Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suora sähkölämmitys, uskallatteko ostaa näitä taloja?

Vierailija
09.08.2022 |

Asuntomarkkinoilla näyttäisi edelleen menevän kaupaksi sähkölämmitteiset talot, joten mietin, miten ihmiset uskaltaa? Etsimme taloa, ja valtaosa niistä on sähköllä.. oletteko suunnitelleet jotain lämmitysremonttia, ilmalämpöpumppuja yms? Aurinkopaneeleita? Vaikka eivät nekään talvella pelasta

Meillä tilanne on se, että ollaan molemmat hyvätuloisia ihmisiä ja ne pahimmatkaan ennusteet ei nyt sinänsä taloutta kaataisi, mutta toki silti tulee mietittyä, kannattaako tuollaista taloa edes ostaa ja jos, niin mitä ratkaisua kannattaa miettiä? Ollaan vakavasti harkittu myös vuokralle menemistä, mutta se taitaa tulla lopulta kalleimmaksi silti. Tuleehan niissäkin asuminen kallistumaan. Bensan hinta nousee, ruuan hinta nousee ja puhumattakaan koroista. Onkohan meillä hyvätuloisillakaan sitten enää varaa asua omakotitaloissa? :D Kenellä on? Upporikkailla?

Vesikiertoinen on mahdollista remontoida, mutta onhan silläkin kovasti hintaa. Miten aiotte ratkaista talvikuukausien tulevat järkyttävät sähkölaskut, vai maksella vain kiltisti yli tonnin maksuja?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on asentanut kymppitonneilla sähkölämmitteiseen taloon katolle aurinkopaneelit, jotka tuottavat kymmenien eurojen edestä sähköä kesällä kun sitä ei tarvita eikä se maksa mitään.

Moni taas ei kun olivat sisäistäneet ala-asteen matematiikan oppimäärän.

Juuri näin. Aurinkopaneelit on hieno juttu - niin kauan kuin muut niitä asentavat. Minä kerään pörssisähkösopimuksella niistä hyödyn nollainvestoinnilla.

Vierailija
42/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta. Sähkön hinta nousee 40 % syksyllä koska vähäsateinen kesä. Siihen sitten myös datakeskusten aiheuttama hinnan nousu.

Veikkaan että vaikeat ajat tulossa monelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kyllä pärjättäisiin ihan hyvin ilman sähköäkin, toki se vaatisi sitten vähän enemmän omia töitä. Meillä on vanha talo, jossa kuusi tulisijaa ja kymmeniä hehtaareja omaa metsää. Hyvin menisi ainakin niin kauan kun jaksaa metsähommia tehdä polttopuiksi asti. Tässä siis kyllä on sähköpatterit laitettu joskus vuonna nappi ja kivi, mutta ei me käytetä niitä kuin kovimpien pakkasten aikana. Ja sekin tulee osittain omasta takaa kun katon etelälappeeseen laitettiin joku 60 m aurinkopaneeleja neljä vuotta sitten.

Vierailija
44/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 200-neliöinen omakotitalo uudellamaalla, rakennettu vuosituhannen vaihteessa. Maalämpö, toinen lämpöpumppu menossa. Ensimmäinen kesti hieman alle 20 vuotta.

Etenkin lämpöpumpun uusimisen jälkeen taloa lämpiää todella halvalla. Tyytyväisiä on oltu.

Mutta: viime talven pakkasista huolimatta eteläisen Suomen talvet ovat keskimäärin sen verran leutoja, että jos nyt rakentaisin, en luultavasti laittaisi maalämpöä. Vaikka lämmittäminen on halpaa, on perustamiskustannus aika kova, eikä maalämpöpumpun uusiminenkaan ilmaista ole.

Ilmanlämpöpumppujen hyötysuhteet on parantuneet huimasti ja etenkin toimivuus pakkasella parantunut siitä kun me rakennettiin. Jos nyt rakentaisin taloa etelä-Suomeen, laittaisin luultavasti suoran sähkölämmityksen ja pari-kolme ilmalämpöpumppua niin, että niillä kattaa koko talon. Halpa perustaa, ja etelän talvissa enimmäkseen lämmittäminen lähes yhtä halpaa kuin maalämmöiillä. Kovilla pakkasilla sitten kustannukset nousisi, mutta ne on sen verran harvinaisia että aivan sama.

Vierailija
45/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha iso sähkölämmitteinen, n. 20.000kWh vuodessa. Kolme ilmälämpöpumppua, joita käytetään näin kesällä viilentämiseen. Laskee noin 4000e vuodessa lämmitykseen ja muuhun sähköön, niin riittää hyvin.

Vierailija
46/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvottoman asunnon pienituloisen omistajan kannattaisi myydä asuntonsa ja alkaa asumistuen nauttijaksi. Jää enemmän käyttörahaa. Huolet omistamisesta jää taakse. On helpompaa reagoida muuttuviin tilanteisiin, esim.muuttaminen on helpompaa.

Otetaan konkreettinen esimerkki itä-suomalaisesta kunnasta. Vanhahkosta taloyhtiöstä kaksion yhtiövastike rapiat 400 e/kk ja siihen sähkö päälle. Vuokra vastaavan tasoisse 440 e/k ja siihen vesimaksu ja sähkö päälle. Asumistuki 263 e/kk. Eli vuokralla asumiseen menee 177 e/k + vesi verrattuna omistusasunnon 400 e/kk + sähkö. 

Vierailija
47/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeen tarkoitus oli nyt lähinnä kertoa että hän ja ukkonsa ovat HYVÄtuloisia. Aamen.

Vierailija
48/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa aiemmin joku hyvin huomioikin aurinkopaneeleiden asennuskustanukset, kun en itse niitä muistanut mainita. Asennuksia saa toki eri hintaan. Vertaileminen ja laskeminen on tärkeää. Jos itse pystyy paneelit asentamaan ja laittaa niitä reilusti, niin sitten se on ihan hyvä ratkaisu, jolla saa auringosta sähköä eikä tule kalliita sähkönsiirtomaksujakaan. :) 

Vierailija
49/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan osta.

Vierailija
50/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi jätin väliin sähkölämmitys asunnon vuosia sitten. Hetki kun sähkön hinta pomppasi pilviin. Kaukolämpö on ollut minulle onni nyt menee 30-45€ sähköön (jees)

Vierailija
51/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi jätin väliin sähkölämmitys asunnon vuosia sitten. Hetki kun sähkön hinta pomppasi pilviin. Kaukolämpö on ollut minulle onni nyt menee 30-45€ sähköön (jees)

Kaukolämpöä tuotetaan sähköllä nykyään joten kakolämmön hinnat tulevat nousemaan. 

Meillä on nyt kesällä 150neliöisessä omakotitalossa sähkölasku ollut kympin. Yksi ilmalämpöpumppu, joka riittää asunnon pohjaratkaisun ansiosta koko taloon, varaava takka, joka sijaitsee sellaisessa paikassa, että ilmalämpöpumppu levittää siitäkin lämmön joka paikkaan. Varaava lattialämmitys, ja suuri lämminvesivaraaja joka lämpiää yöllä halvemmalla siirtohinnalla Talvellakaan sähkölaskut eivät siis mitään hirmuisia ole 

Joku nyt haluaa halvalla ostaa itselleen talon ja siksi jauhaa tätä samaa mantraansa jo neljättä vuotta. Ei ole tainnut onnistaa 

Vierailija
52/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli saat lämmityksen (kaukolämmön) ilmaiseksi?? Ihan varmasti!! 

Meillä sähkölämmitys plus käyttösähkö maksaa siirtoineen, veroineen ja perusmaksuineen n 150e/kk. Ei paha ollenkaan

53/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisija on hyvä asunnossa olla ihan jo huoltovarmuuden takia. Niin epävarmoja aikoja eletään ja sähkönsaantiinkin voi tulla katkoksia, lyhyempiä tai pidempiä. 

Meillä rivitalossa suora sähkölämmitys ja sen kaverina kaakeliuuni ja ilmalämpöpumppu. Sähköllä lämmitän talvella oikeastaan vaan märkätilat. Ja vaikka puut joudun nykyään ostamaan, en siltikään koe että olisi tullut mahdottoman kalliiksi. 

Takka ja ilmalämpöpumppu ovat siitä hyvä pari että ilpin puhallus levitää takan tuottamaaq lämpöä koko asuntoon. Siis paljon paremmin leviää ilpin kanssa kuin ilman sitä. 

Ollaan oikein tyytyväisiä eikä muuttamassa minnekään

Vierailija
54/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan vanhan talo, jossa on sähkölämmitys, kaikki on kiinni siitä rakennuksen kunnosta. 11000 kWh/vuosi ja siinä on kaikki sähkö. Yösähköstä puhuttiin aikoinaan paljon, mutta säästöä syntyi, kun se poistettiin ja nyt lämpö on tasaista. Tämä ei ole mikään pikku talo 250m2 lämmintä tilaa. Kaksi kylppäriä joissa on aina lämpö päällä lattiassa. Keittiön ja kodinhoithuoneen lattiat päällä lämmityskaudelle. Takka on, mutta en ole vuosiin lämmittänyt. Tämän halvemmaksi ei asuminen tulla. Öljylämmityksestä sen verran kokemusta, että asuin vuokralla vuoden, öljyä kului 2000 litraa ja sähköä meni 10 000kwh, tätä yhtälöä en ymmärtänyt

Vierailija
55/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvottoman asunnon pienituloisen omistajan kannattaisi myydä asuntonsa ja alkaa asumistuen nauttijaksi. Jää enemmän käyttörahaa. Huolet omistamisesta jää taakse. On helpompaa reagoida muuttuviin tilanteisiin, esim.muuttaminen on helpompaa.

Otetaan konkreettinen esimerkki itä-suomalaisesta kunnasta. Vanhahkosta taloyhtiöstä kaksion yhtiövastike rapiat 400 e/kk ja siihen sähkö päälle. Vuokra vastaavan tasoisse 440 e/k ja siihen vesimaksu ja sähkö päälle. Asumistuki 263 e/kk. Eli vuokralla asumiseen menee 177 e/k + vesi verrattuna omistusasunnon 400 e/kk + sähkö. 

Kaikki ei ole samanlaisia paskaluusereita niinkuin sinä potkulakimulkku.

Vierailija
56/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan edes harkinnut sähkölämmitteistä taloa, en edes aiemmin, kun sähkö oli halpaa. Täysin järjetön lämmitysmuoto. Talossamme on puu-/pellettikeskuslämmitys. Toki asiaan vaikuttaa myös se, että on omaa metsää, mistä tarvittaessa saa polttopuuta.

Taikasanat: oma metsä. Tuttu asuu puulömmitteisessä talossa. Kovana pakkastalvena meni yli 30 mottia puuta. En ikinä ottaisi puukattilalla olevaa taloa. 

Vierailija
57/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko myöntää että en osannut olla ollenkaan ennakkoluuloinen suoran sähkölämmityksen suhteen kun tämän talon ostin. Olen tähän itse asennuttanut varaavan takan, ilmalämpöpumpun ja aurinkopaneelit ja ostosähköä menee tätä nykyä noin 8000 kWh vuodessa. Uskoakseni ihan ok kulutus 120-neliöiselle talolle. Talon myynti tulee ajankohtaiseksi tulevina vuosina. Toivottavasti joku uskaltaa. 

Vierailija
58/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee 16 000kwh vuodessa, eli kiinteällä sähkösopimuksella noin 2400€/v sisältäen siirtomaksut. Tähän sisältyy myös sähköauton sähköt, reilu 20tkm ajoa. Talo lämpiää sähköllä, PILP ja ILP. Ei takkaa tai muita lämmönlähteitä.

Maalämpö olisi varmaan tätäkin halvempi, mutta sen järjestelmän poraus ja laitteiston hinta oli niin paljon pilpiä kalliimpi, että laskin ettei se maksa itseään takaisin vuosikymmenessäkään. Sama homma aurinkopaneeleissa. M43

Vierailija
59/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko myöntää että en osannut olla ollenkaan ennakkoluuloinen suoran sähkölämmityksen suhteen kun tämän talon ostin. Olen tähän itse asennuttanut varaavan takan, ilmalämpöpumpun ja aurinkopaneelit ja ostosähköä menee tätä nykyä noin 8000 kWh vuodessa. Uskoakseni ihan ok kulutus 120-neliöiselle talolle. Talon myynti tulee ajankohtaiseksi tulevina vuosina. Toivottavasti joku uskaltaa. 

Takka, Ilppi, paneelit, riittikö 15 tonnia vai menikö 20? Sillä saa aika paljon pörssisähköä.

Vierailija
60/66 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takka, Ilppi, paneelit, riittikö 15 tonnia vai menikö 20? Sillä saa aika paljon pörssisähköä.

Yhteensä on mennyt 15 tonnia. Mutta jos niiden avulla joku uskaltaa ostaa tämän vs. en olisi tehnyt noita investointeja niin kannatti.