Onko ketään, jolla olisi ssri-lääkkeistä myös hyviä kokemuksia
Usein kuulee vain niistä huonoista puolista, seksuaalihäiriöistä, painonnoususta jne. Onko ketään jolla olisi positiivisia kokemuksia?
Kommentit (37)
Snri oli välttämätön että pystyin edes käsittelemään asioita terapiassa, olin niin rikki. Toisaalta pelkkä lääkitys ei olisi ratkaissut ongelmiani, mutta tarvittiin tueksi että kykenin paranemaan terapialla. Ensin kokeiltiin SSRI mutta siitä,tuli raivotauti, piti vaihtaa lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Onko ketään, keneltä ssri-lääkkeet eivät olisi vieneet seksuaalisia haluja kokonaan pois? Minulta vei, ja niin vei kaikilta tuntemiltani ssri:n käyttäjiltä / kokeilijoilta.
Minulta ei ole vienyt :) Masennus ja ahdistus sen sijaan vievät ihan täysin. Käytössä essitalopraami.
Näkisin että soraäänien suurin syy on että näitä masennuslääkkeitä määrätään kaikkiin mielenterveyden ongelmiin vaikkei niillä ole niihin mitään vastetta.
Vierailija kirjoitti:
Lääkevastaiset trollit ovat sama porukka jotka kieltää koronan ja uskoo koronarokotteiden sisältävän seurantasiruja. Pieni äänekäs ryhmä joka äänestää VKKta.
No kertoo kyllä aika paljon sinusta tuo kommentti. En koskaan ottaisi itse kantaa kenenkään lääkityksiin tai sanoisi että ikinä missään tilanteessa ei mielialalääkkeitä pitäisi käyttää. Olen kertonut asiallisesti omat huonot kokemukseni ja kertonut mahdollisista vaikeistakin sivuvaikutuksista ja lopetusoireista jotteivat ihmiset jäisi niiden kanssa niin yksin kuin minä aikoinaan jäin, jos niitä oireita siis sattuu saamaan. Hienoa jos joku saa näistä lääkkeistä apua, se ei ole minulta millään tavalla pois.
Ihmiset joilla lääkkeet toimivat eivät ole av-palstalla
Olen käyttänyt Optiparia (paroksetiini) jo yli kymmenen vuotta paniikki/ahdistusoireisiin. Olen tyytyväinen lääkitykseen. Toki tajuan, että sen lopettaminen ei tulisi olemaan mitenkään helppoa vaan täytyisi tehdä pikku hiljaa. Lääkeannos on ollut vuosikausia sama, lääkkeestä itsestään ei tule sivuoireita. Saattaa olla, että tunteeni ovat nykyään hieman "laimeammat" kuin nykyään, mutta koen silti onnellisuutta, surua, iloa ja muitakin normaaleja tunteita päivittäin.
Ahdistusoireet pysyvät kurissa, se on pääasia, koska lamaannuttavat ahdistus- ja paniikkikohtaukset pilasivat koko elämäni ihan liian pitkään. Nykyään käyn töissä kokopäiväisesti ja elän ihanan tasaista elämää, kiitos lääkityksen ja terapian yhdistelmän.
Miehelläni masennus vei kokonaan seksihalut. Lääkityksen aloitettua seksielämä palautui elämäämme.
Itse olen syönyt nyt n. kuukauden essitalopraamia, ja ahdistus on nyt jo hävinnyt n. 60 prosenttia.
Kokeiltiin useita eikä löydy oikeeta, nyt Optipar. Muna ei seiso helposti mut orkut kovia, kolmea-neljää orkkua vaikea saada enään.
Oon syönyt sertraliinia vajaan neljä vuotta, ahdistuneisuusdiagnoosilla. Se pelasti kyllä meidän arjen. Kun lääkkeet aloitin, niin huomasin kyllä että esim. ne seksihalut katosi ja muutenkin oli melko turta olo henkisesti. En ollut kovin innoissani ajatuksena lääkkeiden aloittamisesta, mutta tilanne oli niin vaikea että olin valmis kokeilemaan mitä vaan.
Joitakin kuukausia kyllä meni, että siitä normalisoitui, mutta verrattuna tilanteeseen ennen lääkityksen aloittamista on elämänlaatu parantunut miljoonasti ja pystyn nykyään aidosti nauttimaankin elämästä, jopa siitä seksistä. Ensi alkuun kadonneet orgasmitkin palasivat takaisin vajaan puolen vuoden jälkeen.
Minulla 100 mg sertraliinia toimii hyvin, olen käyttänyt vuosikausia pakkoajatuksiin ja yleistyneeseen ahdistushäiriöön. Kahteen kertaan olen kokeillut lopettamista, mutta pakkoajatukset ovat palanneet ja ahdistuneisuus lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko ketään, keneltä ssri-lääkkeet eivät olisi vieneet seksuaalisia haluja kokonaan pois? Minulta vei, ja niin vei kaikilta tuntemiltani ssri:n käyttäjiltä / kokeilijoilta.
Alussa vei libidon kokonaan, mutta muutaman kuukauden jälkeen se alkoi palautua ja noin vuotta myöhemmin en huomannut enää mitään eroa aiempaan.
Sertraliini 50mg käytössä, parin kk jälkeen olen vuoden syönyt näitä ja onnekseni aloitus oli helppo. Pääkipuja, väsymystä ja huimausta oli jonkin aikaa ja annoksen noustessa. Libido katosi joksikin aikaa, mutta palasi kyllä takaisin (ja korkojen kera) kun olo tasaantui lääkkeen myötä ja ahdistus alkoi helpottamaan. Ennen en pystynyt myöskään menemään paikallisiin isompiin marketteihin yksin tai jopa ilman musiikkia korvilla, nykyään tuokin onnistuu huomattavasti helpommin, mikä on tosi iso muutos minulle :)
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vain hyvä asia
Olen käyttänyt lukemattomia ssri lääkkeitä, ei juuri positiivista sanottavaa, joka ei liene yllätys kun ei niistä juuri paniikkihäiriön hoitoon ole. Aina kirjoittavat minulle masennus diagnoosia vaikkei minulla sellaista ole, pakko ottaa tämä hoito vastaan kun ei muutakaan saa.
Mielenkiintoinen ketju, tallennan tän itselleni ja tuun kertoo fiiliksiä, kun oon muutaman viikon lääkettä syönyt (huomenna pitäisi aloittaa)