Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marjakeisari voivottelee mansikoiden mädäntyessä peltoon, kun ei saa ulkomaista halpatyövoimaa

Vierailija
07.08.2022 |

Paimiolaisen Alanteen tilan toimitusjohtaja Aarni Alanne on murheissaan, kun sadosta jää keräämättä noin neljäsosa eli 60 000 kiloa ja marjat mädäntyvät peltoon. Syynä on työvoimapula, kun Ukrainasta ei saatukaan tarpeeksi halpatyöläisiä.

https://yle.fi/uutiset/3-12563501

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkeruus on katoava luonnonvara.

Vierailija
62/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuota keisaria estää itseään menemästä niille pelloilleen poimimaan?

Mieluummin antaa marjojen mädäntyä kuin tekee sen.

En ymmärrä...

Niin että yksi ihminenkö ne kaikki kerää muun homman ohessa? Kuulostat Marie Antoinettelta. Mikä keisari?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän suomalaiset jaksa poimia!

Itse olin nuorena poimimassa monta kesää.. nykyään nuoret on pelloilla kesätöissä? Ei oo tarpeeksi kivaa... eihän kukaan edes har sinne, varmasti pääsisi.

Vierailija
64/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän suomalaiset jaksa poimia!

Itse olin nuorena poimimassa monta kesää.. nykyään nuoret on pelloilla kesätöissä? Ei oo tarpeeksi kivaa... eihän kukaan edes har sinne, varmasti pääsisi.

Oon monena kesänä ollut mustikassa ja mieluummin tienaan rahan kokonaan omaan taskuuni kun kilpailen riistopalkasta jossain Jumalan selän takana, jossa pitää oman vuokran lisäksi maksaa majoitus ja kuljetukset.

Äitini on 65 v ja edelleen jaksaa kykkiä eläkkeellä mustikkametsässä ja putsata niitä, parhaillaan 10h päivässä. Menisin minäkin jos ei olisi PALKKAtöitä.

Vierailija
65/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät työkokeiluun marjatilalle 👍

Ja missä nämä asuisivat? Kulkisivat millä sinne jonnekin perärymättylän marjatilalle? Miten se työkokeilu marjatilalla edistäisi työllistymistä vakituisimmen?

Ja ihan ennen kaikkea minkähänlaista työnjälkeä kuvitelet saavasi marjatilalle pakotulta työkokeilijalta? Voin nimittäin kertoa, että jos itse tuollaiseen joutuisin, niin olisi jumalattoman hidasta touhua. 

Isommasta kylästä kuljetetaan minibussilla aamulla ja illalla kotiin. Kyllä niitä työttömiä on. Tulee vauhtia työpaikan etsimiseen jos vaihtoehto on mansikkamaalle.

Vierailija
66/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että paikkakunnalta löytyisi vaikka nuoria, joita palkata. Onko edes yrittänyt? Ilmeisesti ei. 🤔

Taitaa olla niin rankkaa ja yksitoikkoista, kyykyttävää hommaa että mahdoton saada nuoria sitä tekemään,

kun jotkut kaverit tienaa ruhtinaallisesti esim. somettamalla?

Vierailija
67/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimin yläasteikäisenä mansikkaa kotikylän tilalla viikon tai pari. Viljelijä laittoi meidät nuoret aina niihin penkkeihin, joissa oli kaikkein pienintä marjaa, tutut mummelit se pisti parempiin penkkeihin. Lähdettiin sitten muutaman muun nuoren kanssa vähän niin kuin ovet paukkuen sieltä (tyhmää, joo...).

Kymmenisen vuotta myöhemmin haastattelin samaa viljelijää sanomalehden mansikkajuttua varten. Viljelijä kettuili, että viime vuosina on joutunut käyttämään ulkomaista työvoimaa, kun ei suomalaisista ole niin raskaaseen työhön. Tunsin piston sydämessäni. Viljelija ehkä muisti minut, koska sukunimi oli vähän harvinaisempi.

Mutta siis alkuperäiseen kysymykseen; ehkei viljelijä oikeasti ole saanut suomalaistakaan työvoimaa? Ja itsepoiminta taitaa olla vähän ristiriitainen asia viljelijälle, kun niin moni urpo vie sinne koko perheen ja lapset vaan syövät penkit tyhjiksi. Jättiperhe ehkä maksaa kolmesta kilosta mansikkaa, kun pellolla on syöty toinen mokoma. Tämän vuoksi ainakin espoolainen marjakeisari rajoitti takavuosina itsepoimintaa niin, että marjaa piti ostaa vähintään muutamia kiloja per pellolla käynyt henkilö.

Vierailija
68/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla loppui poiminnat kun ulkomaalaisile annettiin paremmat pellot, oli suomalaisille aina surkeet jo kerätyt puskat.

Pitäkööt mansikkansa ja mädäntykööt.

Vierailija
69/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kaikki huutaa naamat punaisina parempaa palkkaa mutta kaupassa samat ihmiset nyrpistelee jo nyt mansikan hinnoille. Kuinka moni täällä olisi valmis maksamaan mansikkarasiasta tuplahintaa tai enemmänkin? Hiljaista taitaa olla? Ei ne rahat palkkoihin taivaasta tipu sille viljelijällekään.

Vierailija
70/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjanviljely ei ole mikään kultakaivos. Viljelijän on Suomen lyhyen, reilun kuukauden satokauden aikana saatava tulonsa.

Suomalaiset eivät pellolle lähde tai siellä pitkään viihdy, jos sinne erehtyvät. Näin on ollut jo useamman vuosikymmenen.

- emäntä Pirkanmaalta

Vierailija
71/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä rankkaa hommaa kropalle. Ihmettelen miten työssä edes pärjäävät ne joiden vaatetus koostuu suuresta määrästä kangasta. Siitä tulee kykkiessä lisärasitetta kun liikkuvuus vaikeutuu ja muutenkin tukahtumisen tunne täytyy vallata auringonpaisteessa kun poutasää on joskus sellaistakin.

Vierailija
72/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kaikki huutaa naamat punaisina parempaa palkkaa mutta kaupassa samat ihmiset nyrpistelee jo nyt mansikan hinnoille. Kuinka moni täällä olisi valmis maksamaan mansikkarasiasta tuplahintaa tai enemmänkin? Hiljaista taitaa olla? Ei ne rahat palkkoihin taivaasta tipu sille viljelijällekään.

Niin se vaan on. Parempi palkka poimijoille ja myyntihinnan pitää olla kohtuullinen. Jos meinaa jäädä marjat peltoon niin antaisi poimia vaikka ilmaiseksi itselleen niiden jotka jaksaa. 

Vierailija
73/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan palkkatyöhön marjatilalle.

Onko tilalla majoitus kunnossa?

Vierailija
74/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ovat ne Suomeen tulleet 35 000 ukrainalaispakolaista?

Loikoilemassa

Vierailija
75/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos sinä itse vaihdat työsi marjanpoimijaksi? Ai miksi ei? Eiköhän niillä työttömilläkin ole oikeus etsiä kelvollista työtä. Marjatilalliset yrittävät ajaa täällä samaa orjatyövoimasysteemiä kuin Etelä-Amerikassa on kahvin sun muun poiminnassa. Menisivät itse sinne pelloilleen kyykkimään.

Vierailija
76/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja missä nämä asuisivat? Kulkisivat millä sinne jonnekin perärymättylän marjatilalle? Miten se työkokeilu marjatilalla edistäisi työllistymistä vakituisimmen?

Ja ihan ennen kaikkea minkähänlaista työnjälkeä kuvitelet saavasi marjatilalle pakotulta työkokeilijalta? Voin nimittäin kertoa, että jos itse tuollaiseen joutuisin, niin olisi jumalattoman hidasta touhua. 

Isommasta kylästä kuljetetaan minibussilla aamulla ja illalla kotiin. Kyllä niitä työttömiä on. Tulee vauhtia työpaikan etsimiseen jos vaihtoehto on mansikkamaalle.

Kuka hoitaa ne työttömän lapset?

Vierailija
77/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että minibussin bensoihin olisi varaa, mutta ei palkanmaksuun? Taitaa kuule olla niin, että marjakeisarin on parempi vaan itse ilmoittautua työttömäksi, jos ei osaa pyörittää bisnestään rehellisesti. Millä ihmeen oikeudella joku tilallinen saisi ottaa ilmaista työvoimaa? Ahneuden oikeudella? Ja väittää poimijoita ahneeksi.

Vierailija
78/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen Afrikkalaiset poimi puuvillaa pelloilla rikkaille valkoisille, nyt Ukrainalaiset ja Thaikut poimii marjoja rikkaille. Ei ole maailma muuttunut.

Riistohan on aina ihan ok kunhan MINÄ saan halvalla, muusta viis.

Vierailija
79/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaisi vaikka paikkakuntalaisille, että mansikkaa on tarjolla nyt alennettuun itsepoimintahintaan. Mutta ei, mieluummin saavat mädäntyä peltoon. Ei jatkoon.

Salossa toimittiin just näin! Ja jos vielä pomi kilon yrittäjälle sai kilon itselle tms.

Itse pomin noin 3 kg, ei siihen mennyt kuin vartti, mutta aika rankkaa puuhaa oli paahtavassa helteessä. En pystyisi koko päivää poimimaan.

Vierailija
80/82 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi veronmaksajat on niin innokkaita maksamaan siitä, että työttömät poimisivat mansikat ilman että työnantajan tarvitsee maksaa mitään? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi