Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kannattaisi alkaa laihduttamaan normaalipainoisen

10.08.2022 |

En ole koskaan ollut varsinaisesti "siro", en edes lapsena, luiden rakenteetkaan eivät ole hirveän sirot. Haluaisin kuitenkin laihtua vaikka 5kg. Miten tämä kannattaisi aloittaa, ja voisiko joku vinkata mitä kannattaisi syödä, ja kuinka paljon, paljonko liikkua. Olen kiitollinen. 164/59.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi normaalipainoisen pitäisi lainkaan alkaa laihduttamaan?

2/26 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki kertyy vatsaan, sieltä ainakin olisi hyvä saada pois rasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitäisi laihduttaa koska olet täysin normaalipainoinen? Harrasta liikuntaa niin lihakset kiinteytyy ja sillä tavalla kropan malli muuttuu.

Vierailija
4/26 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilates, kuntosali

Vierailija
5/26 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hula hula vanteella kiinteytyy keskivartalo.

Vierailija
6/26 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa syödä vähemmän kuin mitä nyt syöt. Vähennä 200-300 kaloria per päivä niin viimeistään puolen vuoden päästä olet pudottanut tuon

Vierailija
7/26 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö paljon kasviksia ja liiku monipuolisesti. Tai ala vetää piriä ja tupakkaa. Kaksi tietä, suosittelen ekaa.

Vierailija
8/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorit tavoitepainosi mukaan.

Vierailija
9/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole koskaan ollut siro, niin susta tuskin tulee siroa, paitsi huomattavassa alipainossa. Laihduttaminen siis ei ehkä ole nyt sulle se paras vaihtoehto. Ala mieluummin liikkua. Ja jos sulla kertyy rasvaa keskivartaloon, satsaa siihen, että ruokavaliosi olisi terveellisempi.

Vierailija
10/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla saa muokattua kroppaa paremmin kuin laihduttamalla, koska olet jo hyvän painoinen. Voi vaan pahentaa, jos alat jotain laihdutuskuureja. Tietty jos tunnistat syömisissäsi huonoja kohtia, niin niistä kannattaa aloittaa. Karkit, pullat, sipsit, limut

Vierailija
11/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kannata normaalipainoisen laihduttaa.

Vierailija
12/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän ei tarkoita normaalia rasvaprosenttia läheskään aina.

Vierailija
13/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks päivä halusit kuolla täällä. Nyt tikusta asiaa.

Vierailija
14/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kaikkien muidenkin, vähentämällä syömistä, lisäämällä liikkumista tai näiden yhdistelmä.

Mutta harkitse nyt tarkkaan haluatko. Olen työssäni keskustellut satojen vaikean ylipaino-ongelman kanssa painivien kanssa, ja todella monella massiivisen lihomisen on laukaissut normaalipainoisena laihdutus. Tyypillinen tarina, että ihan nuorena ollut erittäin hoikka, vaikka alle 50-kiloinen, sitten tulee iän myötä ehkä 10 kg jolloin tyyppi päättää että nyt muuten läski lähtee, ja laihduttaa sen pois. Useimmat saakin sen pois. Valitettavasti osalla syömiskäyttäytyminen häiriintyy mahdollisesti loppuiäksi, ja sen jälkeen painonhallinta ei ole ollenkaan helppoa. Näiden tarinat on masentavia: henkilö on voinut sen ekan kuurin jälkeen laihdutella ja lihoa takaisin 10-15 vuotta ja lopputulos sairaalloinen ylipaino.

Vierailija
15/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa syödä vähemmän kuin mitä nyt syöt. Vähennä 200-300 kaloria per päivä niin viimeistään puolen vuoden päästä olet pudottanut tuon

ei todellakaan. Varma tie painon kanssa jojoiluun alkaa normaalipainoisena rajoittaa kalorinsaantia. Usko kun täti omakohtaisesta kokemuksesta varottaa (nojaten toki myös tutkimustietoon)

Vierailija
16/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten kaikkien muidenkin, vähentämällä syömistä, lisäämällä liikkumista tai näiden yhdistelmä.

Mutta harkitse nyt tarkkaan haluatko. Olen työssäni keskustellut satojen vaikean ylipaino-ongelman kanssa painivien kanssa, ja todella monella massiivisen lihomisen on laukaissut normaalipainoisena laihdutus. Tyypillinen tarina, että ihan nuorena ollut erittäin hoikka, vaikka alle 50-kiloinen, sitten tulee iän myötä ehkä 10 kg jolloin tyyppi päättää että nyt muuten läski lähtee, ja laihduttaa sen pois. Useimmat saakin sen pois. Valitettavasti osalla syömiskäyttäytyminen häiriintyy mahdollisesti loppuiäksi, ja sen jälkeen painonhallinta ei ole ollenkaan helppoa. Näiden tarinat on masentavia: henkilö on voinut sen ekan kuurin jälkeen laihdutella ja lihoa takaisin 10-15 vuotta ja lopputulos sairaalloinen ylipaino.

Tuo nyt on täyttä puppua. Taustalla on monesti seks hyväksikäyttöä, kiusaamista ja hoitamattomia mt-ongelmia. Vaikeaan ylipainoon liittyy usein edellämainituista syistä johtuva tunnesyöminen ja vuosia jatkuneet huonot syömistottumukset ja ymmärtämättömyys/piittaamattomuus ravintoarvojen ja kaloreiden suhteen. Useimmat eivät ole olleet normaalipainoisia sitten taaperoiän. Älä kehtaa sanoa, ettei naisen kannata miettiä painoa ja omaa terveyttä.

Vierailija
17/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 164cm/56kg ja olen myös miettinyt että semmoinen 3kg saisi lähteä. Koska koin oloni parhaaksi siinä n. 52-53kg painossa, nyt osa entisistä housuista kiristää inhottavasti ja ärsyttää. Kilot on tulleet lasten jälkeen työelämään palattua, kun ei ole aikaa liikkua niin paljon ja väsyneenä maistuu herkut... Ryhtiliike pitäisi tehdä ettei paino ainakaan enää tästä nousisi ja karkaisi ihan käsistä.

Vierailija
18/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala treenaamaan

Vierailija
19/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on täyttä puppua. Taustalla on monesti seks hyväksikäyttöä, kiusaamista ja hoitamattomia mt-ongelmia. Vaikeaan ylipainoon liittyy usein edellämainituista syistä johtuva tunnesyöminen ja vuosia jatkuneet huonot syömistottumukset ja ymmärtämättömyys/piittaamattomuus ravintoarvojen ja kaloreiden suhteen. Useimmat eivät ole olleet normaalipainoisia sitten taaperoiän. Älä kehtaa sanoa, ettei naisen kannata miettiä painoa ja omaa terveyttä.

Tämä pitää ehkä paikkansa sellaisten yli 200-kiloisten kohdalla joita amerikkalaisissa ohjelmissa näkee, mutta suomalainen sairaalloisen ylipainoinen nainen on tyypillisimmin luokkaa 120 kg, käy töissä ja elää ihan normaalia elämää eikä suurella osalla ole mitään tuollaisia ongelmia. Olin vuosia töissä lihavuusleikkaus- ja ruokavalioneuvontaa tekevänä hoitajana lihavuusleikkauksia tekevässä yksikössä, joten olen näitä ihmisiä nähnyt ja tarinoita kuullut. Eivät he ole mitään Dr. Now -ohjelman tapaisia reppanoita todellakaan enemmistö. Paljon on ihan tasapainoisen oloisia, korkeasti koulutettujakin ihmisiä, joiden syömiskäyttäytyminen on vaan jossain vaiheessa seonnut ja sen jälkeen laihduttamisesta on tullut hyvin vaikeaa.

On myös tutkimustietoa siitä, että laihdutusyritykset normaalipainoisena voivat johtaa massiivisen painonnousun riskiin. Samoin nykyään tiedetään, että lihavuuden myötä käynnistyy ihan fysiologisia mekanismeja, jotka tekevät laihtumisesta ja alemmassa painossa pysymisestä vaikeaa. Kylläisyyshormonit ei toimi normaalisti jolloin on jatkuva nälkä, verensokerin säätely alkaa sekoilla mistä syömällä helpottuvia huonoja oloja, matala-asteinen tulehdus jyllää elimistössä. Itse lihominen alunperin on saattanut tapahtua vähän kuin huomaamatta esim. raskauksien, stressaavan elämäntilanteen yms. myötä ja sitten onkin yllättänyt, että ei ole helppoa päästä siitä painosta eroon. 

Kyllä toki ihmiset saa itseään kiinteyttää ja laihduttaakin, mutta kannattaa tiedostaa riskit. 

Vierailija
20/26 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen useaan kertaan elämäni varrella laihduttanut normaalipainon sisällä. Useaan kertaan siksi, että olen jo 50+, olen siis ehtinyt.

Kaikkea on kokeiltu. Siis ihan kaikkea kaalikeitosta lähtien. Olen myös lisännyt liikuntaa. Olen jättänyt herkut pois. Olen karpannut. Olen pätkäpaastonnut. Nämä kaikki eivät siis ole olleet mitään dieettejä, vaan olen yrittänyt saada aikaan muutosta tekemällä jotain toisin.

Mutta vain yksi toimii minulle: kalorien laskenta. Minun ongelmani on nimittäin se, että syön liikaa. En osaa arvioida, paljon on paljon. Joka kerta, kun aloitan niitä laskemaan niin hämmästyn, miten vähän ihminen saa sydä. Tai miten paljon se vähäinen päivittäinen karkkimääräni sisältää kaloreita.

Karppaus myös oli tehokasta, mutta se ei sovi minulle. Yhden kuukauden kokeilun jälkeen vyötäröltä lähti monta senttiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi