Olenko tässä asiassa liian joustamaton? ("perhematka", kun lapset aikuisia)
Eli siis, olemme puuhanneet lahjaksi vanhemmilleni merkkipäivän vuoksi muutaman yön matkaa kohteeseen X, mukaan tulisi vanhemmat ja me kolme lasta, joilla ikää reissun aikaan 24-29 vuotta.
Majoitusta oltaisiin nyt järjestämässä eräänlaiseen huvilaan, jossa on alakerrassa keittiö, olohuone ja pesutilat + wc, yläkerta on avointa tilaa ja siellä on sängyt kaikille (2 parisänkyä + 1 vuodesohvasta aukeava sänky). Tämä huvila ei ole kovin iso, joten nuo makuutilat ovat oikeasti aika tiiviit ja vain yhdelle meistä sisaruksista on siis oma sänky.
Ymmärrän, että tuo majoitus on muilta spekseiltään (hinta, sijainti, kunto) hyvä. Olen kuitenkin sisarusteni mielestä nyt pilaamassa reissua, kun minä en halua 29-vuotiaana enää aio majoittua tuollaisessa paikassa, jossa minulla ei ole minkäänlaista yksityisyyttä. En todellakaan vaadi mitään omaa huoneistohotellin huonetta itselleni, mutta olenko liian vaativa, kun olen valmis jakamaan huoneen korkeintaan yhden sisareni kanssa, en nukkumaan koko porukalla samassa, pienehkössä huoneessa? Tuolla oltaisiin kuitenkin viisi yötä, joten mistään ihan minimaalisesta yhden yön reissusta ei ole kysymys. Olen myös sanonut, että olen valmis maksamaan omalta osaltani enemmän, jos tämän minun valintani vuoksi päädytään muunlaiseen majoitukseen, mutta sisareni ovat nyt liian kiinnittyneitä juuri tähän taloon. Vanhempani eivät osallistu paikan valintaan, he tietävät että reissu on tulossa, mutta kaikki muu on heille yllätystä.
Kommentit (68)
Me oltiin sukulaisreissulla airbnb:ssä ilman omia huoneita enkä kyllä ikinä enää lähde sellaiselle reissulle.
Siellä oli parisängyt yhdellä peitolla, jeejee!
Tuo riippuu niin perheestä... Minä voisin äitini ja siskoni kanssa hyvin jakaa hotellihuoneen. Mutta taas vaikkapa mieheni perheessä en voisi kuvitella että vanhempansa nukkuisivat poikiensa kanssa samassa huoneessa. Et minusta ole liian joustamaton, teitä on aika iso porukka noin pieniin tiloihin.
Minusta ihana idea. Perheet ovat erilaisia, niin myös vanhemmat.
Ehkä tuota majoittumista kannattaa vielä harkita, mutta idea on tosi kiva. Kivaa reissua!
Itseäni ei haittaisi nukkua muutamaa yötä samassa tilassa. Mutta se on tosi ikävää, jos jyrätään toisen toiveet. Erityisesti, jos olisit valmis maksamaan tilavammasta majoituksesta koituvat kulut.
Ai pötköttelisitte kaikki samassa huoneessa? No siitä on lomailu kaukana. Voi sitä pierun, kuorsauksen, yöllisten vessareissujen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Viisi vuorokautta elämästä ei ole kovin pitkä aika.. Ainut olisi jos olisin varma etteivät vanhemmat halua nukkua samassa tilassa aikuisten lapsiensa kanssa.
Viisi vuorokautta omasta lomasta on todella pitkä aika. Viisi vuorokautta nukkumatta on iäisyys.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä alakerran olkkarissa voi nukkua?
Mitä sillä on väliä jos kaikki on isoa, yhteistä tilaa?
Vierailija kirjoitti:
Ota makuupussi ja alusta ja nuku alakerrassa.
Ei siinä paljon nukuta, kun porukka käy jääkaapilla, käy vessassa ja vanhemmat heräävät klo 6 kahvinkeittoon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä alakerran olkkarissa voi nukkua?
Teoriassa varmasti joo, on siellä sohva, mutta ei vuodesohva. Mutta siinäkin määrin olen kyllä hienohelma, etten missään hotellin sohvalla halua nukkua, vaikka siihen lakanoita levittäisikin.
No ette tietenkään voi yöpyä tuollaisessa paikassa. Viisi yötä viisi aikuista ihmistä samassa pienessä tilassa parisängyissä. Haloo?!
Nyt vaan etsimään reilusti sellaista paikkaa, missä yllätetty merkkipäiväpari saa oman makuuhuoneen ja te kolme aikuista lasta riittävästi omaa tilaa, vaikka sitten niin, että kaksi jakaa huoneen keskenään ja yksi nukkuu levitettävällä sohvalla tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä paljon nukuta, kun porukka käy jääkaapilla, käy vessassa ja vanhemmat heräävät klo 6 kahvinkeittoon.
Keittiö oli alakerrassa kahvin keittoa varten. Vieraassa paikassa voi toki nukkua huonosti missä vaan, oli siinä perhettä läsnä tai ei.
Jokainen joustaa vähän, muuten ei tule minkäänlaista matkaa.
Mitä jos olisitte vaikka kaksi yötä isommassa paikassa jossa olisi huoneet kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiö oli alakerrassa kahvin keittoa varten. Vieraassa paikassa voi toki nukkua huonosti missä vaan, oli siinä perhettä läsnä tai ei.
Jokainen joustaa vähän, muuten ei tule minkäänlaista matkaa.
Viisi päivää on pitkä aika. Jos rahat ei riitä, miksi ei olla pari päivää jossain tilavammassa paikassa? Vai onko tuo mökki ilmainen? Eli ylimääräistä rahaa ei ole ollenkaan?
Meillä on merkkipäivät julistettu käymällä yhdessä syömässä. Korona-aikaan ei ole tehty edes sitä.
Miten viraantuneita ihmiset oikein ovat perheistään, jos tämä on kauhea ongelma? Meillä oli jokunen aika sitten mökki vuokralla, isovanhemmat, minä&mieheni ja 4 lasta. Makuutilana oli juurikin parvi, jossa sänkyjä. 70v isäni ei viitsinyt kivuta parvelle nukkumaan vaan nukkui ihan tyytyväisenä alakerran sohvalla.
Sama tilanne miehen vanhempien mökillä, kellään ei ole mitään väliä missä nukkuu, jos vaan joku makuusija löytyy.
Meidän perheelle tämä on normaalia.
Annatte vanhempien nukkua yönsä siellä mökissä ja te lapset yövytte teltassa/teltoissa pihalla.
Tai annatte vanhempienne mennä matkalle kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten viraantuneita ihmiset oikein ovat perheistään, jos tämä on kauhea ongelma? Meillä oli jokunen aika sitten mökki vuokralla, isovanhemmat, minä&mieheni ja 4 lasta. Makuutilana oli juurikin parvi, jossa sänkyjä. 70v isäni ei viitsinyt kivuta parvelle nukkumaan vaan nukkui ihan tyytyväisenä alakerran sohvalla.
Sama tilanne miehen vanhempien mökillä, kellään ei ole mitään väliä missä nukkuu, jos vaan joku makuusija löytyy.
Meidän perheelle tämä on normaalia.
Meillä myös isäni nukkui alakerrassa sohvalla ja äiti makuuhuoneessa. Minä, puoliso ja lapsi nukuimme parvella ja kuuntelimme papan kuorsausta. Lisänä oli kinkku paistumassa koko yön suoraan parven alapuolella edessä olevassa keittiössä. Kolinat ja höyryt toivat lisäefektiä "nukkumiseen".
Tuota reissua ei uusittu.
Muutenkin viisi yötä on yllätysmatkaksi tosi pitkä. Saati sitten tuollaisessa lähes siskonpedissä.
Me ollaan myös lähdössä perhematkalle, tosin niin, että vanhemmat maksavat. Oli itsestään selvää, että vuokrattiin mökki, jossa jokaisella on, ei vain oma makuuhuone, mutta myös oma kylpyhuone.
Voisin olla toinen vanhemmistasi, siis lapsemme ovat suunnilleen teidän ikäisiämme. Inhoaisin yöpyä viisi yötä aikuisten lasten kanssa samassa avoimessa makuutilassa.
Viisi vuorokautta elämästä ei ole kovin pitkä aika.. Ainut olisi jos olisin varma etteivät vanhemmat halua nukkua samassa tilassa aikuisten lapsiensa kanssa.