Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästövinkkejä meille jotka ei ennenkään ole käyty vartin suihkuissa ym

Vierailija
09.08.2022 |

Eli niksejä joilla voidaan säästää lisää, kun nämä kaikki jaellut vinkit on olleet käytössä jo ennenkin eikä samalla konstilla voi enää toiseen kertaan säästää.
Mistä säästää sähköä kun ennenkään ei ole telkkari pauhannut yksikseen, lamput ei ole päällä turhaan, ei ole saunaa eikä suihkussakaan ole lotrannut varttia kahdesti päivässä?
Miten säästää kaupassa kun jo ennenkin on valinnut kaupan omia merkkejä, kytännyt tarjouksia/punalappuisia sekä kasvikset on aina satokalenterin mukaan?
Miten säästää vapaa-ajan kuluista kun ei ole mitään viihdepakettia, ei netflixiä eikä maksullista harrastusta jonka voisi jättää pois? Ei voi jättää kampaajakäyntejä edes välistä, saati kokonaan kun jo muutenkin on vuosia siistinyt itse latvat.
Eikä ole edes sitä autoa, ei bensiini eikä sähköversiota. Jokainen pakollinen meno (netti, puhelin, sähkö, kotivakuutus) on kilpailutettu jo halvimmaksi mahdolliseksi.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siitä paljon säästökohteita jäänyt. Pyykin pesulämpötila, täydet koneelliset ja vaatteiden pesuväli. Suihkussa harvemmin käyminen (kainalot ja jalkovälin voi pestä lavuaarin ja käsisuihkun avulla, hiukset tottuu kun pesee harvemmin) ja viileämpi vesi. Ruokahävikin vähentäminen, tiskiveden vähentäminen, tiskien vähentäminen, tiskikoneen käytön vähentäminen tai lopettaminen. Kylmälaitteiden lämpötilan säätäminen, lattialämmitystä pienemmälle, energiatehokas ruuan valmistus. Energiansäästölamput, puhelimen ja koneen käytön vähentäminen, laturien ja käyttämättä olevien laitteiden sähköjohdot pois seinästä. Tiedä nyt sitten minkälaisia säästöjä tällaisilla keinoilla saa

Käsin tiskaus kuluttaa enemmän vettä.

Mä oon aina miettinyt tän laskentatapaa ja tätä väittämää. Mä kun tiskaan, niin allas ei ole välttämättä kuin puolillaan, just sen verran, että astiat peittyy tiskiaineveteen. Huuhteluvettä menee noin saman verran. Viekö astianpesukone tosiaan vähemmän kuin 20L mitä käytön vettä? Mä kulutan muuten reilu kuution verran kuussa vettä ja se sisältää aivan kaiken, eli joka päiväiset pesut, lemmikkien juoma- ja ruokavedet, ruuan teko, kahvi, pyykinpesu ja käsin tiskaus, joten ainakaan omalla kohdalla en usko käsin tiskauksen vievän enemmän vettä kuin astianpesukone.

Meillä oli ennen kaivovesi ja kun vesi joskus loppui, kannoin lähellä asuvalta äidiltäni muovikanisterissa vettä, jolla tiskasin. Siinä pystyi laskemaan kuinka paljon vettä todellisuudessa kului, enkä valitettavasti enää muista lukuja, mutta itse tiskasin vähän pienemmällä vesimäärällä kuin mitä tiskikone sen tietojen mukaan kulutti. 

Enpä usko, että pesit millään kahdella litralla täyden tiskikoneellisen astiamäärää.

Vierailija
102/112 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähentänyt hiustenhoitoaineen käytön joka toiseen peseytymiseen. Säästyy vettä ja hoitoainetta.

Töihin otan välillä evääksi pelkkiä kaurahiutaleita ja marjoja tai hilloa ja teen mikropuuron. Erittäin halpa eväs. Muutenkin teen työevääksi jotain tosi halpaa makaronimössöä tai edellisen päivän tähteitä.

Ruoka on meillä todella yksinkertaista. En osta koskaan mitään kalliita raaka-aineita. Jos leivon, niin käytän yksinkertaisia reseptejä perusraaka-aineista.

Ostan herkut halvalla tehtaanmyymälästä kerralla pidemmäksi aikaa silloin kun satun sellaisen ohi kulkemaan.

Vaatteet ostan alennusmyynneistä. Hygienia tuotteet ostan pelkästään tarjouksella. Leipää ostan pakastimeen alelaputettuna. (Ja toki muutakin) Tokmannilla punalappuale on -50%. Kannattaa siellä käydessä aina tsekkailla mitä löytyy.

Marjastamista ei tässä ketjussa mainittu. Talvella on helppo ottaa pakastimesta marjoja ja syödä niitä salaatin sijaan. Siinä tulee jälkiruokakin samalla.

Ja kaikkein tärkein: älä osta mitään vain siksi että se on halpaa. Osta vain mitä tarvitset. Esimerkiksi kirppareilta tulee herkästi ostettua turhaa tavaraa. Täsmäostokset ostoslistan kanssa tulee halvemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdat elää ankeaa elämää

Ei se tee elämästä ankeaa, jos telkkari ei huuda yksikseen, jos kukaan ei katso sitä - pikemminkin päinvastoin. Ja harvan elämässä pitkät suihkut ovat se juttu, joka tekee elämästä ihanaa.

Vierailija
104/112 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta meikkaaminen, säästyy rahaa kun ei osta kosmetiikkaa.

Tätä ehdotetaan usein, joten kiinnostaisi tietää kuinka paljon te olette tällä keinolla säästäneet?

Itse olen tänä vuonna ostanut ripsivärin noin kolmella eurolla. Viime vuonna ostin meikkivoiteen noin kymmenellä eurolla. Jos olisin jättänyt ne ostamatta, säästöä olisi siis kertynyt huimat kolmetoista euroa kahdessa vuodessa. Aurinkovoidekin maksaa enemmän.

Veikkaan, että meikaamisesta luopumista ehdottavilla on mielessä jotkut kalliit meikit, tyyliin 50 euron meikkivoide ja mieletön määrä poskipunapaletteja ja luomiväripaletteja, jotka kaikki tietenkin ovat kallista merkkiä. Mutta jos ostaa meikit jostain Prismasta ja Tokmannilta, ja suosii halpoja merkkejä, kestävät meikit niin kauan, että meikkaamisesta luopumisesta kertyvä säästö on niin pieni, että ei kannata luopua, jos muuten tykkää käyttää meikkiä.

Vierailija
105/112 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki telkkarin maksukanavat ja maksulliset suoratoistopalvelut pois. Kilpailuta netti. Ite sain 9 €/kk edullisemman tarjouksen Telualta kuin edelliseltä palveluntarjoajalta ja tein 2 v määräaikaisen sopimuksen jossa Telia ei voi nostaa hintaa. Ei lehtitilauksia edes diginä, kaikki pois. Nopeasti digitilauksistakin tulee satanen vuodessa per lehti. Kaiken riittävän uutisoinnin saan Yleltä ilmaiseksi. Tai no, Yle-veroa ei voi välttää mut uutisointi ja muu ohjelmatarjonta on niin kattavaa, että turha maksaa mistään enää lisää. Kuntosalijäsenyydet irtisanottu sekä mieheltä että multa, molemmat käyttää tästä lähtien työnantajan kuntosalia tai liikkuu ulkona. Todennäköisesti myös auto seisontavakuutukseen talveksi.

Ravintolassa syöminen on loppunut eikä ruokaa enää tilata kotiin, työpaikalle aina eväät. Lämminvesivaraajan voi ottaa pois päältä aluksi niin lapset oppii ettei suihkussa läträtä minuuttikaupalla. Wc:n, olohuoneen ja keittiön lattialämmitys pois päältä, se jätetään vain saunan märkätiloihin ja kodinhoitohuoneeseen.

Jos näistä lähtis.

Vierailija
106/112 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta meikkaaminen, säästyy rahaa kun ei osta kosmetiikkaa. Shampooksi käy joku tokmannin euron shampoo ja hiustenpesuväliä voi hyvin pidentää viikkoon (hiukset tottuu) ja yksi shampoopullo riittää vuodeksi. Ompele loppuunkuluneista vaatteista/pyyhkeistä kestositeet niin ei tarvi ostaa kuukautissuojia. Juo joka aterialla kaksi lasia vettä ennen ruokaa niin nälkä lähtee pienemmällä ruokamäärällä.

Täytyy sanoa, että vaikka pitäisi säästää, en todellakaan alkaisi käyttää siteiden sijaan jotain entisaikojen tapaisia rättejä. Mikäli haluaa välttää sen, että vanhoista vaatteista tai pyyhkeistä ommeltu side ei päästä vuotoa läpi, tulisi sen olla niin paksu, ettei se mahdu yksiinkään normaaleihin housuihin. Jos siteessä on muutama kerros kangasta, se päästää hetkessä läpi. Kestovaippa-ajoilta on myös jäänyt mieleen eri kangaslaatujen imukyvyt, ja valitettavasti vanhoista vaatteista ja pyyhkeistä tehtyjen siteiden imukyky olisi todella huono. Jos haluaa tehdä oikeasti toimivia siteitä, pitäisi ostaa esim. PUL-kangasta vuotosuojaksi ja mieluiten jotain bambukangasta imuksi. Ja ommellessa on syytä olla tarkkana myös - itse ostin joskus kestositeitä nettikaupasta, ja osa niistä päästi ommelten kohdalla vuotoa läpi. 

Ja mitä tulee siihen, että pesisi Tokmannin euron shampoolla hiukset kerran viikossa - näin voi ehkä tehdä, jos haluaa kulkea hiukset rasvaisina osan viikkoa. Mutta jos haluaa olla siistin ja hygieenisen näköinen, en suosittele tällaisia säästövinkkejä.

Ihan mistä tahansa ei kannata etsiä säästökohteita. Itse en säästäisi hygieniassa, jo sosiaalisista syistä, mutta myös siksi, että itselle tulee epämiellyttävä olo, jos housuissa on joku järjettömän paksu pyyhekerros (miten sellaisen kanssa voi edes kulkea missään???) tai jos hiukset ovat koko ajan rasvaiset.

Vierailija
107/112 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan säästämisestä, kannattaa samalla puhua myös kohtuullisuudesta. Asioita, joista hyöty on olematon, mutta tekee elämästä vaikeaa:

- Puhelimen lataaminen kodin ulkopuolella. Puhelin kuluttaa jopa näillä sähkön hinnoilla vain noin euron arvosta sähköä vuodessa. Läppärikin ehkä kympin arvosta. Tyhmintä mitä olen kuullut on se, että joku kertoi näin aikovansa helpottaa energiapulaa. Sähkön riittävyyden kannaltahan on merkityksetöntä, lataako laitteita omasta vai työpaikan pistorasiasta. Lasku vain menee eri osoitteeseen.

- Jo valmiiksi lyhyiden suihkujen harventaminen. Suihkussa ei oikeasti mene montaa litraa vettä, jos hanan laittaa kiinni saippuoinnin ajaksi ja siellä ei muutenkaan hillu turhaan. Himosuihkuttelijoille on olemassa vettä säästäviä suuttimia.

- Tiskikoneen käyttö on usein vettä säästävämpi vaihtoehto verrattuna käsin tiskaukseen. Modernit laitteet käyttävät vähemmän vettä kuin mitä mahtuu puolikkaaseen tiskialtaaseen. Sähkön hinta sitten erikseen.

Vierailija
108/112 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siitä paljon säästökohteita jäänyt. Pyykin pesulämpötila, täydet koneelliset ja vaatteiden pesuväli. Suihkussa harvemmin käyminen (kainalot ja jalkovälin voi pestä lavuaarin ja käsisuihkun avulla, hiukset tottuu kun pesee harvemmin) ja viileämpi vesi. Ruokahävikin vähentäminen, tiskiveden vähentäminen, tiskien vähentäminen, tiskikoneen käytön vähentäminen tai lopettaminen. Kylmälaitteiden lämpötilan säätäminen, lattialämmitystä pienemmälle, energiatehokas ruuan valmistus. Energiansäästölamput, puhelimen ja koneen käytön vähentäminen, laturien ja käyttämättä olevien laitteiden sähköjohdot pois seinästä. Tiedä nyt sitten minkälaisia säästöjä tällaisilla keinoilla saa

Mä oon aina miettinyt tän laskentatapaa ja tätä väittämää. Mä kun tiskaan, niin allas ei ole välttämättä kuin puolillaan, just sen verran, että astiat peittyy tiskiaineveteen. Huuhteluvettä menee noin saman verran. Viekö astianpesukone tosiaan vähemmän kuin 20L mitä käytön vettä? Mä kulutan muuten reilu kuution verran kuussa vettä ja se sisältää aivan kaiken, eli joka päiväiset pesut, lemmikkien juoma- ja ruokavedet, ruuan teko, kahvi, pyykinpesu ja käsin tiskaus, joten ainakaan omalla kohdalla en usko käsin tiskauksen vievän enemmän vettä kuin astianpesukone.

Meillä oli ennen kaivovesi ja kun vesi joskus loppui, kannoin lähellä asuvalta äidiltäni muovikanisterissa vettä, jolla tiskasin. Siinä pystyi laskemaan kuinka paljon vettä todellisuudessa kului, enkä valitettavasti enää muista lukuja, mutta itse tiskasin vähän pienemmällä vesimäärällä kuin mitä tiskikone sen tietojen mukaan kulutti. 

Enpä usko, että pesit millään kahdella litralla täyden tiskikoneellisen astiamäärää.

Meillä oli jossain tieto siitä, paljonko se meidän silloinen tiskikone kulutti vettä ja siihen vertasin. Lukuja itsessään en enää todellakaan muista.

Vierailija
109/112 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TALOYHTIÖT, KAUPUNGIT , ERI TAHOT VOIS SAMMUTTAA JOKA TOISEN KATU-, PIHA- YM VALON.

Kunta on jo monta vuotta säästänyt polttamalla valoa vain joka kolmannessa valotolpassa. Siitä ei kyllä turvallisuuden ja näkyvyyden kannalta voi enää vähentää. Ellei sitten laita kokonaan pimeäksi, niin jokainen saa sitten valaista itse mitä haluaa.

Vierailija
110/112 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin tämän kommentin luettuna katsomassa, mitä valmistaja ilmoittaa tiskikoneeni vedenkulutukseksi. 10-17,8 l, riippuen pesuohjelmasta. Se ohjelma, mitä käytän lähes aina, vie 14 l vettä.

Vierailija
111/112 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain pisteessä ei ole enää mistään mistä säästää, ja silloin ainoa mahdollisuus on hankkia lisätuloja.

Tai heittäytyä yhteiskunnan elätiksi. Niille maksetaan kaikki .

Ei makseta

Vierailija
112/112 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulata pakastin jos on kertynyt jäätä

Ja myy se jää eskimoille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän