En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(
Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.
Kommentit (525)
Itse olen kahteen viimeiseen asuntoon ottanut sisustussuunnittelijan auttamaan isoissa linjoissa. Käytännössä olen saanut neuvoja huonekalujen sijoitteluun, seinien väritykseen, viherkasvien paikkoihin, värimaailmaan En ole halunnut enkä saanut mitään kirjallista suunnitelmaa vaan suunnittelija on ollut luonani pari tuntia ja ihan keskustellen antanut vinkkejä. Ensin on tietysti selvittänyt makuani. Käynti on maksanut max. 150 e. Mielestäni on ollut hintansa väärti.
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän millaisia kalusteita, tavaroita, värejä sulla nyt on?
Olen saanut kalusteet osan kavereilta ja osan ostanut halpana kun muutin tänne. Voin tähän joitain listata. Tämä on siis pieni yksiö.
Mulla on tämäntapainen työpöytä ja siinä työtuoli:
https://jysk.fi/tyohuone/tyopoydat/tyopoyta-vandborg-60x120-tammi/musta…
Ja sitten yksi nojatuoli, vihertävä, tämäntapainen:
https://www.lahdesmaki.fi/media/catalog/product/cache/28e97e484e0602be0…
Sitten mulla on puisia jakkaroita, tai yksi valkoinen ja puinen.
Ikeasta yksi kirjahylly, taisi olla Billy hylly, valkoinen.
Sohvapöytä tämäntapainen:
https://www.vepsalainen.com/fi/fi/boconcept-bornholm-sohvapoyta-o-59-cm…
Siten sänky on tietty, sellainen valkoinen, se on oikestaan ainoa asia mihin olen tyytyväinen...
Mulla on yksi iso tummanharmaa nukkamatto ja yksi pienempi vaalea räsymatto ja verhot on harmaat...
Vierailija kirjoitti:
Jos valaistus on kova niin kaikki on pilalla
Tämä on tosi tärkeä! Kylmän sävyinen valaistus saa kaiken näyttämään ankealta.
Ollaan nähty videolla ja ankea se on.
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matoilla, vilteilla, tyynyillä sekä valaistuksella saa kodin mielestäni näyttämään kotoisalta. Pehmeitä materiaaleja ja värejä.
Mulla on jo mattoja, suurin matto on tummanharmaa nukkamatto jonka ostin kun muutin tänne. Tyynyjäkin on paljon ja olen kokeillut eriväriisä tyynynpäälisiä, mutta jotenkin koti näyttää samealta, tympeältä ja ei kodilta. Verhot on harmaat....
Kuulostaa siltä että sulla on aika paljon harmaata sisustuksessa, sekä matot että verhot on jo aika iso pinta-ala harmaata tekstiiliä. Mitä muita värejä on? Jos kodin yleissävy on esim. valkoinen+harmaa, niin siitä voi tulla vähän tympeä vaikutelma, jos ei siis itse tykkää juuri sellaisesta. Minä toisin sisustukseen värejä esim. lämpimän sävyisten verhojen tai värikkään maton kautta. Myös puiset - ja siis puunväriset - huonekalut tuo mielestäni kodikkuutta kotiin, samoin viherkasvit.
Vierailija kirjoitti:
Mieti minkälaisen teeman haluaisit? merellisen , viidakkohenkisen vai desingretrohenkisen/ modernihenkisen/ 50 l vai rokokoon runsashenkisen. Sitten asettelet huonekalut toimiviin paikkoihin ja sisustat tekstiileillä ja tauluilla ja kukilla oikean hengen kotiisi. Näin.
Tykkään sellaisesti luonnonläheisestä, kotoisasta. Oon koittanut asetella noita ei saa mitenkään että näyttäisi kivalta ja kotoisalta ja en ymmärrä miksi.
Tykkäätkö todella huonekaluistasi, vai oletko hommannut niitä sen vuoksi, että ovat trendikkäitä ?
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän millaisia kalusteita, tavaroita, värejä sulla nyt on?
Olen saanut kalusteet osan kavereilta ja osan ostanut halpana kun muutin tänne. Voin tähän joitain listata. Tämä on siis pieni yksiö.
Mulla on tämäntapainen työpöytä ja siinä työtuoli:
https://jysk.fi/tyohuone/tyopoydat/tyopoyta-vandborg-60x120-tammi/musta…
Ja sitten yksi nojatuoli, vihertävä, tämäntapainen:
https://www.lahdesmaki.fi/media/catalog/product/cache/28e97e484e0602be0…
Sitten mulla on puisia jakkaroita, tai yksi valkoinen ja puinen.
Ikeasta yksi kirjahylly, taisi olla Billy hylly, valkoinen.
Sohvapöytä tämäntapainen:https://www.vepsalainen.com/fi/fi/boconcept-bornholm-sohvapoyta-o-59-cm…
Siten sänky on tietty, sellainen valkoinen, se on oikestaan ainoa asia mihin olen tyytyväinen...
Mulla on yksi iso tummanharmaa nukkamatto ja yksi pienempi vaalea räsymatto ja verhot on harmaat...
No vaihda nyt ihmeessä nuo harmaat jutut pois.
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matoilla, vilteilla, tyynyillä sekä valaistuksella saa kodin mielestäni näyttämään kotoisalta. Pehmeitä materiaaleja ja värejä.
Mulla on jo mattoja, suurin matto on tummanharmaa nukkamatto jonka ostin kun muutin tänne. Tyynyjäkin on paljon ja olen kokeillut eriväriisä tyynynpäälisiä, mutta jotenkin koti näyttää samealta, tympeältä ja ei kodilta. Verhot on harmaat....
Kuulostaa siltä että sulla on aika paljon harmaata sisustuksessa, sekä matot että verhot on jo aika iso pinta-ala harmaata tekstiiliä. Mitä muita värejä on? Jos kodin yleissävy on esim. valkoinen+harmaa, niin siitä voi tulla vähän tympeä vaikutelma, jos ei siis itse tykkää juuri sellaisesta. Minä toisin sisustukseen värejä esim. lämpimän sävyisten verhojen tai värikkään maton kautta. Myös puiset - ja siis puunväriset - huonekalut tuo mielestäni kodikkuutta kotiin, samoin viherkasvit.
On mulla toi vihertävä nojatuoli, ja olen koittanut tuoda sinistä sävyä huovilla ja tyynynpäällisillä, mutta ei silti näytä kivalta. En ymmärrä miksi. :-( Niin ja en tykkää tän asunnon listoista, ne on sellaiset tummanruskeat melkein mustat. Käy pahasti silmään.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäätkö todella huonekaluistasi, vai oletko hommannut niitä sen vuoksi, että ovat trendikkäitä ?
No minä sain osan näistä kun muutin ja silloin ne oli ihan kivoja. Esim työpöytäni näytti kaverini asunnossani tosi kivalta, omassa asunnossa taas oudolta ja rumalta.
Mulla sama vika...asunnon pohjaratkaisu on niin typerä, että kaikki kalusteet ovat aina jotenkin "väärässä" paikassa. Makuu"alkoviin" ei mahdu sänky ja kiinteitä kaappeja on joka seinällä. Vessa ihan järkyttävän iso ja keittiö-olohuone-makuuhuone pitkänmallinen.
Ei sisustus auta, kun asunto on rakennettu tämmöiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama vika...asunnon pohjaratkaisu on niin typerä, että kaikki kalusteet ovat aina jotenkin "väärässä" paikassa. Makuu"alkoviin" ei mahdu sänky ja kiinteitä kaappeja on joka seinällä. Vessa ihan järkyttävän iso ja keittiö-olohuone-makuuhuone pitkänmallinen.
Minäkin olen alkanut miettiä, onko se sitten vaan tää asunto. .. Esim en tykkää yhtään näistä tummista listoista, käy silmään. Seinät on vitivalkoiset, mutta niinkai jokaisessa vuokrakämpässä. En saa maalata täällä ollenkaan.
Omat sisustusvinkkini:
Älä osta kaikkea kerralla/samaa "sarjaa". Sisustus muotoutuu hiljakseen, esine esineeltä. Jos joku huonekalu puhuttelee, osta se. Älä liikaa mieti värien yms. yhteensopivuutta.
Meidän huonekalut on 80 %:sti kirppiksiltä/roskalavoilta/antiikkia.
En käytä kattovaloja, vaan ainoastaan erilaisia pöytävalaisimia ja lattialamppuja.
Kattovalot eivät mielestäni sovi mihinkään sisustukseen.
Vierailija kirjoitti:
Omat sisustusvinkkini:
Älä osta kaikkea kerralla/samaa "sarjaa". Sisustus muotoutuu hiljakseen, esine esineeltä. Jos joku huonekalu puhuttelee, osta se. Älä liikaa mieti värien yms. yhteensopivuutta.
Meidän huonekalut on 80 %:sti kirppiksiltä/roskalavoilta/antiikkia.
En käytä kattovaloja, vaan ainoastaan erilaisia pöytävalaisimia ja lattialamppuja.
Kattovalot eivät mielestäni sovi mihinkään sisustukseen.
Pikkuhiljaa saanut , ostetellut.. :-(
Materiaalien valinta: pehmeät materiaalit antavat kotoisan tunnelman- villa,puu jne
Värien valinta: keltapohjaiset värit antavat lämpimyyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen alkanut miettiä, onko se sitten vaan tää asunto. .. Esim en tykkää yhtään näistä tummista listoista, käy silmään. Seinät on vitivalkoiset, mutta niinkai jokaisessa vuokrakämpässä. En saa maalata täällä ollenkaan.
Minkälainen lattia?
Jos asunnon pohjaratkaisut ja pinnat on huonoja, niin niitä on vaikea sisustuksella korjata, huomattu on :( Muuta kämppään joka on söpö tyhjänäkin.
Kysy apua joltakin kaverilta, jonka koti on mielestäsi kiva ja kodikas.
Laita mies pihalle niin on heti viihtyisämpää.