Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Jumala loi ihmisen?

23.10.2006 |

kysymykseni suuntaan kristityille lähinnä. Muidenkin uskontojen edustajat voivat vastata.

Syy miksi tätä kysyn on se, että tuossa toisessa ketjussa jonka Jasmina_06 aloitti joku (anteeksi en nyt muista kuka) kirjoitti, että hän saa vaan levätä ristin varjossa tekemättä mitään koska Jeesus on sovittanut hänen syntinsä jne.

Tästä lauseesta nousi kysymys mieleeni eli miksi Jumala on oikein luonut ihmisen? Mikä on se syy? Jos ihminen voi vain levätä ristin varjossa tekemättä mitään...

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

öljyä lampussa, että ei pääse loppumaan öljyt:)....Kyllä tää maanpäällinen elämä kuitenkin on kiusauksia täynnä ja ei me uskovat niiltä tokikaan vältytä. Kuitenkin saadaan turvata Jeesukseen aj silleen jättää huolet/murheet ristin juurelle....Kivisäkkimme...

Vierailija
2/31 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala sanoi: " Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." [1. Moos. 5:1

En tiedä, tarkoitetaanko tällä kysymyksellä nyt sitä, miksi ihminen alunperin luotiin. Jos mietitään asiaa tältä kantilta, voidaan samantien alkaa miettiä, miksi Jumala loi koko maailman. Varmaankaan ihminen ei koskaan keksi tuohon mitään kaiken kattavaa vastausta, Raamattua kun ei voi aina järkiperustein selittää. Siksi usko onkin uskoa, eikä tietoa.

Mutta mitä voimme päätellä tuosta edellä mainitsemastani Raamatun lauseesta, niin ihminen luotiin Jumalan kuvaksi hallitsemaan luomakuntaa. Miksi, se onkin eri asia.

Luulen kuitenkin, että tässä ajettiin takaa sitä, miksi ihminen on maailmassa, jos kerran hänen ei tarvitse tehdä täällä mitään, vaan hän saa " hyödyttömänä" lepäillä ristin juurella.

Tuo ristin juurella olemisella sonya varmaankin tarkoitti juuri uskomista Kristuksseen. (?) Ja hän kirjoitti viestissään, että kun uskomme Jeesukseen, hän vaikuttaa meissä kaikki hyvät teot. Olemme tavallaan Jumalan pelinappuloita isolla pelilaudalla, jota hän ohjaa. Itse emme voi juurikaan vaikuttaa mihinkään, koska olemme itsessämme joka solulta synnin turmelemia, mutta Jumala vaikuttaa meissä kaiken hyvän. Eli siis emme tiedä, miksi olemme maailmassa, eikä meidän tarvitse siitä huolehtia, koska heittäytymällä Jumalan armon varaan me täytämme tehtäväämme maan päällä.

Sekavaa tekstiä, saikohan tästä kukaan mitään selkoa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät on luotu palvomaan ja ylistämään Jumalaa. Olemaan yhteydessä Hänen kanssaan!!!

Kun Adan ja Eeva lankesivat syntiin, synti erotti meidät hetkellisesti Jumalasta. Nyt meillä on taas pääsy Kaikkivaltiaan luokse, Jeesuksen kalliin veren tähden. Jeesuksen veri on pessyt meidät puhtaaksi synnistä, ja saamme täysin kelvollisina ja pyhinä kohdata Jumalaa.

Onko Jumala niin huomionkipeä, että tarvitsee kaiken meidän ylistyksemme ja palvomisemme.. Oikeesti, ihminen on kaikista onnellisin silloin, kun hänen sydämensä on täynnä kiitosta ja ylistystä meidän Herrallemme! Ja sitähän Jumala haluaa, että me olisimme onnellisia:)

Vierailija
4/31 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on myös antanut kaiken luomansa tässä maailmassa meidän ihmisten hallintavallan alle!

Näin Hän sanoi: " ...tehkää se itsellenne alamaiseksi." 1 Moos 1:28

Vierailija
5/31 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennän nopeasti mitä kirjoittamallani tarkoitin.

Eli siis kun Raamattu sanoo, että " Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo." Room 10:4 ..niin asia todella on niin:) Kristus täytti lain ja nyt on meillä uusi liitto Hänen ristin työnsä takia.

Eikä se tarkoita ollenkaan sitä, että pyörittelisimme täällä loppuelämämme hyödyttöminä peukaloita;) Me saamme iloita ja riemuita siitä, että meidän syntimme on sovitettu. Että meidän sairautemme on kannettu! Että meidät on vapautettu, eheytetty, pelastettu.. ja mitä kaikkea!!! Jeesus totisesti teki KAIKEN puolestamme. Kukaan ihminen ei koskaan pystynyt, eikä pysty noudattamaan Vanhan Liiton käskyjä ja säädöksiä. Siksi tuli Jeesus, ja teki sen meidän puolestamme. Rakkaudesta- että meillä olisi elämä ja yltäkylläisyys!

meikämami:

Luulen kuitenkin, että tässä ajettiin takaa sitä, miksi ihminen on maailmassa, jos kerran hänen ei tarvitse tehdä täällä mitään, vaan hän saa " hyödyttömänä" lepäillä ristin juurella.

Tuo ristin juurella olemisella sonya varmaankin tarkoitti juuri uskomista Kristuksseen. (?) i]

Vierailija
6/31 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun Hän tuli kiroukseksi meidän edestämme- sillä kirjoitettu on " Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu." Gal 3:13

5 Moos 28:2 sanoo, että " Kaikki nämä siunaukset tulevat sinun osaksesi ja saavuttavat sinut, jos kuulet Herran sinun Jumalasi ääntä."

Nuo kaikki siunaukset, jotka mainitaan jakeissa 2-14, ovat Kristuksessa meidän. Koska-

" Sillä niin monta kun Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä (Kristuksessa) " on" , sentähden tulee hänen kauttaan myös niiden " amen" , Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme." 2 Kor 1:20

Valtavaa:)

5 Moos 28:15-68 sisältää piiiiitkän litanian niitä asioita, joista Kristus on meidät lunastanut, tulemalla itse kiroukseksi meidän edestämme!

Tässä vielä vähän (ainakin toivottavasti) selvennystä edelliseen:)

Vierailija
7/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä me todella saamme levätä Kristuksen täytetyn työn varassa!

Vierailija
8/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sonya_78:

Vierailija
9/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihminen oli olemassa jo ennen maan päälle syntymistään. Me kaikki elimme henkinä Taivaallisen Isämme luona ennen kuin maailmaa oli luotukaan. Maailma luotiin meille koetuspaikaksi. Me tulimme maailmaan ennen kaikkea saamaan fyysisen ruumiin sekä saamaan erilaisia kehityksellemme välttämättömiä kokemuksia, oppimaan valitsemaan hyvän pahasta, jotta voisimme palata takaisin Taivaallisen Isämme luokse.

Vierailija
10/31 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Javanna:

että ihminen oli olemassa jo ennen maan päälle syntymistään. Me kaikki elimme henkinä Taivaallisen Isämme luona ennen kuin maailmaa oli luotukaan. Maailma luotiin meille koetuspaikaksi. Me tulimme maailmaan ennen kaikkea saamaan fyysisen ruumiin sekä saamaan erilaisia kehityksellemme välttämättömiä kokemuksia, oppimaan valitsemaan hyvän pahasta, jotta voisimme palata takaisin Taivaallisen Isämme luokse.

Vierailija
11/31 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi taivaat ovat avautuneet jälleen ja Jumalan valo loistaa jälleen maan päälle pitkän pimeyden jälkeen ja ihmisillä on mahdollisuus saada lisää valoa ja tietoa Jumalalta elävän profeetan kautta

Vierailija
12/31 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, niin hän taiskin puhua:) Sitä vaan aina innostuu kun saa Vapahtajastaan puhua. Kysymyksetkin unohtuu:)))

Sorry! Yritän jatkossa lukea kysymykset tarkemmin. ..vaikkei tosta nyt mitään haittaa koitunutkaan.

harriet_:

Sonya_78:

Vierailija
13/31 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sonya_78:

Joo, niin hän taiskin puhua:) Sitä vaan aina innostuu kun saa Vapahtajastaan puhua. Kysymyksetkin unohtuu:)))

Sorry! Yritän jatkossa lukea kysymykset tarkemmin. ..vaikkei tosta nyt mitään haittaa koitunutkaan.

harriet_:

Sonya_78:

Vierailija
14/31 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Javanna:

Onneksi taivaat ovat avautuneet jälleen ja Jumalan valo loistaa jälleen maan päälle pitkän pimeyden jälkeen ja ihmisillä on mahdollisuus saada lisää valoa ja tietoa Jumalalta elävän profeetan kautta

Vierailija
15/31 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mun piti jo aiemmin kommentoida. Mun mielestä tämä asia on niin, että Jumala on antanut meille vapaan tahdon ja Hän kunnioittaa sitä. En osaa ajatella, että olisimme Jumalan pelinappuloita ja emme voisi mihinkään vaikuttaa..? Perustan tämän näkemyksen myöskin Raamatulle.

Emme suinkaan ole joka solulta synnin turmelemia! Puhun nyt uudestisyntyneestä kristitystä. Kun synnymme uudesti ylhäältä, ja Jeesus tulee sydämeemme asumaan, Hän alkaa meidän kauttamme vaikuttamaan kaiken hyvä. Emme me, vaan Jeesus meissä. Ihminen totisesti tarvitsee Jeesusta, jokainen!!! Ilman häntä olemme juuri samankaltaisessa tilassa, kun meikämami kirjoitit. Joka solultamme synnin turmelemia. Mutta Jeesuksessa- me olemme täysin kelvollisia ja pyhiä Jumalalle. Yksin Jeesuksen ristin työn tähden.

Raamattu on Jumalan meille antama " ohjekirja" ja siellä on varmasti kaikki tarpeellinen tieto, mitä me elämäämme tarvitaan. Myös kysymykseen, miksi olemme täällä, löytyy sieltä vastaus.

En tiedä onko tämäkään nyt niin selkeesti kirjoitettu.. Toivotaan, että ymmärsit mitä tarkoitan:)

meikämami:

Tuo ristin juurella olemisella sonya varmaankin tarkoitti juuri uskomista Kristuksseen. (?) Ja hän kirjoitti viestissään, että kun uskomme Jeesukseen, hän vaikuttaa meissä kaikki hyvät teot. Olemme tavallaan Jumalan pelinappuloita isolla pelilaudalla, jota hän ohjaa. Itse emme voi juurikaan vaikuttaa mihinkään, koska olemme itsessämme joka solulta synnin turmelemia, mutta Jumala vaikuttaa meissä kaiken hyvän. Eli siis emme tiedä, miksi olemme maailmassa, eikä meidän tarvitse siitä huolehtia, koska heittäytymällä Jumalan armon varaan me täytämme tehtäväämme maan päällä.

Sekavaa tekstiä, saikohan tästä kukaan mitään selkoa....

Vierailija
16/31 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips! Oikeastaan ajattelen (kai?) lähes samantyylisesti ainakin kuin sinäkin. Kirjoitin asiasta vain hieman eri näkäkulmasta.

Tuo vapaa tahto on aika kaksipiippuinen asia. Luther muistaakseni opettaa, että uskon vastaanottamisessa ihmisellä ei ole vapaata tahtoa - usko on lahja, johon ihminen ei itse voi vaikuttaa ollenkaan. Tämä siis Lutherin ajatus. Itse en oikein tiedä, olenko tässä samaa mieltä kuin Luther :) Itseni kohdalla kyllä tunnen että usko on pelkästään lahja, enkä ole voinut sen saamiseen kauheasti vaikuttaa mutta toisaalta onhan niinkin, että Jumala kutsuu jokaista ihmistä mutta kaikki eivät hänen kutsuunsa vastaa. Olisiko niin, että ihmisen vallassa on kuitenkin päättää, haluaako hän ottaa uskon vastaan vai ei...?

Vapaa tahto sitten muissa asioissa kun ollaan jo uskomassa, eli kristittyjä. Niin, Jumala on antanut ihmiselle vastuun omasta elämästään ja lähimmäisistään. Ja ihmisellä on vapaa tahto tehdä omat ratkaisunsa elämässään. Kuitenkin minä ajattelen, että Jumala ohjaa omiaan tekemään niitä hyviä töitä jotka hän on etukäteen valmistanut, kuten jossain kohti Raamattua sanotaan. Minun näkemykseni on, että ihminen tarvitsee Jumalaa ohjaamaan elämäänsä, ja että Jumala käyttää omiaan tarkoituksiinsa, esim. evankeliumin levittämiseen. Eli tällä yritin sanoa, että Jumala siis tekee meissä kaiken hyvän.

Olen aivan samaa mieltä siinä, että kun ihminen on saanut vastaanottaa Kristuksen, hän on Jumalan edessä synnitön, puhdas ja pyhä. Mutta ei ihminen kuitenkaan uskoontulon myötä miksikään enkeliksi muutu, meissä on uusi ja vanha ihminen, eli myös tämä synnin turmelema osuus kulkee mukanamme niin kauan kuin elämme. Juuri siksi ihmisen on taisteltava ja siihen taisteluun hän tarvitsee JUmalan voimaa, yksinään ihminen häviäisi tämän taistelun. Vai ymmärrätkö mitä tarkoitan?

Vierailija
17/31 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä Raamatun kirjoitukset on peräisin? Samasta lähteestä on myös muut pyhät kirjoitukset peräisin. Kuinka Jumala puhui Raamatussa ihmisille? Profeettojensa kautta, aivan kuten nykypäivänäkin.

Vierailija
18/31 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meikämami:

Heips! Oikeastaan ajattelen (kai?) lähes samantyylisesti ainakin kuin sinäkin. Kirjoitin asiasta vain hieman eri näkäkulmasta.

***Tämä on näitä nettikeskustelujen huonoja puolia.. Kun on välillä tosi vaikea ymmärtää mitä toinen tarkoittaa. Mäkin olen tosi huono kertomaan/sanomaan ajatuksiani, ja monesti kun luen oman kirjoitukseni jälkeenpäin- huomaan että se on kamalan sekavaa tekstiä:)))

Tuo vapaa tahto on aika kaksipiippuinen asia. Luther muistaakseni opettaa, että uskon vastaanottamisessa ihmisellä ei ole vapaata tahtoa - usko on lahja, johon ihminen ei itse voi vaikuttaa ollenkaan. Tämä siis Lutherin ajatus. Itse en oikein tiedä, olenko tässä samaa mieltä kuin Luther :) Itseni kohdalla kyllä tunnen että usko on pelkästään lahja, enkä ole voinut sen saamiseen kauheasti vaikuttaa mutta toisaalta onhan niinkin, että Jumala kutsuu jokaista ihmistä mutta kaikki eivät hänen kutsuunsa vastaa. Olisiko niin, että ihmisen vallassa on kuitenkin päättää, haluaako hän ottaa uskon vastaan vai ei...?

***Kyllä mä ajattelen, että Jumalalla on jokaiselle ihmiselle olemassa " tietty aika" , jolloin Hän ihmistä kutsuu, ja se on ihmisen oma valinta ottaako kutsun vastaan vai ei. Raamatussa muuten myös sanotaan, että jokaiselle on annettu perusmäärä Jumallista uskoa (Room 12:3).

Olen aivan samaa mieltä siinä, että kun ihminen on saanut vastaanottaa Kristuksen, hän on Jumalan edessä synnitön, puhdas ja pyhä. Mutta ei ihminen kuitenkaan uskoontulon myötä miksikään enkeliksi muutu, meissä on uusi ja vanha ihminen, eli myös tämä synnin turmelema osuus kulkee mukanamme niin kauan kuin elämme. Juuri siksi ihmisen on taisteltava ja siihen taisteluun hän tarvitsee JUmalan voimaa, yksinään ihminen häviäisi tämän taistelun. Vai ymmärrätkö mitä tarkoitan?

***Meneeköhän tämä jaksotus ja erittely nyt ihan sekaisin..? Mulla on tuolla sunkin kirjoitusten välissä tekstiä, toivottavasti se jotenkin erottuu sieltä:) Ymmärrän hyvin sun pointtisi, ja olen monessa samaa mieltä, mutta tuossa uskoontuloasiassa Raamattu opettaa, että kun ihminen uudestisyntyy,

" Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle." 2 Kor 5:17

..eli ihminen siis todella uudestisyntyy. Vanha katoaa, uusi tulee tilalle.

Mm. tämä on ollut mulle yksi kantavimmista tekijöistä sen jälkeen kun tulin uskoon/synnyin uudesti ylhäältä. Olen entinen narkkari, ja jos mulla olis vielä olemassa jotain peikkoja sieltä vanhasta elämästä, niin eihän tästä tulis mitään. Mutta mitä sanoo Raamattu: " Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä Hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä syntinen ruumis menettäisi valtansa emmekä olisi synnin orjia." Room 6:6 Halleluja!!!

Laitan vielä yhden Raamatunpaikan selvennykseksi, se on Gal 2:19-20. " Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. Enää en elä minä, vaan Kristus minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissa vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani."

Ja kun puhuit tuosta voimasta, niin mulla tuli mieleen Raamatusta paikka, Joh 1:12 " Mutta kaikille jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi." Tarkoititkohan sillä tätä? Ajattelen sen juuri kuten sinäkin (?). Kun Jeesus tulee sydämeemme asumaan, Hän meissä alkaa vaikuttamaan tahtomista ja tekemistä, kaikkea hyvää. Eli siis ihmisen ei itse omassa voimassaan tarvitse yrittää olla kelpaavainen Jumalalle, sillä Jeesus, joka asuu meissä, teki sen jo:) Hän teki sen kaiken mihin me emme pystyneet! Kiitos Jeesus!!!

Taisi tulla taas aika sekavaa tekstiä:) Toivottavasti sait jotain selkoa.

Vierailija
19/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin tärkeä ja keskeinen asia uskonelämässä. Ihan hyvä että tuli puheeksi!

En ole lainkaan väittämässä, ettei ihminen oikeasti syntyisi uudesti, kun hän tulee uskoon, eli saa Vapahtajan sydämensä herraksi. Mutta, kuten Raamattu sanoo: " En tarkoita, että olen jo saavuttanut päämäärän tai jo tullut täydelliseksi, mutta pyrin kaikin voimin saavuttamaan sen." (fil.3:12)

Lutherin sanoin: " Kun Jumala vanhurskauttaa meidät, hän synnyttää meihin uuden elämän. Tämä on hengellisesti kuolleen uudestisyntyminen. Uudestisyntymisessä alkaa jokapäiväinen taistelu syntiä vastaan. Pyhä Henki herättää meissä halun täyttää Jumalan tahtoa ja seurata Herraamme Kristusta. Usko yhdistää meidät Kristukseen"

Ihmisessä on kaksi " ulottuvuutta" : hengellinen ja lihallinen, eli ruumiillinen, ihnihimillinen, tai miksi sitä ikinä nimitämmekin. Kun ihminen syntyy uudesti, hän syntyy nimenomaan hengellisesti uudesti. Eli hän on hengellisessä mielessä puhdas ja aivan yhtä pyhä kuin Kristus itse oli.

Mutta ihmisessä on yhä vielä tämä lihallinen osakin. Emme me siitä pääse niin kauan kuin täällä elämme. Ja kun ihminen uudestisyntyy, tällä uudella ihmisellä ja vanhalla ihmisellä alkaa sota. Vanhasta ihmisestä, eli lihasta, nousevat ihmisen kiusaukset ja synnit. Sanoohan Paavalikin, että " Kuka minut päästää tästä kuoleman ruumista" , ja " Sitä hyvää mitä tahdon, en tee, ja sitä pahaa mitä en vihaan, minä teen" (ei mennyt nyt ihan sanatarkasti mutta jota kuinkin noin.)

Haluaisinkin kysyä sinulta, Sonya, tunnetko sinä kiusauksia? Jos tunnet, mistä luulet näiden kiusausten lähtevän? Siitäkö uudesta, pyhästä ihmisestä, joksi Jumala on sinut uudesti synnyttänyt? Lainaan vielä lauseen Lutherilta: " Ole varuillasi etsimästä sellaista pyhyyttä, ettet enää pidä itseäsi syntisenä. Sillä Kristus ei asu muissa kuin syntisissä" .

Eli me olemme samaan aikaan pyhiä ja syntisiä. Jumalan edessä Kristuksen kautta pyhiä, mutta itsessämme vielä syntisiä. Siksi tunnemmekin joka päivä, että TARVITSEMME Jeesusta. Ja joka päivä meidä tulee ristiinnaulita vanhaa sisällistä vanhaa ihmistämme Kristuksen kanssa, joka on sama asia kuin uskoa, että vaikka olen syntinen, olen pyhä. Kristuksen ansiosta.

Saanko kysyä, mitä suuntausta edustat?

Vierailija
20/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kirjoitit tuosta synnin orjuudesta. Kristitty siis ei ole enää synnin orja, ja varmasti Jumalan avulla Sinäkin olet päässyt eroon huumeista. Mutta siitä huolimatta uskova tahtomattaa joutuu joka päivä syntiin ja siksi hänen on yhä uudestaan palattava Kristuksen armotyön turviin. Kun miettii, että jos olet sanonut toiselle " Sinä olet tyhmä" , on jo tehnyt murhan tai jos katsoo himoiten toisen sukupuolen päälle, on jo tehnyt huorin hänen kanssaan, niin kyllä joutuu myöntämään, että vaikka olenkin uudestisyntynyt Kristuksessa, niin yhä vieläkin teen joka päivä syntiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi