Kertokaa nyt mikä järki tässä on.. työkkäriasiaa
Olen pienen lapsen yksinhuoltaja. Olen tähän asti tehnyt töitä 1-3 pvä viikossa ja saanut työvuorot sovittua niin että lapsi ei tarvi päiväkotia vaan lapsen läheiset voivat hoitaa häntä. Eli olen saanut palkan ja lisäksi soviteltua päivärahaa.
Olen ollut kaikinpuolin tyytyväinen tähän järjestelyyn ja sovittanut menot niin että pärjäämme. Kun tein aikasemmin täyttä päivää samalla työnantajalla olin usein kipeä koska paikat ei kestä, jouduin usein sairaalaan ja sain kipupiikkejä sama toistui toisen työnantajan keikkatyössä, pystyin tekemään muutamia viikkoja sitten paikat alkoivat kipeytyä, mitään syytä tähän ei lääkärissä koskaan löydetty.
Tämä työtahti on ollut minulle hyvä enkä ole tarvinnut lääkäriä.
Nyt minut pakotetaan 9 euron työkokeiluun ma-pe joudun laittamaan lapsen vuoropäivähoitoon ja pelottaa jo valmiiksi että käteni ei kestä tätä. Ei auttanut vaikka kerroin asiasta.
Kuka tästä hyötyy? Eikö paikkaani voinut antaa sellaiselle jolla ei ole mitään työtä? En ymmärrä.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Työttömiin lukeutuu todella paljon osatyökykyisiä (tai kokonaan työkyvyttömiä) jotka eivät ole saaneet kuntoutustukea tai pysyvää eläkettä.
Lisäksi yksinhuoltajuus on äärimmäisen raskasta työtä sekin, henkisesti, fyysisesti ja taloudellisesti. Hyvä että jotain työtä pyrkii tekemään ja kun lapsi kasvaa tekee sitten vaikka enemmän. Onhan heitäkin jotka eivät tee mitään ja tuet tulevat paljon sujuvammin ja nopeammin tilille. Onko oikein?? T. Eri
Työkkäri ei ole sossutuki.
Sinun olisi kannattanut jo aikojen alussa toimittaa työkkäriin lääkärintodistus, jonka perusteella olet vajaakuntoinen.
Ei sinun nyt tarvitse missään "toimenpiteessä" olla joka päivä, sillä työ vapailla markkinoilla menee aina toimenpiteitten edelle. Menet siis töihin silloin kun on työvuorot ja sillä selvä. Jos työttömyysajoille on tarjolla jotain muuta, käyt siellä silloin, kun sinulle sopii. Ja aika turha sinun sitä on murehtia, että kovin rasittuisit toimenpiteessä, kun yleensä ne ovat kovin kevyttä puuhastelua.
Voisitko sopia nyt työnantajasi kanssa pitempää työaikaa ainakin tilapäisesti? Jos olisi 80% täydestä työajasta, et olisi enää työkkärin pompoteltavissa. Jos kätesi ei sitä kestäisi, pitäisi hakea siitä lääkärintodistus, joka kelpaisi myös työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiin lukeutuu todella paljon osatyökykyisiä (tai kokonaan työkyvyttömiä) jotka eivät ole saaneet kuntoutustukea tai pysyvää eläkettä.
Lisäksi yksinhuoltajuus on äärimmäisen raskasta työtä sekin, henkisesti, fyysisesti ja taloudellisesti. Hyvä että jotain työtä pyrkii tekemään ja kun lapsi kasvaa tekee sitten vaikka enemmän. Onhan heitäkin jotka eivät tee mitään ja tuet tulevat paljon sujuvammin ja nopeammin tilille. Onko oikein?? T. Eri
Äitiys ei ole työtä. Fakta on se, että ap lähinnä lomailee. Sitä paitsi, lapsi menee hoitoon kun ap on töissä. Jos ei jaksa lasta hoitaa niin ei kannata sellaista hankkia. Maailma on pullollaan yksinhuoltajia jotka käyvät normaalisti töissä tai opiskelevat.
Ai se on nykyään lomailua kun on työtön.
Joo kyllä minä sinne työkokeiluun menen,ja olen sitten saikulla jos tarvii. Niinkuin sanoin käsistä ei lääkärit löytäneet vikaa, jossakin vaiheessa ne vain turpoavat lähes muodottomaksi ja sitten kipulääkettä ja kotona oloa niin paranee.
Sanoin asiasta työkkärissä ja kerroin suunnitelmista lähteä opiskelemaan kun lapsi on hiukan vanhempi.
En vain ymmärrä miten tämä on valtiolle kannattavampaa, nyt siis saan n. 300€ tukia ja kun menen työkokeiluun saan työttömyystuen ja 9€ päivä sekä lapsen vuoropäivähoidon. Tuo on yli kolme kertaa enemmän, mutta näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiys ei ole työtä. Fakta on se, että ap lähinnä lomailee. Sitä paitsi, lapsi menee hoitoon kun ap on töissä. Jos ei jaksa lasta hoitaa niin ei kannata sellaista hankkia. Maailma on pullollaan yksinhuoltajia jotka käyvät normaalisti töissä tai opiskelevat.
Joo kyllä minä sinne työkokeiluun menen,ja olen sitten saikulla jos tarvii. Niinkuin sanoin käsistä ei lääkärit löytäneet vikaa, jossakin vaiheessa ne vain turpoavat lähes muodottomaksi ja sitten kipulääkettä ja kotona oloa niin paranee.
Sanoin asiasta työkkärissä ja kerroin suunnitelmista lähteä opiskelemaan kun lapsi on hiukan vanhempi.
En vain ymmärrä miten tämä on valtiolle kannattavampaa, nyt siis saan n. 300€ tukia ja kun menen työkokeiluun saan työttömyystuen ja 9€ päivä sekä lapsen vuoropäivähoidon. Tuo on yli kolme kertaa enemmän, mutta näillä mennään.
Nyt kutsut itseäsi työttömäksi? Äsken vielä kävit omasta mielestäsi tarpeeksi töissä? Koita nyt päättää.
Ei siinä ole mitään järkeä, älä odota mitään sellaista. Näitä kuvaamuasi tilanteita tulee nyt sellaista vauhtia lisää, että pian ollaa pulassa silläkin saralla, koska nämä johtavat eri syistä syntyviin sairauslomiin. Mutta ihan miten vaan. Tuottavuutta tai tuloa tuo malli ei lisää, ei valtiolle eikä yksillölle. Kuluja kylläkin, valtiolle ja veronmaksajille, mutta kuten sanottu: ihan miten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kutsut itseäsi työttömäksi? Äsken vielä kävit omasta mielestäsi tarpeeksi töissä? Koita nyt päättää.
Vastasin edelliselle joka sanoi että minä lähinnä lomailen kun teen töitä 2-3 pvää viikossa
Ap
Miten sut voidaan muka pakottaa työkokeiluun jos olet osa-aikaisessa työssä????
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa järjettömältä. Olen ollut välillä osa-aikatöissä vuoden työsopimuksella. Kokoaikaiseen ei ollut hommia. Työkkäri voisi siis käytänössä lopettaa tuon osarin josta saa palkkaa ja työntää orjatöihin. Sitähän nuo palkattomat on.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärille ei kannata kertoa olevansa työkyvytön. He pakottvat nyt työkokeiluun, jotta selviää pystytkö tekemäään kokoaikaista työtä. Olen luullut, että työkoneilut ovat vapaaehtoisia, mutta ilmeisesti tällaisissa tapauksissa niitä pyritään käyttämään.
Työkokeilut eivät ole koskaan olleet vapaaehtoisia. Minut pakotettiin karenssin uhalla viime vuonna 6kk työkokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaippa niillä jokin hinku on levittää koronaa kaikille. Nyt kun lapsi joutuu ulkopuolisten hoitoon, tulee se kotiinkin.
Häiriintynyt on valtio.
Ja kuinkahan pitkään tuota ap:n järjestelyä pitäisi jatkaa ettei vaan korona tartu? Korona ei ole häviämässä maapallolta mihinkään. Ap lähinnä lomailee tällä hetkellä.
Mitenköhän ap nyt muka lomailee? Tekee työtä puolet viikosta ja puolet nostaa soviteltua joka tosiaan on paljon pienempi kuin työttömyyskorvaus.
Nyt ap pakotetaan kokopäivä työhön että saa tukia kolme kertaa enemmän.
Mikä hyöty tästä on kenellekkään?
Vierailija kirjoitti:
Jos teet työtä vain 1-3 päivää viikossa ja nostat soviteltua päivärahaa, olet työkkärille vapaata riistaa. Olet velvollinen hakemaan ja vastaanottamaan kokoaikaista työtä ja/tai osallistumaan työkkärin tarjoamiin "toimenpiteisiin", jos tukia kerran nostat.
Niin se vain on.
Lopettakaa nuo työkokeilut! Jättäkää ihmiset rauhaan! Antakaa heidän itse päättää omista työsuhteista!
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä ihmisille pohdittavaa. Minua raivostuttaa tuon konttorin kaikki höpö höpö jutu ja se suunnaton rahan haaskaaminen jonnin joutavaan paskaan. Meidän yhteiskunnalla ei kerta kaikkiaan ole enää rahaa tuollaiseen hölmöilyyn!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vitsi, mullekin sopisi tehdä viikossa vaikka päivä töitä, ja elää loppuaika sovitellulla päivärahalla. Ihan vaan koska pelottaa, kestääkö paikat muuten.
Mene töi-hi-n
Sinä, o-pet-te-le ta-vaa-maan. Onneksi koulut alkaa tällä viikolla ja nuoriso palaa taas sorvinsa ääreen. Toivottavasti mahdollisimman moni oppii lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä yhteiskunta pyöri jos kaikki tekisivät töitä 1-3 päivää viikossa.
Itse asiassa toimisi helkkarin hyvin paremmin jos kaikki työttömät tekisi edes vähän töitä, tukirahat heille puolittuisi niinkuin ap:lla mutta moni huutaa että ei ole järkeä tehdä kun saa ilmaiseksi saman.
Oliko vielä jotain urputettavaa?
Vierailija kirjoitti:
Koska jos on työkkärin asiakkaana, tavoitteena on kokoaikainen työllistyminen.
Työkkäriin ei ole mikään pakko mennä asiakkaaksi. Silloin luonnollisesti jää myös työttömyyskorvaukset saamatta.
Mä oon osa-aikatöitä tehnyt isossa firmassa yli 5 vuotta eikä mulle ole koskaan ehdotettu työkokeilua tms. eihän siinä olisi edes järkeä koska olen töissä . Toki mulla on 0 soppari mutta vakioasiakkaat mulla on aina ollu (sote-ala).
Mut siis katsotaan täysin työttömäksi koska 0 soppari mutta koska mulla on tämä työ niin muhun pätee sama kuin osa-aikaisiin keillä ei ole 0 sopparia eli haen 1 kokoaikaista työpaikkaa tai kysyn pomolta lisätunteja tai teen avoimen hakemuksen jonnekkin tai teen työnhakuprofiilin työmarkkinatorille. Oli joku vielä noiden lisäksi mutta en muista mikä oli.
Te toimiston työtarjoukset eivät ole velvoittava kun on osa aikatyössä TEM ,min sivulta löytyi tuo kohta ja on kirjattu lakiin,sama pätee käsittääkseni myös muuhun .eihän ketään voi pakottaa ottamaan lopputiliä töistä ja mennä työkokeiluihin jotka ei tuo mitään työpaikkaa .työvoima viranomaisten tehtävä on etsiä työpaikkoja eikä luoda työttömiä .käsittääkseni saattaa rikkoa lakia .perustuslaki sanoo että jokaisella on oikeus työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jos on työkkärin asiakkaana, tavoitteena on kokoaikainen työllistyminen.
Työkkäriin ei ole mikään pakko mennä asiakkaaksi. Silloin luonnollisesti jää myös työttömyyskorvaukset saamatta.
Työkokeilun kautta ei työllisty
Vierailija kirjoitti:
Te toimiston työtarjoukset eivät ole velvoittava kun on osa aikatyössä TEM ,min sivulta löytyi tuo kohta ja on kirjattu lakiin,sama pätee käsittääkseni myös muuhun .eihän ketään voi pakottaa ottamaan lopputiliä töistä ja mennä työkokeiluihin jotka ei tuo mitään työpaikkaa .työvoima viranomaisten tehtävä on etsiä työpaikkoja eikä luoda työttömiä .käsittääkseni saattaa rikkoa lakia .perustuslaki sanoo että jokaisella on oikeus työhön.
Juuri näin.