Venäläinen lääkäri, kokemuksia?
Millainen on venäläisen maailmankuva lääkärinä? Nimen perusteella on itärajan takaa kotoisin lääkärini.
Kommentit (32)
20 vuotta olen erilaisilla venäläisillä lääkäreillä käynyt, kun terveysasemalla ei taida muita palkattuna olla.
Venäläisten kanssa on aina kielimuuri. Se vääntäminen, että tulet kuulluksi oikeasta asiasta on toisinaan niin pirun raskasta.
Yksi iso plussa puoli heissä on. Eivät pelkää määrätä särkylääkkeitä. Ihan stydiäkin tavaraa tulee todella helpolla. Enkä yleensä käytä särkylääkkeitä kovin helposti, kun harvasta on hyötyä ollut.
Se vaan helpottaa, kun flunssakipuihin ja kolotuksiin saa duactia ja kodeiinipohjaista lääkettä. Saa tosiaan nukkuttua tautinsa pois, eikä tarvii popsia kymmentä buranaa, ilman vaikutusta ja niistellä ja kröhiä menemään. Duact pitää liman pois, pystyy hengittämään normaalisti.
Onkos kellään kokemusta miten menee vastuut jos kielimuurin takia tulee paha hoitovirhe, virhediagnoosi, joku vakava juttu jää tutkimatta? Tai no, arvaahan sen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnan terveysasemalla on, pakko oli muuttaa asiakkuus naapurikaupunkiin. Ihan käsittämättömiä "diagnooseja" ja lääkereseptejä.
-"Mulla on tässä tällainen luomi, voisiko sen poistaa ja tutkia?" -"Käytätkö paljon alkoholia?", kysyy hän.
Noi on niitä vakkarikysymyksiä. Tuo vaan on livauttanut niitä vääriin paikkoihin.
Mulla on parhaillaan jalan hermoratojen kanssa ongelmia ja joutunut ravaamaan terveyskeskuksissa. Joka kerta kysytään alko ja tupakointikysymys. Että kyllähän se jalkakipuisena tuntuu hölmöltä vastailla, että poltatko kysymykseen. No, en ole koskaan polttanut, ainakaan oikealla jalallani. Hyvä! ja taas jatketaan seuraavaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Onkos kellään kokemusta miten menee vastuut jos kielimuurin takia tulee paha hoitovirhe, virhediagnoosi, joku vakava juttu jää tutkimatta? Tai no, arvaahan sen.
Itellä ei ole mitään kummosia tapahtunut, kun pyrin olemaan perusteellinen, että varmasti ymmärrän. Kysyn saman kysymyksen niin kauan, että tajuan. Vaikka hölmöltähän se välillä tuntuu.
Niinkuin arvelit. Tässä maassa lääkärit "eivät tee virheitä" olivat ne mistä kotoisin. Kaverille oli jäänyt leikkausliina vatsan sisään, eikä kukaan kantanut vastuuta asiasta. Ei mennyt valitukset tms. läpi. :(
Eivät pidä ainakaan mt-ongelmaisista. Heitä kun ei Venäjällä ja Neuvostoliitossa ole perinteisesti ollut vaan kaikki valtion viholliset on leimattu mt-ongelmaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä valituksen, mikä saattaa johtaa siihen että yksikköön pistetään huomautus, että eihän toimittaisi näin toiste. Mitään korvauksia ei saa.
Voi yrittää haastaa myös oikeuteen sairaalaa/lääkäriä, mutta yleensä niitä on vaikea voittaa kun kaikki levittelee käsiään että mistä sitä voi varmaksi tietää kenen kohdalla virhe on sattunut.
Käytännössä vaikea saada mitään hyvityksiä.
Vaikka nykyään ei saa venäläisiä kehua niin niiltä venäläisillä naislääkäreiltä missä olen käynyt olen saanut mitä parhainta hoitoa.
Venäläiset lääkärit ovat länsimaisten vastakohtia. Kun länsimainen lääkäri pelastaa potilaan hengen, venäläinen tappaa. Sellaisia ne ovat.
Minulla oli kerran lääkärinä Venäjältä tullut lääkäri ja oli minusta yksi parhaista lääkäreistä, joiden luona olen käynyt. Hän selvästi oli kiinnostunut siitä, että mikä minua vaivasi ja halusi määrätä vaivaan mahdollisimman hyvän lääkkeen. Vaikka aikaa tapaamisella olikin melko vähän, niin silti hänellä ei tuntunut olevan kiirettä päästä minusta eroon, niin kuin monilla muilla lääkäreillä on ollut.
Kerran kävin Vantaan kaupungin hammaslääkärillä, oli venäläinen nainen.
Korjasi puolen tunnin käynnin aikana vian, mitä ei suomalaiset (julkiset/yksityiset) olleet saaneet kuntoon vaikka käyntikertoja oli ollut viisi.
Mun kokemuksen mukaan suosittelee lääkehoidon lisäksi suomalaista herkemmin myös muita keinoja, esim luontaistuotteita. Yks suositteli nenähuuhtelua kamomillateellä, jälkiviisaana ei ollut näin siitepölyallergikkona järkevä kokeilu.