Parhaat vegaaniset leivonnaiset kahvipöytään
Kaipaan vinkkejä. Juhlat tulossa ja yksi vegaani tulossa myös. Tarjoilen suklaatäytekakkua, hedelmäpaloja, kinkkuvoileipäkakkua, pikkuleipiä ja konvehteja. Joten vegaanille jotain vastaavaa.
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tämä menee näin:
Kun vegaani sukulaisiani tulee kylään heille on aina jotain sopivaa
Kun menen heille syömään, tarjolla ei ole lihaa tai kalaa tai maitotuotteita
Koska heidän mielestään ne sopivat kaikille, ja niinhän ne sopivat, jollei vieraille tarjottavien tuotteiden makua oteta huomioon.
Eivät sovi kaikille. Itse olen allerginen monella ainesosalle, jota nimenomaan noissa vegaaniruuissa käytetään. Mm. Soijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen voileipäkakku on yllättävän hyvää. Vegaaniystävämme teki omiin juhliinsa ainoastaan vegaanisen voileipäkakun ja me sekasyöjät vähän epäilevästi odotettiin, mutta olikin ihan hyvää! Ei tietenkään vastaa normaalia voileipäkakkua, mutta maistui ihan hyvin.
Mua ihmetyttää nämä kommentit, missä sekasyöjät kärsivät joutuessaan syömään jotain vegaanista. Puolisoni on vegaani ja juhliin sekä illanistujaisiin teemme sekä vegaani- että sekaanivaihtoehtoja aikalailla suhteessa 50/50. Kummatkin vaihtoehdot maistuvat hyvin sekasyöjille ja olemmekin oppineet tekemään määrällisesti enemmän vegaanivaihtoehtoja, koska niiden syömiseen osallistuu kaikki, toisin kuin ei-vegaanisten ruokien syömiseen.
Sama. Olen sekasyöjä mutta minulla ei ole mitään ongelmaa syödä välillä täysin vegaanisesti just esim. jonkun vegaanin järjestämissä juhlissa.
Minulla on. Raakakakut aiheuttavat allergiaa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät sovi kaikille. Itse olen allerginen monella ainesosalle, jota nimenomaan noissa vegaaniruuissa käytetään. Mm. Soijalle.
Siinä tapauksessa ilmoitat kutsujille, että olet allerginen soijalle. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa ilmoitat kutsujille, että olet allerginen soijalle. Ongelma ratkaistu.
On lukuisia muitakin aineita. En edes tiedä, mitä ne kaikki ovat, sillä niissä on ihan vieraita ainesosia. Monet mausteet sekä raaat hiutaleet ja siemenet nyt ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän vegaani-ideologiaa. Mutta juhlassa he voisivat ottaa kakkua ja piparia ihan kuin muutkin vieraat. Ymmärrän etteivät syö lihaa, munia ym.näkyvää eläinperäistä. Mutta voi ja kerma kakussa pitäisi olla ok kerran vuodessa. Olin kesällä juhlassa jossa oli yksi vegaani. Häntä varten oli tilattu omat ruuat pikku kupposissa- vain yhtä otti. Kahvin kanssa hänelle oli tehty täytekakku, piparia ja pullaa vegaanisena-kaikki jäi tarjottimelle. Hyi s...tana-nämä sitten heitettiin roskiin kun ei kelvannut herravegaanille edes kotiinvietäväksi. Juhlan järjestäjä oli tietysti maksanut nämä erikoisruuat ja ravintolan keittiöön se aiheuttaa aina kovasti lisätyötä.
No miksei sitten sekasyöjä voi syödä vegaanista kerran vuodessa, vähemmällä valmisteluvaivalla päästäisiin sekä herkut tulisi oikeasti syötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea ketjua, koska siinä arvattavasti oleva vääntö ja riitely ei kiinnosta, mutta siltä varalta, että ei ole mainittu jo: tee raakakakku. Ohjeita on paljon netissä, mutta vaikka tällä tai sitä versioimalla onnistuu http://syotava.blogspot.com/2013/08/ihan-paras-vadelmainen-raakajuustok…. Raakakakku voi olla pöydässä muutaman tunnin ennen kuin pehmenee liikaa.
Hyi.
Kakut - Raakakakku.fi
Vieläkö on "hyi"? :D
Oi voi. En tajua negatiivista asennetta vegaaneja kohtaan. Monet vegaanit eivät edes toitota ihmisille vegaaniuttaan, paitsi tietenkin allergeeneista, tarjoiluista puhuessa. En minäkään, laktoosi-intolerantikkona huutele ihmisille, että en käytä maitosokeria. Miksi se on teiltä pois, jos jollakin on "estoja" ruuan suhteen? Tuskin vegaani teiltä erityisesti pyysi, että: "Hei, teeppäs mulle vegaaninen suklaakakku juhliin!". Kunhan kasvipohjaisen maidon ostatte ainakin, se riittää jo monelle.
Melkein sama asia kun ihmiset valittavat aseksuaalille, ettei hän harrasta seksiä. Ihmisiä kiinnostaa liikaa ulkopuolisten elämä, että oman elämän eläminen unohtuu hetkeksi... Tai ehkä oma elämä on liian tylsää, niin pitää toisten elämäntyyliin kiinnittää huomiota. Siinä tapauksessa osta Seiska-lehti!
Jos mulla olis tilanne, että pitäs olla tarjottavaa vegaaneille, mutta en ite jaksaisi/haluaisi alkaa tekemään tarjoilua kaikille sopiviksi, ehkä hankkisin jotain vegaanista paisto pakastetuotetta tai juurikin jotain keksejä ja hummusta mitä tuolla ehdotetaan, sitäkin kun saa valmiina. Sitten joku salaatti tarjolle mihin muut voi lisätä esim fetaa/kanaa halutessaan.
Makeana jotain valmista vegaanista karkkia ja vaikka vege jäätelöä
Vierailija kirjoitti:
Oi voi. En tajua negatiivista asennetta vegaaneja kohtaan. Monet vegaanit eivät edes toitota ihmisille vegaaniuttaan, paitsi tietenkin allergeeneista, tarjoiluista puhuessa. En minäkään, laktoosi-intolerantikkona huutele ihmisille, että en käytä maitosokeria. Miksi se on teiltä pois, jos jollakin on "estoja" ruuan suhteen? Tuskin vegaani teiltä erityisesti pyysi, että: "Hei, teeppäs mulle vegaaninen suklaakakku juhliin!". Kunhan kasvipohjaisen maidon ostatte ainakin, se riittää jo monelle.
Melkein sama asia kun ihmiset valittavat aseksuaalille, ettei hän harrasta seksiä. Ihmisiä kiinnostaa liikaa ulkopuolisten elämä, että oman elämän eläminen unohtuu hetkeksi... Tai ehkä oma elämä on liian tylsää, niin pitää toisten elämäntyyliin kiinnittää huomiota. Siinä tapauksessa osta Seiska-lehti!
Ei IRL vegaaneille valitetakasn, eikä aseksuaaleille, palstalla lynkataan molemmat.
Aika usein ongelma tulee siinä, jos perinteisesti tarjotaan kakkukahvit. Leipomusten onnistumisessa on jonkin verran merkitystä eläinperäisillä tuotteilla, kuten munilla. Tosi hankalaa on miettiä, että millä ne korvaa ja miten vegetuotteet käyttäytyvät kypsentämisessä ja muuta, jos siis kokemusta ei ole. Ja jos on vielä muitakin rajoitteita, kuten vehnä, niin vaikeaksi menee.
Salaattia en lähtisi kahvipöydässä tarjoamaan. Sitä sitten pitäisi olla kaikille ja lihalisuketta myös ja sitten se ei enää olisi kakkukahvit, vaan isotöisempi operaatio.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen nykyisin kaikki kakut vegaanisina ja gluteenittomina. Aina on kakkuja kehuttu ulkonäöstä ja mausta. En kerro sekasyöjille kakun olevan vegaaninen.
Ehkä tämäkin on ikävästi tehty, parempi sitten, että ei vaikka ole mitään tarjolla taikka vaikka omenoita ja marjoja,
Wilhelmiinat on helppo tehdä vegaanisena, kun jättää munan pois ja korvaa voin margariinilla. Ei huomaa mitään eroa. Suklaakakku onnistuu myös vegaanisena (kakkupohjassa korvaa muna omenasoseella). Suklaaksi tietysti vegaaninen vaihtoehto. Voileipäkakku on myös helppo tehdä vegaanisena mutta jos tuntuu liian työläälle tehdä kokonainen kakku, niin tee yksittäinen voileipä voileipäkakun tyyliin ja koristele kauniisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wienernougat-rasiassa lukee, että se on vegaaninen.
Niin lukee minun sisäfileessäkin
Voi itku, jouduitko nyt laittamaan wienernougatit ja mariannet boikottiin :(
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiennyt, että Pihlajat, Mariannet ja Wienernougat on vegaanisia.
Myös vihreät kuulat ovat vegaanisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiennyt, että Pihlajat, Mariannet ja Wienernougat on vegaanisia.
Marianne ja Wienernougat eivät ole vegaanisia.
Kerrotko vielä mikä näistä ainesosista ei ole vegaaninen: Mantelit (41%), sokeri, kaakaovoi, kaakaomassa, aromi (vanilliini). Saattaa sisältää hasselpähkinää? Wienernougaa
Tai
Sokeri, glukoosisiirappi, kaakaomassa, kasvirasva (palmu, shea), kaakaovoi, aromit, emulgointiaine (soijalesitiini).
"Saattavat sisältää" eli tehdään samassa tehtaassa missä käsitellään maitoa. Ovat saaneet kuitenkin oikeuden käyttää "vegan"-logoa.
Kaakaovoi ja kaakaomassa. Niissä on paikoitellen merkittäviä jäämiä torakoista ja muista tuholaisista.
Kertoisitko sitten omasta ruokavaliostasi ja filosofiastasi mitä eläinten syömiseen tulee?
Huvittavaa kun sekasyöjät alkaa jeesustelemaan vegaaneille / näissä vegaaniketjuissa että iik, kasvien tuotannossa kuolee jyrsijöitä ja hyönteisiä!!1 Ikään kuin se olisi joku "gotcha", joka jotenkin romuttaisi vegaanisuuden. No ei se ole ja tiedätte kaikki ihan hyvin itsekin miksi.Esitän kysymyksen toisin: ketkähän ovat suurimmat jeesustelijat?
Ihanassa lehmänlannassa ne viljat kasvavat ja porkkanat hyviksi.
Ai niin, mutta ostattekin itävaltalaista aoijaa, koska siellä ei tarvi lannoitteita eikä traktoreita.
Anteeksi vain, mutta on pakko sivusta huomauttaa että kyllä minusta kaakaopapujen torakkajäämistä huomauttaminen on melkoista jeesustelua 🤣🤣🤣
En ole itse vegaani, mutta lapsellani on maitoallergia, joten lukaisen nämä vegaaniketjut aina siksi että jos niissä sattuu olemaan hyviä vinkkejä leivonnaisiin. Ilman maitotuotteita leipominen ei ole niin kauhean helppoa, varsinkin suolaiset koen ongelmaisiksi koska ei voi käyttää mitään juustoja. Toki onneksi nykyään on monenlaisia korvikkeita ja niitä kehitetään koko ajan uusia, mutta totuuden nimessä täytyy sanoa että monet näistä korvikkeista on aika kauheita. Usein niissä on tympeä jälkimaku ja osa tuoksuu sellaisilta, ettei lapsi halua niitä edes maistaa.
Mutta se mikä minua aina näissä ketjuissa ihmetyttää, on se raivo mikä vegaaniruokaa kohtaan esiintyy. Miksi se ihmisiä häiritsee mitä muut syö? On myös paljon muna- ja maitoallergisia, niin lapsia kuin aikuisiakin, joille olisi kiva osata tarjota heillekin maistuvia ruokia. Jos vegaaniruoka raivostuttaa niin kovin, niin kannattaisi vetää hiukan henkeä ja hetkeksi pysähtyä miettimään miksi näin ja samalla yrittää kasvattaa hieman suvaitsevaisuutta kanssaihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmäsalaatti on myös tosi hyvää. Siihen voi kylkeen halutessa laittaa vaikka kauravaahtoa, jos kaipaa jotain.
Kauravaahtoa. Kuulostaa aika.... Nyt ei herahda vesi kielelle ollenkaan, vaikka hedelmäsalaatista tykkään
Joo ei todellakaan. Minulle herahtaa vesi kielelle vain lehmän eritteistä! Voisin imeä visvaista eritettä suoraan lehmän tissistä! Ihanoo!
Minulle vegaanina riittäisi ihan hyvin suolaiset keksit ja hummus, sekä raakakakku tai konvehdit, en tarvitse molempia. Tulen juhliin juhlistamaan itse sankaria(eita) ja tapaamaan ystäviä ja läheisiä, en tekemään numeroa ruokavaliostani. En kaipaa mitään erikoistarjoilua, syön tai olen syömättä tarjottavien, eikä siihen tarvitse kenenkään kiinnittää mitään huomiota.
Minulle on täysin vierasta nämä väittämät vegaaninen tekemistä "performansseista" tarjoilujen suhteen. Oma lähipiirini koostuu pitkälti vegaaneista, eikä kukaan meistä lähde sukulaisten ja tuttavien juhliin jeesustelemaan tarjoiluja.