Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästövinkkejä meille jotka ei ennenkään ole käyty vartin suihkuissa ym

Vierailija
09.08.2022 |

Eli niksejä joilla voidaan säästää lisää, kun nämä kaikki jaellut vinkit on olleet käytössä jo ennenkin eikä samalla konstilla voi enää toiseen kertaan säästää.
Mistä säästää sähköä kun ennenkään ei ole telkkari pauhannut yksikseen, lamput ei ole päällä turhaan, ei ole saunaa eikä suihkussakaan ole lotrannut varttia kahdesti päivässä?
Miten säästää kaupassa kun jo ennenkin on valinnut kaupan omia merkkejä, kytännyt tarjouksia/punalappuisia sekä kasvikset on aina satokalenterin mukaan?
Miten säästää vapaa-ajan kuluista kun ei ole mitään viihdepakettia, ei netflixiä eikä maksullista harrastusta jonka voisi jättää pois? Ei voi jättää kampaajakäyntejä edes välistä, saati kokonaan kun jo muutenkin on vuosia siistinyt itse latvat.
Eikä ole edes sitä autoa, ei bensiini eikä sähköversiota. Jokainen pakollinen meno (netti, puhelin, sähkö, kotivakuutus) on kilpailutettu jo halvimmaksi mahdolliseksi.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko näillä vähennä puhelimen käyttöä ja latausta, vähennä 4 minuutin suihku 2 minuuttiin, pese hiukset kerran viikossa, poista mikro ja vedenkeitin käytöstä, pese pyykit kerran kuussa viikon sijaan yms vinkeillä oikeasti saa säästöä kokonaisuuteen nähden vuositasolla? 10 kwh?

Mikro ja teenkeitin vie vähemmän sähköä kuin hella. Eli ultimate sähkönsäästäjä esim pastaan keittää veden vedenkeittimessä, laittaa kattilaan ja pitää lämpöä yllä hellalla

Vierailija
82/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siitä paljon säästökohteita jäänyt. Pyykin pesulämpötila, täydet koneelliset ja vaatteiden pesuväli. Suihkussa harvemmin käyminen (kainalot ja jalkovälin voi pestä lavuaarin ja käsisuihkun avulla, hiukset tottuu kun pesee harvemmin) ja viileämpi vesi. Ruokahävikin vähentäminen, tiskiveden vähentäminen, tiskien vähentäminen, tiskikoneen käytön vähentäminen tai lopettaminen. Kylmälaitteiden lämpötilan säätäminen, lattialämmitystä pienemmälle, energiatehokas ruuan valmistus. Energiansäästölamput, puhelimen ja koneen käytön vähentäminen, laturien ja käyttämättä olevien laitteiden sähköjohdot pois seinästä. Tiedä nyt sitten minkälaisia säästöjä tällaisilla keinoilla saa

Käsin tiskaus kuluttaa enemmän vettä.

Koneen vesi on kuumempaa

Kone käyttää kylmää vettä ja lämmittää sen itse. Eikä välttämättä ole edes kuumempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airfryer on tehnyt hellasta, uunista ja mikrosta tarpeettoman. Kännykkä korvannut tietokoneen ja tabletin. Kauppa on 700m päässä, joten on voinut luopua myös pakastimesta. Suihkussa käydään salilla. Aamuisin pyyhin kasvot, kainalot, jne vauvojen puhdistuspyyhkeillä. Hampaat pesen vain aamuisin. Television katselun sijaan luetaan kirjoja.

Vierailija
84/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Airfryer on tehnyt hellasta, uunista ja mikrosta tarpeettoman. Kännykkä korvannut tietokoneen ja tabletin. Kauppa on 700m päässä, joten on voinut luopua myös pakastimesta. Suihkussa käydään salilla. Aamuisin pyyhin kasvot, kainalot, jne vauvojen puhdistuspyyhkeillä. Hampaat pesen vain aamuisin. Television katselun sijaan luetaan kirjoja.

Sen minkä "säästää" pakastimesta luopumisessa, tuhlaa pienten annosten ostamisessa ja tekemisessä. Ei voi myöskään voi hyödyntää tarjouksia parhaalla mahdollisella tavalla. Hölmöläisen peiton jatketta.

Ja tuon hampaiden harjaus vinkin on oltava trollausta. Muuten sen on vain tyhmyyttä.

Vierailija
85/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain pisteessä ei ole enää mistään mistä säästää, ja silloin ainoa mahdollisuus on hankkia lisätuloja.

Minä olen säästänyt lapsuudesta.  Raha on riittänyt, mutta tulon hankinta on ollut tuskaista.  Huoltoapuun, tässä leipäjonoon  en suostu enkä astu työkkäriin.

Vierailija
86/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen minkä "säästää" pakastimesta luopumisessa, tuhlaa pienten annosten ostamisessa ja tekemisessä. Ei voi myöskään voi hyödyntää tarjouksia parhaalla mahdollisella tavalla. Hölmöläisen peiton jatketta.

Ja tuon hampaiden harjaus vinkin on oltava trollausta. Muuten sen on vain tyhmyyttä.

Jos kauppa on lähellä ei tarvitse pakastinta.  -Me olemme  23 v. olleet pakastimetta ja minä myös 10 v. sitä ennen sinkkuna.

Vierailija
87/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kauppa on lähellä ei tarvitse pakastinta.  -Me olemme  23 v. olleet pakastimetta ja minä myös 10 v. sitä ennen sinkkuna.

Etpä ymmärtänyt pointtia. Etkö todellakaan tiedä tai tajua, miten hyvin pakastimen käytöllä voi säästää?

Vierailija
88/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko näillä vähennä puhelimen käyttöä ja latausta, vähennä 4 minuutin suihku 2 minuuttiin, pese hiukset kerran viikossa, poista mikro ja vedenkeitin käytöstä, pese pyykit kerran kuussa viikon sijaan yms vinkeillä oikeasti saa säästöä kokonaisuuteen nähden vuositasolla? 10 kwh?

Meinaatko, että pitäisi syödä kylmää ruokaa? Ja lopettaa esim teen juonti?

Mä en itse ehdota, vaan näitä ehdotuksia on jaettu tässä(kin) ketjussa meille muutenkin vähän (sähkö)energiaa käyttäville. Siks kysyinkin vähän retorisesti, että kannattaako jonkun 10kwh vuosittaisella säästöllä juoda tee kylmänä ja hävittää mikro saati potea huonoa omaatuntoa.

Vierailija
89/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimesta luopuminen kokonaan versus lataus täyteen joka päivä vuodessa yhteensä 2 kwh.

Suihkuajasta pois 2 min päivässä, säästyy 310 kwh

Hiustenpesu, ks. edellä ja arvioi, paljonko vaikuttaa vedenkulutukseen.

Mikro ja vedenkeitin 0,2 kwh / 10 minuuttia. Jos päivässä 5 min, vuodessa 36 kwh. Mikro säästää sähköä liesi- saati uunikuumennukseen verrattuna.

Jokainen pesemätön koneellinen pyykkiä noin 1 kwh, esimerkkitapauksessa 52 kwh vs. 12 kwh. Kuivausrumpu vie sähköä 2-5 kertaa enemmän.

Vierailija
90/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että saippuaa kuluu vähemmän kun sitä laittaa tipan pesusieneen, vaahdottaa ja pesee sillä. Samalla tulee kuorittua iho. Hankaaminen myös vilkastuttaa pintaverenkiertoa, suihkun jälkeen ei ole niin kylmä kuin ennen oli.

Eli pesusienikaupoille, omani ostin Tokmannilta. Kolmen sienen paketti oli reilun euron.

Vierailija
91/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siitä paljon säästökohteita jäänyt. Pyykin pesulämpötila, täydet koneelliset ja vaatteiden pesuväli. Suihkussa harvemmin käyminen (kainalot ja jalkovälin voi pestä lavuaarin ja käsisuihkun avulla, hiukset tottuu kun pesee harvemmin) ja viileämpi vesi. Ruokahävikin vähentäminen, tiskiveden vähentäminen, tiskien vähentäminen, tiskikoneen käytön vähentäminen tai lopettaminen. Kylmälaitteiden lämpötilan säätäminen, lattialämmitystä pienemmälle, energiatehokas ruuan valmistus. Energiansäästölamput, puhelimen ja koneen käytön vähentäminen, laturien ja käyttämättä olevien laitteiden sähköjohdot pois seinästä. Tiedä nyt sitten minkälaisia säästöjä tällaisilla keinoilla saa

Käsin tiskaus kuluttaa enemmän vettä.

Mä oon aina miettinyt tän laskentatapaa ja tätä väittämää. Mä kun tiskaan, niin allas ei ole välttämättä kuin puolillaan, just sen verran, että astiat peittyy tiskiaineveteen. Huuhteluvettä menee noin saman verran. Viekö astianpesukone tosiaan vähemmän kuin 20L mitä käytön vettä? Mä kulutan muuten reilu kuution verran kuussa vettä ja se sisältää aivan kaiken, eli joka päiväiset pesut, lemmikkien juoma- ja ruokavedet, ruuan teko, kahvi, pyykinpesu ja käsin tiskaus, joten ainakaan omalla kohdalla en usko käsin tiskauksen vievän enemmän vettä kuin astianpesukone.

Meillä oli ennen kaivovesi ja kun vesi joskus loppui, kannoin lähellä asuvalta äidiltäni muovikanisterissa vettä, jolla tiskasin. Siinä pystyi laskemaan kuinka paljon vettä todellisuudessa kului, enkä valitettavasti enää muista lukuja, mutta itse tiskasin vähän pienemmällä vesimäärällä kuin mitä tiskikone sen tietojen mukaan kulutti. 

Vierailija
92/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikro ja teenkeitin vie vähemmän sähköä kuin hella. Eli ultimate sähkönsäästäjä esim pastaan keittää veden vedenkeittimessä, laittaa kattilaan ja pitää lämpöä yllä hellalla

Vedenkeitin myös keittää veden paljon nopeammin eli aikaa säästyy, jos on kiire.

Vierailija
93/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bullshit. Ei totu.

No minullakin on kyllä tottunut. Jos olen hikoillut paljon vaikka urheilun takia ja pessyt hiukset päivittäin, kyllä ne myös alkavat vaatia päivittäistä pesua, vaikka hikoilu vähenisikin. Se totuttaminen kannattaa tehdä pikku hiljaa eli vaikka puoli tai yhden vuorokauden pidentää väliä, ei niin, että ensin pesee päivittäin ja sitten viiden päivän välein - näky olisi aika karmea. Mutta yksilöitähän me ollaan eli kenellä toimii ja kenellä ei.

mullakin onnistunut tuo pesuvälin pidentäminen. mutta välipäivinä mun pitää pestä vedellä ne kuitenkin.

Meillä oli muutama vuosi sitten tilanne, että kaivosta loppui vesi. Mulla oli virikerahaa, jolla sain ostettua kylpylään sarjalippuja. Käytiin kerran viikossa, sunnuntaisin, lähikaupungin kylpylässä (sunnuntai siellä hiljaisin päivä ja se "puhtaus" riitti pidempään koulussa/töissä kuin esim. perjantaina käynti). Siellä pestiin tukat huolellisesti. Itse olin ensimmäiset viikot vielä kesälomalla, ja aloitin samantien sen, että pesin hiukseni sampoolla vain sen kerran viikossa. Välipäivinä, jos olin hikoillut, niin huuhtelin itseni ämpäristä kauhotulla vedellä, myös hiukset. Ensimmäiset kaksi viikkoa tukka oli aika kamala, mutta sitten se ei enää alkanutkaan rasvoittua niin paljon. Neljäs päivä oli pahin, ja sen jälkeen se itseasiassa alkoi puhdistua itsekseen.

Hiukset eivät haisseet pahalle, eivätkä myöskään siis näyttäneet mitenkään raskailta tai limaisilta. Itseasiassa hiukseni olivat tämän ajanjakson jälkeen paremmassa kunnossa kuin pitkään aikaan!

Lapset kävivät sitten keskellä viikkoa vanhemmillani saunomassa ja saivat pestyä hiuksensa siellä. Pesin myös pyykit vanhemmillani, mikä oli todella suuri apu ja helpotus siinä tilanteessa.

Onneksi marraskuuhun mennessä oli sitten jo pohjavettä muodostunut sen verran, että meillä pystyi käymään jokainen suihkussa kaksi kertaa viikossa ja pystyin pesemään kaksi kertaa viikossa pyykitkin.

Nyt tänä kesänä hiustenpesu jäi vain väliin, kävin suihkussa/uimassa, mutta en laittanut sampoota päähän. Pisimmillään 10 päivää pesemättä, ja taas kävi se, että neljännen päivän jälkeen hiukset alkoivat puhdistua itsekseen. Älkää pelätkö, aina, kun oli asiaa ihmisten ilmoille, pesin hiukseni - en siis todellakaan käynyt kesälomallani missään.

Mutta ihmisillä on erilaiset hiukset ja etenkin erilaiset päänahat! Mitä paksummat ja raskaammat hiukset, niin sitä vähemmän päänahka pääsee hengittämään/tuulettumaan, ja todennäköisesti rasvoittuu enemmän.

Vierailija
94/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta meikkaaminen, säästyy rahaa kun ei osta kosmetiikkaa.

Tätä ehdotetaan usein, joten kiinnostaisi tietää kuinka paljon te olette tällä keinolla säästäneet?

Itse olen tänä vuonna ostanut ripsivärin noin kolmella eurolla. Viime vuonna ostin meikkivoiteen noin kymmenellä eurolla. Jos olisin jättänyt ne ostamatta, säästöä olisi siis kertynyt huimat kolmetoista euroa kahdessa vuodessa. Aurinkovoidekin maksaa enemmän.

Lidlin aurinkovoide maksaa 4e ja on hyvää!

Vierailija
95/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on puusauna, tai siis puulämmitteinen kiuas, ja saa puut halvalla, niin sitä kannattaa hyödyntää!

Meillä pesuhuone on ulkoseinälla ja sauna keskellä taloa. Saunan lämmitys lämmittää niin pesuhuoneen kuin muuta taloakin, ja talviaikaan tällä on ihan selkeä vaikutus talon sisälämpötilaan. Ja kun pesuhuone on lämmin, ei suihkua tarvitse turhaan juoksuttaa lämpimikseen!

Ensi talvena otan kyllä käyttöön taas yhden uuden äärimmäistempun: kun alan lämmittää saunaa, lasken useamman ämpärillisen kylmää vettä ja laitan ne ämpärit saunan ylimälle lauteelle. Kun sauna on lämmin, ämpärien vesikin on lämmintä. Meillä on kertalämmitteinen kiuas, ja saunan lämmitys vie aikaa 1,5-2,5 tuntia, riippuen kivien kunnosta ja siitä, kuinka kuivia puut ovat, ja kuinka ahkerasti muistaa niitä lisätä. Lapset käyttävät ajastinta, ja saavat saunan lämmitettyä nopeasti, kun ei tule unohduksia... Mutta siis tuossa ajassa saa jo vedet lämpimäksi.

Meillä on puuhella, ja ensi talvena keskitän ruuanlaittoa sille. Ja hellalla asuu vähintään yksi kymmenen litran kattila täynnä vettä koko ajan. Sillä vedellä pesen käteni, käytän sitä siivoamiseen ja tiskaamiseen. Meillä on kuuden hengen perhe, joten tulen käyttämään tiskikonettakin, mutta pyrin minimoimaan sitä tarvetta mm. valmistamalla yhden kattilan/pannun ruokia.

Vierailija
96/112 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TALOYHTIÖT, KAUPUNGIT , ERI TAHOT VOIS SAMMUTTAA JOKA TOISEN KATU-, PIHA- YM VALON.

Vierailija
97/112 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunien keitto: kiehuu minuutin ja jälkilämmöllä 10minuuttia.

Vierailija
98/112 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Permanentti vähentää tukanpesu tarvetta.

Vierailija
99/112 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitinvedet (kananmunat perunat ym ) kukille.

Vierailija
100/112 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten elintaso alkaa näiden palstajuttujen perusteella olla samaa tasoa kuin afrikan maaseutujen savimajoissa asuvien.

Virossakin on parempi elintaso kuin Suomessa. Siellä naiset vielä käyvät kauneushoitoloissa vaikka esim. sähkön hinta on 50x Suomen hintaa korkeampi ja elintarvikkeetkin kalliimpia

Viro onkin Eu:n saajamaa. Viron valtiovarainministeriön antaman tiedon mukaan vuosina 20142020 Viro on kuitannut EU-budjetista 4,6 miljardia euroa enemmän kuin on sinne maksanut. Vuosina 20212027 Viron euromääräinen nettosaanti kasvaa huomattavasti, melkein kolmanneksella, ja on 5,9 miljardia euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi