Rekrytoijan haastattelu IL:ssä, "Tärkein kysymys..."
"Aloitin urani haastattelemalla kaupan alalle työntekijöitä. Haastatteluihin oli varattu aikaa vain 15 minuuttia. Tärkein kysymys, joka kysyttiin jokaiselta hakijalta oli: mitä tekisit jos huomaisit olevasi myöhässä työvuorosta?
Vastaus kertoi hakijasta ja määritteli lopulta tuliko hän valituksi. Jos hakija vastasi, että yrittää tulla mahdollisimman nopeasti, oli se huonoin mahdollinen vastaus.
Kassatyöntekijän tulee olla minuutilleen paikalla. Tällä kysymyksellä selvitettiin hakijan valmiuksia työhön."
Siis mitä ihmettä? Ihan oikea vastaus että tulisin mahdollisimman pian. Mitä tuohon olisi pitänyt vastata? Ettei ikinä myöhästy?
Kommentit (70)
Ihan älytöntä. Jokainen voi myöhästyä ihan itsestä riippumattomista syistä. Vaikkapa koska liikenne on poikki onnettomuuden takia. Tai nostosilta on pystyssä ja jää jumiin. Näitä sattuu.
Tärkeintä siinä tilanteessa on ILMOITTAA työpaikalle, että myöhästyy ja tulee heti kun se on mahdollista.
Vituttaa eniten nämä tyypit jotka tulevat palaveriin ja soittelevat respasta tuntia ennen että ollaan täällä tulisitko hakemaan.
He ovat aika-varkaita. Olen suunnitellut päiväni siten että käytän aikani ennen palaveria omiin töihini en heidän paapomiseensa.
Seurustelkaa vaikka sen respan kanssa kunnes palaveri alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä. Jokainen voi myöhästyä ihan itsestä riippumattomista syistä. Vaikkapa koska liikenne on poikki onnettomuuden takia. Tai nostosilta on pystyssä ja jää jumiin. Näitä sattuu.
Tärkeintä siinä tilanteessa on ILMOITTAA työpaikalle, että myöhästyy ja tulee heti kun se on mahdollista.
Tämä. Vastauksessa pitää ilmoittaa että myöhästyy ja myös syy. Se oli varmasti se, mitä haettiin. Se, että en koskaan myöhästele, on sekin väärä vastaus, sillä omallakin lyhyellä työmatkalla oli kerran kiertotie myös kävelijöille ja lyhyen työmatkan (kävellen) vuoksi olen mitoittanut sen että olen paikalla pari minuuttia ennen kuin pitää olla. Parin minuutin yllätystekijöitä joskus on, pieniä kiertoja esim. naapuritalojen remonttien vuoksi kun työmatkalla on paljon 80-luvun kerrostaloja, mutta isoja kiertoteitä en ole siihen laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vastaukseni olisi ollut, että soitan pomolle olevani myöhässä ja tulevani mahd. pian. Jos tuo vastaus ei kelpaa niin varmaan sitten pitää rautatiesillalta hypätä alas, kun myöhästymiseen lankesi.
Ongelma tuossa on se että pomo ei usein ole paikalla kun kauppa aukeaa. Käytännössä ensin pitää soittaa sinne työpaikalle oleville henkilöille. Pomo voi olla vielä nukkumassa tuossa kohtaa.
Oijoi, nukkumassa vielä! Miksei ole ajoissa töissä?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut tuolla lailla myöhässä töistä, joten enpä olisi osannut ajatella, että pitää soittaa pomolle. Tietystihän niin pitää tehdä!
Asian voi kuitenkin kertoa heti työpaikkaan perehdytyksessä. Täältä ei voi myöhästyä, koska sitten on yksi kassa vähemmän, mutta jos nyt kuitenkin on vaikka ruuhkaa ja tietää myöhästyvänsä, soita heti minulle.
Ai niin mutku eihän mitään perehdytyksiä nykyään järjestetä.
Ehkä juuri siksi tuollaista pitääkin kysyä jo haastattelussa, että jos tuollaista asiaa ei itse tajua niin miten järjettömän määrän muita itsestäänselvyyksiä joutuu takomaan sen uuden työntekijän kaaliin.
Nykyajan hupskot ei pysty työtekoon. Lähetetään töihinkin niin viimetingassa ettei pieninkään viivytys mahdu kuvioon. Jos yllättäen vaikka punaiset palaa joka risteyksessä, tai bussivuoro jää välistä, tai kiertotie käytössään niin ovat jo myöhässä. Tällaiseen tarvitaan muutama minuutti. En ole myöhässä koskaan mutta en kuvittele ehtiväni töihin joka päivä samassa ajassa kuin se on käynyt nopeimmillaan.
Huulipyöreänä vielä ihmetellään että oon ennenkin ehtinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vastaukseni olisi ollut, että soitan pomolle olevani myöhässä ja tulevani mahd. pian. Jos tuo vastaus ei kelpaa niin varmaan sitten pitää rautatiesillalta hypätä alas, kun myöhästymiseen lankesi.
Ongelma tuossa on se että pomo ei usein ole paikalla kun kauppa aukeaa. Käytännössä ensin pitää soittaa sinne työpaikalle oleville henkilöille. Pomo voi olla vielä nukkumassa tuossa kohtaa.
Oijoi, nukkumassa vielä! Miksei ole ajoissa töissä?
On se mut sen vuoro alkaa vasta 2 tuntia myöhemmin. Joka päivä. Etkö ole työelämässä kun tuollaista ihmettelet?
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa eniten nämä tyypit jotka tulevat palaveriin ja soittelevat respasta tuntia ennen että ollaan täällä tulisitko hakemaan.
He ovat aika-varkaita. Olen suunnitellut päiväni siten että käytän aikani ennen palaveria omiin töihini en heidän paapomiseensa.
Seurustelkaa vaikka sen respan kanssa kunnes palaveri alkaa.
Hyvä respa ei soitakaan kauheasti etukäteen.
Sinäkin voit noissa tilanteissa vastata, että onko joku sekaannus, aika oli vasta tunnin päästä, en pääse nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut tuolla lailla myöhässä töistä, joten enpä olisi osannut ajatella, että pitää soittaa pomolle. Tietystihän niin pitää tehdä!
Asian voi kuitenkin kertoa heti työpaikkaan perehdytyksessä. Täältä ei voi myöhästyä, koska sitten on yksi kassa vähemmän, mutta jos nyt kuitenkin on vaikka ruuhkaa ja tietää myöhästyvänsä, soita heti minulle.
Ehkä juuri siksi tuollaista pitääkin kysyä jo haastattelussa, että jos tuollaista asiaa ei itse tajua niin miten järjettömän määrän muita itsestäänselvyyksiä joutuu takomaan sen uuden työntekijän kaaliin.
Ja saadaan sillä niitä, jotka myöhästelevät jatkuvasti, mutta puhumallahan siitä selviää! 😘
Jos ei ole koskaan myöhästynyt töistä, ei tuollainen vastaus välttämättä tule haastattelussa heti mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja saadaan sillä niitä, jotka myöhästelevät jatkuvasti, mutta puhumallahan siitä selviää! 😘
Jos ei ole koskaan myöhästynyt töistä, ei tuollainen vastaus välttämättä tule haastattelussa heti mieleen.
Minä en ole vielä ikinä myöhästynyt töistä, mutta silti ensimmäinen ajatukseni olisi soittaa että hei, siellä on kohta kassa tyhjänä kun minulle sattui matkalla jotain ikävää. Eikö ihmisillä ole enää nykyään mitään tervettä järkeä?
Työnhaun ei pitäisi olla näin vaikeaa. Jos on tarvittava koulutus, niin paikka pitäisi saada. Tätä mieltä olen vahvasti. Toki siellä sitten osa ei pärjäisi, mutta koeaika on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Työnhaun ei pitäisi olla näin vaikeaa. Jos on tarvittava koulutus, niin paikka pitäisi saada. Tätä mieltä olen vahvasti. Toki siellä sitten osa ei pärjäisi, mutta koeaika on olemassa.
Jos yhteen paikkaan on 50 hakijaa joilla kaikilla on se koulutus, niin palkkaisit siis heidät kaikki?
Testamenttaisin omaisuuteni kauppiaalle ja tappaisin itseni.
Ilmoittaa tietenkin pitää.
MUTTA jos hakija ei ole tämänkaltaisessa vuorotyössä työskennellyt, tai myöhästellyt, niin hyvin todennäköisesti vastaa "väärin" - itsekin olisin vastannut. Todella kummallista jos tämä on rekryn tärkein kysymys, mutta rekrytointi onkin melkoista pelleilyä useimmiten.
Mun mielestä sekin on väärä vastaus, että minä en koskaan tule myöhästymään. Sehän tarkoittaa sitä, että jättäisit esim. onnettomuuteen joutuneen oman onnensa nojaan. Mä olen ollut tilanteessa, että tuli pitkä kiertotie, kun rekka oli kaatunut. Se ei ollut mulle työmatka, mutta jollekin muulle varmasti oli.
Sanoisin, että julkisen liikenteen vika. Mitään ei ole tehtävissä, jos työnantaja ei suostu hankkimaan työmatkasähköpyörää työntekijöille, vaikka se ei kustantaisi heille mitään.
Minä olen tyypiltäni sellainen, että vaikka aivoni prosessoi asiaa, niin se ei tule ulos suusta, kuin vasta vähän ajan päästä. Sen takia työhaastattelut ei oikein onnistu, kun mietin niin kauan ja jos vastaan nopeasti sieltä voi tulla mitä vaan outoa, mikä ei edes pidä paikkaansa. Vaikka joku tosi huono letkautus jolle nauran vain minä.
Siis onko tosiaan niin, että ison osan mieleen EI tule ensimmäisenä ilmoittaa työpaikalle, että myöhästyy? Jännittävää. Olen ollut urani alkuvaiheissa työpaikoissa, joissa oli hyvinkin tarkat työajat. Silloin en myöhästynyt töistä edes sinä aamuna, kun minua bussille kyydinnyt mieheni ajoi ojaan mustan jään takia. Pomppasin autosta salamana ja pyysin kyydin ensimmäiseltä paikalle pysähtyneeltä ihmiseltä. Bussissa kyllä toki sitten hävetti, että olin noin vaan jättänyt mieheni sinne ojan pohjalle auton kanssa.
Sittemmin olen usein ollut ohjaamassa työpaikalla harjoitteluaan suorittavia opiskelijoita. Aika usein käy niin, että opiskelija on päättänyt syystä tai toisesta jättää harjoittelun kesken, mutta ei ilmoita siitä harjoittelupaikkaan. Myöhästymisistä nyt puhumattakaan. Minusta se on kertakaikkisen outoa ja osoittaa kyllä hyvin, ettei omasta toiminnasta hirveästi oteta vastuuta.
Tottakai pitää ilmoittaa. Mun työ ei ole edes asiakaspalvelua, mutta paikalla on hyvä olla tiettyyn aikaan ja kerran meni pitkäksi kun avaimet tippui kaulasta - lenkki petti - ja jouduin palaamaan takaisin. Löytyi onneksi takamatkalta. Soitin ja ilmiotin, että tuun vähän myöhhässä. Mulla ei ole liukuvaa työaikaa, ainoa syy työnantajan jämähtäminen joissakin asioissa 80-luvulle, mutta työnantaja joustaa tarpeen tullen.