Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarjoatteko lastenne kavereille ruokaa ja herkkuja, kun he ovat kylässä?

Vierailija
23.10.2006 |

Pojallani 5v on kaveri, joka asuu 100 m päässä meistä ja poika käy heillä kylässä useita kertoja viikossa. Joka kerta, kun poika siellä kyläilee niin aina tarjotaan ruokaa tai jotain naposteltavaa. Kesällä oli monta kertaa grillannut makkaraa heidän kanssaan ja jäätelöä sai joka kerta kun kävi. usein saa myös pitsaa tai jotain muuta lämmintä syötävää. Tänään viimeksi pojalle oli tarjottu keksejä.

Minusta on aika outoa, että noin paljon tarjoillaan. Siis kivaa sillä tavalla, että poikani on ilmeisesti heille tervetullut, mutta tuntuu hassulta. Itse en voisi kuvitellakaan, että alkaisin joka kerta, kun pojan kavereita tulee meille niin tarjoamaan jotain. Meillä nimittäin käy joka päivä kavereita ja yleensä heitä on 3-4 kerralla ja joskus jopa kuusikin. Omiakin lapsia on kolme, joten esim. jos jäätelöä tarjoaisin lapsilleni ja heidän kavereille niin vararikossa oltaisiin. Tuota rahaa kun ei hirveästi ole. Joskus toki olen tarjonnut ja esim. keksit ovat edullisia, mutta niitäkin uppoaa melkoinen määrä, kun on monta syöjää.

Kertokaa miten te muut toimitte lasten kavereiden kanssa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjotaan välipala-aikaan välipalaa, ruoka-aikaan ruokaa.

Vierailija
2/24 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tietysti tarjoan lapsen kavereillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ilman lupaa" en antanut, mutta sitten homma alkoi mennä niin että tämä kaveri alkoi kerjätä, ruinata kaikkea, tuli meille vaikka 15 minuutiksi " leikkimään" että sai mehua. alkoi kyllästyttää se joten annoin pari kertaa vaan vettä. ei oo sitä " kaveria näkyny.

minusta voisit sanoa lapsellesi ettei saa vieraissa paikoissa ilman lupaa syödä. minulle opetettiin jo 5 vuotiaana että ilman lupaa ei kylässä syödä, kyllä sen isäntä perhekkin ymmärtää, luulis ainaki?

Vierailija
4/24 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joskus muutenkin jätskiä tai keksiä, pullaa tms. mutta ei tosiaan aina kuitenkaan.

Vierailija
5/24 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä on ruoka- aika niin kysyn lasten kavereilta syövätkö ruokaa tai haluavatko esim leipää. Ja myöhemmin tarjoan jotain pientä suolasta ja makeaa.

Kesällä meillä oli pakastimessa aina paljon mehujäätelöitä...

Meillä myöskin kolme lasta.

Vierailija
6/24 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin lapsi ja asuimme kerrostaloalueella, jossa minulla oli paljon kavereita ja heidän luona kyläiltiin päivittäin. Ei silloin tarjoiltu lasten kavereille mitään, vaan esim. kun kaveri meni syömään niin vieraat odottivat siellä lastenhuoneessa. Näin tehtiin ihan joka paikassa eikä koskaan ketään kutsuttu pöytään. Eri asia oli silloin, kun isompina mentiin kaverille yökylään, mutta muuten tarjoilua oli vain synttäreillä.

Nyt tuntuu itsestänin oudolta alkaa tarjoileen isolle lapsilaumalle syötävää.

Vierailija
7/24 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaten jos joku kaveri on ruoka-aikaan kotona, saa tietty tulla pöytään, mutta yleensä meillä kyllä on naapurustossa aika samat ruoka-ajat ja kukin syö kotona.

Vierailija
8/24 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ikinä kehtaisi olla tarjoamatta jos kotiväki itse syö, oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen.

teet sellaisena päivinä, kun tiedät lapsellasi olevan kavereita kylässä, jotain halpaa ruokaa esim. makaroonilaatikkoa. ei luulisin kenenkään talous siitä kaatuvan. välipalalla tarjoat vaikka näkkäriä.

Vierailija
9/24 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kun itse olin lapsi ja asuimme kerrostaloalueella, jossa minulla oli paljon kavereita ja heidän luona kyläiltiin päivittäin. Ei silloin tarjoiltu lasten kavereille mitään, vaan esim. kun kaveri meni syömään niin vieraat odottivat siellä lastenhuoneessa. Näin tehtiin ihan joka paikassa eikä koskaan ketään kutsuttu pöytään. Eri asia oli silloin, kun isompina mentiin kaverille yökylään, mutta muuten tarjoilua oli vain synttäreillä.

Nyt tuntuu itsestänin oudolta alkaa tarjoileen isolle lapsilaumalle syötävää.

soitin äidille jos halusin syödä kaverilla ts. minut oli kutsuttu pöytään. usein lähdin jopa kotiin odottamaan että kaverini oli syönyt ja sitten jatkettiin leikkejä. en muista että meillä olisi koskaan tarjottu kavereille ruokaa, korkeintaan mehua. minustakin tuo on outoa. en haluaisi että lasteni kavereiden vanhemmat tarjoaisivat ruokaa " ilman suostumusta" sillä minä kuitenkin valmistan ruuan omalle perheelle, ja kuka sen sitten syö jos lapset ruokailevat tietämättäni muualla. minusta sinun kannattaisi jutella lapsesi kanssa tai mahdollisesti myös lasten vanhempien kansssa.

Vierailija
10/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sen ikäisiä lapsia, että eivät vielä ihan vieraile ilman äitiä, mutta varmasti piankin. No on naapurin 3-vuotias poika ollut meillä yksinkin hoidossa, silloin sovitusti annoin ruokaa.

Mutta kun äidit keittää kahvit niin kyllä lapsetkin syö siitä pöydästä jotain herkkuja.

Vierailija
11/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan lasten kavereille välipalaa tai ruokaa, jos sattuvat olemaan paikalla. Herkkuja vältän, koska niitä eivät omatkaan lapset päivittäin syö.

Harmittaa sellaiset kyläpaikat, joissa aina työnnetään keksiä lapsen käteen. Ajatelkaa vähän lapsen hampaita. Meillä ollaan tarkkoja ruoka-ajoista ja siitä, että vain ruoka-aikana syödään (minulla ja miehellä reikäiset hampaat ja ainakin esikoinen on jo karies bakteerin saanut). Kiva sitten, kun naapurit pilaavat omat periaatteemme.

Vierailija
12/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meillä ei omatkaan lapset saa syödä jätskejä ja pippareita kuin lauantaisin (toki saavat ottaa jos jossain heille tarjotaan) niin en tarjoa muillekkaan lapsille.

Joskus aiemmin pyysin myös kaverin syömään, mutta kun nuo lapset on kasvanu ja molemmilla on nykyään kaveri täällä joka päivä, niin lopetin. Omat lapseni ei myöskään saa syödä ruokaa vieraissa vaan tulevat kotiin syömään.

Leipää saavat toki ottaa, ettei meillä ihan nälässäkään tarvi olla.

Vierailija
13/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oma lapseni ei naapurissa myöskään syö ellei siitä ole sovittu. Joskus tarjoan jotakin pientä syötävää, mutta en silloin jos tiedän lapsen menevän kohta syömään. Eikä meillä aina kaapeissa mitään tällaista pientä syötävää olekaan, jätskiäkin vain jos muistaa ja pystyy ostamaan.

Meillä on pienenä myös ollut aivan samat jutut kuin ap:lläkin, eli jos oltiin kaverilla heidän ruoka-aikaansa, istuttiin vaikka Aku Ankkoja lueskelemassa toisessa huoneessa.

Vierailija
14/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tarjoaa lasten vieraille ruokaa. Meillä se ei vain ole mahdollista. Jos naapurin 4 lasta ovat meillä yhtaikaa kylässä niin sinne hupenisi melkoinen määrä esim. jäätelöä, kun omillekin lapsille pitäisi antaa. Meillä siis käy lapsia päivittäin ja monta kerrallaan ja vieläpä samat lapset ramppaavat montakin kertaa. Varsinkin kesällä kävi melkoinen trafiikki tuossa ovella.

On aivan eri asia, jos meiltä yksi lapsi käy kylässä jossain kuin se, että jostain perheestä tulee meille neljä lasta. Kyllähän yhdelle tai kahdelle lapselle voi joskus jotain tarjota, mutta kun isoja lapsilaumoja tulee päivittäin niin en ala lapsia ruokkimaan. Jokainen kuitenkin tässä lähellä asuu ja kotiin voi mennä syömään.

Joskus meillä naapurin lapset ovat tosin kerjänneetkin, varsinkin eräs tyttö. Hänelle olen sanonut tiukasti, että jos on nälkä niin pitää mennä kotiin syömään. Hän on ollut usein vailla jäätelöä ja eikä meillä sitä ole ollutkaan. Meille ei osteta edes paljoa herkkuja. Naapurin lapset mussuttavat jatkuvasti jotain tuolla ulkona.

Vierailija
15/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit odottavat lasten huoneissa ruokailun ajan.

Ihan eri asia on tietysti, jos ovat yökylässä tai ns. hoidossa, josta on vanhempien kanssa sovittu.

Juomista saavat/osaavat itsekin hakea, sitä ei tarvitse tarjota.

Vierailija
16/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihan eri asia on tietysti, jos ovat yökylässä tai ns. hoidossa, josta on vanhempien kanssa sovittu.

Vierailija:

Eli lapset saavat kyllä mennä omaan kotiinsa syömään. Joskus jompikumpi tytöistä kysyy, saisiko kaverikin ruokaa ennen kuin lähtevät jonnekin. Silloin annan ruoan kaverillekin. Tämä tapahtuu pari kertaa vuodessa.

Jos teen pullaa tms sellaista ja tarjoan omille lapsilleni, niin silloin tietysti saavat kaveritkin.

Itse edellytän myös, että omat lapseni tulevat kotiin syömään, koska kotona on kuitenkin ruoka valmiina tiettyyn aikaan.

Vierailija
17/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä herkkuja ei syödä joka päivä, en halua opettaa lapsilleni sellaisia ruokailutottumuksia + hampaat. Meillä syödään ruoka- ja välipala-aikoina.

Vierailija
18/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-ajat on naapureissa melko samat, joten jokainen syö kotonaan.

Vierailija
19/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin oletteko kysyneet vanhemmilta lupaa?

Mä en ainaka yhtään tykkäis että mun lapset nassuttais jatkuvasti jotain makeaa ja rasvasta! Meillä kun on sitä varten karkkipäivä!

Vierailija
20/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

niin oletteko kysyneet vanhemmilta lupaa?

Mä en ainaka yhtään tykkäis että mun lapset nassuttais jatkuvasti jotain makeaa ja rasvasta! Meillä kun on sitä varten karkkipäivä!