Parikymppinen "lapsi" perhelomalle?
Otatteko enään täysi-ikäistä lastanne perhelomalle mukaan? Täytyykö lapsen maksaa matkakulut itse? Miten toimitte?
Kommentit (143)
Oma lapsi täyttää tänä vuonna 19v. ja kyllä ajattelin hänen kanssaan lähteä ulkomaille ensi kesänä ja maksan hänenkin matkat. Ei hänellä opiskelijana olisi varaa itse maksaa. Ainoa lapsi toki, että ei ole nuorempia sisaruksia matkassa.
Täysin riippuu väleistä, töistä, saako lomaa, miten on sovittu, asuuko vielä vanhempien luona, kiinnostaako lähteä ym.
Meillä jäi mielellään 19v kotiin, kun muu perhe lähti lomalle. Ei halunnut lemmikkejään muiden hoidettaviksi ja sai hyvän tilaisuuden bilettää kotona, kun vanhemmat olivat toisessa maassa. Se oli hänen oma valinta.
Kyllä otetaan jos itse vaan haluavat lähteä. Aika harvoin käy aikataulut yksiin, niillä on omat työt, opiskelut ja elämät, joten kiireet yleensä estää yhteiset reissut.
Mutta mielelläni tietysti otan mukaani jos lähtevät. Olen maksanut matkat ja jotain ravintolalaskuja, mutta oletusarvoisesti käyttävät paikan päällä omia rahojaan.
Eikö teidän aikuiset lapset ole joko opiskelemassa tai töissä kesäisin?
Ihania vanhempia täällä. Onko ketään vastakkaisella kannalla, että lapsi tehköön ja maksakoon omat matkansa yms yms..?
Minä olen puolestani aikoinaan maksanut äidilleni ulkomaanmatkan. Hän on arka matkustamaan, kielitaidoton ja huonotuloinen. Näin päin meillä. Toki oli tuolloin hieman yli parikymppinen.
Otetaan mukaan ja maksetaan, jos haluaa lähteä. Ei nuori lakkaa olemasta perheenjäsen täysi-ikäistyttyäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aikuiset lapset ei opiskele loputtomiin ja kesälomiakin saattaa olla. Sit riippuu saako lomat samaan aikaan perheen kanssa.
Alottaja kirjoitti:
Ihania vanhempia täällä. Onko ketään vastakkaisella kannalla, että lapsi tehköön ja maksakoon omat matkansa yms yms..?
Taitaa olla 40-50-luvulla syntyneiden ajatusmaailmaa enempi tämä, silloinhan ylioppilas ja 18-vuoden ikä jo merkkasi jotain - jotkut kuvittelee sen ehkä vieläkin merkkaavan. Sitten kun on maisterin paperit ja ekassa vakkariduunissa vuosi vietetty, saa luvan maksaa omat lystinsä. Tosin kun ajatusmalli on ollut tämä, lapsi on "kapinoinut" tekemällä pienipalkkaisia hanttihommia opintojen ohella ja kustantanut itse kavereiden kanssa tekemät reissunsa. Kaikki streemauspalvelut olen tarjonnut vapaasti käyttöön, puolen vuoden jälkeen sanoi, ettei ainakaan hänen takiaan tarvitse tilauksia jatkaa, lukee mieluummin kirjoja. Taitaa se kielletty hedelmä tai aidan takainen ruoho aina olla tavoittelemisen arvoista, itse asiasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan mukaan ja maksetaan, jos haluaa lähteä. Ei nuori lakkaa olemasta perheenjäsen täysi-ikäistyttyäänkään.
Eikö nuoret matkustele mieluiten omien ystäviensä kanssa? Meillä on ainakin ihan erilainen vuorokausirytmi perheen aikuisten ja aikuistuvien teinien kanssa. Molemmat häiritsevät toisiaan.
Maksan tietenkin ilman muuta ihan siitä ilosta, että lähtee meidän kanssa. Ei varmaankaan lähtisi, jos hänen pitäisi itse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeletko tai teetkö töitä itse koko kesän?
Mä olen ollut keski-ikäisenäkin vanhempieni maksamalla perhelomalla etelässä! Nyt koronan myötä on reissattu vain kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuoret matkustele mieluiten omien ystäviensä kanssa? Meillä on ainakin ihan erilainen vuorokausirytmi perheen aikuisten ja aikuistuvien teinien kanssa. Molemmat häiritsevät toisiaan.
Miten sinä saat kaksikymmentävuotiaasta aikuistuvan teinin?
Vierailija kirjoitti:
Maksan tietenkin ilman muuta ihan siitä ilosta, että lähtee meidän kanssa. Ei varmaankaan lähtisi, jos hänen pitäisi itse maksaa.
Et osaa päästää lapsestasi irti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ystävien tai seurustelukumppaneiden kanssa matkailu estä perhelomiakaan.
Me käymme yleensä joka vuosi yhteisellä kaupunkilomalla. Lapset on nyt 20 ja 18.
Meillä on ollut välillä mukana myös nuorten tyttö- ja poikaystävät, jotka tosin ovat maksaneet osan kuluistaan itse.
Tietenkin otan ja maksan.