Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästövinkkejä meille jotka ei ennenkään ole käyty vartin suihkuissa ym

Vierailija
09.08.2022 |

Eli niksejä joilla voidaan säästää lisää, kun nämä kaikki jaellut vinkit on olleet käytössä jo ennenkin eikä samalla konstilla voi enää toiseen kertaan säästää.
Mistä säästää sähköä kun ennenkään ei ole telkkari pauhannut yksikseen, lamput ei ole päällä turhaan, ei ole saunaa eikä suihkussakaan ole lotrannut varttia kahdesti päivässä?
Miten säästää kaupassa kun jo ennenkin on valinnut kaupan omia merkkejä, kytännyt tarjouksia/punalappuisia sekä kasvikset on aina satokalenterin mukaan?
Miten säästää vapaa-ajan kuluista kun ei ole mitään viihdepakettia, ei netflixiä eikä maksullista harrastusta jonka voisi jättää pois? Ei voi jättää kampaajakäyntejä edes välistä, saati kokonaan kun jo muutenkin on vuosia siistinyt itse latvat.
Eikä ole edes sitä autoa, ei bensiini eikä sähköversiota. Jokainen pakollinen meno (netti, puhelin, sähkö, kotivakuutus) on kilpailutettu jo halvimmaksi mahdolliseksi.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdat elää ankeaa elämää

Luin aloituksen vielä uudestaan, mutta en keksinyt mikä tuossa aloittajan kertomuksessa on ankeaa. Noin minäkin elän, enkä edes tee sitä säästääkseni rahaa, vaikkei minulla sitä liiemmin olekaan.

Vierailija
42/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mitenkään varakas itsekään mutta ihmettelen palstan äärimmäisiä säästökeinoja jotka kuulostaa lähinnä OCD-tyyppiseltä pakonomaiselta pihistelyltä. Jos ei nyt pese jokaista sukkaa erikseen usean tunnin ohjelmalla ja kuumalla vedellä tai pidä kaikkia talouden lamppuja ja uunia päällä 12 tuntia päivässä, monet vinkit täällä kuulostaa aikamoiselta näpertelyltä. Normaali pyykinpesu, television ajoittainen katsominen ja päivittäinen suihkussakäynti on kuitenkin ihan perusjuttuja joista tuleva säästö on kovin pientä.

Ymmärrän sen että vähävaraisena on säästettävä tietyissä asioissa mutta opiskelijanakin söin ihan kunnon tavallista ruokaa ja kävin suihkussa. Jos omat menot on säästänyt kohtuulliselle tasolle tuloihin näihden, ei kai nyt monen tarvitse alkaa elää mitään intialaisen katulapsen elämää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta meikkaaminen, säästyy rahaa kun ei osta kosmetiikkaa.

Tätä ehdotetaan usein, joten kiinnostaisi tietää kuinka paljon te olette tällä keinolla säästäneet?

Itse olen tänä vuonna ostanut ripsivärin noin kolmella eurolla. Viime vuonna ostin meikkivoiteen noin kymmenellä eurolla. Jos olisin jättänyt ne ostamatta, säästöä olisi siis kertynyt huimat kolmetoista euroa kahdessa vuodessa. Aurinkovoidekin maksaa enemmän.

Vierailija
44/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mitenkään varakas itsekään mutta ihmettelen palstan äärimmäisiä säästökeinoja jotka kuulostaa lähinnä OCD-tyyppiseltä pakonomaiselta pihistelyltä. Jos ei nyt pese jokaista sukkaa erikseen usean tunnin ohjelmalla ja kuumalla vedellä tai pidä kaikkia talouden lamppuja ja uunia päällä 12 tuntia päivässä, monet vinkit täällä kuulostaa aikamoiselta näpertelyltä. Normaali pyykinpesu, television ajoittainen katsominen ja päivittäinen suihkussakäynti on kuitenkin ihan perusjuttuja joista tuleva säästö on kovin pientä.

Ymmärrän sen että vähävaraisena on säästettävä tietyissä asioissa mutta opiskelijanakin söin ihan kunnon tavallista ruokaa ja kävin suihkussa. Jos omat menot on säästänyt kohtuulliselle tasolle tuloihin näihden, ei kai nyt monen tarvitse alkaa elää mitään intialaisen katulapsen elämää?

Totta että säästö on aika mitätöntä noilla keinoilla, mutta usean on kai pakko keksiä jotain.

Asun opiskelija-asunnossa enkä onneksi joudu maksamaan sähköä itse, vuokra tosin nousi hieman tänä vuonna. Nousevat ruokakustannukset vuoden alussa kirpaisivat ja piti säätää ostoslista uusiksi vaikken ennenkään ostellut esimerkiksi juustoja tai muita kalliita juttuja.

Joudun silti maksamaan elämää pääosin lainalla jota en halua enkä edes saa lisää.

Vierailija
45/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varastaminen

Varastaminen ei ole säästämistä, se on lain rikkomista.

Vierailija
46/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n tavoin mietin juuri samaa... Olen jo säätänyt kaiken minimiin, vielä pitää ottaa tavaksi leipoa porkkanasämpylöitä pari kertaa viikossa, ei tarvitse ostaa lainkaan leipää (ruisleivän haen leipäjakelusta, josta ei saa mitään muuta - vain leipää). Harmi, että DNA-soppari on vielä voimassa, pitäisi saada halvempi liittymä kyllä. :/ Mitään muuta, mistä tinkiä, ei enää löydy. Lisätuloja saan myymällä kirpparilla keräilytavaraa, joka onneksi menee aina kaupaksi. Hinta ei ole kova, joten n. 200 e/kk on aikamoisen työn takana. Pitänee vielä etsiä lisää myytävää vaan, kohta lähtevät marimekot & gudrunitkin (olen käyttänyt harvoin ja säästeliäästi) myyntiin.  Eihän köyhän tarvitse edes pukeutua siististi, kun ei ole töitä. Että näin täällä. Tosin olen aina elänyt pienillä varoilla, joten uutta tämä ei ole. Eniten tilanteessa ketuttaa se, ettei omaan  sähkönkulutukseen voi enää vaikuttaa enempää. Uskon, että talven tullen moni asia tulee joillekin olemaan yllätys. Itse muistan hyvin 1970-luvun energiakriisin ja suosittelisin samoja toimia nytkin!

Vierailija
47/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole valmis tinkimään lämpöisestä, pitkästä suihkusta. Se on AINUT tapani rentoutua.

Ole sitten itsekäs paskiainen.

Keksisit varmasti jonkun toisenkin tavan.

Vierailija
48/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain pisteessä ei ole enää mistään mistä säästää, ja silloin ainoa mahdollisuus on hankkia lisätuloja.

Tai heittäytyä yhteiskunnan elätiksi. Niille maksetaan kaikki .

Vierailija
49/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n tavoin mietin juuri samaa... Olen jo säätänyt kaiken minimiin, vielä pitää ottaa tavaksi leipoa porkkanasämpylöitä pari kertaa viikossa, ei tarvitse ostaa lainkaan leipää (ruisleivän haen leipäjakelusta, josta ei saa mitään muuta - vain leipää). Harmi, että DNA-soppari on vielä voimassa, pitäisi saada halvempi liittymä kyllä. :/ Mitään muuta, mistä tinkiä, ei enää löydy. Lisätuloja saan myymällä kirpparilla keräilytavaraa, joka onneksi menee aina kaupaksi. Hinta ei ole kova, joten n. 200 e/kk on aikamoisen työn takana. Pitänee vielä etsiä lisää myytävää vaan, kohta lähtevät marimekot & gudrunitkin (olen käyttänyt harvoin ja säästeliäästi) myyntiin.  Eihän köyhän tarvitse edes pukeutua siististi, kun ei ole töitä. Että näin täällä. Tosin olen aina elänyt pienillä varoilla, joten uutta tämä ei ole. Eniten tilanteessa ketuttaa se, ettei omaan  sähkönkulutukseen voi enää vaikuttaa enempää. Uskon, että talven tullen moni asia tulee joillekin olemaan yllätys. Itse muistan hyvin 1970-luvun energiakriisin ja suosittelisin samoja toimia nytkin!

Itse olin pieni alakoululainen 70-luvun öljykriisi aikaan ja muistan miten ihanaa oli tiskata. Sai uittaa käsiä kuumassa vedessä ja kerrankin käsiä ei paleltunut talvella. Oli ihan luonnollista olla villavatteet normaalien sisävaatteiden päällä kun oltiin sisällä.

Vierailija
50/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta meikkaaminen, säästyy rahaa kun ei osta kosmetiikkaa.

Tätä ehdotetaan usein, joten kiinnostaisi tietää kuinka paljon te olette tällä keinolla säästäneet?

Itse olen tänä vuonna ostanut ripsivärin noin kolmella eurolla. Viime vuonna ostin meikkivoiteen noin kymmenellä eurolla. Jos olisin jättänyt ne ostamatta, säästöä olisi siis kertynyt huimat kolmetoista euroa kahdessa vuodessa. Aurinkovoidekin maksaa enemmän.

Sama itsellä. Tämä vuonna olen ostanut saippuaa, deodorantteja ja hiusten pesuainetta noin kolmella kympillä (4 hengen talous) ja ainoa vähääkään kosmetiikkaa oleva ostos on vitosen perusvoideputkilo. Hiuksetkin olen aina leikannut itse koko porukalta. Tällä puolella ei enää ole säästettävä.

Vierailija
51/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ottaa lömminvesiboilerin pois päältä. Peseytyminen pesulapulla lisäten hanakylmään veteen vedenkeittimellä keitettyä. Hiustenpesu myös saavissa. Uunin käyttö minimiin. Ulkoillessa kerään polttopuuksi pudonneita oksia. Elämäni on oikein hyvää, ei tarvitse sääliä.

Vierailija
52/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuus sitten kuitenkin rouhaisee leijonanosan Suomessa kulutetusta vedestä ja energiasta samaan aikaan kun tavallinen ihminen kärsii hienhajuisissa vaatteissa kylmässä ja pimeässä asunnossaan.

Vierailija
53/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällaisia pitkään käytössä olleita, jospa näistä tulisi joku uusiki vinkki, en jaksa lukea koko ketjua onko täällä jo näitä

- palasaippua kestää paljon pitempään kuin suihkusaippua

- tuorepuuroa teen, eli en keitä ollenkaan vaan laitan edellisenä iltana kauraryynit likoamaan 

- kun teen ruokaa, sammutan levyn jo jonkin verran ennen kuin ruoka on valmis ja annan hautua kannen alla loppuun tai pataruoka uunissa, se lämpötila kestää vielä tovin aikaa, joten uunin voi sammuttaa jo 10-15 minuuttia ennen kuin on ollut tarpeeksi uunissa ja uunissa kannattaa tehdä useampi satsi kerralla, jos vaan on pakastin missä säilyttää. 

- imuroinnin sijaan lattiaharja - ei ole lemmikkejä, joten hyvin riittää

- Sukat on enimmäkseen paria erilaista mallia, kun yksi rikkoontuu, voi heittää vain sen yhden pois ja edelleen löytyy pari

- lattian pesuun ei tarvitse pesuaineita, nihkeä pyyhintä riittää hyvin ja tahrat putsataan heti erikseen

- vanhoista lakanoista ja vaatteista voi tehdä keittiörättejä, niitä ei tarvitse ostaa. Samon ne toimii moninkerroin taitettuna patalappuina, voi vähän harsia kasaan

- jos on paljon kannettavaa kaupasta, reppu toimii hyvin pyörällä käydessä jos ei ole pyörässä koria tai tarvitsee enemmän kuin koriin tai sangoille mahtuu, ei tarvitse lähteä autolla, tietty jos on se reppu. Kaupassa kun käy vain harvoin, tulee ostettua vain mitä tarvitsee mutta edulliset ruuat on usein painavia, kuten kaali ja juurekset. 

Vierailija
54/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras aloitus pitkään aikaan ja missään.

Vierailija
55/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällaisia pitkään käytössä olleita, jospa näistä tulisi joku uusiki vinkki, en jaksa lukea koko ketjua onko täällä jo näitä

- palasaippua kestää paljon pitempään kuin suihkusaippua  = palasaippua on ällöttävä ja epähygieeninen ja suihkusaippuaakin saa usein alesta

- tuorepuuroa teen, eli en keitä ollenkaan vaan laitan edellisenä iltana kauraryynit likoamaan = puuro ei pidä nälkää, vaan kohta on kahta kauheampi nälkä

- kun teen ruokaa, sammutan levyn jo jonkin verran ennen kuin ruoka on valmis ja annan hautua kannen alla loppuun tai pataruoka uunissa, se lämpötila kestää vielä tovin aikaa, joten uunin voi sammuttaa jo 10-15 minuuttia ennen kuin on ollut tarpeeksi uunissa ja uunissa kannattaa tehdä useampi satsi kerralla, jos vaan on pakastin missä säilyttää.  Uuni + pakastin vievät molemmat sähköä

- Sukat on enimmäkseen paria erilaista mallia, kun yksi rikkoontuu, voi heittää vain sen yhden pois ja edelleen löytyy pari

- lattian pesuun ei tarvitse pesuaineita, nihkeä pyyhintä riittää hyvin ja tahrat putsataan heti erikseen

- vanhoista lakanoista ja vaatteista voi tehdä keittiörättejä, niitä ei tarvitse ostaa. Samon ne toimii moninkerroin taitettuna patalappuina, voi vähän harsia kasaan = alkavat haista nopeasti pahalta, joten pakko pyykätä ja taas menee vettä ja pesuainetta

- jos on paljon kannettavaa kaupasta, reppu toimii hyvin pyörällä käydessä jos ei ole pyörässä koria tai tarvitsee enemmän kuin koriin tai sangoille mahtuu, ei tarvitse lähteä autolla, tietty jos on se reppu. Kaupassa kun käy vain harvoin, tulee ostettua vain mitä tarvitsee mutta edulliset ruuat on usein painavia, kuten kaali ja juurekset. 

Suurin osa harrastuksenomaista köyhäilyä, eikä säästöä juuri tule.

Vierailija
56/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siitä paljon säästökohteita jäänyt. Pyykin pesulämpötila, täydet koneelliset ja vaatteiden pesuväli. Suihkussa harvemmin käyminen (kainalot ja jalkovälin voi pestä lavuaarin ja käsisuihkun avulla, hiukset tottuu kun pesee harvemmin) ja viileämpi vesi. Ruokahävikin vähentäminen, tiskiveden vähentäminen, tiskien vähentäminen, tiskikoneen käytön vähentäminen tai lopettaminen. Kylmälaitteiden lämpötilan säätäminen, lattialämmitystä pienemmälle, energiatehokas ruuan valmistus. Energiansäästölamput, puhelimen ja koneen käytön vähentäminen, laturien ja käyttämättä olevien laitteiden sähköjohdot pois seinästä. Tiedä nyt sitten minkälaisia säästöjä tällaisilla keinoilla saa

Bullshit. Ei totu.

No minullakin on kyllä tottunut. Jos olen hikoillut paljon vaikka urheilun takia ja pessyt hiukset päivittäin, kyllä ne myös alkavat vaatia päivittäistä pesua, vaikka hikoilu vähenisikin. Se totuttaminen kannattaa tehdä pikku hiljaa eli vaikka puoli tai yhden vuorokauden pidentää väliä, ei niin, että ensin pesee päivittäin ja sitten viiden päivän välein - näky olisi aika karmea. Mutta yksilöitähän me ollaan eli kenellä toimii ja kenellä ei.

Vierailija
57/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- palasaippua kestää paljon pitempään kuin suihkusaippua

- tuorepuuroa teen, eli en keitä ollenkaan vaan laitan edellisenä iltana kauraryynit likoamaan 

- kun teen ruokaa, sammutan levyn jo jonkin verran ennen kuin ruoka on valmis ja annan hautua kannen alla loppuun tai pataruoka uunissa, se lämpötila kestää vielä tovin aikaa, joten uunin voi sammuttaa jo 10-15 minuuttia ennen kuin on ollut tarpeeksi uunissa ja uunissa kannattaa tehdä useampi satsi kerralla, jos vaan on pakastin missä säilyttää. 

- vanhoista lakanoista ja vaatteista voi tehdä keittiörättejä, niitä ei tarvitse ostaa. Samon ne toimii moninkerroin taitettuna patalappuina, voi vähän harsia kasaan

Muut keinot onkin jo käytössä paitsi tuo palasaippua-niksi. Toisaalta ei sitä saippuaakaan ihan älyttömiä määriä mene edes vuositasolla eli tuosta ei isoa säästöä omalla kulutuksellakin tule. Lisäksi nuo palaversiot on ainakin kokemukseni mukaan (olleet) aika kuivattavia eli sen minkä siinä kenties säästää menettääkin sitten käsi/kosteusvoiteen lisääntyneenä käyttönä.

Tuo lattian lakaiseminen on muuten sellainen asia, joka aiheuttaa todella monissa kummastusta ja naurunpyrskettä, kun kuulemma ihan sitä varten on rikkaimuri, että voi keittiöstä siivota muruset sun muut lattialta ilman oikeaa imuria.

Itse käytän vielä nuo paripuoliset ja reikiintyneet sukatkin viimeisen kerran siihen, että vedän sen lattiaharjan päälle ja sillä saa kummasti pölyä ym nurkista ja sitten vaan vetäisee sukan kaksinkerroin ja roskiin. Toki noita tuollaisia sukkia tulee vuodessa ihan yksi tai kaksi eli ei silläkään varsinaisesti säästä. 

Vierailija
58/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- palasaippua kestää paljon pitempään kuin suihkusaippua  = palasaippua on ällöttävä ja epähygieeninen ja suihkusaippuaakin saa usein alesta

- tuorepuuroa teen, eli en keitä ollenkaan vaan laitan edellisenä iltana kauraryynit likoamaan = puuro ei pidä nälkää, vaan kohta on kahta kauheampi nälkä

- kun teen ruokaa, sammutan levyn jo jonkin verran ennen kuin ruoka on valmis ja annan hautua kannen alla loppuun tai pataruoka uunissa, se lämpötila kestää vielä tovin aikaa, joten uunin voi sammuttaa jo 10-15 minuuttia ennen kuin on ollut tarpeeksi uunissa ja uunissa kannattaa tehdä useampi satsi kerralla, jos vaan on pakastin missä säilyttää.  Uuni + pakastin vievät molemmat sähköä

- vanhoista lakanoista ja vaatteista voi tehdä keittiörättejä, niitä ei tarvitse ostaa. Samon ne toimii moninkerroin taitettuna patalappuina, voi vähän harsia kasaan = alkavat haista nopeasti pahalta, joten pakko pyykätä ja taas menee vettä ja pesuainetta

Eikö patalappua sitten tarvitse pestä? Puuro nyt ei ole ainoa ruoka, mutta puuro on yksi aamupala monella ja tuorepuuro toimii. Pakastin vie saman verran sähköä oli siellä yksi tuote tai kolmekymmentä. Ainoastaan pakastusvaiheessa se vie lisäsähköä, mutta pieniä määriä varten ei kannata pakastustehoa käyttää. Vaihtoehto on ei pakastinta ollenkaan, mutta silloin on vaikeampi säilöä nykyaikana, kun kellareita on vain harvoilla. Pakastimen lämpötila kannattaa muuten tarkistaa erillisellä mittarilla, monella se on liian kylmä.  18-19 astetta riittää. 

Vierailija
59/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Halpaa kuin saippua", joten siinä ei säästä oliko se vedellä vai rasvalla jatkettua.

Vierailija
60/112 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipa nyt taas negatiivista. Teenpä sitten joka päivä uunissa ruokaa ja jäähdytän ne jääkaapissa, ostan kalliita rättejä ja heitän vanhan lakanan suoraa roskiin, lakkaan syömästä puuroa ja ostan kallista leikkelettä. Koska ei näistä vinkeistä ollut mitään apua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi