Parhaat vegaaniset leivonnaiset kahvipöytään
Kaipaan vinkkejä. Juhlat tulossa ja yksi vegaani tulossa myös. Tarjoilen suklaatäytekakkua, hedelmäpaloja, kinkkuvoileipäkakkua, pikkuleipiä ja konvehteja. Joten vegaanille jotain vastaavaa.
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu kertoo kaiken vegaaneista. Aloitus oli mielenkiintoinen ja valitettavasti sen takia avasin tämän keskustelun, luulin saavani hyviä vinkkejä.
Ei täältä saa. Tässäkin ketjussa mollataan vegaaneja. Itse jaoin tänne hyvän luottoreseptini, mikä on aina saanut vegaanikavereiltakin suuren suosion, ja sitäkin alapeukutettiin.
Kantarellimuhennosta, johon lisätään kauragurttia,
Vierailija kirjoitti:
Kantarellimuhennosta, johon lisätään kauragurttia,
Ja vähän savustettua kengurua.
Avot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiennyt, että Pihlajat, Mariannet ja Wienernougat on vegaanisia.
Marianne ja Wienernougat eivät ole vegaanisia.
Kerrotko vielä mikä näistä ainesosista ei ole vegaaninen: Mantelit (41%), sokeri, kaakaovoi, kaakaomassa, aromi (vanilliini). Saattaa sisältää hasselpähkinää? Wienernougaa
Tai
Sokeri, glukoosisiirappi, kaakaomassa, kasvirasva (palmu, shea), kaakaovoi, aromit, emulgointiaine (soijalesitiini).
"Saattavat sisältää" eli tehdään samassa tehtaassa missä käsitellään maitoa. Ovat saaneet kuitenkin oikeuden käyttää "vegan"-logoa.
Kaakaovoi ja kaakaomassa. Niissä on paikoitellen merkittäviä jäämiä torakoista ja muista tuholaisista.
Kertoisitko sitten omasta ruokavaliostasi ja filosofiastasi mitä eläinten syömiseen tulee?
Huvittavaa kun sekasyöjät alkaa jeesustelemaan vegaaneille / näissä vegaaniketjuissa että iik, kasvien tuotannossa kuolee jyrsijöitä ja hyönteisiä!!1 Ikään kuin se olisi joku "gotcha", joka jotenkin romuttaisi vegaanisuuden. No ei se ole ja tiedätte kaikki ihan hyvin itsekin miksi.Esitän kysymyksen toisin: ketkähän ovat suurimmat jeesustelijat?
Ihanassa lehmänlannassa ne viljat kasvavat ja porkkanat hyviksi.
Ai niin, mutta ostattekin itävaltalaista aoijaa, koska siellä ei tarvi lannoitteita eikä traktoreita.
Anteeksi vain, mutta on pakko sivusta huomauttaa että kyllä minusta kaakaopapujen torakkajäämistä huomauttaminen on melkoista jeesustelua 🤣🤣🤣
En ole itse vegaani, mutta lapsellani on maitoallergia, joten lukaisen nämä vegaaniketjut aina siksi että jos niissä sattuu olemaan hyviä vinkkejä leivonnaisiin. Ilman maitotuotteita leipominen ei ole niin kauhean helppoa, varsinkin suolaiset koen ongelmaisiksi koska ei voi käyttää mitään juustoja. Toki onneksi nykyään on monenlaisia korvikkeita ja niitä kehitetään koko ajan uusia, mutta totuuden nimessä täytyy sanoa että monet näistä korvikkeista on aika kauheita. Usein niissä on tympeä jälkimaku ja osa tuoksuu sellaisilta, ettei lapsi halua niitä edes maistaa.
Mutta se mikä minua aina näissä ketjuissa ihmetyttää, on se raivo mikä vegaaniruokaa kohtaan esiintyy. Miksi se ihmisiä häiritsee mitä muut syö? On myös paljon muna- ja maitoallergisia, niin lapsia kuin aikuisiakin, joille olisi kiva osata tarjota heillekin maistuvia ruokia. Jos vegaaniruoka raivostuttaa niin kovin, niin kannattaisi vetää hiukan henkeä ja hetkeksi pysähtyä miettimään miksi näin ja samalla yrittää kasvattaa hieman suvaitsevaisuutta kanssaihmisiä kohtaan.
Mua inhottaa militanttien vegaanien visvamaito jne kommentit. Miksi vegaaneille tämä käytös on hyväksyttävää, sekasyöjille ei? Noin lähtökohtaisesti ei kiinnosta mitä kukin syö.
Kaurakermasta sanottiin että ei herahda vesi kielelle. On kyllä niin nurinkurinen ajattelu että oli pakko tuoda asia esille. Hassua että visvainen kerma joka on eläimen eritettä aiheuttaa veden herahtamista kielelle mutta puhdas kasvikunnan tuote on nounou. Huomaatko itse miten vinksahtanutta ajattelua?
Et taida itse huomata paatoksesi seasta, että käytät eläinperäisestä ravinnosta, kuten maidosta, joka on ihmisenkin ensimmäinen ravinto, pelkästään negatiivisia sanoja ja kasviperäisestä ruoasta, jota lapselle ei saa edes heti antaa, pelkästään positiivisia sanoja?
Kenellähän se vinksahtanut ajattelu olikaan?
Sinä juot eritettä joka on tarkoitettu vasikalle. Sinä syöt eläimen ruumista ja taidat rakastaa syödä ruumista! Olet kävelevä eläinten hautausmaa. Nämä on tosiasioita. Mielestäni hyvin hyvin vinksahtanut tapa elää.
Ruumiin syömisessä ei ole mitään positiivista.
Jos eläimet eivät ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ne on tehty lihasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä juot eritettä joka on tarkoitettu vasikalle. Sinä syöt eläimen ruumista ja taidat rakastaa syödä ruumista! Olet kävelevä eläinten hautausmaa. Nämä on tosiasioita. Mielestäni hyvin hyvin vinksahtanut tapa elää.
On siinä. Nälkä lähtee ja punaista lihanestettä tirskuva härän sisuksista kaivettu file on vaan niin hyvää. Sitäpaitti eläin on parempi päästää päiviltä ennen kuin syö sen, ei me sentään mitään villejä olla!
Voiko vegaani juoda alkoholia, koska alkoholi on eritettä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä mikä näistä ainesosista ei ole vegaaninen: Mantelit (41%), sokeri, kaakaovoi, kaakaomassa, aromi (vanilliini). Saattaa sisältää hasselpähkinää? Wienernougaa
Tai
Sokeri, glukoosisiirappi, kaakaomassa, kasvirasva (palmu, shea), kaakaovoi, aromit, emulgointiaine (soijalesitiini).
"Saattavat sisältää" eli tehdään samassa tehtaassa missä käsitellään maitoa. Ovat saaneet kuitenkin oikeuden käyttää "vegan"-logoa.
Kaakaovoi ja kaakaomassa. Niissä on paikoitellen merkittäviä jäämiä torakoista ja muista tuholaisista.
Kertoisitko sitten omasta ruokavaliostasi ja filosofiastasi mitä eläinten syömiseen tulee?
Huvittavaa kun sekasyöjät alkaa jeesustelemaan vegaaneille / näissä vegaaniketjuissa että iik, kasvien tuotannossa kuolee jyrsijöitä ja hyönteisiä!!1 Ikään kuin se olisi joku "gotcha", joka jotenkin romuttaisi vegaanisuuden. No ei se ole ja tiedätte kaikki ihan hyvin itsekin miksi.Esitän kysymyksen toisin: ketkähän ovat suurimmat jeesustelijat?
Ai niin, mutta ostattekin itävaltalaista aoijaa, koska siellä ei tarvi lannoitteita eikä traktoreita.
Anteeksi vain, mutta on pakko sivusta huomauttaa että kyllä minusta kaakaopapujen torakkajäämistä huomauttaminen on melkoista jeesustelua 🤣🤣🤣
En ole itse vegaani, mutta lapsellani on maitoallergia, joten lukaisen nämä vegaaniketjut aina siksi että jos niissä sattuu olemaan hyviä vinkkejä leivonnaisiin. Ilman maitotuotteita leipominen ei ole niin kauhean helppoa, varsinkin suolaiset koen ongelmaisiksi koska ei voi käyttää mitään juustoja. Toki onneksi nykyään on monenlaisia korvikkeita ja niitä kehitetään koko ajan uusia, mutta totuuden nimessä täytyy sanoa että monet näistä korvikkeista on aika kauheita. Usein niissä on tympeä jälkimaku ja osa tuoksuu sellaisilta, ettei lapsi halua niitä edes maistaa.
Mutta se mikä minua aina näissä ketjuissa ihmetyttää, on se raivo mikä vegaaniruokaa kohtaan esiintyy. Miksi se ihmisiä häiritsee mitä muut syö? On myös paljon muna- ja maitoallergisia, niin lapsia kuin aikuisiakin, joille olisi kiva osata tarjota heillekin maistuvia ruokia. Jos vegaaniruoka raivostuttaa niin kovin, niin kannattaisi vetää hiukan henkeä ja hetkeksi pysähtyä miettimään miksi näin ja samalla yrittää kasvattaa hieman suvaitsevaisuutta kanssaihmisiä kohtaan.
Mua inhottaa militanttien vegaanien visvamaito jne kommentit. Miksi vegaaneille tämä käytös on hyväksyttävää, sekasyöjille ei? Noin lähtökohtaisesti ei kiinnosta mitä kukin syö.
Kaurakermasta sanottiin että ei herahda vesi kielelle. On kyllä niin nurinkurinen ajattelu että oli pakko tuoda asia esille. Hassua että visvainen kerma joka on eläimen eritettä aiheuttaa veden herahtamista kielelle mutta puhdas kasvikunnan tuote on nounou. Huomaatko itse miten vinksahtanutta ajattelua?
Et taida itse huomata paatoksesi seasta, että käytät eläinperäisestä ravinnosta, kuten maidosta, joka on ihmisenkin ensimmäinen ravinto, pelkästään negatiivisia sanoja ja kasviperäisestä ruoasta, jota lapselle ei saa edes heti antaa, pelkästään positiivisia sanoja?
Sä olet sekaisin kuin seinäkello. Ihan oikeesti. Kärsit varmaan jostain puutosoireista kun et saa kunnon ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Samojen asioiden kanssa täällä, paitsi että meidän juhliin tuleva vegaani on myös vehnätön... Ois edes rahaa, niin voisi testailla reseptejä.
Mun äiti ei ole vegaani, mutta maidoton, munaton ja gluteeniton. Tui yllä linkattu porkkanakakku on hyvä. Jauhoiksi suosittelen Sempren fin mix -jauhoja tai Pirkan gluteenittomia jauhoja (keltainen pussi).
Pahinta vegaanifanatismissa on se, että nyt on sitten kasvisruoat poistettu listoilta ja keittiöistä. Sääli. Se on nimittäin hyvää ja terveellistä.
Esim. Keitot, gratiinit, ruokaisat salaatit, padat, kreikkalaisesta keittiöstä saa vaik mitä herkkuja.
Kasvisruoka on järkevää. Siinä on maitoa, kermaa, monenlaisia juustoja, munia, jugurttia. Tarkoitus ei ole ankeuttaa, vaan tehdä hyvää ruokaa.
Vegejen aggressiivinen vegesotkujen pakottaminen kaikille antoi mulle mission: Valmistan perinteistä, monipuolista, vaihtelevaa ruokaa. Välimeren vaikutteita paljon. Terveelliben ruoka on näet hyvää. Ruoka saa olla nautinto.
Kutsun vieraita ja syödään rauhassa, nautiskellen, hyvällä mielellä.
Siitä tulee hauskaa ja rentoa.
Tulisitko, jos tämmöseen illanviettoon kutsuttaisiin?
Itse elän maito- ja muna-allergisen puolison kanssa, joten vegaaniset reseptit leivonnassa on todellakin tarpeen!
- Kauravaahdoista voisin vinkata, että Valion EasyWhipping (https://www.valio.fi/tuotteet/kasviperaiset-tuotteet/valio-oddlygood-ea…) vaahtoutui tosi hyvin. Sokeria ja vaniljasokeria laitoin joukkoon, toimi tosi hyvin kääretortun kanssa!
- Kakkupohjissa voi kananmunan korvata omenasoseella.
- Tuolla Valion sivustolla on tosi paljon kivoja reseptejä muutenkin, olen itse testannut tätä pariin otteeseen:
https://www.valio.fi/reseptit/vegaaninen-paistettu-juustokakku/ ja on ollut kyllä todella hyvää. Olen vaihdellut päälle niin marjoja kuin granaattiomenaakin.
- Oatlyn vaniljakastike on oma lemppari, ihanan paksua https://www.oatly.com/fi-fi/stuff-we-make/ruoanlaittoon/vaniljakastike
Miehen lemppariherkkuja ovat myös Mariannekarkit, Turkinpippurit, Missä X:t, Dominot (maidottomissa Vegan-merkintä), perus sipsit (tarkistaa ettei ainesosissa ole maito-, hera-, tai juustojauhetta), Pandan lakritsat (lakupalat, Pop kermatoffee -patukka)...
- Linssisipsit on minusta tosi hyviä
- Hummus on hyvää, löytyy valmiina esimerkiksi Pirkalta
- Omat lempparit kasvijuomat kahviin ovat Oddlygoodin Barista ja Oatlyn Barista
- Myllyn Paras ja Sunnuntai tarjoavat valmiita taikinoita ja pohjia suoraan vegaanisena. Ihan torttutaikinasta alkaen. Harva hoksaa, että joulutortutkin on usein vegaanisia :D
- Findukselta löytää pakasteena vegaanisia kardemummapullia
Lisäksi Magnumin, Oatlyn ja Kolmen kaverin vegaaniset jäätelöt ovat todella hyviä.
Täällä näytti olevan kivaa listausta: https://www.vegaanituotteet.net/category
Aivan hyvin voisi paistaa vaikka jonkun pakastepitsankin ja tarjoilla paloina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen nykyisin kaikki kakut vegaanisina ja gluteenittomina. Aina on kakkuja kehuttu ulkonäöstä ja mausta. En kerro sekasyöjille kakun olevan vegaaninen.
Tuo on aika hölmöä, koska joku voi olla soijalle tai pähkinöille allerginen ja nuo raaka-aineet ovat suuressa roolissa vegaanisessa ruokavaliossa. En tee sokkotestejä, vaikka vegaani olen. Lähipiirissä soijalle ja pähkinöille allergisia, jolloin käytän kaura- ja riisipohjaisia tuotteita. Pienen jouston teen tarjoamalla kahvimaitoa kaurabaristan lisäksi ja margariinista tehtyä munavoita riisipiirakoille, mutta muuten tarjoilut ovat vegaanisia. Mulle itselleni kyllä kelpaa kylässä jotain pientäkin kuten vaikkapa sitten Marianne-karkit tai marjat kauravispillä makeaksi vaihtoehdoksi kahvipöytään.
Olisikin suuri osa vegaaneista edes vähän nöyriä, että huomioisivat sekasyöjät jollain pienellä jutulla kuten sillä kahvimaidolla. Muut voi sitten saada anteeksi. Vegaaniset leivonnaiset ja jäätelöt (erityinen suosikki Kolmelta kaverilta se Snickersiä muistuttava jäätelö, pelastui laktoosi-intolerantin jäätelökesä) mielestäni ok, mutta suolaiset ovat niin ja näin jos siinä on käytetty lihankorvikkeita. Mieluummin vaikka syön sitten kaalikeittoa kuin jotain seitania tai nyhtökauraa.
vegaanille kelpaa hyvin vedellä kostutettu pahvilaatikko, ja kyytipojaksi savesta uutettu kahvin korvike.
Jos juhliisi on tulossa vegaani tai useampikin, tee esim. leivonnaiset vegaanisena. Sekasyöjillä ei lähtökohtaisesti ole mitään estettä syödä vegaaniruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos juhliisi on tulossa vegaani tai useampikin, tee esim. leivonnaiset vegaanisena. Sekasyöjillä ei lähtökohtaisesti ole mitään estettä syödä vegaaniruokaa.
Ok, mä myös ilmoitan vegaanin juhliin tullessa että olen sekaani. Eikö vegaanit voi vain olla ylpeitä, että heidät jotenkin huomioitiin ja sekasyöjille on sitten omat ruokansa. Näin olen itse tarjoilut järjestänyt että vegaanillekin on jotakin ja yrittänyt parhaani tehdäkseni jotain ruokaisaa ja makeaksi jonkinlainen kakku. Kaikki varmasti tyytyväisiä. En ainakaan ole kuullut vegaanisukulaiselta, että tarjoiluni olisivat olleet huonoja ja tyytyväinen ollut esim. parin tunnin kahvikutsuilla johonkin valmisleivonnaiseenkin, jos joku ei ollut niin osaava vegaanisessa leivonnassa. Sukulainen taas vuorostaan laittaa kahvimaitoa tarjolle, vaikka muuten olisi vegaanista tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mulle ei tulisi mielenkään tuhlata aikaa ja rahaa veivaamalla jotain korvikepaskaa, tyrkyttää sitä kavereille väittäen että tää on hyvää.
Tuttavapiirissä ei ole ainuttakaan vegaania, enkä usko että tuleekaan. Tarvittaessa vegaani ottakoon oman keksipaketin mukaan, ja jos kuulisin mitään paheksuvaa vinkunaa tarjoamisistani vegaani lentäisi niskapersotteella ulos.
Esitinkö näkemykseni riittävän selvästi vai haenko rautalankaa?
Vierailija kirjoitti:
Vegaanilla ei ole lähtökohtaisesti mitään estettä jäädä kotiin syömään soijanakkejaan.
Jotain suolaista. Kahvipöydät aina notkuu makeaa, miksi? Ei sokeri maistu hyvältä enää ensimmäisen annoksen jälkeen, vaan aiheuttaa lähinnä päänsärkyä, väsymystä ja tunkkaista oloa.
Vieraat pysyy siis paremmassa olotilassa ja mukavampana seurana, kun tarjoilut on tasapainoisempia, vähintään sitä suolaista, tai vielä parempia ja olotilaa virkistäviä, salaatteja ja raikkaita leipäsiä (vehnättömänä raikkaita tacosia)...
Ja niin edelleen, soveltaen ajatusta raikkaasta ja suolaisesta.
Vierailija kirjoitti:
vegaanille kelpaa hyvin vedellä kostutettu pahvilaatikko, ja kyytipojaksi savesta uutettu kahvin korvike.
Tämä oli hyvä! Pahvilaatikoita pyöriikin tuolla jokunen. Savea ei löydy, joten vegaanikahvina tarjotaan kuumaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai
Ihminen on selvinnyt osittain raadonsyönnillä.
Minäpä pärjään ilman raadonsyöntiä! Jos söisin sikaa niin osa siitä siasta tulisi osaksi minua. Ei kuulosta houkuttelevalle...
Eipä ihmekään että sanonta kuuluu sitä olet mitä syöt.
Tuo onkin vegaaneilla pakkomielle. Vegaanin häissä morsiamella oli pakkomielle kytätä ja kysyä, että eikö olekin parempaa kuin ei-vegaaninen versio. Kyllä siinä maireana kehui, mutta oikeasti ruoka tuli tarjottua linnuille tai syljin servettien väliin. Ei ollut edes kahvimaitoa kahville, vaan jotain soijalitkua. No, vihersalaattia ja perunoita lähinnä söin kun niitä nyt harvoin onnistuu pilaamaan. Lähdin niistä häistä sitten grillin kautta kotiin. Kuulemani mukaan moni pistikin siellä pizzatilauksen menemään ja joku toi Mäkkäristä kassillisen hampurilaisia.