IL: Jonna koki pöyristyttävää läskivihaa gynekologi ehdotti lihavuusleikkausta ja sanoi, että se kaunistaisi
Somevaikuttaja Jonna Ojala kävi elokuun alussa gynekologilla ja joutui samalla läskivihan uhriksi.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/f2b3a796-f460-4985-8719-e580f4826897
Mitä ajatuksia tämä herättää?
Kommentit (602)
Jotenkin naurettavalta tuntuu, että tämä Jonna on ottanut tapauksen johdosta yhteyttä potilasasiamieheen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on palvelija eli renki eikä isäntä. Se unohtuu tässä Suomen maassa, kele.
Lääkärin on oman alansa asiantuntija joka hoitaa potilasta yhteistuumin hänen kanssaan. Jos ei kelpaa niin potilas voi painua v**tuun ellei kyse ole hätätilanteesta. T: Lääkäri
Lihavuus on ystäville, sukulaisille ja jopa tuntemattomille pahempi asia kuin huumeriippuvuus tai alkoholismi.
Lihava suljetaan ystäväpiirin ja suvun ulkopuolelle, mutta narkkiksia ja alkoholisteja jaksetaan hyysätä, kun riippuvuus ei näy ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin naurettavalta tuntuu, että tämä Jonna on ottanut tapauksen johdosta yhteyttä potilasasiamieheen.
Läskit loukkaantuvat herkästi. Valituksen voi toki tehdä mutta tuskin se johtaa muuhun kuin pahoitteluun kun eihän lääkäri väärässä ollut tai tehnyt hoitovirhettä. Siinä vain viedään taas monen osapuolen aikaa ja potilaat odottavat jonossa pitempään.
Kyllä sairaalloiseen lihavuuteen pitää puuttua, jos ei henkilö itse sitä ymmärrä. Eihän alkoholistikaan myönnä olevansa sairas tai tarvitsevansa apua. Mitä taas tulee lapsikommentointiin, asiatonta, mutta totta sekin, että mieli voi vielä muuttua. Asiassa kun asiassa mieli voi muuttua. Never say never.
Eräs ystävä tajusi laihduttaa, kun lääkärikäynnillä sattui näkemään, mitä lääkäri oli hänestä kirjannut. Tupakalle tuoksuva reilusti ylipainoinen naishenkilö.... tämä tuon kirjannut lääkäri ei ollut ottanut painoa puheeksi.
mikä siinä on että pitää tosiasioista( reipas ylipaino) pahoittaa mielensä ja sitten tietty iltikseen hakemaan sääliä. Lääkärin sanavalinnat ehkä vähän kyseenalaiset, tosin itseäni ei ole lääkärissä koskaan kauneudellisesti ruodittu..eikä tarpeenkaan, siksi tämä kuulostaa vähän jännältä että onko pieni väritys matkassa vai ei.
Miksi näitä läskejä hyysätään joka paikassa. En ymmärrä. Minulle riittää kun en niitä näe ja jos näen niin toivon että vaikeasti ylipainoinen on pukeutunut säkkiin tai kaapuun että olisi mahdollismman huomiota herättämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on palvelija eli renki eikä isäntä. Se unohtuu tässä Suomen maassa, kele.
Lääkärin on oman alansa asiantuntija joka hoitaa potilasta yhteistuumin hänen kanssaan. Jos ei kelpaa niin potilas voi painua v**tuun ellei kyse ole hätätilanteesta. T: Lääkäri
Mä ainakin oman alani asiantuntijana osaan asiakaspalvelutyön ja tunnistan, että olen myös tietyssä mielessä asiakaspalvelija, vaikka istun monen asian päällä ja ilman minua hommat ei etene. Toivottavasti et ole oikeasti lääkäri! Empaattisuutta sinusta en havaitse yhtään. Lääkikseen pitäisi olla soveltuvuuskokeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painon kommentoimisesta en tiedä mutta loppua en usko, vähän epäilen leikkauksenkin ehdottamista tuon kokoiselle.
Yksityisellä lääkäriasemalla olen kyllä saanut kommentointia ulkonäöstä ja korjausehdotuksia. Toki sellaisia operaatioita, mitä heilläkin tehtiin. Eikä ollut mikään esteettinen klinikka kyseessä, vaan ihan menin oikean vaivan kanssa lääkärille.
En yhtään epäile etteikö lääkärit kommentoi ulkonäköä ja massaa mutta en usko että lääkäri sanoisi velalle että lihavuusleikkauksen jälkeen olisit nätti ja alkaisit haluamaan lapsia, ja vähän skeptisesti suhtaudun lihavuusleikkauksen ehdottamiseen tuon kokoiselle se on kuitenkin vähän sellanen viimeinen oljenkorsi, ei todellakaan mikään pikku juttu.
Veikkaan myös, että tässä on loukkaannuttu painon kommentoinnista, ei ole ymmärretty että se tosiaan on terveysriski ja on sitten laitettu vähän värikynää tuohon muuhun kommentointiin. Kyllä se mieli saattaa muuttua sehän on myös totta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sairaalloiseen lihavuuteen pitää puuttua, jos ei henkilö itse sitä ymmärrä. Eihän alkoholistikaan myönnä olevansa sairas tai tarvitsevansa apua. Mitä taas tulee lapsikommentointiin, asiatonta, mutta totta sekin, että mieli voi vielä muuttua. Asiassa kun asiassa mieli voi muuttua. Never say never.
Eräs ystävä tajusi laihduttaa, kun lääkärikäynnillä sattui näkemään, mitä lääkäri oli hänestä kirjannut. Tupakalle tuoksuva reilusti ylipainoinen naishenkilö.... tämä tuon kirjannut lääkäri ei ollut ottanut painoa puheeksi.
Ei ollut kauniisti sanottu tuo kirjaus mutta jos asia on totta niin minkä sille voi. Tosiasioista ei pitäisi kenenkään loukkaantua omasta mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Kuvan perusteella on sairaalloisen lihava ja lääkärin työ on tarjota apua sairauksiin, eli tässä tapauksessa lihavuuteen. Ihan vastaava juttu, jos lääkäri tekee vaikka syöpädiagnoosin, niin hänen tehtävänsä on silloin kysyä, että saatko tuohon hoitoa.
Lääkäri toimi siis täysin oikein.
Siis toimi täysin oikein todetessaan potilaalle että kyllä se mieli muuttuisi lapsenhankinnan suhteen lihavuusleikkauksen jälkeen, kun olisit muuttunut leikkauksen ansiosta kauniiksi? Wtf?!?
Entäpä ne, jotka on niin rumia ettei pelkkä lihavuusleikkaus auta? Plastiikkakirurgiaa naamaan? Kardashian naama kaikille, niin johan tekee mieli lisääntyä? Joo, tosi asiallinen ja luottamusta herättävä lääkäri. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tehnyt sen päätöksen, että jos lääkäri jättää hoitamatta mun vaivan jonka vuoksi sinne menen ja vain saarnaa ylipainosta niin teen aina valituksen eteenpäin. Näin pitäisi tehdä kaikkien, ei tuo muuten lopu ja pahenee vaan.
Tosin oon huomannut myös sen, että yksityisellä käydessä oikeasti hoitavat vaivan. Julkisen puolen lääkäriin kun menet niin tulee saarna vain ylipainosta. Outoa käytöstä...
Ja sanon sen ääneen vielä lääkärille. Tällaista tilannetta ei vielä koskaan ole tullut mutta suunnittelin, että tällaisessa tilanteessa totean " teen sinusta valituksen eteenpäin koska et hoida mun vaivaa x jonka vuoksi tulin hoitoon. Lihavuus ei ole hyväksyttävä syy jättää potilasta hoitamatta." Tämän jälkeen poistun ja tosiaan teen sen valituksen. Se on potilaan oikeus ja velvollisuus.
Vaikka se ei muutosta yhden lääkärin kohdalla toisikaan niin menisi ainakin tilastoihin kuinka paljon ihmisiä jätetään hoitamatta vain sen vuoksi että vedotaan lihavuuteen.
Haloo. Lihavuus vaikuttaa vaikka mihin sinun terveydessä ja kehossa! Miten tahvo pitää olla, ettei suostu tuota ymmärtämään? Sun hormonitoiminnasta lähtien kaikki sun kehossa on sekaisin, jos syöt aivan mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksei lääkäri saa olla huolissaan potilaan lihavuudesta? Graavi ylipainio on terveysriski ja johtaa moniin elintasosairauksiin kuten diabetekseen, verenpainetautiin sekä nivelrikkoon. Läski ei mielestäni koskaan ole kaunis. En ymmärrä miksi tämä ylipainoinen punkero otti asiasta herneen nenäänsä. Onko hänellä huono itsetunto vai mitä.
Voisihan ylipainoa tosiaan verrata kokovartalokasvaimeen. Eihän kasvainta ole ulkonäkösyistä pakko poistaa, ellei se häiritse kantajaansa, mutta reipas ylipaino valitettavasti häiritsee koko elimistön toimintaa.
Tässä vielä kuva, joka jokaisen ylipainoisen kannattaisi katsoa ja miettiä elämänvalintojaan uudelleen: https://external-preview.redd.it/FeHCtB-4pKE3dwrk4idKPKG4N00AaollSIhY5O…
hän on jo siinä iässä(37v) että kohta alkaa reippaan ylipainon vaikutukset näkymään myös terveydessä ellei jo näy. Diabetesriski, sydän-ja verisuonitaudit, nivelet kovilla, selkä, polvet tms. Kyllä lääkärin pitää olla edelleen oikeus sanoa, jos jollakin epäterveellinen ylipaino ja jos lihavuusleikkaus noussut esiin, niin ylipainoa ei ole 15kg ja näkee sen jo tästä naamakuvasta että painoa on todnäk aika reippaasti jenkkimalliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan silloin sinä syyllistyt hoitamatta jättämiseen. Etkä saa toivotella potilaillesi, että painu *******. Saat potkut. Laskeudu sieltä ylijumalan pilveltä meidän muiden joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksei lääkäri saa olla huolissaan potilaan lihavuudesta? Graavi ylipainio on terveysriski ja johtaa moniin elintasosairauksiin kuten diabetekseen, verenpainetautiin sekä nivelrikkoon. Läski ei mielestäni koskaan ole kaunis. En ymmärrä miksi tämä ylipainoinen punkero otti asiasta herneen nenäänsä. Onko hänellä huono itsetunto vai mitä.
Niinpä. Tässä kehopositiivisuuden huumassa on unohdettu että merkittävä ylipaino edelleen on iso terveysriski. Lääkärin kuuluu huomauttaa siitä ja ehdottaa hoitokeinoja.
Minulle kävi kerran niin, että menin erään vaivan vuoksi lääkäriin ja siinä yhteydessä hän huomasi ylimääräisen patin kaulassani. Olisiko hänen pitänyt olla hienotunteisesti vaiti kun kun olin siellä ihan muun vaivan takia?
Läskiviha herättää jotain sallittua vihaa ja nälvimistä vaikka syyt olisi sairaudessa lääkityksissä elämän kuormitustilanteessa ne mt pääasia et saa jotakuta ryhmää osoitella sormella ja moraalihyvistellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin oman alani asiantuntijana osaan asiakaspalvelutyön ja tunnistan, että olen myös tietyssä mielessä asiakaspalvelija, vaikka istun monen asian päällä ja ilman minua hommat ei etene. Toivottavasti et ole oikeasti lääkäri! Empaattisuutta sinusta en havaitse yhtään. Lääkikseen pitäisi olla soveltuvuuskokeet.
Millainen sen soveltuvuuskokeen pitäisi olla? Suljetulla osastolla arvio viikkojen ajan vai yksi haastattelu. Ainakin Ruotsissa otettiin aikanaan murhamies lääkikseen opiskelemaan. Haastattelussa ei tullut mitään erityistä esille kun jäi kysymättä että mitä hakija viime vuosina puuhaillut (lusinut vankilassa) eikä natsimielipiteitä ilmeisesti tiedusteltu. Lääkiksen soveltuvuuskoe on yhtä tyhjän kanssa.
Eikö lääkäri olisi voinut vaan ehdottaa laihdutusryhmää? Miksi pitää puuttua ulkonäköön
Läskit tunkee joka paikkaan saadaksen julkisuutta. Ei mitään uutta auringon alla.