Voiko nuorempi lapsi leikkiä koti pihalla vanhemman sisaruksen kanssa?
Niin mitä mieltä olette, voiko 9-vuotiaan ja 5-vuotiaan siskosten antaa olla keskenään koti pihalla leikkimässä? Lähinnä tarkoitan että pärjääkö 5-vuotias pihalla jos vanhemmat sisällä kotona? Ikkunasta on kyllä suora yhteys leikkipaikalle.
Kommentit (92)
Meillä 3v ja 5v leikkivät kotipihalla ilman vanhempia. Maalla elämä on toisenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aivan paikasta, metsän keskellä missä ei ole autoteitä, tai aidatussa leikkipaikassa voi oikein hyvin. Tien vieressä aitaamattomassa ei.
Ja riippuu myös lapsesta, onko oppinut jo liikenteeseen vai onko rämäpää.
5 v tarvitsisi aidatun kotipihan? :D
Aika ihmeellistä jos eivät pärjäisi, mutta itse varmaan tiedät lastesi taidot ja kypsyystason parhaiten - tässä kun tuntuu olevan aika paljon vaihtelua perheiden välillä, minkä verran lapset saavat itsenäisesti tehdä asioita ja ajatella omilla aivoillaan.
Minä en jättäisi. Aikuisen kuuluu vahtia pienet lapset. Aika raskas taakka 9-vuotiaalle kantaa lopun elämäänsä jos on vastuussa pienemmästä sisaruksesta ja jotain sattuu. Hänkin on lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Sen isomman ei kuulu tuurata aikuista.
Ymmärrän pointtisi jos vanhin lapsi joutuisi päivittäin tai viikoittain katsomaan pienemmän sisaruksen perään ja hoitamaan tätä. Mutta eikai siinä nyt mitään väärää ole jos h a r v o i n vanhempi lapsi katsoo pienemmän lapsen perään. Opettaa myös vanhempaa lasta vastuullisuuteen.
Mun esikoinen 5-vuotiaana harjoitteli itse kauppareissuja. 6-vuotiaana käveli eskarista yksin kotiin joka päivä (vuonna 2017), tämä onnistui koska osallistui vain esiopetukseen.
Nuorempi 6v lapsi on arempi, eikä halua liikkua itsekseen vielä.
Lapset on erilaisia, tunnet omasi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 3v ja 5v leikkivät kotipihalla ilman vanhempia. Maalla elämä on toisenlaista.
Kaupungissa on tietysti kaupunkien vaarat, mutta eikö nyt maallakin ole omansa? Metsää, vettä, maantiet, suot. Kolmevuotias on hyvin arvaamaton liikkeissään eikä 5-vuotias ole valmis huolehtimaan toisesta lapsesta.
Välillä lukee näitä juttuja, kun lapset ovat lähteneet pihasta ja juttu päättyy joko onnellisesti tai vähemmän onnellisesti, mutta, mietin, että eikö noiden lasten perään katsottu. Ei näköjään kaikki viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointtisi jos vanhin lapsi joutuisi päivittäin tai viikoittain katsomaan pienemmän sisaruksen perään ja hoitamaan tätä. Mutta eikai siinä nyt mitään väärää ole jos h a r v o i n vanhempi lapsi katsoo pienemmän lapsen perään. Opettaa myös vanhempaa lasta vastuullisuuteen.
Lapsen ei kuulu sijaistaa aikuista, oli se aikuisesta miten mukavaa ja helppoa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuorena pitää osata jo olla vastuullinen? Lapsien pitää saada olla lapsia, eikä vahtia ja hoitaa pari vuotta nuorempaa. Se on aikuisten tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuorena pitää osata jo olla vastuullinen? Lapsien pitää saada olla lapsia, eikä vahtia ja hoitaa pari vuotta nuorempaa. Se on aikuisten tehtävä.
Aikuisten tehtävä on juoda viinaa, koska se on lapsilta kielletty. Lasten tehtävä on leikkiä keskenään. Siinä mitään vastuullisuutta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ei kuulu sijaistaa aikuista, oli se aikuisesta miten mukavaa ja helppoa tahansa.
Eihän aloittaja sitä sanonutkaan että tekee 9-vuotiaasta lapsestansa aikuisen. Etkö osaa lukea. Ei hän sanonut laittavansa kaikkea vastuuta vanhemmalle lapselle, vaan kysyi että pärjääkö 5-vuotias ilman vanhempia pihalla.
Jep. Ja sitten sanotaan, ettei lasten kanssa voi olla silmiä selässä ja voi voi se on vaan niin, että vahinkoja sattuu. Mitäpä noita vahtimaan, kaipa se Herra omistaan huolen pitää ja sillee Herran haltuun vaan.
Miksi tehdä lapsia jos ei jaksa edes pihalle mennä lastensa kanssa.
Kyllä minä aina leikin nuoremman veljeni kanssa pihalla. Ei mulle tullut siitä mitenkään ahdistava olo tai traumoja vaikka vanhemmat sanoivatkin että "katsos vähän pikkuveljen perään siellä ulkona." Meillä oli yhteiset leikit ja tulimme hyvin juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aivan paikasta, metsän keskellä missä ei ole autoteitä, tai aidatussa leikkipaikassa voi oikein hyvin. Tien vieressä aitaamattomassa ei.
Ja riippuu myös lapsesta, onko oppinut jo liikenteeseen vai onko rämäpää.5 v tarvitsisi aidatun kotipihan? :D
Ei varmaan naurata sitten enää kun 5-vuotiaasi on kadonnut pihasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä aina leikin nuoremman veljeni kanssa pihalla. Ei mulle tullut siitä mitenkään ahdistava olo tai traumoja vaikka vanhemmat sanoivatkin että "katsos vähän pikkuveljen perään siellä ulkona." Meillä oli yhteiset leikit ja tulimme hyvin juttuun.
Entä jos olisitte päättäneet lähteä vähän seikkailemaan kotipihasta ilman lupaa ja pikkuveli olisi pudonnut lampeen ja jäänyt sinne. Olisitko saanut siitä traumoja?
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja sitten sanotaan, ettei lasten kanssa voi olla silmiä selässä ja voi voi se on vaan niin, että vahinkoja sattuu. Mitäpä noita vahtimaan, kaipa se Herra omistaan huolen pitää ja sillee Herran haltuun vaan.
Miksi tehdä lapsia jos ei jaksa edes pihalle mennä lastensa kanssa.
Kyllä minä lasteni kanssa jaksan pihalle mennä ei se siitä ole kiinni :) Mutta jos sattuu olemaan semmoinen tilanne että minulla on kotona tekemistä, vanhempi lapsi haluaa mennä pihaan leikkimään, ja nuorempi lapsi haluisi mennä tämän mukana ja vanhemmalle lapselle se olisi ok joten.. ap
Tuon ikäisille saattaisi ollakin todella hienoa olla ilman aikuisen valvontaa pihalla.
Ainakin oma veljeni oli tuon ikäisenä todella huolehtiva, jos olimme kahdestaan. Mitä ei olisi ikinä uskonut ottaen huomioon kuinka paljon kiusasi ja ärsytti muuten.
Olisivat kuitenkin näkösällä niin miksikäs ei 🤷 kyllä sen sitten huomaa miten menee.
Se viisivuotias saattaa olla menossa vuoden päästä kouluun. Ei voi mitenkään olla omalla pihalla hetkeäkään ilman aikuista :D
Ja riippuu myös lapsesta, onko oppinut jo liikenteeseen vai onko rämäpää.