonloppua SELVINPÄIN, keksi VAIHTOEHTOISTA TEKEMISTÄ juomiselle?
Että elät vaan elämää eikä alkoholi enää käy mielessä minään vaihtoehtona tai puuttuvana asiana.
Kommentit (23)
Muutama kuukausi. Lopetin terveydellisistä syistä, niin ehkä se helpotti. Ystäviä katosi jonkin verran kuvioista, mutta hissukseen tulee uusia ystäviä tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia joillakin alkoholi on elämäntapa? Itse otan joskus oluen tai muutamat, joskus snapsin tai pari. Joskus ei tee vaan mieli enkä silloin ota. Alkoholi ei ohjaa tai päätä koskaan minun tekemisiäni. Välillä menee muutama viikko tai kuukausi että ei tippaakaan, kun en vaan halua. Joskus tekee mieli juoda, hieman. Pystyn olemaan helposti olemaan ottamatta vaikka kuinka kauan. Ei mikään ongelma.
Onko alkoholi riippuvuus joidenkin ihmisten geeneissä vai onko siitä tullut joillekin vaan elämäntapa? Itselläni se ei ole kumpaakaan noista.
Addiktio ja elämäntapa eivät mielestäni sinänsä ole vaihtoehtoisia keskenään.
Jos alkoholista on tullut elämäntapa, on siihen syntynyt riippuvuus. Joillain kulkee geeneissä addiktiotaipumus, joillain kestää kauemmin riippuvuuden syntymiseen.
Ryypyttely elämäntapana on kuitenkin riippuvuutta. Henkistä ja/tai fyysistä.
Minkä takia joillakin alkoholi on elämäntapa? Itse otan joskus oluen tai muutamat, joskus snapsin tai pari. Joskus ei tee vaan mieli enkä silloin ota. Alkoholi ei ohjaa tai päätä koskaan minun tekemisiäni. Välillä menee muutama viikko tai kuukausi että ei tippaakaan, kun en vaan halua. Joskus tekee mieli juoda, hieman. Pystyn olemaan helposti olemaan ottamatta vaikka kuinka kauan. Ei mikään ongelma.
Onko alkoholi riippuvuus joidenkin ihmisten geeneissä vai onko siitä tullut joillekin vaan elämäntapa? Itselläni se ei ole kumpaakaan noista.