Neuvoton
Vaimo alkanut välillä riidellessään puhua haluavansa tappaa itsensä. En osaa käsitellä asiaa enkä suhtautua siihen. Pallottelen kysymystä, että jos otan hänet vakavasti joudun tekemään kokolailla rankkoja valintoja koska lapset. Sanoin tästä ensimmäisillä kerroilla, mutta nyt en enää halua sanoa jos onkin tosissaan ja lakkaa vain puhumasta asiasta.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Niin, sehän tuossa on vaikeaa kun on mahdoton sanoa että onko pelkkä ilkeä manipulointikeino eikä tosiaan ole mitään tekemässä itselleen, vai oikea hätä.
Mulla oli kerran miesystävä joka aina myös käytti tuota. Hänellä oli myös ollut mt-ongelmia ja lääkityksiä niihin joten pelkäsin että voi olla tosissaankin. Joskus kuitenkin keitti niin paljon yli että huusin että mene ja tee se jo, kun olet siitä kerran jo pitkään jauhanut! Mies lähti ovet paukkuen ja pelkäsin että oikeasti tekee sen, ja minä tunnen syyllisyyttä lopun ikääni. Onneksi ei käynyt niin, mutta kyllä sellainen riski on ihan oikea.
Mitä nyt tekisin eri tavalla? Pyrkisin välttämään tuollaista minkä tein, mutta pysyisin myös tiukkana, että jos sinulla oikeasti on sellainen olo että mietit elämän lopettamista, niin sinun TÄYTYY hakea apua ja se on myös suhteen jatkumisen ehto.
Hän tietää minulla olevan paha kokemus tästä asiasta. En osaa edes päättää kumpi on pahempi. Se, että tätä tehdään koska tietää osuvan varmasti tei sitten kyseessä on todellinen uhkaus.
Yritä riidan ulkopuolella keskustella asiallisesti noista uhkauksista. Jos on oikeasti sellainen tunne, että haluaa tappaa itsensä niin silloin täytyy hakea ulkopuolista apua.
Tee siitä huoli-ilmoitus viranomaisille.
Vierailija kirjoitti:
No sitten on lastensuojelu heti mukana. Tämä se asia on juurikin, jonka kanssa tässä väännän. Jos oltaisiin kahdestaan olisin jo soittanut vaikka minne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten on lastensuojelu heti mukana. Tämä se asia on juurikin, jonka kanssa tässä väännän. Jos oltaisiin kahdestaan olisin jo soittanut vaikka minne.
Ei sinun tarvitse minnekään soittaa. Vaimosi voi tehdä sen itse, sillä hänen täytyy ymmärtää tarvitsevansa apua mikäli itsemurha-aikeet ovat tosia. Ei kukaan tule hakemaan lapsia pois vaikka äiti kävisikin terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sanonut hänelle tuon, että haluaisit vaikka huoli-ilmoituksen kautta hakea apua, mutta et voi koska sitten asiaan sekaantuu myös ulkopuolisia lastensuojelun kautta?
Tosin ellei hän ole psykoottistajuisesti sekaisin eli todellisuudentaju häiriytynyt, eipä ne huoli-ilmoituksenkaan kautta asialle mitään voi. Kyllä ihminen saa vaikka lopettaa elämänsä ihan vapaasti jos niin päättää.
Jotkut jatkavat erolla ja itsemurhalla uhkailua vuosikymmeniä. Kannattaa puuttua ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lastensuojelu ei saisi hoitaa tehtäväänsä eli suojella lapsia?
Jos uhkailee sillä ääneen, ei ole tekemässä sitä. Haluaa huomioa ja apua.
Niin, sehän tuossa on vaikeaa kun on mahdoton sanoa että onko pelkkä ilkeä manipulointikeino eikä tosiaan ole mitään tekemässä itselleen, vai oikea hätä.
Mulla oli kerran miesystävä joka aina myös käytti tuota. Hänellä oli myös ollut mt-ongelmia ja lääkityksiä niihin joten pelkäsin että voi olla tosissaankin. Joskus kuitenkin keitti niin paljon yli että huusin että mene ja tee se jo, kun olet siitä kerran jo pitkään jauhanut! Mies lähti ovet paukkuen ja pelkäsin että oikeasti tekee sen, ja minä tunnen syyllisyyttä lopun ikääni. Onneksi ei käynyt niin, mutta kyllä sellainen riski on ihan oikea.
Mitä nyt tekisin eri tavalla? Pyrkisin välttämään tuollaista minkä tein, mutta pysyisin myös tiukkana, että jos sinulla oikeasti on sellainen olo että mietit elämän lopettamista, niin sinun TÄYTYY hakea apua ja se on myös suhteen jatkumisen ehto.