Riittääkö muutaman tunnin kalan suolaaminen tekemään siitä syötävää?
Jos siis on jossain retkellä ja kalastelee ja sitten nylkee kalan ja ripottelee suolaa päälle kunnolla, niin onko se syötävää jo muutaman tunnin päästä?
Kommentit (15)
Riittää, jos sen sitten kypsentää. Minulla gravattu kala pitää olla kunnolla suolattua, eli kaksi vuorokautta suolassa. Rakenteen pitää muuttua, se ei saa olla enää raakaa.
Riippuu kalasta. Jos on lapamatolaji, niin ei riitä mikään suolaus, vaan pitää joko kypsentää tai pakastaa ennen suolausta. Kalan voi paistaa suolattakin, jos on nälkä.
Siika ja lohi etupäässä tulevat kyseeseen, sekä silakka.
Vierailija kirjoitti:
Riittää, jos sen sitten kypsentää. Minulla gravattu kala pitää olla kunnolla suolattua, eli kaksi vuorokautta suolassa. Rakenteen pitää muuttua, se ei saa olla enää raakaa.
Ei kun idea oli se, että sitä ei siis kypsennetä ollenkaan, vaan syödään suolattuna parin tunnin päästä. Tämmöistä olisi kuulemma luvassa retkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun idea oli se, että sitä ei siis kypsennetä ollenkaan, vaan syödään suolattuna parin tunnin päästä. Tämmöistä olisi kuulemma luvassa retkellä.
Eikö tämä tullut jo selväksi? Järvikalassa on tuolla tyylillä loisriski. Merikalassa vähäinen.
Järvikala raakana pakkasen kautta. Tai kypsennettynä.
Toki syödä voi raakana ja suolaamattakin, mutta jos tulee lapamato tai joku muu kiva kaveri, niin oma vika.
Hauki, made, ahven, kiiski ja kuha tulee pakastaa. Muille riittää pelkkä suola
Sen kalan voi grillata vaikka heti. Olen siikaa grillattu saaressa heti. Suolaa vaan siihen ja folioon.
Työtön mies kirjoitti:
Sen kalan voi grillata vaikka heti. Olen siikaa grillattu saaressa heti. Suolaa vaan siihen ja folioon.
Luetunymmärtämisongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Siika ja lohi etupäässä tulevat kyseeseen, sekä silakka.
Lohikalat ja silakan voi syödä raakana, joten ei tarvita edes suolaa.
Merivedestä kalastettua voit syödä vaikka raakana.
Järvikaloissa voi olla loisia jotka ei suolaamalla katoa mihinkään. Pitää pakastaa tai kuumentaa riittävän hyvin ennen syömistä.
Sitten valmis kun haisee naisen vehkeeltä kolo jota miehet haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla menolla luvassa on lapamato.
Onko tämä kysely siltä naiselta jolla kala ui tuzzuun mökkin rannassa. No mut joo, on se syötävää mut pidempi suolaus tuo lisää makua.
Riittää