IL: Jonna koki pöyristyttävää läskivihaa gynekologi ehdotti lihavuusleikkausta ja sanoi, että se kaunistaisi
Somevaikuttaja Jonna Ojala kävi elokuun alussa gynekologilla ja joutui samalla läskivihan uhriksi.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/f2b3a796-f460-4985-8719-e580f4826897
Mitä ajatuksia tämä herättää?
Kommentit (602)
Mä oon tehnyt sen päätöksen, että jos lääkäri jättää hoitamatta mun vaivan jonka vuoksi sinne menen ja vain saarnaa ylipainosta niin teen aina valituksen eteenpäin. Näin pitäisi tehdä kaikkien, ei tuo muuten lopu ja pahenee vaan.
Tosin oon huomannut myös sen, että yksityisellä käydessä oikeasti hoitavat vaivan. Julkisen puolen lääkäriin kun menet niin tulee saarna vain ylipainosta. Outoa käytöstä...
Törkeitä kommentteja. Lihavat ihmiset, olette kyllä vahvoja, kun joudutte kuuntelemaan kaikenlaista!
Tarina on esitetty yhden osapuolen lasien katsottuna. Toista osapuolta sitoo vaitiolovelvollisuus.
Kuvan perusteella on sairaalloisen lihava ja lääkärin työ on tarjota apua sairauksiin, eli tässä tapauksessa lihavuuteen. Ihan vastaava juttu, jos lääkäri tekee vaikka syöpädiagnoosin, niin hänen tehtävänsä on silloin kysyä, että saatko tuohon hoitoa.
Lääkäri toimi siis täysin oikein.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo pöyristyttävää. Paitsi näkemyksiään potilaan painosta, gynekologi esitti mielipiteitään hänen ulkonäöstään ja halustaan pysyä lapsettomana. Tajuan että painoon liittyy lääketieteellisiä seurauksia (vaikkakaan kyseinen potilas ei ollut niiden takia vastaanotolla, vaan hänellä on jo toinen lääkäri) mutta noihin muihin asioihin ei gynellä ollut mitään oikeutta huomautella.
Gyneissä valitettavan paljon epähienotunteisia ja omia asenteitaan tyrkyttäviä lääkäreitä. Naiseudessa keskeistä on olla kaunis ja hankkia lapsia, se on näiden näkemys naisena olemisesta. Sen ymmärrän, että reipas ylipaino otetaan puheeksi esimerkiksi tiettyjen ehkäisymenetelmien käytön yhteydessä tai silloin, jos potilaan toive on saada lapsi. Tästä ei kuitenkaan välittynyt huoli Jonnan terveydestä vaan gynen oma tarve päästä pätemään ja mollaamaan potilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän se asia oli toisella lääkärillä hoidossa, ei tullut ilmi jutussa.
No ei se meille kuulukaan pätkääkään. Miksi ihmeessä se olisi pitänyt julkisesti kertoa?
Ei kuulukaan kuten ei koko uutinen sinänsä muutenkaan mutta kun nyt kerran aika yksityiskohtaisesti kaikesta muutenkin kertoi miksi jätti kertomatta miten se lihavuus sitten on hallussa ja hoidossa. Sehän olisi tuonut lisää ymmärrystä tilanteeseen.
Ihmisen sanaan halustaan pysyä lapsettomana ei uskottu, mikä ei liity painoasioihin mitenkään.
Gynekologin työtä on lisääntymisterveys, ja ylenmääräinen rasvakudos vaikuttaa siihen valtavasti.
Ensinnäkin rasva on biologisesti aktiivista kudosta, joka vaikuttaa hormonitoimintaan.
Toisekseen massiivinen ylipaino vaikuttaa identiteettiin, itsetuntoon, ja esimerkiksi siihen millaista elämää pitää itselleen mahdollisena.
On siis gynekologin ammattitaitoa ja potilaasta välittämistä tarttua kunnolla ylipainoon. Upeaa, että tässä jutussa gyne oli ehdottanut toimivaa lihavuuden hoitomuotoa, eli lihavuusleikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Tarina on esitetty yhden osapuolen lasien katsottuna. Toista osapuolta sitoo vaitiolovelvollisuus.
Väliä on ainoastaan sillä, miltä kokijasta tuntuu. Jos koet olevasi uhri, millään muulla ei ole väliä kuin sinun tunteellasi.
Minulla on vaivoja, jotka laitettu ylipainon syyksi enkä ole saanut diagnoosia. Laihdutin nyt yli 40kg ja vaivat on vaan pahentuneet. Tk-lääkäri(uusi) totesi nyt kyllä oireistani "herra jumala" ja laittoi uudelleen vuosien jälkeen lähetteen lääkärille, mutta saapa nähdä miten nyt käy. Viimeksi kokeili hetken selkää ja totesi obeesiksi ja pakko kai laittaa sairaalaan erikoislääkärille. Erikoislääkäri sitten totesi vaivan, mutta ei antanut diagnoosia, koska sanoi hoidon olevan aivan sama kuin diagnoosin kanssa. Olen sitten juossut psykiatriallakin tutkimuksissa, josko kipuni on masennuksesta johtuvaa. Siellä kipuni on laitettu ahdistukseksi, vaikkei minua ahdista kuin tämä pompotus kilojeni vuoksi. Noh, vaivani on nyt edenneet (sitä ei olisi voinut kyllä diagnoosillakaan muuttaa) siihen ettei jalat pidä aina alla, vaan kaadun jos en katso miten jalkani laitan ja joskus jumii yhteen asentoon, josta vain hassusti kierähtämällä pääsen pois. Joskohan nyt saisin sen tk-lääkärin epäilemän ehlers danlos diagnoosin enkä vain syytteitä ylipainostani. Vaiva ollut jo lapsesta lähtien, mutta kivut ja pahemmat oireet tulleet vasta nyt vanhempana. Nuorempana tutkivat vain muita elimistön vaivoja ja silloin papereissa luki hoikkarakenteinen nainen ja tätä laitettiin syyksi vaivoihin, kun ei löydetty syytä miksi elimistöni toimii noin. Noh, samat vaivat on olleet aina ja myös sairaalloisessa ylipainossa. Nämä kaikki liittyy tuohon ehlersiin todennäköisesti (ainakin sen oirekuvaan).
Lihavuusleikkausta on ehdottanut usea lääkäri. Laihdutan kuitenkin ilman vielä nuo loputkin.
Painosta voi huomauttaa, mutta potilaan ulkonäkö tai vapaaehtoinen lapsettomuus ei kuulu lääkärille.
Eiköhän tästäkin selvitä kehopositiivisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä lääkäri. Kyllä lihava nuori on tikittävä aikapommi ja kyllä elämänhallinta on jollain tavalla sekaisin jos on päästänyt itsensä lihomaan sairalloisen lihavaksi noin nuorena. Hyvä että joku uskaltaa sanoa rehellisen mielipiteen. Tämän nuoren naisen olisi pitänyt herätä ja tehdä asialle jotain eikä alkaa keräämään läskiviha sääliä.
Luitko sinä juttua ollenkaan? Ilmeisesti et. Ei lääkärin "rehellistä mielipidettä" potilaan kauneudesta tarvita missään hoitotoimenpiteessä tai diagnoosin teossa. Kauneuden arviointia varten on erikseen missikisat, ei lääkärin vastaanotot.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tästä mieleen, että miehenä olen kokenut laihuusvihaa.
Työterveyshoitaja sanoi että voisi vähän lihaskuntoa treenata myös. Lol, tarina on tosin, joskaan en kyllä ennen nykyaikaa ole tajunnut, että tuohan oli aika törkeää ja asiatonta. Mistään terveyteen vaikuttavasta kun ei kuitenkaan ole kyse, vaan minulla on normaali fysiikka jota ei ole voimaharjoittelulla kehitetty.
Mä oon hoikka nainen ja kun olin fyssarilla ja hän tutki minun jalkoja takapuolelta, sanoi että voisit kyllä vähän treenata noita pakaroitasi. Niin treenaankin, mulla on vaan luonnostaan lättänä pehva. Myös neurologi väitti, että mulla on heikot yläkropan lihakset ja siksi mun päätä särkee. Juu ei kyllä ole siitä kyse. Tunnen vain yhden itseäni vahvemman naisen, eli lihasta ja voimaa löytyy. Enkä muutenkaan ole koskaan kuullut, että sirous (tai siis pienet lihakset) aiheuttaisi tuollaista vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tehnyt sen päätöksen, että jos lääkäri jättää hoitamatta mun vaivan jonka vuoksi sinne menen ja vain saarnaa ylipainosta niin teen aina valituksen eteenpäin. Näin pitäisi tehdä kaikkien, ei tuo muuten lopu ja pahenee vaan.
Tosin oon huomannut myös sen, että yksityisellä käydessä oikeasti hoitavat vaivan. Julkisen puolen lääkäriin kun menet niin tulee saarna vain ylipainosta. Outoa käytöstä...
Ja sanon sen ääneen vielä lääkärille. Tällaista tilannetta ei vielä koskaan ole tullut mutta suunnittelin, että tällaisessa tilanteessa totean " teen sinusta valituksen eteenpäin koska et hoida mun vaivaa x jonka vuoksi tulin hoitoon. Lihavuus ei ole hyväksyttävä syy jättää potilasta hoitamatta." Tämän jälkeen poistun ja tosiaan teen sen valituksen. Se on potilaan oikeus ja velvollisuus.
Vaikka se ei muutosta yhden lääkärin kohdalla toisikaan niin menisi ainakin tilastoihin kuinka paljon ihmisiä jätetään hoitamatta vain sen vuoksi että vedotaan lihavuuteen.
Miksei lääkäri saa olla huolissaan potilaan lihavuudesta? Graavi ylipainio on terveysriski ja johtaa moniin elintasosairauksiin kuten diabetekseen, verenpainetautiin sekä nivelrikkoon. Läski ei mielestäni koskaan ole kaunis. En ymmärrä miksi tämä ylipainoinen punkero otti asiasta herneen nenäänsä. Onko hänellä huono itsetunto vai mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painon kommentoimisesta en tiedä mutta loppua en usko, vähän epäilen leikkauksenkin ehdottamista tuon kokoiselle.
Yksityisellä lääkäriasemalla olen kyllä saanut kommentointia ulkonäöstä ja korjausehdotuksia. Toki sellaisia operaatioita, mitä heilläkin tehtiin. Eikä ollut mikään esteettinen klinikka kyseessä, vaan ihan menin oikean vaivan kanssa lääkärille.
En yhtään epäile etteikö lääkärit kommentoi ulkonäköä ja massaa mutta en usko että lääkäri sanoisi velalle että lihavuusleikkauksen jälkeen olisit nätti ja alkaisit haluamaan lapsia, ja vähän skeptisesti suhtaudun lihavuusleikkauksen ehdottamiseen tuon kokoiselle se on kuitenkin vähän sellanen viimeinen oljenkorsi, ei todellakaan mikään pikku juttu.
Vierailija kirjoitti:
Gynekologin työtä on lisääntymisterveys, ja ylenmääräinen rasvakudos vaikuttaa siihen valtavasti.
Ensinnäkin rasva on biologisesti aktiivista kudosta, joka vaikuttaa hormonitoimintaan.
Toisekseen massiivinen ylipaino vaikuttaa identiteettiin, itsetuntoon, ja esimerkiksi siihen millaista elämää pitää itselleen mahdollisena.On siis gynekologin ammattitaitoa ja potilaasta välittämistä tarttua kunnolla ylipainoon. Upeaa, että tässä jutussa gyne oli ehdottanut toimivaa lihavuuden hoitomuotoa, eli lihavuusleikkausta.
Ai sanomalla, että nyt oot ruma, laihana olisit kauniimpi?
Lääkäri on palvelija eli renki eikä isäntä. Se unohtuu tässä Suomen maassa, kele.
No ei se meille kuulukaan pätkääkään. Miksi ihmeessä se olisi pitänyt julkisesti kertoa?