Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parikymppinen "lapsi" perhelomalle?

Perheenpää
11.08.2022 |

Otatteko enään täysi-ikäistä lastanne perhelomalle mukaan? Täytyykö lapsen maksaa matkakulut itse? Miten toimitte?

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin vanhemmat kutsuu meidät lapset puolisoinemme reissuun ja maksavat kaikkien matkat, vaikka olemme 30-40-vuotiaita. Paikan päällä käytetään omaa rahaa.

Miten toimitte ravintolassa? Jokainen maksaa omansa?

Vierailija
102/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin vanhemmat kutsuu meidät lapset puolisoinemme reissuun ja maksavat kaikkien matkat, vaikka olemme 30-40-vuotiaita. Paikan päällä käytetään omaa rahaa.

Me vanhemmat maksetaan ne ruuat mitkä syödään samassa pöydässä, muuten maksavat itse.

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti aikoinaan perhe eli vanhemmat ja kaksi alaikäistä sisarusta kahdeksi viikoksi Thaimaahan. Jättivät sitten mut kotiin, kun olin 20 v oikisopiskelijana muuttanut jo omilleni. Vielä lähes 40 v harmittaa edelleen...

Vierailija
104/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teidän aikuiset lapset ole joko opiskelemassa tai töissä kesäisin?

Opiskeletko tai teetkö töitä itse koko kesän?

Kyllä lukion jälkeen aina siihen asti kunnes ensimmäinen kesäloma oli "vakituisessa" työpaikassa.

Täydellinen metodi polttaa itsensä loppuun jo ennen valmistumista.

Niinkö? En palanut loppuun eikä kukaan opiskelukavereistanikaan. Ihan tyypillinen työskentelytapa 80-90-luvuilla. Työ oli lähinnä lomaa, kun iltaisin ei tarvinnut opiskella yhtään mitään ja viikonloput olivat vapaat. Jos oli vuorohommissa saattoi olla useammankin päivän vapaita vuorojen vaihtuessa.

Kamoon, lopeta nyt 😁 jos kukaan ei sinulle maksanut matkoja, niin kurjaa, mutta on aika yleistä (kuten näet), että niin tehdään. Tämä minä ainakin tein aina vain töitä juttu on ihan kummallinen yritys korottaa itseään. Useimmat lomailevat.

Edelleen luulen, että vähemmistö. Toisaalta, en enää tämän jälkeen osan opiskelijoiden lähes tyhjiä CV:tä, jos kesälomat ovat menneet lomaillen.

Ei sulle ainakaan ole kertynyt taitoa ymmärtää muiden erilaisia tapoja vaikka kuinka olet opiskellut ja tehnyt töitä ilman lomia. Kovasti yrität korottaa itseäsi paremmaksi ihmiseksi vaikka teet itsestäsi vain naurettavan.

Se, että käy kesällä viikon lomareissulla perheensä kanssa ei tarkoita sitä, että ei muuten koko kesänä tekisi töitä. Nyt vähän järkeä noihin sun juttuihin. Eikä ole mitenkään pois sulta jos toiset haluavat maksaa täysi-ikäisille lapsilleen lomareissuja. 

Nimimerkillä suunnittelen ensi kesäksi Lontoon matkaa joulukuussa 19v. täyttävän tyttären kanssa.

Ymmärräthän, että on työtehtäviä, joihin etuna on työkokemus ja sitten on työtehtäviä, joihin ei tarvita työkokemusta ja nyt puhutaan aikuisista, jotka ovat valmistumassa johonkin ammattiin.

Tyttäresihän on vasta lukiolainen? Tuskin hän aikoo opiskellessaan pitää koko kesää lomaa.

Tiedätkö, meidän lapset opiskelivat ulkomailla, ja yliopistossa oli kolme lukukautta. Kesäloma oli aika lyhyt. Opintotuki juoksi myös kesän ajalta. Eivät he lomalla töihin menneet vaan pitivät lomaa.

Ja arvaa mitä, työllistyivät silti heti valmistuttuaan. Tätä nykyä hiukan yli kolmikymppisinä veronmaksajina kuuluvat siihen eniten veroja maksavaan 10%:iin.

Vierailija
105/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen maksaa omat ruuat, juomat, kuljetukset, pääsyliput, tuliaiset ja ostokset. Toki joku saattaa halutessaan tarjota koko porukalle vaikka viinit tai drinkit.

Vierailija
106/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksettiin niin kauan kun eivät vielä itse tienanneet. Aina olivat/ovat tervetulleita mukaan jos haluavat, mutta ainakin meillä noilla nuorilla aikuisilla on omat menonsa omien puolisoidensa ja kavereidensa kanssa, eivätkä juurikaan meidän kanssa ole houkuteltavissa reissuun.

Meillä kyllä lähtevät puolisoidensa kanssa, jos kohde on riittävän kiinnostava. Olemme joka toinen vuosi tehneet heidän kanssaan pitkän n. 2,5-3 viikon reissun kauas. Lisäksi meillä on talo auringon alla, sinne tehdään lyhyempiä reissuja sekä yhdessä että kukin erikseen. Muun ajan he reissaavat yhdessä oman kumppaninsa kanssa.

Vierailija
107/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alottaja kirjoitti:

Ihania vanhempia täällä. Onko ketään vastakkaisella kannalla, että lapsi tehköön ja maksakoon omat matkansa yms yms..?

Taitaa olla 40-50-luvulla syntyneiden ajatusmaailmaa enempi tämä, silloinhan ylioppilas ja 18-vuoden ikä jo merkkasi jotain - jotkut kuvittelee sen ehkä vieläkin merkkaavan. Sitten kun on maisterin paperit ja ekassa vakkariduunissa vuosi vietetty, saa luvan maksaa omat lystinsä. Tosin kun ajatusmalli on ollut tämä, lapsi on "kapinoinut" tekemällä pienipalkkaisia hanttihommia opintojen ohella ja kustantanut itse kavereiden kanssa tekemät reissunsa. Kaikki streemauspalvelut olen tarjonnut vapaasti käyttöön, puolen vuoden jälkeen sanoi, ettei ainakaan hänen takiaan tarvitse tilauksia jatkaa, lukee mieluummin kirjoja. Taitaa se kielletty hedelmä tai aidan takainen ruoho aina olla tavoittelemisen arvoista, itse asiasta riippumatta.

40-luvulla syntyneet oli muuten täysi-ikäisiä vasta 21v täytettyään.

Vierailija
108/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin: "Lähdetkö mukaan, kun me lähdemme perhelomalle?"

Hän kysyisi: "Milloin te lähdette?"

Kertoisin hänelle ajankohdan.

Hän katsoisi kalenteriaan, ja toteaisi: "Mielelläni lähtisin, mutta minulla on silloin (töitä/kisat/kaverin häät/sovittuna reissu kavereiden kanssa ...)"

t. kiireisen naisen äiti

Vierailija
109/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeletko tai teetkö töitä itse koko kesän?

Kyllä lukion jälkeen aina siihen asti kunnes ensimmäinen kesäloma oli "vakituisessa" työpaikassa.

Täydellinen metodi polttaa itsensä loppuun jo ennen valmistumista.

Niinkö? En palanut loppuun eikä kukaan opiskelukavereistanikaan. Ihan tyypillinen työskentelytapa 80-90-luvuilla. Työ oli lähinnä lomaa, kun iltaisin ei tarvinnut opiskella yhtään mitään ja viikonloput olivat vapaat. Jos oli vuorohommissa saattoi olla useammankin päivän vapaita vuorojen vaihtuessa.

Kamoon, lopeta nyt 😁 jos kukaan ei sinulle maksanut matkoja, niin kurjaa, mutta on aika yleistä (kuten näet), että niin tehdään. Tämä minä ainakin tein aina vain töitä juttu on ihan kummallinen yritys korottaa itseään. Useimmat lomailevat.

Edelleen luulen, että vähemmistö. Toisaalta, en enää tämän jälkeen osan opiskelijoiden lähes tyhjiä CV:tä, jos kesälomat ovat menneet lomaillen.

Ei sulle ainakaan ole kertynyt taitoa ymmärtää muiden erilaisia tapoja vaikka kuinka olet opiskellut ja tehnyt töitä ilman lomia. Kovasti yrität korottaa itseäsi paremmaksi ihmiseksi vaikka teet itsestäsi vain naurettavan.

Se, että käy kesällä viikon lomareissulla perheensä kanssa ei tarkoita sitä, että ei muuten koko kesänä tekisi töitä. Nyt vähän järkeä noihin sun juttuihin. Eikä ole mitenkään pois sulta jos toiset haluavat maksaa täysi-ikäisille lapsilleen lomareissuja. 

Nimimerkillä suunnittelen ensi kesäksi Lontoon matkaa joulukuussa 19v. täyttävän tyttären kanssa.

Ymmärräthän, että on työtehtäviä, joihin etuna on työkokemus ja sitten on työtehtäviä, joihin ei tarvita työkokemusta ja nyt puhutaan aikuisista, jotka ovat valmistumassa johonkin ammattiin.

Tyttäresihän on vasta lukiolainen? Tuskin hän aikoo opiskellessaan pitää koko kesää lomaa.

Et sitten vieläkään ymmärtänyt. Se, että menee perheensä kanssa kesällä viikon lomamatkalle EI tarkoita sitä, että ei tekisi töitä koko kesänä. Sitähän sä tässä intät, että perheen kanssa lomailevat ei käy kesätöissä lainkaan. 

Ei, tyttäreni ei ole enää lukiossa vaan pääsi kesäkuussa ylioppilaaksi ja nyt aloittaa opinnot amk:ssa. On ollut koko kesän töissä ja työt jatkuu elokuun loppuun. Silti ehdittiin viettää kahdestaan pidennetty viikonloppu Berliinissä. 

Vierailija
110/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin: "Lähdetkö mukaan, kun me lähdemme perhelomalle?"

Hän kysyisi: "Milloin te lähdette?"

Kertoisin hänelle ajankohdan.

Hän katsoisi kalenteriaan, ja toteaisi: "Mielelläni lähtisin, mutta minulla on silloin (töitä/kisat/kaverin häät/sovittuna reissu kavereiden kanssa ...)"

t. kiireisen naisen äiti

Minä: Olisi kiva lähteä yhdessä reissuun, milloin teille kävisi?

Kiireinen nainen 1: Heinäkuun eka viikko.

Kiireinen nainen 2: Se sopii mullekin.

Minä: Kiva, lähdetään silloin, mennäänkö Lontooseen vai Pariisiin?

K.n. 2: Pariisi.

K.n. 2: Joo, Pariisi.

Vierailija
111/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen on pitänyt lähteä jo muutama vuosi Japaniin.

Rajat kiinni, matka on siirretty ensi vuoteen.

Meidän perhe, minä, ex, esikoinen, joka asuu tyttlystävänsö kanssa ja tytär, joka muutti luotani ex.n kanssa ex.n uuden tyttöystävän luo.

Matkaa on suunniteltu vuosia.

Olemme ex.n kanssa ihan ok väleissä.

Ex maksoi lennot pisteillä, kaikilla sama sukunimi, osa hotelleista maksettu pisteillä, osa airbnb vaihdoilla jne.

Käyttörahaa pitää ottaa mukaan ja Japan rail pass maksaa. Niistäkin tulee arvokasta, mutta kaikki lähdetään innoissaan.

Ex.n naisystävä ja minun miesystävä sanoivat ok

Vierailija
112/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissä ei kyllä kukaan matkustele perhelomilla parikymppisinä. Silloin mennään kaverien kanssa, ei tulisi edes mieleenkään lähteä vanhempien kanssa. Täällä taitaa olla aika vässyköitä lapsia teillä.

N21

Vierailija
113/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä on ollut mukana lapset ja heidän tyttö-ja poikaystävänsä. Olemme maksaneet kaikkien matkat ja hotellit ja yhdessä syödyt lounaat ja illalliset.

Poikani tyttöystävälle maksan matkan.

En maksa tyttäreni poikaystävälle.

Perustuu siihen, että poikani tyttöystävä on aivan nymfo, suoranainen kani.

Jos jaksaa viikon yhtäkyytiä huoneessa telmiä, on se aika pieni raha 20 naisen avuista.

Vierailija
114/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen on pitänyt lähteä jo muutama vuosi Japaniin.

Rajat kiinni, matka on siirretty ensi vuoteen.

Meidän perhe, minä, ex, esikoinen, joka asuu tyttlystävänsö kanssa ja tytär, joka muutti luotani ex.n kanssa ex.n uuden tyttöystävän luo.

Matkaa on suunniteltu vuosia.

Olemme ex.n kanssa ihan ok väleissä.

Ex maksoi lennot pisteillä, kaikilla sama sukunimi, osa hotelleista maksettu pisteillä, osa airbnb vaihdoilla jne.

Käyttörahaa pitää ottaa mukaan ja Japan rail pass maksaa. Niistäkin tulee arvokasta, mutta kaikki lähdetään innoissaan.

Ex.n naisystävä ja minun miesystävä sanoivat ok

Ilmeisesti kyseessä on exän oman firman pisteet? Meillä on työnantaja kieltänyt käyttämästä työmatkojen lentopisteitä siviilimatkoihin.

Vierailija
115/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähden ulkomaille niin toki kysyn lapseni mukaan. Lapseni ovat perheeni.

Vierailija
116/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksettiin niin kauan kun eivät vielä itse tienanneet. Aina olivat/ovat tervetulleita mukaan jos haluavat, mutta ainakin meillä noilla nuorilla aikuisilla on omat menonsa omien puolisoidensa ja kavereidensa kanssa, eivätkä juurikaan meidän kanssa ole houkuteltavissa reissuun.

Meillä kyllä lähtevät puolisoidensa kanssa, jos kohde on riittävän kiinnostava. Olemme joka toinen vuosi tehneet heidän kanssaan pitkän n. 2,5-3 viikon reissun kauas. Lisäksi meillä on talo auringon alla, sinne tehdään lyhyempiä reissuja sekä yhdessä että kukin erikseen. Muun ajan he reissaavat yhdessä oman kumppaninsa kanssa.

Kuinka monta viikkoa teillä on lomaa vuodessa?

Vierailija
117/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mutta ovat silti osa perhettä. Kyllä minusta kuulostaa aika kylmiltä vanhemmat jotka heti lapsensa täytettyä 18 katsovat, että hyvä kun tuostakin päästiin eikä lapsi ole enää tervetullut perheen yhteisiin juttuihin. Tuntuu kuin se täysi-ikäinen lapsi ei enää olisi edes osa perhettä. Outoa, että joillekin olisi täysin hyväksyttävää että yksi perheenjäsenen jää pois matkasta siinä vaiheessa kun vanhin lapsi on 18 ja koko muu perhe lähtee yhteiselle lomalle. Ja aloituksessa kyse nuorista aikuisista eli ei puhuta "lapsista" jotka ovat jo perustaneet oman perheen ja joilla on omat tulot. 

Vierailija
118/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mutta ovat silti osa perhettä. Kyllä minusta kuulostaa aika kylmiltä vanhemmat jotka heti lapsensa täytettyä 18 katsovat, että hyvä kun tuostakin päästiin eikä lapsi ole enää tervetullut perheen yhteisiin juttuihin. Tuntuu kuin se täysi-ikäinen lapsi ei enää olisi edes osa perhettä. Outoa, että joillekin olisi täysin hyväksyttävää että yksi perheenjäsenen jää pois matkasta siinä vaiheessa kun vanhin lapsi on 18 ja koko muu perhe lähtee yhteiselle lomalle. Ja aloituksessa kyse nuorista aikuisista eli ei puhuta "lapsista" jotka ovat jo perustaneet oman perheen ja joilla on omat tulot. 

Lähinnä Ihmettelen sitä miten löytyy yhteinen ajankohta lomaan. Jos sen pitää osua koululaisten lomiin, vanhempien lomiin ja vielä opiskelijan lomiin.

Vierailija
119/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa kaveripiirissä ei kyllä kukaan matkustele perhelomilla parikymppisinä. Silloin mennään kaverien kanssa, ei tulisi edes mieleenkään lähteä vanhempien kanssa. Täällä taitaa olla aika vässyköitä lapsia teillä.

N21

Ei, vaan me ollaan hyvissä väleissä ja tykätään viettää aikaa keskenämme. 

Vierailija
120/143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan tietenkin ilman muuta ihan siitä ilosta, että lähtee meidän kanssa. Ei varmaankaan lähtisi, jos hänen pitäisi itse maksaa.

Et osaa päästää lapsestasi irti?

En ymmärrä tätä asennetta. Jos lapselleen ei anna kengänkuvaa takamuksille heti 18-vuotispäivänä niin eiköhän kohta joku leimaa ripustautuvaksi vanhemmaksi.

Missä niin on väitetty? Kyse on aikuisen, jo omaa itsenäistä elämää elävän ihmisen matkan maksamisesta.

Parikymppinen opiskelija ei välttämättä ole omaa itsenäistä elämää elävä aikuinen ainakaan samalla mittapuulla kuin vaikka nelikymppinen.

Itse asuin tuossa vaiheessa yhdessä poikaystäväni kanssa, enkä lomaillut vanhempieni kanssa.

Minäkin asuin poikaystävän kanssa mutta ei se estänyt lomailemasta vanhempien kanssa. Viime joulua vietettiin isäni kanssa hänen maksamassaan mökissä, isä puolisoineen + puolison lapset, minä perheineni ja siskoni miehensä kanssa. Kaikkien ei ole huonoissa väleissä vanhempiensa kanssa, vaikka eläisivätkin ihan omaa elämää. Äitini kanssa reissatessa olen aina maksanut omat kuluni koska äiti on melko pienituloinen, isä on varakas.